[OT] kajaktråden, motionspaddlare

JMT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var den Martin jag trodde, nu har jag haft ett
> längre paddlingsuppehåll så jag vet inte om han
> fortförande hänger på SKK, kul att se att han
> fortförande håller på.

Ja han är kvar där! Du kan även följa honom på www.multisportbloggen.se

Tobbe Arnesson skrev:
>
> > Vad tror ni om Surfski vs Kajak?
>
> Har aldrig provat en surfski men tror det kan bli
> lite jobbigt med så pass lång båt i fors, även
> om den surfar bra?

Fast multisportkajakerna är ju längre än vanliga så uppenbarligen måste det funka rätt bra. De paddlar ju bara nerför forsen.

Se till att testa innan, väldigt individuellt vad man gillar. Surfski ser jag framförallt en poäng med om man vill surfa på vågor, men fungerar säkert att motionspaddla med också. Kapell och däck är skönt den kallare delen av året.

När du säger kajak, menar du havskajak med lastutrymme, liten sittbrunn och knäna under däck (klar fördel för långturer och paddling i vågor långt från land särskillt om man kan rolla). Hyrkajaker ingår normalt i denna kategori. Många av dessa, iallafall de man hyr är lite pråmaktiga och långsamma men stabila. De multisportkanoter som talas om ovan är betydligt snabbare men troligen sjödugliga om än inte på samma nivå som havskajaker.
Sedan finns det kajaker med stor sittbrunn som lämpar sig för lungnare vatten, dessa finns i allt från mer eller mindre pråmaktiga varianter till racingkajaker som går runt väldigt lätt om man inte är van (läs när du sätter dig i den) men glider lätt genom vattnet. Jag trivs bäst i något mellanting, typ struer tracer, är du nybörjare skulle jag rekomendera någonting mer stabilt, det är inte kul att gå runt hela tiden. De flesta motionskajaker är dessutom gjorda för en viss vikt så det är bra att hamna rätt där.

Överväg dock att gå med i en klubb istället om du inte har ett förvaringsutrymme för kajaken vid vattnet. Mycket smidigare att låna kajaker och skaffa sig en bra paddel. Då kan man ta ett pass på en timme när man känner för det istället för allt mek för att få med sig kanoten. Framförallt så kan du få tips på paddelteknik. Min teknik är långt ifrån bra men många nybörjare gör helt fel och drar i princip med armmusklerna, med paddeln nära kroppen, sätter i paddeln med böjd arm och drar för långt m.m. Rätt teknik är inte helt intiutiv. Med rätt teknik går det mycket fortare, du orkar köra längre och skaderisken minskar.

Ska du använda en surfski i fors typ Åre Extreme så måste den ha ett släproder...det vanliga underliggande rodret lär ryka rätt fort!

Bilagor

• Bild 2637.jpg
    Bild 2637.jpg
    156 KB · Besök: 203
Tobbe Arnesson skrev:
> ÅEC innehåller en lightvariant av forspaddling
> (utom i år tror jag, tyckte mig se att
> paddelsträckan blev på sjön då vattenflödet
> var för högt).

Helt riktigt, i vanliga fall så består ÅEC av 25 km kajak (inkl två lyft), 15 km löpning (upp och ned för skutan) och 32 km mtb. I år var det precis som du säger för mycket vatten och pga säkerhetsskäl så fick de köra paddlingen på Åresjön. Mer om tävlingen finns att läsa på http://www.areextremechallenge.se

För de som undrar hur mycket fors det är så finns det en film från förra året när ett av lagen (AXA) tränade (
). De paddlar i surskis vilket de flesta i toppen gör.

Hittade även en film från i år
Jag vill minnas att han paddlar en Epic V10 L Elite.

/Andreas

Edit: Lade till en film från i år.

Senast ändrad:
Tack för filmlänkarna.

Där verkar det inte som något problem med längden på båten, trodde det skulle vara iaf. några stenar att ta sig runt men det verkar gå att köra rakt genom det mesta - bara man håller sig på rätt köl. :)

ÅEC verkar rätt skoj faktiskt, kanske skulle testa det någon gång.

Surfski i Åreforsen är det många som använder sig av. Fast många som kör sönder dem och många som vurpar med dem oxå... Videoklippen ovan är ju med eliten och då brukar ju det mesta se rätt lätt ut... Tänkte bara inflika den lilla parantesen.

Trots detta skulle jag lugnt rekommendera att man skaffar en surfski istället för vanlig motionskajak. De är mkt stabilare i vågor trots samma bredd och man behöver aldrig känna sig orolig att man är för långt från land då man kommer upp i dem igen hur lätt som helst. Tyckte alltid det var det jobbiga med vanlig motionskajak, man ville alltid vara inom simavstånd till land - vilket kan behöva vara väldigt nära under kallare årstider...

Så skaffa en skida och ut och röj i svall! Eller bara glida plattvatten!

/H

Senast ändrad:
hobbit skrev:
> man behöver aldrig känna sig orolig att man är för långt från land då man
> kommer upp i dem igen hur lätt som helst.

Förra året var det ju en man som fick något strul med fångstremmen så skidan blåste ifrån honom. Det var tydligen lite på håret att han klarade sig. Värt att tänka på och se över leashen! En vattenfylld kajak blåser inte iväg fullt lika fort.

hobbit skrev:
> Surfski i Åreforsen är det många som använder
> sig av. Fast många som kör sönder dem och
> många som vurpar med dem oxå... Videoklippen
> ovan är ju med eliten och då brukar ju det mesta
> se rätt lätt ut... Tänkte bara inflika den
> lilla parantesen.
>

Du har helt rätt...de filmerna är gjorda av världseliten inom multisport. Det finns även filmer med "vanliga" deltagare

Min lagkamrat filmade detta innan tävlingen...fullständigt oredigerad mobilfilm...det underlättar om man tittar i mobil eller padda :-D
Han tillhör inte eliten och tog sig in runt plats 50 på hela tävlingen i år. Han paddlade en Honcho Guru.

> Trots detta skulle jag lugnt rekommendera att man
> skaffar en surfski istället för vanlig
> motionskajak. De är mkt stabilare i vågor trots
> samma bredd och man behöver aldrig känna sig
> orolig att man är för långt från land då man
> kommer upp i dem igen hur lätt som helst. Tyckte
> alltid det var det jobbiga med vanlig
> motionskajak, man ville alltid vara inom
> simavstånd till land - vilket kan behöva vara
> väldigt nära under kallare årstider...
>
> Så skaffa en skida och ut och röj i svall! Eller
> bara glida plattvatten!
>
> /H

Håller med till 100%.

/Andreas

Några erfarenheter av bredare Surfskis att dela med sig av? Tror minst 50cm bred, gärna 55cm då jag är nybörjare.

Seabird har en ny pågång som verkar prisvärd men som inte finns så mycket att läsa om. Skulle helst inte gå över 20K inkl. paddel etc.

Zest:en som jag provsatt är strax under 50cm. Jag tycker den var rank som tusan, men det har nog mer med skrovformen att göra än med bredden.

Vanligtvis paddlar jag en Tiderace Xcite som är 53 cm bred, dvs inte mycket bredare men helt annan skrovform och den är verkligen jättestabil jämfört med Carbonologyn..

Jag skulle gärna ha 55cm, är nybörjare och byter hellre båt när jag blivit bättre än att åka runt och vara för rädd för bad. Men lite bad kan jag leva med =)

Först och främst lära mig paddla. Kommer motionspaddla här i Uppsala, möjligen ÅEC och kanske testa någon annan multisporttävling.

