[OT] Jag har tråkigt på älgpasset-tråden

Tråden är inte ot:
Se till att inte ligga före Big Mollo på stigen...
IMG_7136modsm.jpg ht=483

Jag är i princip inte emot jakt. Det blir bara så "kul" när jägarna skall försvara sig och förklara hur fantastiska de är om att värna naturen. Istället för att säga att man jagar för brödfödan eller bara tycket om att panga på andra varelser, så måste man hitta på en massa konstiga anledningar, t.ex att sköta det naturliga urvalet. Något som man aldrig kommer att lyckas med med en bössa i handen.

Att rävskabb och harpest finns har inget med jakt (eller brist på sådan) att göra. Sjukdomar har alltid funnits och botas inte med skott. Snarare är det bristen på naturliga fiender som är problemet, eftersom de inte får finnas, för de hotar jägarnas intressen.

Haha Big Mollo ser ut att gilla den där idéen farligt mycket! :-D
Det verkar vara en smidig cykel att transportera, om man tittar på bilden bakom.

Det klart att man jagar för köttet - utan att ta vara på köttet ser jag inget försvar för jakten öht. Det är ju hela grundmeningen med jakten...men det innebär också att man får ta ett stort ansvar med att inte förstöra viltstammarna hur som helst, varpå man måste göra vad man kan för att hjälpa den fortleva.

Absolut, men man kan minska lidandet med ett skott...man kan minska förekomsten genom att hålla viltstammen på en jämn och lagom nivå. Det ingår i ansvaret när man vill ha viltkött i frysen.
Det skulle dock bli en väldig jojo-effekt annars; ena stunden finns för mycket bytesdjur och då blommar sjukdomarna som aldrig förr, andra stunden har rovdjuren vuxit i antal och finns i överpopulation pga för hårt rovdjurstryck på bytesdjuren (för få bytesdjur efter rovdjurens jakt) och rovdjuren drabbas av svält och sjukdomar...sen går det däremellan, tyvärr. Det gör dock inte att vi ska jaga bara för att hålla stammarna jämna utan att ta hand om köttet, vi måste alltid kunna ta vara på köttet är min mening (så länge det är friskt).

Jag hoppas verkligen att alla som kritiserar jakten är veganer..!

Har väldigt svårt att förstå att man annars kan kritisera något som är klart naturligare och sundare än köttfabrikerna som (nästan) allt kött som köps i butikerna är ifrån..
Har en gris som står i ett bås så litet att det inte går att vända sig på något sätt ett bättre liv än en älg som får spatsera fritt och har en någorlunda sportslig chans att gömma sig från jägare?
Eller kossor som aldrig har sett röken av ett grässtrå för att dom växer för långsamt om dom inte äter fiskmjöl och annat sjukt.

Jag har inget principiellt emot husbehovsjakt. Jag har själv fiskat mycket under min uppväxt, men då bara för min egen konsumtion. Efter ett par makrillar puttrade jag hemåt igen. Men skjutvapenjakten i Sverige innehåller ett starkt machoelement som inte är bra, och det massiva varghatet i vissa delar av landet härrör också ur jaktrörelsen, eftersom vargen är en konkurrent till älgjakten (inom fisket finns ett motsvarande sälhat, t ex). Ett annat mål med älgjakten är också att främja bilismen ytterligare, eftersom folk inte anpassar fart efter sikt på mörka skogsvägar. Bättre då att skjuta av hundra tusen älgar än att sänka farten lite...

Jag är inte vegan, men jag äter väldigt sällan kött (från landlevande djur). Bara när jag bjuds på det hos släktingar och vänner. Aldrig hemma. Fisk och skaldjur enstaka gånger.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> [...] skjutvapenjakten i Sverige innehåller ett starkt
> machoelement som inte är bra, och det massiva
> varghatet i vissa delar av landet härrör också
> ur jaktrörelsen, eftersom vargen är en
> konkurrent till älgjakten (inom fisket finns ett
> motsvarande sälhat, t ex). Ett annat mål med
> älgjakten är också att främja bilismen
> ytterligare, eftersom folk inte anpassar fart
> efter sikt på mörka skogsvägar. Bättre då att
> skjuta av hundra tusen älgar än att sänka
> farten lite... [...]

