[OT] Jerringpriset

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
Konkret sa:
GoranS sa:
Vem vinner? Den som mekar fortast, snyggast, högst, ...?
Fråga Sixten. Han har stenkoll på det.
Den första som nämnde mekande var väl du!? Nu är jag inte expert på tractorpulling, men finns det något i reglerna som säger att du är tvungen att meka själv?

Den som först nämde Tractorpulling var ju kniven....
Nu är inte jag någon expert på happy med vad säger lex vardagsrum?

[OT] Jerringpriset
Konkret sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
GoranS sa:
Vem vinner? Den som mekar fortast, snyggast, högst, ...?
Fråga Sixten. Han har stenkoll på det.
Den första som nämnde mekande var väl du!? Nu är jag inte expert på tractorpulling, men finns det något i reglerna som säger att du är tvungen att meka själv?

Den som först nämde Tractorpulling var ju kniven....
Nu är inte jag någon expert på happy med vad säger lex vardagsrum?
Kniven ligger normalt sett på vänster sidan om tallriken. Hur det är i tractorpulling vet jag inte. Fast det kanske är annorlunda om man kör i vardagsrummet. Åtminstone om man är glad.

[OT] Jerringpriset
Konkret sa:
Sixten Fors sa:
GoranS sa:
Tractorpulling kommer aldrig att bli aktuellt för priset. Tror det är betydligt högre sannolikhet för e-sport.
Tom. e-post är mer atletiskt än att köra traktor. Även SMS är mer krävande, för att inte tala om PMS (för omgivningen).
Men bruka allvar. har du någon gång meckat med motorer?
Förbränningsmotorer. Mest mc och båt, lite bil och noll traktor/buss/lastbil/flygplan.

[OT] Jerringpriset
Milistern sa:
Lyksele-asconans triumf i Drag Week borde göra den till en given vinnare.
Den gör ju snygga wheelies i alla fall!

DSC02957.JPG

[OT] Jerringpriset
Jimel sa:
GoranS sa:
Kniven ligger normalt sett på vänster sidan om tallriken.

Men vafaan, NEJ!
Lägger faan ut kniven? ;-)

Då jag fick en goddag-yxskafts-känsla kring svaren på mina inlägg tänkte jag att då anpassar jag väl mig och sprider också ut lite ord som vid hastig anblick skulle kunna förefalla ha med saken att göra, men som saknar logisk koppling till tidigare inlägg och utan att beakta korrekthet.

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
Jimel sa:
GoranS sa:

Men vafaan, NEJ!

Då jag fick en goddag-yxskafts-känsla kring svaren på mina inlägg tänkte jag att då anpassar jag väl mig och sprider också ut lite ord som vid hastig anblick skulle kunna förefalla ha med saken att göra, men som saknar logisk koppling till tidigare inlägg och utan att beakta korrekthet.
Well played, sir.

[OT] Jerringpriset
GoranS sa:
Jimel sa:
GoranS sa:

Men vafaan, NEJ!

Trodde nästan jorden var platt där ett tag :)

[OT] Jerringpriset
Årets nominerade:

1) Tove Alexandersson, orientering
2) Tara Babulfath, judo
3) Vilma Bobeck/Rebecca Netzler, segling
4) Armand Duplantis, friidrott
5) Lag Niklas Edin, curling
6) Isabelle Haak, volleyboll
7) Herrstafettlaget, skidskytte
8) Victor Lindgren, skytte
9) Truls Möregårdh, bordtennis
10) Jenny Rissveds, mountainbike
11) Sarah Sjöström, simning
12) Ludvig Åberg, golf
13) David Åhman/Jonatan Hellvig, beachvolleyboll

[OT] Jerringpriset
Årets nominerade:

1) Tove Alexandersson, orientering
2) Tara Babulfath, judo
3) Vilma Bobeck/Rebecca Netzler, segling
4) Armand Duplantis, friidrott
5) Lag Niklas Edin, curling
6) Isabelle Haak, volleyboll
7) Herrstafettlaget, skidskytte
8) Victor Lindgren, skytte
9) Truls Möregårdh, bordtennis
10) Jenny Rissveds, mountainbike
11) Sarah Sjöström, simning
12) Ludvig Åberg, golf
13) David Åhman/Jonatan Hellvig, beachvolleyboll

Kanske blir spännande, ingen hästsport representerad!

[OT] Jerringpriset
Om man tittar på vad de olika utövarna presterat i år (med brasklapp för att jag inte har superkoll på alla utövare och googlat en del):

1) Alexandersson: 2 VM-guld + 1 EM-guld.
2) Babulfath: OS-brons
3) Bobeck+Netzler: OS-silver
4) Duplantis: OS-, EM- och inne-VM-guld + 3 världsrekord
5) Edin: VM-guld
6) Haak: Vann italienska ligan och cupen.
7) Skidskyttelaget: VM-guld
8) Lindgren: OS-silver
9) Möregårdh: OS-silver individuellt och i lag
10) Rissveds: OS-brons
11) Sjöström: 2 OS-guld, 2 VM-guld + 1 VM-silver i stafett
12) Åberg: Tvåa i Masters
13) Åhman+Hellvig: OS-guld + toppat världsrankning

För mig står det mellan Sjöström och Duplantis. Jag är klart mer intresserad av friidrott, men om jag försöker titta på det objektivt är simning en global sport och Sjöström vinner OS på både 50 och 100 m fritt, de kanske mest prestigefyllda simgrenarna. Jag bortser i detta helt från eventuell "sensationsfaktor" vid olika prestationer.

