OT: Kaffe

Ett grymt kaffe är mörkrostade Hereford från Göteborgska rosteriet Bergstrands. FIN-males i kvarn precis innan konsumering såklart (vad annars?) och bryggs helts i Mockabryggare för att få kaffet svart och näst intill täljbart med kniv, men en kaffepress duger i nödfall. Kör tyvärr med elektrisk kaffekvarn ännu men skall skaffa en handvevad snart för den rätta känslans skull =)

Och kom ihåg:
INGET kaffe förtjänar att bryggas! Inte ens Löfbergs lila;-)
[edit]: Bryggas i en sån där "kaffebryggare" alltså. Den bara förstör alltsammans. Går att få det drickbart, inga problem. Blir bara så mycket bättre med riktiga grejor.

=)

Senast redigerad av en moderator:
"sämst av dessa är Sosta(Sthlm) som 08-orna är såå stolta över."

Ja, Sosta är en ren katastrof. Inte för att deras espresso smakar apa eller så utan bara för att de är så genuint jävla arroganta där! Två gånger - aldrig mer!

Stalle - Stolt, stark och Stockholmare (nja nästan iallafall)

Newsboy Skrev:
-------------------------------------------------------
> Feffemannen ÄR DETTA SANT?
> Nestlé ? ? ?

Tyvärr. Det står på förpackning. Detta gör att jag bara kan njuta av bryggkaffe hemma hos mamsen... :(

f

Dricker väl en 5-6 koppar om dagen, fast "vanligt kaffe" då. :-) Det kan lika gärna vara Gevalia som Löfbergs, är lite mer åt skånerost eller annat lite starkare hållet. Espresso är gott, kokat på plattan med en enkel espressobryggare - blir minst lika gott som på någon lyxkaffebar där de tar 30kr koppen. :-P Dessutom så kan man dricka hela rubbet(3-4 småkoppar) i en vanlig stor kopp istället för dvärgkopparna som används för espresso.

Däremot smakar överdoserat Kahls kaffe på jobbet som rena asfaltskokarsmörjan, när man dessutom brygger det med igenkalkade gamla bryggare... :-P Nä, på jobbet blir det té, hemma blir det kaffe.

/Leo

Ett ställe i Göteborg för inköp av gott kaffe är Indiska Thé & Kaffemagasinet på Korsgatan. Hyfsat urval och du väljer själv om du vill ha hela bönor eller om de ska mala de åt dig medans du väntar.
Vill man ha mörkrost rekommenderar jag Cremé och vill man ha mellanrost så får det bli Gourmé.
Jag tycker kaffet blir bäst om det "bryggs" i en metallfilterbryggare, typ Bodum.

/Johan

Fast ställen som tar 30 kronor koppen har ju inte fattat vad det handlar om, det
är därför du kan göra bättre kaffe hemma.
En espresso ska kosta 10, max 12 spänn och vara bryggd på Blå Moak..
Dagens iIands problem!

Jag håller med McOla, jag tycker bar Centro (kyrkogatan 31) i har bästa kaffet i Göteborg, det är en italiensk kaffebar med lite speciell atmosfär ( kyrkogatan 31 ).

Menar ni att Mollbergs är ägt av Nestle? Inte bra... :-(

/Thomas

Kaffe är en skum dryck. Tycker tillfället/stunden är av större vikt än texten på påsen. ok, inom vissa gränser. Ibland är det sååå gott, ibland händer liksom inget.

Leo Skrev:
> Espresso är gott, kokat på
> plattan med en enkel espressobryggare - blir minst
> lika gott som på någon lyxkaffebar där de tar 30kr
> koppen. :-P

Det är inte espresso du får ur den där. Affärerna luras när de säger att det är en espressobrygagre. Det är en mochabrygagre, du får en mocha.

Ingen crema - ingen espresso. I din kanna har du väl max 3 bars tryck (http://www.kaffeinformation.se/fos/fos_viewcategory.asp?category=1022&expand=1975#1975), det behövs minst 15 bar för en espresso.

http://www.kaffeinformation.se/page.asp?id=mokabryggare

Senast redigerad av en moderator:
bruse Skrev:
> Leo Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Espresso är gott, kokat på
> > plattan med en enkel espressobryggare - blir
> minst
> > lika gott som på någon lyxkaffebar där de tar
> 30kr
> > koppen. :-P
>
> Det är inte espresso du får ur den där. Affärerna
> luras när de säger att det är en espressobrygagre.
> Det är en mochabrygagre, du får en mocha.
>
> Ingen crema - ingen espresso. I din kanna har du
> väl max 3 bars tryck
> (http://www.kaffeinformation.se/fos/fos_viewcatego
> ry.asp?category=1022&expand=1975#1975), det
> behövs minst 15 bar för en espresso.

Kallat' vad du vill men gott blir det, dessutom rekommenderas en sådan små plattkokare framför billiga "riktiga" espresso/capuccinobryggare som inte har tillräckligt tryck. Det har jag sett/hört på tv, så det så. ;-)

/Leo

Leo Skrev:
> Kallat' vad du vill men gott blir det, dessutom
> rekommenderas en sådan små plattkokare framför
> billiga "riktiga" espresso/capuccinobryggare som
> inte har tillräckligt tryck. Det har jag sett/hört
> på tv, så det så. ;-)

Jag sa inget omd ess smak. Jag började så jag också. Å en moka (stavas så olika överallt), är inte helt fel den heller, i brist på espresso. Å en mokakanna står nästan i varje italienares hem, å det är dessutom föregångaren till espresson.

Men rät sak med rätt namn tack: du får aldrig en espresso ur en mokakanna. Du får en moka. http://www.kaffeinformation.se/page.asp?id=tillredningsmetoder&selItemId=tillredningsmetoder

Men, hur gjorde man kaffe från början? Sydamerikanska indianer, eller vilka det nu kan vara som har rätt att ses som de mest äkta kaffedrickarna, hade väl inga ångtryckladdade maskiner på bergssluttningarna? Sånt kaffe vill jag prova.

Ingen som kokar med en donpedro (stavning?)? Nej, inte jag heller. Min mormor gör alltid det och det smakar inget vidare.

Presso/ Bodum använder jag hemma. Zoega Colombia blir inte så tokigt i den.

Första sättet man konsumerade kaffe på var att tugga i sig köttet som finns runt bönan och fann en viss uppiggande effekt. På 1600-talet (tror jag det var) så började man jobba med bönan och kom fram till att den skulle hettas upp och malas. Hur man kom fram till det har jag ingen aning om. Förmodligen av misstag som med alla andra stora upptäckter

=)

erik h Skrev:
> Men, hur gjorde man kaffe från början?
> Sydamerikanska indianer, eller vilka det nu kan
> vara som har rätt att ses som de mest äkta
> kaffedrickarna, hade väl inga ångtryckladdade
> maskiner på bergssluttningarna? Sånt kaffe vill
> jag prova.
> --- He was as normal as pumpkin pie. And now look
> at him.---

Mycket läsvräd å bra sajt, om histroia, fakta, recept osv
http://www.kaffeinformation.se/page.asp?id=historia&selItemId=historia

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,555944,00.html

Min sambo var/är väldigt upprörd över den artikeln. :)

30 cl standardmjölk i en latte ger 9 gram fett vilket är 81 kcal. Det tillkommer 10 gram protein och 15 gram kolhydrater vilket allt som allt ger 181 kcal.

181 kcal blir i absolut värsta fall till 20,1 gram kroppsfett (minus energin som går åt att omvandla energin till fett). 20,1 x 366 dagar är 7360,7 gram kroppsfett, dvs. 7,4 kilo.