Matchoelementet tycker inte jag heller är bra men det är också betydligt mer påtagligt i södra Sverige, där jag kommer ifrån i Jämtland har vi inte det problemet öht. Vi jagar för husbehovet och får lära oss från barnsben att man anpassar farten efter risken för vilt på vägarna, dock har jag själv noterat att så inte är riktigt fallet överallt i södra Sverige (jag bor i Skåne sedan några år tillbaka).

Det värsta varghatet kan jag inte stödja heller men det härrör till stor del pga för mycket översitteri där man inte tagit hänsyn till lokalbefolkningen och att i förhand prata med de grupper som påverkas.
Med nuvarande regering tror jag dock att acceptansen kommer bli bättre men vargen kommer alltid vara känslig, den är extra känslig både för stadsbor och för lokalbefolkningen då den är ett helt annat rovdjur än de övriga som vi har.

Nu är det här "anecdotal evidence" eller vad det heter, men jag har ännu inte träffat på en jägare som försöker vara "macho", varken här i småland eller hemma i Jämtland. Jag tror att det är svårt att få till ett bra lag om någon eller några har en machoattityd, jag skulle i varje fall inte vilja ha en sådan med mig i skogen.

Vargdiskussionen har många sidor, dels som Storfot säger, ett översitteri, dels är det ofta en äldre generation som ännu mer än oss har levt på jakten, dels är många av samerna väldigt negativa till de stora rovdjuren och samerna är en stark lobbygrupp.

Det är bra att ha i bakhuvet att många norrländska jägare inte äter annat än viltkött, i min familj har korv varit lyxmat. Ännu mer så har det varit för generationerna före oss, min farfar levde under en stor tid av sitt liv på att sälja vilt, fisk och bär. Att då diskutera jakten som något fel och onaturligt uppfattas dels som ett påhopp på kulturen (jmfr att säga något negativt om samer eller romer), dels en önskan att ta bort ett sätt att överleva. Vidare uppfattas en jaktmotståndare ofta som någon som har tappat kontakten med naturen, som bara ser köttbitarna i kyldisken utan att veta hur de kommer till.

just my humble opinion.

//kaj

geologen skrev:
> Men
> skjutvapenjakten i Sverige innehåller ett starkt
> machoelement som inte är bra, och det massiva
> varghatet i vissa delar av landet härrör också
> ur jaktrörelsen.

Det märks att du inte har erfarenhet av särskilt mycket av den svenska jakten, åtminstånde inte som den bedrivs härikring.

Jag har träffat oxr, nog för att han kan vara obehaglig men så värst macho upplevde jag honom inte.

Detta gör dock inte att jagandet och dess ritualer inte kan vara starkt mansdominerat och präglat av en kåranda och jargong som man vanligtvis menar när man pratar om macho-kulturer. Sedan om det är ett problem eller inte är ju en annan fråga. Huvudproblematiken i mina ögon är att vi tar oss rätten att döda djur, oavsett om det är sömniga happyiter som sitter och fryser eller om det är en slaktare på Scan.

Som lite kuriosa kan jag rekommendera P3 dokumentärs utmärkta program om Kalix-härvan, vars historia låg till grund för filmen Jägarna. Oavsett vad man tycker om jakt är det en skrämmande historia som nog egentligen har mer att göra med slutna grupperingar med alldeles för mycket makt och inflytande än det har med själva jagandet att göra.

fredrik: vad ger dig rätten att trampa på min manlighet så där? Dessutom är jag övertygad om att jag har större motorsåg än vad du har! Pilutta dig!

oxr skrev:
> fredrik: vad ger dig rätten att trampa på min
> manlighet så där? Dessutom är jag övertygad om
> att jag har större motorsåg än vad du har!
> Pilutta dig!

motorsåg? så du dödar skog också din satans mördare.

fredrikw skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fredrik: vad ger dig rätten att trampa på min
> > manlighet så där? Dessutom är jag övertygad
> om
> > att jag har större motorsåg än vad du har!
> > Pilutta dig!
>
> motorsåg? så du dödar skog också din satans
> mördare.

nej, nej. jag mördar inte - jag bara styckar det som någon annan redan dödat. kalla mig gärna motorsågsobducenten.