Vill bara tacka för alla tips och råd samt glada tillrop om att börja paddla. Har fått möjlighet att följa med min kompis lite fler gånger så det akuta behovet att skaffa grejer är avblåst. Nu har man alltså 100% möjlighet att bada vare sig man vill eller inte. Det är bara att krångla sig ner i kajaken så är den saken biff.

Har haft en Epic V8:a å den är verkligen stabil alltså inga problem för en normal paddlare! Därimot V10 Sporten som är 48cm bred är mkt rankare...visserligen mkt slutstabil men topprank! Fenn XT är oxå en stadig surfski som nästan är lika stadig som V8:an! Har även provsuttit en V12:a å den var djävulskt rank...fattar inte hur dom hanterar den ihårt väder!

Bilagor

• Bild 2850.jpg
    Bild 2850.jpg
    183.9 KB · Besök: 182
Den uppför sig fint men jag kan inte tillräckligt för att bedöma det egentligen. Jag hade dock med svågern vid provpaddlingen/köpet som nördade loss med alla möjliga och omöjliga rollar och han var positivt överraskad.

Kvalitén på finish och fiber tycker jag ser bra ut. Däremot har de av någon outgrundlig anledning inte satt kupolmutter på skruvarna till däckslinorna, så det är lite vasst därunder. Fotstöden är också lite snikna (bara ett problem om de ska justeras ofta) men skäddareglage och luckor känns bara bra!

Lite skrammel runt skäddan, ska testa sätta in något som minskar skåran så den inte slår åt sidorna.

För de pengarna helt klart prisvärt! Synd de inte hade riktiga pärlan i lager när jag var dit, hade varit kul att prova den med (även om Sea Pearl sannolikt är den bättre kajaken för mig).

Det känns dock lite underligt med hål för VKV-pontoner på en sådan här balja...

Äntligen en heldag på havet...hoppas sommaren äntligen kommit för att stanna denna gången!
Körde ett LD-pass i GBG södra skärgård...blev totalt ca 30km paddling med ett par korta fika/badpass.....imon blir det ett lvg pass på min nya Canyon Ultimate 9,0...;)

Bilagor

• !cid_BF4089F4-4B40-416F-BB6D-97FA29FDCC6F.jpg
    !cid_BF4089F4-4B40-416F-BB6D-97FA29FDCC6F.jpg
    56.3 KB · Besök: 206
Hyrde en kajak och paddlade runt Kungsholmen och Essinge-öarna idag. Fin motvind och sjö från Stadshuset tills man rundade Stora Essingen, såg en Örnsbergare som simmade vid Stora Essingen. Scorpion var förvånansvärt lättdriven och lättmanövrerad för att vara en rotationsgjuten låda. Härligt att paddla igen, ska definivt bli medlem i någon klubb.

Helt underbart på havet idag...dock lite för mkt motorbåtar...alltså ett konstant muller....å mkt varmt...så jag lägger in en "svalkande" bild då jag var helt ensam på havet å då det var helt underbart tyst ;)

Bilagor

• Bild 2517.jpg
    Bild 2517.jpg
    120.7 KB · Besök: 213
tror att martin mest utgår från fki numera och fångar svallvågor från båtar. Det är också en bra klubb för lång säsong eftersom det fryser sent där. Stuvarn skrev:
> JMT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det var den Martin jag trodde, nu har jag haft
> ett
> > längre paddlingsuppehåll så jag vet inte om
> han
> > fortförande hänger på SKK, kul att se att
> han
> > fortförande håller på.
>
>
> Ja han är kvar där! Du kan även följa honom
> på www.multisportbloggen.se

Jag har köpt min första vingpaddel och den är i rålängd, så jag måste korta den.
- Kapar man av den i båda sidor nere vid bladen?
- Sedan monterar man bladen med smältlim?
- Ungefärlig vinkel för en nybörjare med vingpaddel?

