[OT] kajaktråden, motionspaddlare

johan44

Aktiv medlem
Jag antar att det finns en och annan som motionspaddlar vid sidan om cyklandet, kanske kan det bära en liten tråd med tips och skryt?

Först ett tips om kanske bästa sidan med tester, tekniktips och annat. Den är tyvärr inte aktiv av lite tråkiga skäl men finns cashad här: http://web.archive.org/web/20061004172137/http://www.arnstrom.org/ToC.php

Sen en bild på egna lådan. En Struer Tracer, klassisk klubbkajak, racerkänsla fast stadigare. Högt älskad och med utbytt roder som faktiskt styr skeppet. Men idag var det lite blåsigt och förmodligen kallt i vattnet så det blev en tur i en av klubbens VKV Kåre. En riktig kossa till kajak men stadig som få. Härligt hur som helst att kombinera mtb-turen med paddelpremiär.

Nån annan som kommit ut?

Bilagor

ant_lill

Ny medlem
Jag var ut en sväng under dagen.
Kallt i vattnet, men annars finns det inte mycket att klaga på så här års om solen orkar titta fram.
Jag är dock ingen racer på vattnet.

Bilagor

crallan

Ny medlem
Tyvärr utan bildbevis, men ett par turer i min Surfski har jag hunnit med, men lite varmare kan det allt få bli i vattnet...
Här är ett lite klipp från förra säsongen, kanske inte så mycket till paddeltur men kul var det:D

johan44

Aktiv medlem
Surfski, varför det brukar jag tänka men utanför Mölle verkar det helt ok!, det där såg riktigt trevligt ut. Hur är grundstabiliteten i båten?, antar att den är plan i aktern under vattenlinjen för att surfa bra. Helt ok våg vid 3:20 i filmen...

crallan

Ny medlem
Grundstabiliteten är helt ok, klart rankare än en havskajak, så för mig som kom den vägen var det skapligt vingligt i början... Den är faktist mindre plan i aktern än man tror. Vad gäller surfski i svenska vatten eller inte tycker jag det passar överallt, väldigt snabba, hyfsat enkla att komma upp i igen om (när) man går runt. Helt perfekt tycker jag om man vill motionspaddla i hav och som i mitt fall nästan alltid paddlar ensam. En trygghet helt enkelt.
Jodå, det var rätt rejäla vågor den dagen :)
Edit stavning

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi paddlade ut till Huvudskär i helgen och sen vidare till Myggskären där det blev lyckad sälspaning och övernattning nummer två på turen, lyx att bo i stuga.

Men inte motionspaddling :-)

johan44

Aktiv medlem
ok för det här gången, jag vill egentligen också paddla till huvudskär och kolla sälar istället för att kajka runt i mörthavet mälaren... :)

JMT

Aktiv medlem
Förra året blev det inte mycket paddling men jag vill komma igång i år igen. Hoppas ingen har lagt ut min paddel bland klubbens lånepaddlar.
Tracer och Kåre låter som typiska Stockholms Kajakklubbs-kajaker är du medlem där johan44?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nä motionspaddla verkar bökigt :-)

Det blev inte så mycket fotat från båten (inget alls faktiskt), än så länge vill jag helst i paddeln i vattnet när det går vågor så som det gjorde där ute i helgen.

Sälar genom frukostfönstret på Skärgårdsstiftelsens stuga på Myggskären:
navyseals.jpg

Söndagslunch på Huvudskär:
Lunch.jpg

johan44

Aktiv medlem
oh, mysiga bilder. Ja, medlem i den klubb som är närmast, det har varit Sollentuna KS, FKI ute på Djurgården och nu SPK i mälaren nedanför Blackeberg. Uppvuxen med Tracer, klar favorit. Paddlade mycket VKV Lisa på SPK, trevlig låda när det är kallt och guppigt. Körde motsvarande VKV 100 en gång i världen men det blir lite för vingligt numera... JMT, var kör du?

JMT

Aktiv medlem
Stockholms kajakklubb på den tiden jag körde (endast som motionär, körde nästan alltid tracer). Jag ska pallra mig dit igen när förkylningen lagt sig. Funderar på att gå mid i Örnsberg också då de ligger närmare och har bättre läge för träning vid dåligt väder/vågor, Pålsundet tröttnar man aldrig på.

johan44

Aktiv medlem
Stockholm lördag kväll förra veckan när blötsnön slutat falla den gången. Lite mtb i Grimsta och sen en tur på sjön är ett idealpass...