Lillskeden skrev:
> Geologen: Har du över huvudtaget träffat någon
> jägare eller baserar du allt på aftonbladet och
> expressen?

Ett antal. Uppskattningsvis 8-10 olika. Personerna i sig är inte macho, men snacket kring jakten är en machouppvisning stundvis.

geologen skrev:
> Lillskeden skrev:
> -----
> > Geologen: Har du över huvudtaget träffat
> någon
> > jägare eller baserar du allt på aftonbladet
> och
> > expressen?
>
> Ett antal. Uppskattningsvis 8-10 olika. Personerna
> i sig är inte macho, men snacket kring jakten är
> en machouppvisning stundvis.

Det var lite det jag gissade när du skrev som du skrev... och det som jag svarade på.
Dock, går inte det lika bra att skita i lika gärna?
Det handlar ju oftast om att försöka visa sig macho och inte vara någon fegis, precis som inom allting annat där främst män är inblandade..?!

Jag kan tänka mig att precis samma sak gäller i cykelvärlden, när folk sitter och skryter om vilka backar, drops och hopp de fixat med cykeln? Man kryddar gärna lite extra...
Nej, jag säger inte att alla kör den jargongen men nog känner jag på mig att det finns många...människan är väldigt konkurrerande och vill vara bäst själv, speciellt män i grupper...

geologen skrev:
> Lillskeden skrev:
> -----
> > Geologen: Har du över huvudtaget träffat
> någon
> > jägare eller baserar du allt på aftonbladet
> och
> > expressen?
>
> Ett antal. Uppskattningsvis 8-10 olika. Personerna
> i sig är inte macho, men snacket kring jakten är
> en machouppvisning stundvis.

Du menar det där fenomenet som kan uppstå när män samlas i grupp och stämningen blir lite uppsluppen? Då blir definitionen av jakt ganska vid.

Alltså, kan inte alla sluta att citera happy´s mest störande person, vartenda inlägg blir ju citerat så "dölj användaren" är inte till stor funktion. Sen att han ska in o peta i varje tråd är ju en inte erat fel iofs..

Edit/ blit?

Senast redigerad av en moderator:
Tidigare generationer har skjutit bort många av de stora rovdjuren som t ex ger sig på älg. Naturens egna spelregler är sedan mkt länge satt ut balans iom skogsindustrialisering mm mm. Jag har hört att t ex älgarna får betydligt mer mat att tillgå pga alla kalhyggen, ca 50% av hela älgbeståndet skjuts varje år. Det finns fortfarande en jäkla massa älg på skogen.

Bara lite fakta, jag håller mig borta från själva etiska delen av diskussionen. Det finns nog inget svart och vitt. Personligen undviker jag köttet på affärn mm som har oetiskt ursprung. Det mesta köttet jag äter är eller så ekologiskt det går.

Är det läge att lägga upp en blodig slakthusbild nu? Såg förresten en Järv i skogen idag. Jäkligt fin!

Reserverar mig för eventuella faktafel och telefon typon

Shit, en järv är det riktigt sällan man får se! Det vill jag också se i det vilda, jag är fullt nöjd med att fått se en på Borås Djurpark, haha :-) Dock är jag ju från fel del av Jämtland, måste helt enkelt mer till fjälltrakterna...

stefan_ skrev:
> Dödar ni nåt eller sitter ni bara och dricker
> kaffe?
>
> Kan man beställa kött av nån happyjägare?

haha, en "normal" jaktvecka börjar med regn, har en halv dag med sol och vindstilla så att det blir mygg, sen börjar det snöa. De djur man ser är några fåglar och kanske en älg när man sitter i bilen på väg hem. Det är alltid nån annan som skjuter och det händer alltid när man inte är med.

skulle jag råka på att stå framför en älg så är det självklart seeeent på eftermiddagen, sista dagen innan jag far tillbaks till södern, längst bort från alla vägar, ute på ett kalhygge. Då väljer man lätt att låta bli att skjuta och bara njuta av vyn.

- fan jag sumpade mitt inlägg vid redigeringen, får fixa det sen....

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp