Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Arnesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har köpt min första vingpaddel och den är i
> rålängd, så jag måste korta den.
> - Kapar man av den i båda sidor nere vid bladen?
> - Sedan monterar man bladen med smältlim?
> - Ungefärlig vinkel för en nybörjare med
> vingpaddel?
>
> Bättre att ställa alla frågor innan man börjar
> göra fel ;)
Var fick du tag i Barca paddeln? Skulle nog behöva en till. Måste nog slippa till min kant på ena vingen efter sommarens paddlingar. Frågan är bara hur.
Jodå. Det har paddlas i sommar. Ska bara skriva ihop något efter 21 dagars sträck paddling längst ostkusten. Kom hem i torsdags nämligen. Och fikasvettot har redan klagat på bloggandet ;)
@grondahl Hur verkar Örnsberg vara? Happystämning? Eller hysteriska elitpaddlare?
Härligt tur i rejäl vind. Först motvind, tungt, sen medvind, swich!, sen motvind igen efter vändning inne på en båtklubb och då var det TRÖGT. Förklaringen kom vid landstigning, det här satt i rodret...
@Black Planet: Örnsberg känns mer Happy än elit, vet inte ens om de har några elitsatsande medlemmar. De har en sektion för tur/socialpaddling som verkar hänga mest i Gröndal och de som jagar tider kör nog mest vid Reimersholme. Alla som jag har stött på har varit trevliga, men har iof mest bara kört solo.
Jultomten kom tidigt i år ;)
Jäkligt bra sevice få nåt hemleverat kl 22:00 söndagskväll ;)
Nu har jag äntligen en egen surfski igen...en Fenn XT glass vaccum!
Haha, och folk har stora problem med att förvara sina cyklar inomhus :)
Nu blir jag jäkligt sugen på att prova en sån där surfski. När jag bodde nere i Årsta hade jag min Struer Fanger nere i Örnsberg/gröndal. Sen sålde jag den och skaffade pansarvagnshavskajak när jag flyttade till norrort. Men här finns ju världens möjlighet till plattvatten - åkers kanal. Kanske en surfski är det bästa ur två världar - lättdriven i kanalen - skojig i svallen på trälhavet?
JLarsson skrev:
> Haha, och folk har stora problem med att förvara
> sina cyklar inomhus :)
>
> Nu blir jag jäkligt sugen på att prova en sån
> där surfski. När jag bodde nere i Årsta hade
> jag min Struer Fanger nere i Örnsberg/gröndal.
> Sen sålde jag den och skaffade
> pansarvagnshavskajak när jag flyttade till
> norrort. Men här finns ju världens möjlighet
> till plattvatten - åkers kanal. Kanske en surfski
> är det bästa ur två världar - lättdriven i
> kanalen - skojig i svallen på trälhavet?
Bor faktiskt i en 1:a men har inga problem få plats med både cyklar å kajaker inomhus ;)
Testade sittunderlag med påtejpat teflonbakplåtspapper igår, har sett att de stora grabbarna på klubben har det, det var jättevarmt om baken att sitta på! Kanske blev rotationen bättre, är inte säker på det...
Steg två i belysningskampanjen, visade sig att de små blinkdioderna passade precis i befintliga avbrott i sömmen på flytvästen, ser dessutom ut som en glad gubbe uppochner, en bonus...
slaktade det som kallas pannband och som följde med lampan, klippte helt enkelt bort resårbanden och borrade fyra hål i hörnen på plastbiten för att kunna sätta fast sugpropparna med buntband. Sugpropparna fick jag via en vän som jobbar i kajakbranchen.
Sålänge det inte är jobbig sjö så är det väldigt mysigt och intressant att paddla under mörkret. Sen tänder jag pannlampan när jag ska leta efter en plats att dra upp kajaken.
Arnesson skrev:
> Någon som testat Seabird Wave surfskis? Priset
> lockar :)
Känner två som köpt Wave 6,1 men jag tror du får vad du betalar för! Dom har haft lite kvalitetsproblem! Vikten stämde inte alls med det uppgivna! Grejor som gått sönder, lossnande skruvar! Å den ena skramlade det i när han fick den! Han satte på en lucka å hittade då ett skruvförband å lite popnitar som låg lösa inuti!!!
Stuvarn skrev:
> Arnesson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som testat Seabird Wave surfskis? Priset
> > lockar :)
>
>
> Känner två som köpt Wave 6,1 men jag tror du
> får vad du betalar för! Dom har haft lite
> kvalitetsproblem! Vikten stämde inte alls med det
> uppgivna! Grejor som gått sönder, lossnande
> skruvar! Å den ena skramlade det i när han fick
> den! Han satte på en lucka å hittade då ett
> skruvförband å lite popnitar som låg lösa
> inuti!!!
Ok, trist.
Har börjat paddla lite och har funderat på en bred surfski till i vår. Tror en runt 55cm skulle passa mig bra. Kanske är det Epic v8 som är det vettiga valet (dock, kostar ju som en bra cykel!)
Arnesson skrev:
> Stuvarn skrev:
> -----
> > Arnesson skrev:
> >
> Ok, trist.
> Har börjat paddla lite och har funderat på en
> bred surfski till i vår. Tror en runt 55cm skulle
> passa mig bra. Kanske är det Epic v8 som är det
> vettiga valet (dock, kostar ju som en bra cykel!)
Ja både Epic (V6+V8) å Fenn (XT å den nya Blue Fin) är fina grejor å rätt stadiga! Å även 2:a handsvärdet på dessa är högt!
kostar som en cykel men håller nästan bokstavligen för evigt, om man inte rent fysiskt slår sönder den... bra andrahandsvärden på rätt grejjor också. Klart du ska ha en schysst båt att paddla med.
Får test en V8, några andra surfskis jag bör testa med liknande egenskaper?
Paddlar min kajakklubbs motionskajaker nu och har fått bada i en Elio Seal (55cm bred) när det går vågor. Så är ju ingen stjärna på paddling. Surfski lockar då det är (?) smidig att hoppa upp igen när man går runt.
Jag vill ha en kajak att träna i från tidig vår. Som nybörjare är det svårt att veta vad man gillar och inte gillar då man har dåliga referensramar. Har testat några olika kajaker och tycker de flesta är bra. Därför jag gärna lyssnar på lite erfarna så man minskar antal modeller att testa och sen väljer den man gillar bäst av de modellerna.
Ska köra HÅEC i juni så kommer behöva paddla massor innan dess. Mycket möjligt att jag hyr en kajak till HÅEC då jag inte vill ge mig ut i något för ostabilt.
Carbonology Zest anses väl vara rätt nybörjarvänlig också. Går att provpaddla hos Nynäs Kajak.
Jag har bara suttit i en lite snabbt, hade neoprenstövlar storlek stor (för att få i torrdräktsfötterna) och vågade inte paddla iväg men jäklar vad vingligt jämfört med mina vanliga havskajaker :)
jomper skrev:
> Carbonology Zest anses väl vara rätt
> nybörjarvänlig också. Går att provpaddla hos
> Nynäs Kajak.
>
> Jag har bara suttit i en lite snabbt, hade
> neoprenstövlar storlek stor (för att få i
> torrdräktsfötterna) och vågade inte paddla
> iväg men jäklar vad vingligt jämfört med mina
> vanliga havskajaker :)
Zest:en är betydligt rankare än både Epic V8:an å Fenn XT.
Arnesson skrev:
> några andra surfskis jag bör
> testa?
Kolla Bourbon Orca av Point 65. Provpaddlade den förra sommaren men var för stabil för min smak. tror dock att det kan vara en bra noob-ski som man ändå kan utveklas i ett tag. Risken med V8 tror jag snarast är att man ledsnar när den börjar kännas lite för stabil och trög. Såg ngn annons om att point 65 sålde ut dem oxå för ngn vecka sedan... men det kasnke är för sent nu...
Stuvarn skrev:
> Arnesson skrev:
> -----
> > Stuvarn skrev:
> >
>
> > -----
> > > Arnesson skrev:
> > >
> > Ok, trist.
> > Har börjat paddla lite och har funderat på en
> > bred surfski till i vår. Tror en runt 55cm
> skulle
> > passa mig bra. Kanske är det Epic v8 som är
> det
> > vettiga valet (dock, kostar ju som en bra
> cykel!)
>
>
> Ja både Epic (V6+V8) å Fenn (XT å den nya Blue
> Fin) är fina grejor å rätt stadiga! Å även
> 2:a handsvärdet på dessa är högt!
Tror nog du måste sälja v8an då du har så många andra kajaker, dock är ju andrahandsvärdet lågt ;)