Bättre att ställa alla frågor innan man börjar göra fel ;)

Arnesson skrev:
> Jag har köpt min första vingpaddel och den är i
> rålängd, så jag måste korta den.
> - Kapar man av den i båda sidor nere vid bladen?
> - Sedan monterar man bladen med smältlim?
> - Ungefärlig vinkel för en nybörjare med
> vingpaddel?
>
> Bättre att ställa alla frågor innan man börjar
> göra fel ;)

Om du kommer att transportera den med bil rekommenderar jag dig att göra den delbar, då kan du även ändra vinkel och, till viss del, längd.

/Andreas

Arnesson skrev:
> Jag har köpt min första vingpaddel och den är i
> rålängd, så jag måste korta den.
> - Kapar man av den i båda sidor nere vid bladen?
> - Sedan monterar man bladen med smältlim?
> - Ungefärlig vinkel för en nybörjare med
> vingpaddel?
>
> Bättre att ställa alla frågor innan man börjar
> göra fel ;)

Ja du kapar lika mkt på båda sidorna! Jag kör med 45 gr vinkeln (det vanligaste är 45-65gr)
Smältlim är det bästa...limmar du med epoxy får du aldrig isär den om du nu skulle tex vilja korta den ytterligare!

Arnesson skrev:
> Tack,
> Så ska jag bara fixa lite verktyg och sätta
> igång :)

Du använder en vanlig bågfil för kapningen! Lite sandpapper att slipa skaftet med! Gör rent limytorna med tex kem ren aceton! Jag brukar oxå förvärma skaft blad i ugn(med öppen lucka å svag värme)då har du längre tid på dig å kan vrida runt skaftet lite så limmet verkligen flyter ut å limningen blir helt tät så du slipper få in vatten i paddeln!

Ps Vill du kan jag skicka dig ett par Braca smältlimstavar(svarta)...enligt mig det bästa limmet!!

Bilagor

• Bild 3060.jpg
    Bild 3060.jpg
    96.5 KB · Besök: 176
Jag körde en hårfön för att värma skaftet och hylsan i bladet. Då köper man sig en del tid :)

Jag var dessutom lite nojig så jag fyllde skaftet med cellplast ifall det skulle läcka nånstans.

Stuvarn: Jag ska se om en polare kan hjälpa mig och om han ev. har något lim annars säger jag till. Har ju skaffat en Bracapaddel, så kanske skulle passa fint =)

Dags för nästa inköp, flytväst. Kollade in min lokala marknad i Uppsala med mycket dåligt resultat. Verkar inte vara någon butik som säljer västar för paddling (?). Något som har tips på flytväst? Handlar gärna från Addnature (då de brukar vara smidiga med storleksbyten mm) men andra webbshoppar är ok med.

Har t ex kikar på Hiko Swift Multisport http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HIKOSWIFTMULTISPORT

Användningområdet är motionspaddling och ev. multisporttävling.

Arnesson skrev:
> Stuvarn: Jag ska se om en polare kan hjälpa mig
> och om han ev. har något lim annars säger jag
> till. Har ju skaffat en Bracapaddel, så kanske
> skulle passa fint =)
>

Bra val ;) Hör av dig då om du behöver lim....jag bjuder så gärna på det!
Bild från idag på min senaste vinge...en Braca IV min Extra Light (vikt 645g)

Bilagor

• Bild 3419.jpg
    Bild 3419.jpg
    128 KB · Besök: 185
Min icke-rejsiga Werner Cyprus väger 610 gram - antagligen under 600 nu eftersom droppringarna åkt av :-)

192768_101562686595412_2160643_o.jpg

jomper skrev:
> Min icke-rejsiga Werner Cyprus väger 610 gram -
> antagligen under 600 nu eftersom droppringarna
> åkt av :-)
>
> https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-sn
> c6/192768_101562686595412_2160643_o.jpg

Jag har en Braca Extra Light med helt skaft oxå...den väger 595gr.....;)
PS: Werner uppger på sin hemsida att deras Cyprus med rakt skaft(som är det lättaste) väger 680gram!