[OT] Jerringpriset
Vad är kriterierna då? Är det bara bästa prestation?
Enligt SR är det "årets bästa svenska idrottsprestation" som ska belönas.

För mig är det lite oklart om idrottsprestation här syftar på ett enskilt tillfälle/en enskild tävling eller om säsongens totala resultat kan ses som en prestation. Påverkar ju en del i hur man ska bedöma.

Gissar att det inte finns något förtydligande kring vad prestation avser utan att olika personer tolkar det olika, i den mån de alls bryr sig om denna skillnad. Jag ser det hela mest som en popularitetstävling med viss koppling till idrottsprestationer under senaste året.

Senast ändrad:
[OT] Jerringpriset
Ett overraskande bra placering kan ju ses som en bättre prestation än att Sara Sjöström vinner medalj igen också. Beroende på hur man tänker.

[OT] Jerringpriset
Jag tänker mig, i alla fall i detta sammanhang, prestation som definierat i absoluta termer, d.v.s. jag bryr mig inte om bakgrund, tidigare resultat, etc. Det är nog besvärligt att jämföra resultat i olika grenar.

Den andra extremen är ju att bara bry sig om hur prestationen relaterar till utövarens resultat kontra förväntningarna på utövaren.

Att renodlat bara titta på prestation relativt förväntningar funkar dock rimligen inte. I så fall kan det ju bli att man ska belöna en löpare som sprang på 38 minuter på milen i ett lopp utan att tidigare varit under 50 minuter i något millopp. Knappast vad man vill. M.a.o. om man ska ta med förväntningsaspekten måste man ändå ha med den absoluta prestationen i bedömningen. Då ökar man skillnaden i hur olika personer bedömer ytterligare (utöver bl.a. olikheten i bedömning av olika idrotter) genom att olika personer kommer att vikta absolut och relativ prestation olika.

Så, rent personligen tycker jag det är "vettigast" att titta på absoluta prestationer.

Dock tror jag att det i verkligheten är åtminstone fyra delar som spelare in i hur människor röstar:
  1. Absolut prestation
  2. Prestation relativt förväntat
  3. Känslor kring grenen, d.v.s. en person som själv är intresserad av gren X är mer benägen att rösta på en utövare av gren X.
  4. Personlighet, d.v.s. en sympatisk och utåtriktad person har större chans att få det än ett introvert surkart

[OT] Jerringpriset
Jag ser det hela mest som en popularitetstävling med viss koppling till idrottsprestationer under senaste året.
Det har det ju alltid varit iom att det är svenska folket som röstar. T.ex. Magdalena Forsberg vann väl 5 år i rad, och nog måste det ha funnits nån bättre prestation under den tiden, men hon var populär och gick hem i stugorna.

Det som hänt på senare år är väl införandet av elektronisk röstning, möjlighet att rösta flera ggr, hetsen på Idrottsgalan då röstning pågår in i det sista, vilket gjort det mer till ett spektakel och enklare att ”kuppa” det hela, vilket jag tycker är en trist utveckling.

Tidigare när Sportradion skötte det helt själva, röstningen var analog, och priset annonserades i årskrönikan på nyårsafton, var det nog mer de genuint idrottsintresserade som röstade.

[OT] Jerringpriset
Det som lite talar för Mondo, om man ser det som ett pris för absoluta prestationer, är att det han gör är på en nivå ingen annan riktigt varit nära. Världsrekordet är ju nu en decimeter högre än någon annan hoppat. Motargumentet där är väl att det är lättare att vara överlägsen i en smalare gren.

[OT] Jerringpriset
Jerringpriset baseras på folkomröstning, dvs känslor väger tyngre än logiska resonemang. Och inget tror jag kommit i närheten av Duplantis OS-tävling när det gäller att väcka känslor. Sällan har det varit så uppenbart att historia skrivs medan man tittar.

[OT] Jerringpriset
Han gör det så otroligt snyggt och kontrollerat också, nästan så att det inte ens blir spännande. Först ett litet OS-guld, och sen, btw, vi kör lite till så det precis blir ett nytt WR också!

[OT] Jerringpriset
Tove är ju rätt imponerande också. Nu är väl iofs inte orientering och skidalpinism två sviiiinstora idrotter men hon verkar ju bli bäst i det hon tycker om att göra.

[OT] Jerringpriset
Har spelat en del volleyboll och sett Isabelle Haak live, en upplevelse. Så höll lite på henne, men det var ju några bättre kandidater.

[OT] Jerringpriset
Individer i lag är ofta svårbedömda. Visst, man kan säga att en spelare är en stjärna i ett storlag, men i vilken mån är det laget som gör stjärnan bra, stjärnan som gör laget bra eller något däremellan?

Tillbaka
Topp