Det tycks som de har räknat ganska bra och gjort lite kreativ avrundning men hela tankesättet är galet tycker jag.

the_TnT Skrev:
> >
> Min sambo var/är väldigt upprörd över den
> artikeln. :)
>
> 30 cl standardmjölk i en latte ger 9 gram fett
> vilket är 81 kcal. Det tillkommer 10 gram protein
> och 15 gram kolhydrater vilket allt som allt ger
> 181 kcal.
>
> 181 kcal blir i absolut värsta fall till 20,1 gram
> kroppsfett (minus energin som går åt att omvandla
> energin till fett). 20,1 x 366 dagar är 7360,7
> gram kroppsfett, dvs. 7,4 kilo.
>
> Det tycks som de har räknat ganska bra och gjort
> lite kreativ avrundning men hela tankesättet är
> galet tycker jag.

Finns ju värre kaloribomber: läsk, godis, chips, feta korvar i korvmojen, alkoläsk, drinkar, flingor, "fettsnåla" yohurtar odyl, kakor, wienerbröd. I det sammanhanget är en latte på standardmjölk en spott i Atlanten!

En gång såg jag en DonPedro spricka på en spis.
Resultatet blev ett 6cm långt jack i handen på
den stackars kaffemakerskan, en hel del blod
och X antal stygn i handen, sen dess håller
jag mig ifrån DonPedro.

På de flesta bryggare får jag ta två enligt bryggarens markering för att få en för mig normalstor kopp kaffe, runt 2 dl skulle jag gissa på. Hur mycket är egentligen en kopp, finns det nåt vedertaget mått för det?

Rhino Skrev:
> På de flesta bryggare får jag ta två enligt
> bryggarens markering för att få en för mig
> normalstor kopp kaffe, runt 2 dl skulle jag gissa
> på. Hur mycket är egentligen en kopp, finns det
> nåt vedertaget mått för det?

15 cl brukare va, mina koppar är på ca 20 cl.

För den som tycker om snällt kaffe, typ latte finns en snabbvariant som är ganska god.
Fyll en mugg med mjölk, in o mikron och rör sen ned snabbkaffe (socker valfritt).
(Man måste röra lite extra för det tar en stund innan det löser sig.

Jag gillar inte snabbkaffe på vanligt sätt men tycker det här är riktigt gott.
Espresso i Gaggian Classic är annars fin men Gaggian verkar tappat stinget.
Den orkar liksom inte med.. Blir väl till att lämna in den..

Kan förresten tipsa om www.kaffeinformation.se
(Självklart har vi på Extrude gjort sajten)..

Mohawk Skrev:
> För den som tycker om snällt kaffe, typ latte
> finns en snabbvariant som är ganska god.
> Fyll en mugg med mjölk, in o mikron och rör sen
> ned snabbkaffe (socker valfritt).
> (Man måste röra lite extra för det tar en stund
> innan det löser sig.
>
> Jag gillar inte snabbkaffe på vanligt sätt men
> tycker det här är riktigt gott.
> Espresso i Gaggian Classic är annars fin men
> Gaggian verkar tappat stinget.
> Den orkar liksom inte med.. Blir väl till att
> lämna in den..

Haru kalkat av den? Tagit bort brygghuvet och rengjort?

ILLY!!!! Kimbo går också ned, röd Lavazza pga lättillgänglighet. Jag har alltid ett paket Mollbergs blandning hemma till gäster som inte gillar espresso. En maskin rekommenderas till alla kaffeälskare dock är de vanliga mockakokarna helt ok.
Ja, kan vi prata Wirre så kan vi prata kaffe!

På jobbet gäller det att hålla dig ifrån det hemska automatkaffet annars blir man bubblig i magen. För tillfället blir det Nescafé nån ny Arabica variant, helt ok. Bodumbryggaren står också på jobbet men kommer aldrig ihåg att ta me färskt kaffe...Bäst var det förra december då två grabbar från espresso house (tror jag det var) i gbg stod i matsalen varje dag och serverade espresso från den medtagna maskinen, hoppas de kommer i år med!

Hemma blir det gärna en espresso, eller i undantagsfall capucchino. Gevalia Mastero Lorenzo färdigmalt blir det väl mest till vardags, provar lite olika bönor i kvarnen men tror att jag behöver en bättre kvarn för att göra bönorna rättvisa.