Senast ändrad:
Arnesson skrev:
>
> Dags för nästa inköp, flytväst. Kollade in min
> lokala marknad i Uppsala med mycket dåligt
> resultat. Verkar inte vara någon butik som
> säljer västar för paddling (?). Något som har
> tips på flytväst? Handlar gärna från Addnature
> (då de brukar vara smidiga med storleksbyten mm)
> men andra webbshoppar är ok med.
>
> Har t ex kikar på Hiko Swift Multisport
> http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HIKOSW
> IFTMULTISPORT
>
> Användningområdet är motionspaddling och ev.
> multisporttävling.

Jag har en Hiko Swift Multisport som jag är nöjd med, dock inte jättenöjd. Det som kan förbättras är spännena där man måste få bak armen ganska långt för att öppna...ingenting som gynnar min stela kropp och stressade tävlingssituationer. Jag har även fått ordna så att jag kan dra vattenslangen under armen och upp till fästet på bröstet, men det kanske mest beror på kort slang.

Idag hade jag satsat på en Rasdex som verkar vara grymt fin, dock lite knepig att få tag på. Det finns dock en tråd på multisport.se där en person ska ta hem sådana om det är intressant http://multisport.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=1678

Rasdex: http://www.rasdex.co.nz/index.php?p...facturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=46

/Andreas

Har gått med i Örnsberg nu, bara att gå igenom resterande introduktionspaddlingar. Eskimåsvängen satt som en smäck trots ett decenniums uppehåll, mycket trevligt.

Vad ska man köpa för paddel? Werner verkar ju väldigt poppis men lite dyra tycker jag. Tänker nog börja med vanlig paddel och så får man fundera på vingpaddel i senare skede, känns inte riktigt lika mångsidiga som en vanlig.

Werner-paddlarna är grymt mycket billigare om man köper dem från det stora landet i väst. Jag ropade hem min Cyprus på Ebay och inkl frakt, moms och tull så landade kalaset på 3000 kr. Det är mindre än vad svenska handlare får ge in + moms.. Då låg standardpriset till kund i Sverige på 5000 kr men nu verkar faktiskt Addnature ha pressat det en hel tusenlapp.

Cyprus är extremt trevlig tycker jag, gillar både hur den känns i vattnet, att den är lätt och flytkraften som gör att den känns ännu lättare än den är. Den paddel jag testat som är mest lik är en kina-paddel som säljs under namnet Religion i Sverige. Inte riktigt samma skärpa i vattnet men i övrigt väldigt lik.

Min roll satt f.ö. inte alls idag, förra helgen gjorde jag ett tiotal utan några större problem. Knasigt.

Senast ändrad:
Fick chansen provpaddla en surfski...en Fenn XT carbon (11,5kg) å det var lite rankare än mina vanliga kajaker (Reval Commander type-S å Trapper Royal) men tror ändå den är hanterbar för dom flesta!
Tryggheten med surfski är ju att om du "vurpar" så är det ingen större fara...lätt hoppa upp igen..å efter några paddeltag är sittbrunnen tömd på vatten(självläns)
Så nu har jag beställt...å får den levererad hem redan på söndag ;)

Bilagor

• Bild 2883.jpg
    Bild 2883.jpg
    143.5 KB · Besök: 171
Surfski, grattis!, det är nog inte helt fel. Jag sjåar vidare i Tracern och funderar på mörkerpaddling... det börjar bli svårt att komma ut vardagar efter nattning utan att det är lite skumt. Hur gör ni andra? Jag testade pannlampa men den lyser upp händerna för mycket i varje paddeltag, ska testa att montera en 808 på fördäck. Känns tryggare med båten och det närmaste vattnet upplyst, det blir liksom ett plan att relatera till.

Bilagor

• 20120829524.jpg
    20120829524.jpg
    82.8 KB · Besök: 170
Tillbaka
Topp