Nu är det här "anecdotal evidence" eller vad det heter, men jag har ännu inte träffat på en jägare som försöker vara "macho", varken här i småland eller hemma i Jämtland. Jag tror att det är svårt att få till ett bra lag om någon eller några har en machoattityd, jag skulle i varje fall inte vilja ha en sådan med mig i skogen.
Vargdiskussionen har många sidor, dels som Storfot säger, ett översitteri, dels är det ofta en äldre generation som ännu mer än oss har levt på jakten, dels är många av samerna väldigt negativa till de stora rovdjuren och samerna är en stark lobbygrupp.
Det är bra att ha i bakhuvet att många norrländska jägare inte äter annat än viltkött, i min familj har korv varit lyxmat. Ännu mer så har det varit för generationerna före oss, min farfar levde under en stor tid av sitt liv på att sälja vilt, fisk och bär. Att då diskutera jakten som något fel och onaturligt uppfattas dels som ett påhopp på kulturen (jmfr att säga något negativt om samer eller romer), dels en önskan att ta bort ett sätt att överleva. Vidare uppfattas en jaktmotståndare ofta som någon som har tappat kontakten med naturen, som bara ser köttbitarna i kyldisken utan att veta hur de kommer till.
just my humble opinion.
//kaj