[OT] Jag - en språkpolis

[OT] Jag - en språkpolis
mmmrrrr sa:
GoranS sa:
mmmrrrr sa:
GoranS sa:
Det där låter mer som något för argumentationsteknikstråden /.../
/.../ Argumentationteknikstråd kan jag acceptera. Att skriva "argumentationsteknikstråd" är ekvivalent med att med en gåsfjäder peta ut ögonen på tusen kattungar.
Hm, argumentationteknik låter skumt i mina öron ...
/.../Jag kan erkänna att det inte är en glasklar språkregel /.../

det är inte en språkregel öht. i språktidningen 2015-08-15 svarar annika asp på terminologicentrum:

"Vi har tidigare hört det ryktas om att man inte skulle kunna ha två foge-s i ett ord, men detta är helt fel. Det finns ingen sådan regel! Däremot är det en regel att det ska vara ett foge-s mellan en enkel sammansättning (som könscell) och ett till ord (som bildning) i en så kallad dubbel sammansättning (som könscellsbildning)."

[OT] Jag - en språkpolis
MAN FÅR SKRIVA HUR MAN VILL FAKTISKT!

Det svenska fotbollsförbundet har ju kommit på att de ska stava Svenska Fotbollförbundet, t.ex.

[OT] Jag - en språkpolis
freddag sa:
mmmrrrr sa:
GoranS sa:
mmmrrrr sa:
GoranS sa:
Det där låter mer som något för argumentationsteknikstråden /.../
/.../ Argumentationteknikstråd kan jag acceptera. Att skriva "argumentationsteknikstråd" är ekvivalent med att med en gåsfjäder peta ut ögonen på tusen kattungar.
Hm, argumentationteknik låter skumt i mina öron ...
/.../Jag kan erkänna att det inte är en glasklar språkregel /.../

det är inte en språkregel öht. i språktidningen 2015-08-15 svarar annika asp på terminologicentrum:

"Vi har tidigare hört det ryktas om att man inte skulle kunna ha två foge-s i ett ord, men detta är helt fel. Det finns ingen sådan regel! Däremot är det en regel att det ska vara ett foge-s mellan en enkel sammansättning (som könscell) och ett till ord (som bildning) i en så kallad dubbel sammansättning (som könscellsbildning)."
Nu frågar sig ju vän av ordning vad propagerande för "ordet" argumentationteknikstråd ska jämställas med för aktivitet inkluderande djur.

[OT] Jag - en språkpolis
Ja, jag har inget emot dubbel-s som sådant - se t.ex. landvägscykling kontra landsvägscykling - två legitima ord med separat betydelse och kontrastera det en tredje gång mot terrängcykling, och fundera sedan på hur det här med foge-s hänger ihop och fungerar, det vill säga inte alls. Men jag propagerar fortfarande för argumentationteknik! Jag tycker att det låter trivsammare. Ungefär som att försiktigt klappa en komodovaran på ryggen samtidigt som den nafsar en på tårna.

[OT] Jag - en språkpolis
mmmrrrr sa:
Ja, jag har inget emot dubbel-s som sådant - se t.ex. landvägscykling kontra landsvägscykling - två legitima ord med separat betydelse och kontrastera det en tredje gång mot terrängcykling, och fundera sedan på hur det här med foge-s hänger ihop och fungerar, det vill säga inte alls. Men jag propagerar fortfarande för argumentationteknik! Jag tycker att det låter trivsammare. Ungefär som att försiktigt klappa en komodovaran på ryggen samtidigt som den nafsar en på tårna.

efterkonstruktionsteknik. med foge-s.

[OT] Jag - en språkpolis
freddag sa:
Oskar sa:

Det svenska fotbollsförbundet har ju kommit på att de ska stava Svenska Fotbollförbundet, t.ex.

för att inte tala om hur Svenska Akademien versaliserar och stavar!

Säkert Gustaf III:s fel. Han skrev tydligen ett brev i vilket han meddelade att han beslutat inrätta "ett Samhälle af Aderton Herrar ock Män, till Svenska Språkets stadgande ock upodlande, samt till öfning för Vältaligheten ock Svenska skaldekonsten: Hvilcket Samhälle skall nu ock evärdeligen bära namn af Svenska Academien". Och så var bollen i rullning.

[OT] Jag - en språkpolis
Oskar sa:
freddag sa:
Oskar sa:

för att inte tala om hur Svenska Akademien versaliserar och stavar!

Säkert Gustaf III:s fel. Han skrev tydligen ett brev i vilket han meddelade att han beslutat inrätta "ett Samhälle af Aderton Herrar ock Män, till Svenska Språkets stadgande ock upodlande, samt till öfning för Vältaligheten ock Svenska skaldekonsten: Hvilcket Samhälle skall nu ock evärdeligen bära namn af Svenska Academien". Och så var bollen i rullning.

Behovet av Svenska Akademien var uppenbarligen skriande, karln stavade ju som en kratta!

[OT] Jag - en språkpolis
mmmrrrr sa:
Ja, jag har inget emot dubbel-s som sådant - se t.ex. landvägscykling kontra landsvägscykling - två legitima ord med separat betydelse och kontrastera det en tredje gång mot terrängcykling, och fundera sedan på hur det här med foge-s hänger ihop och fungerar, det vill säga inte alls.

Om jag vill uppfinna en betydelse för terrängscykling, hur bör jag gå tillväga? Jag visste inte att jag behövde det ordet innan jag såg ovanstående.

[OT] Jag - en språkpolis
bonbon sa:
mmmrrrr sa:
Ja, jag har inget emot dubbel-s som sådant - se t.ex. landvägscykling kontra landsvägscykling - två legitima ord med separat betydelse och kontrastera det en tredje gång mot terrängcykling, och fundera sedan på hur det här med foge-s hänger ihop och fungerar, det vill säga inte alls.

Om jag vill uppfinna en betydelse för terrängscykling, hur bör jag gå tillväga? Jag visste inte att jag behövde det ordet innan jag såg ovanstående.

Du kan säkert använda terrengsykling istället.

[OT] Jag - en språkpolis
Ja varför. Men i så fall hade det stavats med ett m.
(”Intressant” rubrik i artikeln under förresten)

8F6EFD60-BE66-4E06-A4B5-F652ED89DFA6.jpeg

[OT] Jag - en språkpolis
Asså såhär. Asså såhär. Asså såhär.
Om "alla" (under +/-30) säger det, är det då alla de som har rätt och lilla jag som har fel?
För skogstokig på detta (helt inadekvata) uttryck blir man garanterat. Jag har försökt påpeka det hela, till "berörda" parter. Helt utan framgång. Suck och snyft.

[OT] Jag - en språkpolis
Det enda jag försöker undvika är att särskriva styvfar. Samt att direktöversätta uttrycket ”en tupp i halsen” till engelska, blir lätt så fel.

[OT] Jag - en språkpolis
SPRÅKPOLIS finns ännu inte i SAOB, så använd ordet försiktigt. ;-) KB:s dagstidningar antyder att ordet kom i bruk på 1950-talet, så man kan väl misstänka en överföring från USA efter kriget.

[OT] Jag - en språkpolis
SPRÅKPOLIS finns ännu inte i SAOB, så använd ordet försiktigt. ;-) KB:s dagstidningar antyder att ordet kom i bruk på 1950-talet, så man kan väl misstänka en överföring från USA efter kriget.
Vad gäller försiktighet vid användning av ord är SAOL mer rimligt att använda som måttstock tycker jag med tanke på hur SAOL och SAOB skrivs/uppdateras/uppdaterats. Blir ju annars lite jobbigt om man inte får använda ord som börjar på ä eller ö, t.ex. över.

1670267328990.png

[OT] Jag - en språkpolis
Min kontakt lovar att ordet SPRÅKPOLIS kommer med i SAOB när upplagan revideras. Jag och kontakten var eniga om, att ordboken borde börjat i den änden, hihi!

Tillbaka
Topp