Bilagor

Stuvarn

Aktiv medlem
Fick till ett härligt LD-pass (ca 28km) idag på havet i GBG´s underbara södra skärgård! Paddlade genom Galterösund (som nu är paddelbart,se bild) drog sen till St Rävholmen där det blev en snabbfika + dopp ;)

Bilagor

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag fick möjlighet att prova kajak för första gången nånsin idag. Fantastisk upplevelse och trots att det var en sån där VKV Kåre som ni beskriver som världens mest osänkbara skepp, lyckades jag välta en gång. Spelade egentligen ingen roll jag skäms inte, och fick nu chansen att lära mig tömma den på vatten. Otroligt stor skillnad mot en kanadensare som är det enda jag provat tidigare. Helst skulle jag vilja prova en sculler-roddbåt nån gång också, det verkar kunna bli en badhistoria.

Senast ändrad:

JMT

Aktiv medlem
En bra övning kan vara att på lämplig plats öva på att luta sig och sedan slå till med baksidan på paddeln för att rätta upp kajaken igen, mer och mer tills man går runt. Dels lär man sig att räta upp kajaken, dels blir man mindre nervös.
Jag var ute o paddlade för första gången i år, det blir definitivt fler rundor.

Turambar

Ny medlem
JMT skrev:
-------------------------------------------------------
> En bra övning kan vara att på lämplig plats
> öva på att luta sig och sedan slå till med
> baksidan på paddeln för att rätta upp kajaken
> igen, mer och mer tills man går runt. Dels lär
> man sig att räta upp kajaken, dels blir man
> mindre nervös.
> Jag var ute o paddlade för första gången i år,
> det blir definitivt fler rundor.

Då märker man dessutom att kajaken är som stabilast när den står en bit på sidan (givetvis beroende på skrovformen, men de flesta havskajaker har relativt kraftig v-form).

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag förstår hur ni menar med att slå med paddeln. Min princip var mer av karaktären ta i allt vad du pallar på vänster sida, missa att få ett rent drag, dra upp paddeln samtidigt som du lutar vänster, kör ned paddelspetsen som stöd i vattnet, vält. Funkade jättebra!

JMT skrev:
> luta sig och sedan slå till med baksidan på paddeln för att rätta upp kajaken

Det gäller dock att tänka sig för när man dra upp paddeln ur vattnet igen, så man inte istället drar omkull sig. :D

Fel sätt: Lyfta paddeln rakt upp.
Rätt sätt: Böj båda armarna vid armbågarna och lyft hela paddeln upp mot ansiktet, då dras paddelbladet upp med smala änden mot vattnet och du hinner daska till vattnet igen om du inte hittat balansen än.

Det blir ett så kallat lågt stöd av den här övningen.

Vill man lära sig högt stöd daskar man vattnet med händerna/paddeln ovanför huvudet.

Ett än högre stöd är en eskimåroll...

Den här sidan är rätt bra: http://swe.kayakpaddling.net/

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Trodde jag skulle ha träningsvärk idag men det verkar inte så. Kajak känns dock som en aktivitet man måste organisera sig för att hålla på med. Skulle alltså innebära ytterligare en klubb och en hel del måsten. Ytterligare en grej på "To do" listan när man ger upp fotbollen. Hoppas ni som redan är aktiva får en fantastisk paddlingssommar.

Blev "utterligare" vilket kanske passar till en vattentråd. Nu ändrat till "ytterligare".

Senast ändrad:
Hasse#7 skrev:
> Kajak känns dock som en
> aktivitet man måste organisera sig för att hålla på med.

Tvärt om, skulle jag säga. Om du inte behöver förvaringsutrymme hos någon klubb, förstås. Vill man bara ströpaddla går det bra att hyra också.

JMT

Aktiv medlem
Hasse#7 skrev:
Kajak känns dock som en
> aktivitet man måste organisera sig för att
> hålla på med. Skulle alltså innebära
> ytterligare en klubb och en hel del måsten.

>
> Blev "utterligare" vilket kanske passar till en
> vattentråd. Nu ändrat till "ytterligare".

Det beror nog på klubb, jag är medlem i Stockholms Kajakklubb och var en gång i tiden ungdomstränare där men har inte fått några sura miner de senare åren då jag inte varit aktiv alls, vill man däremot lära känna folk så är det ju bra att engagera sig.
Örnsberg tror jag fortförande tar in folk, och har kajaker som man får låna som medlem efter att man visat att man inte är en fara för sig själv. De har dessutom väldigt bra lägen att utgå ifrån. http://www8.idrottonline.se/OrnsbergsKS-Kanot/ Hör dock med dem först, jag har fått uppfattningen att Örnsberg är en klubb med både en hel del seriösa paddlare, men även folk som bara kör för skojs skull. Då de har två klubbhus varav ett som tidigare hade ganska hög hyra så tror jag de har en mer pragmatisk syn på att ha (betalande) strömedlemmar.

