OT:Jobbig ny chef, vad göra?

matz 1

Ny medlem
Ja, vad fan ska man göra när man råkar få en jäkla MUPP som vik chef?
Så här är det.
Jag förväntas att introducera karln vad det gäller arb rutiner, moral och arb kultur på mitt jobb.
Han började förra veckan och kom i tid Kl 8.00.
Han klargjorde för mig tydligt redan första dagen att det där med arb tid var obetydligt.
Bara man håller rent.....som han sa.......
Han kom i tid första arb dagen men sen har det spårat ur mer och mer.
Andra dagen kom han vid halv 10. Nästa vid halv 11. Och idag vid 12.30....
Och hans förseningar är inte arbrlaterade. Endast privata vad jag förstått.
Vi andra är vana med en öppen arbmiljö där man kan vädra om allt i stort hela dagarna.
Vi är vana att hela dagarna kunna bolla arbetsrelaterade problem för det kräver vårt jobb då vi jobbar
med bla nyanlända flyktingar och deras bostäder.
Men denna människa kommer galet försent, säger hej. sen sitter han inlåst i bakom dubbla dörrar.
han vägrar trots fina hintar från oss att "du borde gå ut och presentera dig, var synlig"!!!
Men det gör han inte.
men han vill väldigt gärna vara chef över oss.
Trots att jag i nuläget gör alla hans jobb medan han sitter och läser Svenskan och lyssnar på klassisk musik på extremt hög volym och vaggar fram o tillbaka i sitt rum o sippar te samt lyssnar på ryska nyhetssändningar.
Men de verka inte bekomma honom det minsta.

Och igår tog mitt tålamod slut när han under ett hyresgästmöte kört över några hyresgäster som en ångvält.
Dom satt på mitt kontor och grät.
OBS detta handlar om utsatta människor som jag och mina närmnsta kollegor gör allt för att bygga ett förtroende för på alla sätt.
Det förstörde han på exakt 2 minuter.
Det förtroendet tog mig 2 veckor att bygga upp.
Och självklart blev jag irriterad och avbröt honom innan det gick på tok för långt på mötet.
Han blev självklart irriterad p mig.
Men jag förklarade att detta är inte ok.Det är inte ok nånstnans...
Men det köpte han inte.....

Så min fråga kära vänner.
Hur fan ska vi tackla detta problem???

Saken hör till den att jag inte är högsta chefens favorit direkt, då jag har en tendens att alltid säga sanningen.
Ovasett om den är obehaglig.
Jag har vädrat detta med flera nära kollegor och alla säger samma sak.
Du MATZ MÅSTE lyfta problemet NU!
Men saken är att jag är rädd att jag inte får nåt gehör för detta hos högsta Ao Chef.
Så vad fan gör man?

Han gapar och skriker och är allmänt otrevlig mot våra hyresgäster som är rädda för honom.
Ingen vill prata med honom.....alla frågar efter matz,matz,matz hela tiden...

Vår arb plats grundar sig i empati, omsorg och att lägga till grund för ett stabilt liv som svensk medborgare.

Och den här snubben är handplockad av STHLM stad.....................

Vad FAN gör man????
Det är ju jag som får sitta i kläm för hans jävla galenskaper....

Snälla/Ledsen.

Fy fan vilken soppa! :(

Låter som att du/ni måste sluta göra hans jobb åt honom och göra hans chefer uppmärksamma på den ohållbara situationen.

Eller byta jobb själva för att slippa honom.
I övrigt har jag inte mkt mer att komma med än mina sympatier.
Lycka till.

Vad har du för alternativ? Du väljer att prata med honom eller någon högre upp i organisationen, biter ihop och jobbar på ändå, alternativt säger upp dig?

Sen så kan du väl säga åt dina kollegor att de också får göra något, särskilt om det är just du som är ovänn med högsta hönset.

toshiba skrev:
-------------------------------------------------------
> Häng inte ut honom på internet iaf, världen är
> alltid mindre än man tror...

+1

Du raderar alla spår till dig i denna tråd, kontaktar DN eller annan media genom att använda deras visselblåsar-funktion (läs på först) och sedan slutar du göra personens jobb.

Med tanke på nyhetsläget i ditt yrke så låter det som väldigt intressanta nyheter.

Om inte cheferna ovanför den här muppen lyssnar, så har du gjort vad du kan. Då har de valt att ha det så. Strukturera om ditt jobb till skademinimering, och rapportera regelbundet till de avvisande cheferna att du måste göra så för att hantera muppen.

geologen skrev:
> Om inte cheferna ovanför den här muppen lyssnar,
> så har du gjort vad du kan. Då har de valt att
> ha det så. Strukturera om ditt jobb till
> skademinimering, och rapportera regelbundet till
> de avvisande cheferna att du måste göra så för
> att hantera muppen.
+1

Hehe Vi hade en sån kass chef en gång å jag sa med alltid vad jag tyckte. Nu var det så att nån punkade hans bil flera gånger å han trodde såklart att det var jag. Men för en gång skull var jag oskyldig. Men det slutade tillslut med att alla säljare & även jag sa att vi säger upp oss om han ska vara kvar så han blev sjukskriven i ett år & slutade sen. Efter att han blivit degraderad.
Men det ända vettiga är att kunna påvisa bristerna skulle jag tro å endast såna man kan backa upp, eller punka bilen då han hade ändå över 3 mil hem?

Gör dina uppgifter, inte chefens. När chefer blir ignorerade försvinner de snart nog. I övrigt har alla ovanstående rätt. Ett väl utfört jobb är inte alltid det som efterfrågas.

Trist situation.

Om de högre cheferna vet hur han uppför sig och inte gör något så känns läget riktigt tufft. Då finns det som jag ser det väsentligen tre möjligheter

(a) byt jobb
(b) "härda ut" under resten av tiden vikariatet varar och hoppas att han sen försvinner
(c) se till att få ihop en stor grupp av dina kollegor som kollektivt sätter hårt mot hårt och hotar säga upp er.

Steg (c) skulle jag inte försöka mig på om det inte i stort sett är s.a. de högre cheferna själva skulle hamna i en väsentligen omöjlig position om alla sa upp sig och att de därför inte kan låta detta ske utan måste se till att ta itu med chefen. Problemet är att även om ni blir av med chefen så kommer de högre cheferna sedan förmodligen att vara minst sagt misstänksamma mot er och det finns en risk att ni bara öppnat Pandoras ask.

Om det å andra sidan är så att du tror att de högre cheferna inte riktigt vet hur chefen uppför sig och du tror att de högre cheferna inte skulle uppskatta hans beteende om de visste om det så kan det ju möjligen gå att försöka få dom att upptäcka det. Om du inte är omtyckt av dom så gäller det nog dock att försöka uppmärksamma dom på det lite implicit, d.v.s. att försöka få dom att hamna i situationer där de har möjlighet att se din chefs rätta ansikte snarare än att du försöker påtala det för dom.

Ett alternativ är att komma samtidigt till jobbet som chefen. Och göra det synligt. De som inte jobbar brukar få sparken om cheferna ser det.

SuperApe skrev:
> Handplockad? Då vill de ha honom där för att
> han har de egenskaper han har.

Eller för att han är vän med högre chefer?

Men jag antar att Matz ingår i en grupp? Typ 15-personer/chef brukar det väl vara i Sverige? Och de verkar hålla med om att chefen inte fungerar? Gå ihop! Prata med högre chef, får ni inte gehör, prata med chefen över. Prata med personalavdelningen. Prata med facket.
Jag menar inte att ni ska ställa ultimatum om att ni slutar om chefen är kvar. Men öppna upp dialogen så att ni kan få förändring.

Muppiga chefer kan verkligen förstöra ens arbetssituation.

matz 1 skrev:
> Och igår tog mitt tålamod slut när han under
> ett hyresgästmöte kört över några
> hyresgäster som en ångvält.
> Dom satt på mitt kontor och grät.
> OBS detta handlar om utsatta människor som jag
> och mina närmsta kollegor gör allt för att
> bygga ett förtroende för på alla sätt.

Chefens beteende kommer förmodligen i förlängningen att bli ett arbetsmiljöproblem för er som möter hyresgästerna på daglig basis. Kan vara bra i dessa lägen att ta kontakt med det lokala skyddsombudet för att få problemet dokumenterat.

Kan det vara så att han är intresserad av reglement och kvoter medans du vill hantera människor? Låter lite så.

Härda ut, förstå hur han funkar eller byt jobb. Att dra igång nått jättemaskineri för att få chefen utbytt brukar sällan sluta bra för egen del. Även om man lyckas få chefen utbytt så ses man själv som en bråkstake och karriären blir svår.

Sedan låter det lite som att han är ryss om han lyssnar på ryska nyhetssändningar, så det kan nog blivit lite kulturkrock också. I ryssland är chefen Chef med stort "c", så det här med att chefen och medarbetarna ska jobba tillsammans i ett team som i Sverige kan du nog glömma i så fall. Om så är fallet alltså, men vilken svensk lyssnar på ryska nyhetssändningar?

geologen skrev:
> Om inte cheferna ovanför den här muppen lyssnar,
> så har du gjort vad du kan. Då har de valt att
> ha det så. Strukturera om ditt jobb till
> skademinimering, och rapportera regelbundet till
> de avvisande cheferna att du måste göra så för
> att hantera muppen.

Exakt. Gör ditt jobb och låt honom dricka te. Hans beteende lär inte funka många veckor före han sägs upp/omplaceras/annat. Ta stöd i din fina grupp och gör ert jobb så bra NI kan.

Gängse gången vid problem på arbetsplatsen brukar vara att gå till sin chef. Om det, av olika anledningar, inte är ett alternativ så tar man frågan till personalavdelningen som i sin tur lyfter ärendet till rätt nivå. Är det dessutom flera som kommer med samma problem så underlättar det. Det borde vara möjligt för personalavdelningen att utelämna namn när de lyfter frågan.

Säg till hyresgästerna att de skall anmäla på en högre nivå att de i egenskap av kund haft en traumatisk upplevelse när de kom i kontakt med NN. En uppplevelse som inte på något sätt liknar tidigare kontakter med avdelning XX och tidigare chef YY. De kanske kan påpeka att relationen inom gruppen plötsligt verkar dålig också och att det hela verkligen inte är något de förväntat sig av en servicefunktion hos leverantören av boende.

Reserverar mig för att hyresgästerna kanske inte hunnit bli så etablerade att de kan eller vågar framföra klagomål.

castrello skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om inte cheferna ovanför den här muppen
> lyssnar,
> > så har du gjort vad du kan. Då har de valt
> att
> > ha det så. Strukturera om ditt jobb till
> > skademinimering, och rapportera regelbundet
> till
> > de avvisande cheferna att du måste göra så
> för
> > att hantera muppen.
>
>
> Exakt. Gör ditt jobb och låt honom dricka te.
> Hans beteende lär inte funka många veckor före
> han sägs upp/omplaceras/annat. Ta stöd i din
> fina grupp och gör ert jobb så bra NI kan.

+1
Muppiga chefer har jag fått erfara. Är det ett vikariat så sitt still i båten och vänta ut skiten. Såvida du inte är beredd att byta jobb. Bra tips ovan.

toshiba skrev:
> Häng inte ut honom på internet iaf, världen är
> alltid mindre än man tror...

+10

Och som andra varit inne på, bara för att någon är handplockad behöver inte det betyda att personen är lämpad för jobbet, det kan handla om att personen placeras någonstans där den gör "minst skada".

Dessutom har vissa personer förmågan att få sin besvärlighet att framstå som en merit, de kan göra bort sig gång på gång, men hamnar ändå på relativt höga jobb i organisationer.

Även om jag förstår att det är jobbigt för er som jobbar direkt med de boende så är jag rädd att ledningen inte ser det som något högprioriterat område. Häromkring är det där typen av verksamhet enbart en kassako, alla möjliga större fastigheter köps in och packas fulla med flyktingar till strax över bristningsgränsen. Underhåll och boendevillkor är inte viktigt, så länge pengarna kommer in....

Lycka till!

Jobbigt läge, tyvärr alltför vanligt! Jag skulle dokumentera dom aktuella händelserna, när dom inträffade och vad som hände. Det viktiga är att hålla sig till fakta i ett sånt här läge. Din högsta chef kan knappast ignorera att det finns ett problem om du kan visa några konkreta exempel, oavsett om han så hatar dig! Lycka till!!!

Du skrev att han "inte köpte" när du påpekade att det var fel. Men har du förutom det försökt ha en dialog med han innan du går runt han i åttor? Dvs suttit ned över en fika och i lugn och ro förklarat att du inte tycker att det fungera?

Senast ändrad:
eftersom han blottar sig med att inte sköta tiderna kan det hända att du inte göra så mycket mer än att dokumentera hur han kommer och går under några veckor. eller bättre låta någon oberoende göra det.

sen finns det folk som beter sig så här i syftet att bli utköpta. brukar sluta med ett halvårs lön och ledig tid. så som dom önskade från början.

andra gör så här för att testa medarbetarna. klumpigt sätt kan man säga. kommer man igenom kan det sluta bättre än man tror först.

Prata först med din chefs chef och om han inte lyssnar, prata med personalavd och fack. Detta är ett arbetsmiljöproblem som arbetsgivaren är skyldig att ta på allvar.

Jag hade en jubelidiot till chef en gång, riktig psykopat. Men till slut kom sanningen ikapp och han har nu fått vad han förtjänar. Men det tog väldigt lång tid, chefer håller varandra om ryggen tyvärr och personalavd och fack är ofta för fega eller rädda för art göra något. Vändningen kom när anställda skickade anonyma brev till ledningen, då blev dom till slut tvungna att agera. Men de anställda som gjorde detta tog en stor risk, man hade kunnat valt att fortsätta skydda chefen och göra sig av med obekväma anställda i stället.

EDIT: se till att prata ihop er och framföra er kritik med gemensam talan, då blir det svårare för arbetsgivaren att nonchalera detta. Att göra det skriftligt är också bra.

Senast ändrad:
kais01 skrev:
> dokumentera hur han kommer och
> går under några veckor.

+1.

Dokumentation kan vara bra att ha. Skriv upp alla dumheter han håller på med, med datum och klockslag. Konkreta exempel kan vara viktigt när/om du ska ta frågan högre upp. Då funkar det oftast mindre bra att komma med svepande kommenterar hur han "brukar komma sent" osv.

En liten fundering: Hur hinner och orkar man ha koll på andras arbetstider? Jag har ingen aning om när min chef eller mina kollegor jobbar/inte jobbar. Det blir en glad överraskning om man ses i korridoren. :)

Mårten skrev:
> En liten fundering: Hur hinner och orkar man ha
> koll på andras arbetstider? Jag har ingen aning
> om när min chef eller mina kollegor jobbar/inte
> jobbar. Det blir en glad överraskning om man ses
> i korridoren. :)

Jag sitter i landskap och har ändå ingen koll. Folk kommer och går, är på möten, flexar hit och dit och har sig.

Jag har typ 3 chefer som jag träffar nån gång då och då.
Ju mindre dom lägger sej i (läs ju mindre jag ser dom) desto lättare och bättre kan jag utföra mitt jobb.

Lulle skrev:
> toshiba skrev:
> -----
> > Häng inte ut honom på internet iaf, världen
> är
> > alltid mindre än man tror...
>
>
> +1

Exakt. Häng inte ut någon på internet. Hur det än är så är personen en människa.

Att klaga hos chefens chef kan vara knepigt.

Mitt tips är att du gör det du ska. Är chefen ett riktigt bottennapp kommer denne att straffa ut sig själv.

Varför inte en lunch med chefens chef och prata lite...sakligt så klart.

Mårten skrev:
> En liten fundering: Hur hinner och orkar man ha
> koll på andras arbetstider? Jag har ingen aning
> om när min chef eller mina kollegor jobbar/inte
> jobbar. Det blir en glad överraskning om man ses
> i korridoren. :)

Vi är elva pers på kontoret, varav sju sitter i landskap. Det äe tämligen enkelt att hålla koll på när folk kommer och går (det görs ännu lättare eftersom jag alltid är först på kontoret och således måste syänga av mina högtalare när förste man kommer).

Om chefens chef inte känns så roligt så har ni kanske en personalchef/personalassistent som (bör) vara utbildad att hantera sådana här frågor. Sedan kan man lyfta problemet till facket också. De är också till för att hjälpa till med frågor som denna. Bäst är såklart att ta upp saken med sin chefs chef. Sakligt och uppriktigt, men om det inte verkar bita så är personalchef eller fack ett bra alternativ.

Nu hoppas jag att det löser sig i första läget, men eftersom du verkar vara offentliganställd så har du fullt visselblåsarskydd så om cheferna sluter leden så har du alltid pressen kvar som utväg.

Nu är det frågan om en vikarierande chef så det kanske kan vara mest gatsmart att bita ihop om chefsleden inte känns helt bra.

Är själv chef med personalansvar och det gör ont i själen att läsa om din vikarierande chefs beteende och andras dåliga erfarenheter av sina chefer. Fy fan!

/K

Niklasberglund skrev:
> Börja med att prata med chefen i fråga?
>
> kommunikation kan lösa det mesta.
>
>
> Funkar inte det, ja, då får du/ni ta det en
> våning högre

Är han ryss är det bortkastad tid.

Niklasberglund skrev:
> Börja med att prata med chefen i fråga?
>
> kommunikation kan lösa det mesta.
>
>
> Funkar inte det, ja, då får du/ni ta det en
> våning högre

Föreslog det jag också lite längre upp i tråden. Tycker som du att det är en bra början även om han är ryss(?). Nästa instans är chefens chef, personalavdelning och fackets ombudsman.

Hjälper inte det, sök nytt jobb. Tyvärr.

Att avgöra vad ens "chef" gör eller inte gör är per definition omöjligt. Bara så duvet.

Utöver det så undrar jag vad ditt problem egentligen är. Ifall du gör "hans" arbetsuppgifter; jobbar du över? Eller hinner du iaf inom dina vanliga arbetstider? Vad är isf problemet?

Senast ändrad:
underscore skrev:
> Att avgöra vad ens "chef" gör eller inte gör
> är per definition omöjligt. Bara så duvet.
>
> Utöver det så undrar jag vad ditt problem
> egentligen är. Ifall du gör "hans"
> arbetsuppgifter; jobbar du över? Eller hinner du
> iaf inom dina vanliga arbetstider? Vad är isf
> problemet?

Att chefen får "kunder" att må dåligt och krossa förtroenden som det tagit veckor för TS att skapa verkar vara ett av problemen

Agnanaurion skrev:

>
>
> Att chefen får "kunder" att må dåligt och
> krossa förtroenden som det tagit veckor för TS
> att skapa verkar vara ett av problemen

+1

Agnanaurion skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Att avgöra vad ens "chef" gör eller inte gör
> > är per definition omöjligt. Bara så duvet.
> >
> > Utöver det så undrar jag vad ditt problem
> > egentligen är. Ifall du gör "hans"
> > arbetsuppgifter; jobbar du över? Eller hinner
> du
> > iaf inom dina vanliga arbetstider? Vad är isf
> > problemet?
>
>
> Att chefen får "kunder" att må dåligt och
> krossa förtroenden som det tagit veckor för TS
> att skapa verkar vara ett av problemen

So? Dom kanske inte är lönsamma/passar in med en ny (eller gammal) strategi?
Chefen är ju chef, inte tvärtom.

Tillbaka
Topp