//jns

Då min mokabryggare för tillfället avlidit och en fet skatteåterbäring snart ramlar in undrar jag vilken kvarn och vilken espressomaskin som rekommenderas?

Espresso är gott, speciellt den jag drack i Frankrike... Men det kanske var sällskapet.

Helt klart är iaf. att skum (har ett finare namn tror jag) på kaffet är ett måste. Och nej, skummet ska inte komma från mjölk eller något sådant!

Kanske läge att damma av de två gamla handvevade kaffekvarnarna jag har i min ägo, än så länge har de bara stått som prydnadsföremål i städskåpet. :-D Nymalda bönor, en kaffepanna på spisplattan där man låter sumpen sjunka till botten, sedan häller man upp en rejäl kopp med tillhörande fat. Häller över kaffe på fatet och dricker från fatet när det nått lagom temperatur. Oj, det var ju visst så man gjorde förr i tiden, fast alldeles närsomhelst är det nog högsta mode igen, som med allt annat moderelaterat som går igen. Slurrrrp! :-D

/Leo

Leo, du har till viss del rätt: Nymalet är bäst. Men kokkaffe blir för varmt, däremot handmalna bönor i en Bodum eller mokabryggare är kanon. Jag skaffar nog en Gaggiamaskin om ingen invänder, det fanns en i Söderhallarna idag som var apsnygg.

Det finns ju de som menar att espresso maskiner för hemmabruk inte riktigt håller måttet pga. att de inte uppnår rätt temperatur i hela maskinen osv. De menar att för att espresson skall bli gjord rätt krävs en rejäl maskin som står och går hela dagarna och som har rätt arbetstemperatur och tryck. Men det kanske bara är ett sätt att pusha för att folk skall besöka kaffebarerna. ;)

Markus F: Snälla, köp inte Gaggia, snälla! Rancilio Silvia, eller ännu hellre Lucy med inbyggd Rocky-kvarn, är bara sååå mycke bättre

Jag matar min Lucy med infernobönor från Himalaya kaffe & the, Söderhallarna. Jag häller alltså i Söderbönor. Rocky går loss på dom, tuggar ett tag, bankar på och levererar en laddning malt infernokrut. Silvia gjuter sen sin heta vätska över den laddningen och ut kommer ren, svart kärlek!!! Explosiv. Ojämförligt bäst. En sann njutning! Inte ens den till kaffebönderna konkurrerande Columbianska lantbruksnäringen kan producera ett mer uppiggande extrakt. (Ja, ja, nästan iallafall...)

ranciliolucy.jpg
ranciliosilvia.jpg
rocky.jpg

Lucy                         Silvia                       Rocky

Läs mer:

Silvia-reviews

Rancilio-reviews

Cheating Miss Silvia

http://www.rancilio.it

Köp till bra pris:

http://www.internetto.de

Köpte min Lucy där & det funkade bra

Bättre pris finns här:
http://66.70.211.12/store/rancilio_set.html
Ett set med Silvia, Rocky och en kombinerad bas/knockbox/låda för 789 euro. Som hittat. Sparar man 10 spänn per espresso man dricker hemma jämfört med på byn behöver man ju bara dra i sig en sisådär 800 koppar för att nå break-even. Varför fika på stan när det finns bullar i frysen...

Du erbe, hur funderade du över den ev nackdelen med att ha integrerat - är det inte bökigt att serva kvarnen och/eller espressodelen?

> > Du erbe, hur funderade du över den ev nackdelen med att ha integrerat - är det inte bökigt att serva > > kvarnen och/eller espressodelen?

5 skruvar att lossa sen lyfter man bara av locket. Skulle nog vilja påstå, utan att egentligen ha jämfört, att det borde vara enklare att komma åt delarna i Lucyn och lite pilligare med Rockyn/Silvian.

Det enda jag funderat över på Lucyn är varför det inte är en större vattenbehållare. Det skulle lätt få plats och då hade man inte behövt fylla på vatten så ofta. Men å andra sidan har man ju alltid frächt vatten nu.

Den stora fördelen är ju annars rent estetisk. 1 apparat är alltid bättre än 2 om den gör samma jobb.
Men kittet med bas/knockbox/låda såg ju faktiskt riktigt bra ut - ett fyndpris dessutom!

bruse:

Miss Lucy kostar 915 EURO på internetto.de så man får betala lite extra för den estetiska finessen. Men om jag skulle handla idag skulle jag allvarligt överväga kittet greendevil tipsade om här ovan från Espresso Coffe Shop

Mer kaffeapparater för pengarna är nog svårt att få. En i stort sett enig världsomspännande espressoexpertis är överens om att just Silvia är den bästa semiproffsmaskinen. Håller rätt och jämt tryck. Har mässingsbehållare. Otroligt bra skummare. Gedigen. Snygg. Pålitlig. Sexig. etc etc Och Rocky gör oxå vad han ska.

Rancilio_set.jpg

Rancilio Set

Regular price: 985.00 euro, Approx. $1,162.30
Special offer price: 789.00 euro, Approx. $931.02
VALID UNTIL November 07, 2004
FREE SHIPPING to USA,UK and most EU countries for orders over Euro 300.00

Set of machine and grinder on a base.

JDL Rocky Grinder
The Rancilio Rocky Model grinder is specifically designed for grinding espresso coffee beans. It's modeled after commercial coffee grinders and is capable of grinding beans into a powder.
This is especially important when you are grinding coffee for high-end espresso machines like the Rancilio Silvia.

The Rocky grinder also works well for most semi-commercial and heavy commercial espresso machines.

The Rancilio Rocky burr grinder uses slow turning commercial grade burr grinding wheels to crush the coffee bean into uniform coffee grounds. This is better than a standard blade grinder which usually does not produce uniform grind sizes. Consistent grind size is important to promote better taste and aroma. It is especially important if you are grinding coffee for an espresso machine which needs a fine and consistent grind. The Rocky's grinding wheels are stronger than any coffee grinders in its class offering excellent performance.

Just like the coffee grinders seen in the espresso bars, the Rocky has a dosing lever that allows you to pull a lever to dose out the coffee directly into your filter basket. The dosing hopper is capable of holding up to 7 ounces of ground coffee.

Bearing structure in die-cast alluminium - Grinders of special Hardened steel -

Rancilio Silvia
Silvia is a Rancilio's semiprofessional machine. It offer excellent service to your customers and high quality beverages, qualities for which, since 1927, the Rancilio company has been known and appreciated around the world. Iron supporting frame. Body and control panel in satin stainless steel. Equipment: 1 filter holder, 1-cup filter, 2-cup filter, measuring spoon, coffee press.

Rancilio Base for Rocky and Silvia
Stainless steel 2 extractable coffee grounds drawer base for Silvia & Rocky Grinder. Dimensions: width mm. 515 (19"); height mm. 70 (2" 1/8 ); depth mm. 360 (12"1/2).

Tack för tipsen. Kan du förklara lite utförligare varför jag inte ska ta en Gaggia?
(Rancilion ser ju klart mer förtroendeingivande ut iofs)

erbe Skrev:
> Markus F: Snälla, köp inte Gaggia, snälla!
> Rancilio Silvia, eller ännu hellre Lucy med
> inbyggd Rocky-kvarn, är bara sååå mycke bättre

Det är ju typiskt. Här sitter man och förväntar sig att läsa om cyklar och så dyker trådar som denna upp och gör mig helt övertygad om att jag behöver en espressomaskin.. ;) Jag som trodde att min moccabryggare gjorde ok espressos.

=David Skrev:
> Det är ju typiskt. Här sitter man och förväntar
> sig att läsa om cyklar och så dyker trådar som
> denna upp och gör mig helt övertygad om att jag
> behöver en espressomaskin.. ;) Jag som trodde att
> min moccabryggare gjorde ok espressos.
>
> Mvh David
Kaffet blir som sagt ok men pga lägre tryck får man ingen bra kräm på espresson med moccakokare. Rubusta bönan ger bra kräm dock är den lite beskare än arabica bönan.

Tillbaka
Topp