Det roliga med kajakklubbarna jämfört med att hyra är att de har mycket snabbare (och rankare) kajaker som man kan låna och många roliga träningskamrater. Upp till en viss nivå så brukar man kunna komma och gå som man vill och dyka upp på en träning här och där, även om det säkert varierar mellan klubbarna. Man kan dessutom träna själv i princip närsomhelst.
När jag var ute igår så såg jag att SKK hade köpt in Surfskis, de verkar roliga att surfa efter båtarnas vågor på, såg några på Örnsbergs brygga också men de kan ha varit privata.

Paddling är dessutom ett utmärkt komplement till cyklingen då knän och fotleder behöver vila, bra bålstyrka får man också.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Örnsberg tror jag är bra om man är nybörjare. Finns som sagt många kajaker av olika varianter att låna och de arrangerar ledarledd paddling på flera nivåer.

Försökte provpaddla en surfski som sägs vara stabil (Carbonology Zest) för nån månad sen men jäklar vilken skillnad det är mot min Tiderace :-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
JMT skrev:

> Paddling är dessutom ett utmärkt komplement till
> cyklingen då knän och fotleder behöver vila,
> bra bålstyrka får man också.

Fast benen i övrigt kan få köpa rätt mkt, iaf i en skädda-kajak av brittiskt snitt. Efter en tur i lite högre vågor med mer aktiv paddling så kan man vara rätt mör även där..

grondahl

Aktiv medlem
Paddlade för första gången på evigheter för någon vecka sen, en lite stabilare multisportkajak, Rocket+ som ändå kändes väldigt vinglig för någon som är van vid korta, platta slalom och forslådor. Dessutom första gången med vingpaddel, det hjälpte inte. Sjukt peppad på att paddla mer spjutliknande kajaker (eller kanske surfski).
Har tidigare hört rykten om att Sjöstadens kajak skulle fixa förvaringsplats vid Sicklasjön, någon som vet något om det?

En helt ny paddelvärld öppnade sig.

JMT

Aktiv medlem
grondahl skrev:
> Paddlade för första gången på evigheter för
> någon vecka sen, en lite stabilare
> multisportkajak, Rocket+ som ändå kändes
> väldigt vinglig för någon som är van vid
> korta, platta slalom och forslådor. Dessutom
> första gången med vingpaddel, det hjälpte inte.
> Sjukt peppad på att paddla mer spjutliknande
> kajaker (eller kanske surfski).
> Har tidigare hört rykten om att Sjöstadens kajak
> skulle fixa förvaringsplats vid Sicklasjön,
> någon som vet något om det?
>
> En helt ny paddelvärld öppnade sig.
> http://www.multisport.se/bilder08/dsc00004_400.jpg

Får man köra de där på kanotrace? de ser sjukt långa ut men det kanske bara är bilden

hobbit

Medlem
JMT skrev:
> Får man köra de där på kanotrace? de ser sjukt
> långa ut men det kanske bara är bilden

Vet iofs inte vad det är för begränsningar inom kanotsporten, Rocket + är 610 cm.
Inom Multisport finns det dock inga regler om kajakens mått. Där handlar reglerna om hur många som får sitta i flytetyget och huruvida man får använda dubbel- eller enkelpaddel...

/H

Black planet

Aktiv medlem
hobbit skrev:
> JMT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Får man köra de där på kanotrace? de ser
> sjukt
> > långa ut men det kanske bara är bilden
>
>
> Vet iofs inte vad det är för begränsningar inom
> kanotsporten, Rocket + är 610 cm.
> Inom Multisport finns det dock inga regler om
> kajakens mått. Där handlar reglerna om hur
> många som får sitta i flytetyget och huruvida
> man får använda dubbel- eller enkelpaddel...
>
> /H
Inget om elmotor? ;)
Surfski brukar vara väldig långa. De såg roliga ut de där rocket. Annars blir det att paddla i helgen.

Stuvarn

Aktiv medlem
Man kan ju paddla med med dessa långa havskajaker,surfski å multisportkanoter i DKM + i klassen K1.
Bifogar en bild där Martin Nordstrand rollar sin Extreme type-R i målgången! Martin var 4:a i K1 Herr på tiden 4:59 bra tid på den 55km långa banan ;)

Bilagor

grondahl

Aktiv medlem
Örnsberg verkar ju vara en trevlig klubb om man ska ta upp paddlingen igen. Finns det många motionstävlingar för glada motionärer i Stockholmsområdet?

JMT

Aktiv medlem
hobbit skrev:
> JMT skrev:
> -----
> > Får man köra de där på kanotrace? de ser
> sjukt
> > långa ut men det kanske bara är bilden
>
>
> Vet iofs inte vad det är för begränsningar inom
> kanotsporten, Rocket + är 610 cm.
> Inom Multisport finns det dock inga regler om
> kajakens mått. Där handlar reglerna om hur
> många som får sitta i flytetyget och huruvida
> man får använda dubbel- eller enkelpaddel...
>
> /H

Vill minnas att maxlängden är 520 cm för K1 inom racing. Skumt att det inte finns en maxlängd inom multisport, jag tror att desto längre kanot desto snabbare (men även långsammare styrning förstås)

Stuvarn skrev:
> Bifogar en bild där Martin Nordstrand rollar

Är han på väg ned eller upp? Om upp glömde han att huvudet är bland det sista som bör lämna vattnet. Fast jag kan bara teorirolla så jag ska väl inte säga så mycket. :)

JMT

Aktiv medlem
Om det där är den Martin som jag tror det är så är han tillräckligt krallig för att vålda sig upp :)

Stuvarn

Aktiv medlem
Tobbe Arnesson skrev:
> Stuvarn skrev:
> -----

>
> Är han på väg ned eller upp? Om upp glömde han
> att huvudet är bland det sista som bör lämna
> vattnet.

Han är på väg upp!
Martin har nog rollat allt som flyter! Tom surfski (spände då en bagagerem runt) Även en K2 (med 3 sittbrunnar) + canadensare med kapell ;)

Ps Trots att Extremen saknade kapell kom det knappt in nåt vatten alls!

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ser ut som en roll med mera kraft än grace :) själv saknar jag både och men framför allt iaf än så länge förmågan att rolla just när jag behöver.

Stuvarn

Aktiv medlem
Martin startade sin paddelbana som forspaddlare...därav sin rollskicklighet! Martin har även vunnit Orust Runt 2ggr (100km) + mannen kan göra 2 saker samtidigt....både dricka å paddla;)

Bilagor

JMT

Aktiv medlem
Det var den Martin jag trodde, nu har jag haft ett längre paddlingsuppehåll så jag vet inte om han fortförande hänger på SKK, kul att se att han fortförande håller på.

Wangler

Ny medlem
grondahl skrev:
> Örnsberg verkar ju vara en trevlig klubb om man
> ska ta upp paddlingen igen. Finns det många
> motionstävlingar för glada motionärer i
> Stockholmsområdet?

Örnsberg har motionstävlingar varje tisdag från Reimersholme (utom just nu när det är sommaruppehåll). Sen finns ju Stockholmscupen också: www.stockholmscupen.org

Arnesson

Medlem
Jag är sugen på att köpa kajak/surfski men vet inte riktigt vad man ska ha. Vill motionspaddla och har sneglat lite på ÅEC. Är dock total nybörjare (paddlat hyrkajak några gånger).

Vad tror ni om Surfski vs Kajak? Det lockar lite med surfski, då de verkar roliga samt lätt att komma upp i om man ramlar. Men å andra sidan blir man blöt. Någon som har erfarenhet/tankar att dela med sig av?

Har kollar på de lite bredare surfskin (50-55cm).

grondahl

Aktiv medlem
Arnesson skrev:
> Jag är sugen på att köpa kajak/surfski men vet
> inte riktigt vad man ska ha. Vill motionspaddla
> och har sneglat lite på ÅEC. Är dock total
> nybörjare (paddlat hyrkajak några gånger).
>
> Vad tror ni om Surfski vs Kajak? Det lockar lite
> med surfski, då de verkar roliga samt lätt att
> komma upp i om man ramlar. Men å andra sidan blir
> man blöt. Någon som har erfarenhet/tankar att
> dela med sig av?
>
> Har kollar på de lite bredare surfskin (50-55cm).

Har knappt paddlat slätvattenslådor men surfski verkar väldigt roligt. Man kan ju lära sig rolla så blir det där med att komma upp i inte lika viktigt.

Arnesson skrev:

Från en T. Arnesson till en annan: Hoj! :)

> Vill motionspaddla och har sneglat lite på ÅEC.

För ÅEC tror jag det är bättre att hyra/låna eller rent av köpa/sälja begagnat, lite knasigt att låta ens vardagsbalja styras av en tävling. Fast du kanske har snarlika paddelönskemål även i vardagen?

> Vad tror ni om Surfski vs Kajak?

Har aldrig provat en surfski men tror det kan bli lite jobbigt med så pass lång båt i fors, även om den surfar bra?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer