[OT] kajaktråden, motionspaddlare

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser ut som en gammal point65 k2:a.
>
> Jag har ett komplett kajaksportroder (släp) att
> bidra med i projektet förutom den inplastade
> hylsan.
>
> Luckorna är standardstorlek på, borde gå att
> hitta varsomhelst. Men är det inga skott?
>
>
Det är taget JLarsson! Håll det åt mig så återkommer jag och vi kan göra upp dealen. Skall göra en djupare skadeanalys och kolla vad som finns kvar hos grannen. Point 65 alltså? Jag hoppas jag kan laga den för det har väckts en liten kajaklåga inom familjen.

Såg inte allt likadant ut på den tiden? Bara olika skift på samma fabrik:) Den ser ut som min gamla Tahe Expedition fast utan mittenlucka, och den i sin tur var identisk med Point65.

JLarsson skrev:
> Såg inte allt likadant ut på den tiden? Bara
> olika skift på samma fabrik:) Den ser ut som min
> gamla Tahe Expedition fast utan mittenlucka, och
> den i sin tur var identisk med Point65.

Jo precis så var det! Allt kom från Tahe :)

Stuvarn skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Såg inte allt likadant ut på den tiden? Bara
> > olika skift på samma fabrik:) Den ser ut som
> min
> > gamla Tahe Expedition fast utan mittenlucka,
> och
> > den i sin tur var identisk med Point65.
>
>
> Jo precis så var det! Allt kom från Tahe :)

Himlen öppnade sig, haverikommissionen avbröt sitt arbete. En Reval Duo, som är samma som en Point 65, som båda är Tahe, är det där vi står just nu? Min preliminära bedömning är att jag får såga av den skadade bakändan och laga den separat, sen får jag foga ihop bakändan med resten av skrovet. Tror inte att jag kommer åt att laga bra om jag skall jobba med allt som en enhet. Svårt att se sprickor och så samt att göra bra laminering där man knappt ser vad man gör. Delningen blir nog i bakre sittbrunnen och eventuellt ytterligare en delning i bak till övre och undre skrovdel.

Edit: Bakre packlucka menade jag att kapningen skall ske. Inte i sittbrunnen.

Senast ändrad:
Har också ett "räddningsprojekt" i piplinan.

Någon har utövat övervåld på en av våra VKV Kåre där den ligger upplagd.

Vad säger ni som kan sånt här ?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    49.6 KB · Besök: 39
  • image.jpg
    image.jpg
    41.4 KB · Besök: 44
  • image.jpg
    image.jpg
    51.6 KB · Besök: 44
dans skrev:
> Har också ett "räddningsprojekt" i piplinan.
>
> Någon har utövat övervåld på en av våra VKV
> Kåre där den ligger upplagd.
>
> Vad säger ni som kan sånt här ?

Som vanligt utan att vara expert säger jag att det där går att laga. Helst vill man kunna komma åt både inifrån och utifrån. Jag skulle slipa och matta ned med en sliprondell med slippapperskiva på. När allt som inte bidrar till hållfasthet och rätt form är borta och hålkanter är fasade ordentligt samt allt acetontvättat börjar man återskapa med ett ganska tunt lager glasfiber som får härda, eventuellt med stöd tex masonit eller styv kartong för rätt form innan det härdar. Sen ruggar man den nya ytan invändigt och utvändigt, tvättar och bygger på med mer glasfiber vått i vått enligt instruktion. När man är nöjd slipar man av hjälpligt invändigt och fint utvändigt. Sist förseglar man både in och utsida med epoxi för att inte glasfibern skall suga fukt. Skall det vara riktigt fint på utsidan krävs flera steg men det är nog inte aktuellt med tanke på alla repor du har. Material och verktyg finns bland annat på Biltema. Gör jobbet ute när det är ungefär +15 grader eller mer. Har du en bra lokal, grattis, gör det där.

Mod förmodan slutade det regna och åska. Haverikommissionen återupptog arbetet. Har kommit fram till att förutom den massiva akterskadan är den nog ganska fin. Har tvättat och typ 290 sniglar har fått söka nytt hem. Massor med grönt illaluktande guck samt lera är borttvättat. Tror nog att man kan polera ytorna fina om projektet ros/paddlas i hamn. Står fast vid att man får ta bort aktre lucksargen och kapa kajaken där för att få en mer hanterbar arbetsyta eller arbetskropp. Om ingen ropar stopp kommer det snart ske. Bifogar lite suspekta bilder. JLarsson frågade om skott, och jovisst finns det skott. Ett framför fötterna i främre sittbrunnen och ett bakom sitsen i aktre sittbrunnen. Tvättning invändigt har fortsatts efter bilder men är inte helt klar, behöver något längre för att nå överallt. Tar det sen.

033.jpg

034.jpg

035.jpg

036.jpg

037.jpg

038.jpg

039.jpg

040.jpg

041.jpg

044.jpg

Hasse, finns det nåt roderfäste/hylsa? Kanalerna för styrlinor såg jag så har du tur så kanske rodret passar rakt av. Annars får du plasta in en hylsa bara.

Tog min Tahe-pråm på en liten eftermiddagstur, 7.5 kmh i snitt, 15.5 km.
Skarmavbild2014-07-19kl.18.25.23.png

Zlatan var inte hemma.

Hasse#7 skrev:
> dans skrev:
> -----
> > Har också ett "räddningsprojekt" i piplinan.
> >
> > Någon har utövat övervåld på en av våra
> VKV
> > Kåre där den ligger upplagd.
> >
> > Vad säger ni som kan sånt här ?
>
> Som vanligt utan att vara expert säger jag att
> det där går att laga. Helst vill man kunna komma
> åt både inifrån och utifrån. Jag skulle slipa
> och matta ned med en sliprondell med
> slippapperskiva på. När allt som inte bidrar
> till hållfasthet och rätt form är borta och
> hålkanter är fasade ordentligt samt allt
> acetontvättat börjar man återskapa med ett
> ganska tunt lager glasfiber som får härda,
> eventuellt med stöd tex masonit eller styv
> kartong för rätt form innan det härdar. Sen
> ruggar man den nya ytan invändigt och utvändigt,
> tvättar och bygger på med mer glasfiber vått i
> vått enligt instruktion. När man är nöjd
> slipar man av hjälpligt invändigt och fint
> utvändigt. Sist förseglar man både in och
> utsida med epoxi för att inte glasfibern skall
> suga fukt. Skall det vara riktigt fint på utsidan
> krävs flera steg men det är nog inte aktuellt
> med tanke på alla repor du har. Material och
> verktyg finns bland annat på Biltema. Gör jobbet
> ute när det är ungefär +15 grader eller mer.
> Har du en bra lokal, grattis, gör det där.

Tack Hasse#7, precis såna hands-on tips jag behöver.

Tyvärr kommer jag inte åt från insidan, är långt fram i den smala delen och finns inga luckor, bara sittbrunnen att gå in från. Kanske finns några andra tricks för att skapa mothåll "utifrån".

Behöver absolut bara bli en fullagning, även om den har ett visst nostalgivärde i familjen. Kajaken ropades in för 500 kr på auktion 1998 vid Brunnsvikens KK. Sen har den följt oss sen 2002 i Asien och Afrika. Nu ligger den på beachen i Liberia, så arbetsklimatet är i alla fall bra, konstant ca +30 ;-)

Återkommer när det blir dags för lagningsförsök.

/dans

JLarsson skrev:
> Hasse, finns det nåt roderfäste/hylsa? Kanalerna
> för styrlinor såg jag så har du tur så kanske
> rodret passar rakt av. Annars får du plasta in en
> hylsa bara.
>
> Tog min Tahe-pråm på en liten eftermiddagstur,
> 7.5 kmh i snitt, 15.5 km.
>
>
> Zlatan var inte hemma.

Nu har jag kapat av aktern från mitten på lastluckan och delat aktern mitt itu i originalskarven där det svarta strecket är. Det finns en hylsa för roder och jag gör tacksamt en affär med dig. Bra fart du hade på din tur, har Zlatan ett ställe där också? Jag tror han har en ö här med. Jag brukar använda den som genväg när jag cyklar på isen, åker skridskor eller skidor till min brorsa utanför Bro. Får tänka mig för nu så jag inte blir tagen för stalker eller i värsta fall jaktbyte.

Nu när jag ändå spammar tråden för fullt så skickar jag några bilder på det som demonterats idag. Plus en bild på roderhylsan.

045.jpg

046.jpg

048.jpg

047.jpg

JLarsson skrev:
> Vad heter biltema i Liberia?

Hehe, troligen Skrot-Nisse.
Här kan ALLT återanvändas och lagas (fast de är lite dåliga på glasfiberkajaker, verkligen svagt).

Det där kommer bli kalas. Zlatan har ett ställe på en udde på Resarö, bredvid Mellberg.

Det är lite festligt, för jag är uppväxt på Färingsö (längst upp) och när jag paddlade där så var standardrundan runt Dävensö, som Zlatan nu äger (via bulvanen Majstorovic). Kryllar med olagligt inplanterat vilt där (sen tidigare jakträttsinnehavare).

dans skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Vad heter biltema i Liberia?
>
> Hehe, troligen Skrot-Nisse.
> Här kan ALLT återanvändas och lagas (fast de
> är lite dåliga på glasfiberkajaker, verkligen
> svagt).

Jag lagar ju hellre en glasfiberkajak som en bil kört över, än holkar ur en halv trädstam så som jag sett på dina bilder.

Vad det gäller oåtkomliga ställen som sedan inte syns kan man klura på om det går att blåsa upp något inuti som stöd och sedan lämna det där. Men i ditt fall skall man nog satsa på ett tydligt nedslipat "öga" med ett inte så stort hål där sprickan var och sedan bygga sig från botten av slipningen och utåt tills det är rätt form. Sen får du förstås strunta i att försegla baksidan men det är nog inget problem i det här fallet där utrymmet är stängt och den bara är i vatten vid brukandet.

jomper skrev:
> Hasse, sent nu, men varför inte dela hela i över
> och underdel så som den tillverkades?

Den är ganska stor och besvärlig. På det här viset kan jag jobba lättare med delarna var för sig. Sedan foga ihop dem tillsammans och sedan sätta tillbaka aktern i den punkt som är absolut mest lättjobbad. Jag kan ju göra den jättestark inuti och någorlunda snygg utanpå. Om jag skulle dela hela skrovet måste jag såga av och plasta ihop skotten plus att man vill ha täta skarvar in och utvändigt överallt för att slippa problem med krypande fukt och frostsprängning. Det är ju inte direkt så att frugan sa att jag fick ha den i vardagsrummet på vintern :-)

JLarsson skrev:
> Det där kommer bli kalas. Zlatan har ett ställe
> på en udde på Resarö, bredvid Mellberg.
>
> Det är lite festligt, för jag är uppväxt på
> Färingsö (längst upp) och när jag paddlade
> där så var standardrundan runt Dävensö, som
> Zlatan nu äger (via bulvanen Majstorovic).
> Kryllar med olagligt inplanterat vilt där (sen
> tidigare jakträttsinnehavare).

Haha, du är rejält insyltad i våra förehavanden härute på öarna. Visste inte att du kommer från Färingsö. Du får komma ut så paddlar vi nån dag. Vi kan ju ställa ut konstiga djur på Dävensö. De där fotbollsspelarna vet nog ändå inte hur de skall se ut. Brorsan bor för övrigt på Ådö, inte så jättelångt från den hemlighetsfulle schejken. :-)

Det låter bra, farsan bor kvar på ön, i Färentuna, så jag hälsar på honom med jämna mellanrum. Då kan jag passa på att ta med mig kajaken. Byter rodret mot en provpaddling av din 600:a, lite nyfiken på hur den känns.

JLarsson skrev:
> Det låter bra, farsan bor kvar på ön, i
> Färentuna, så jag hälsar på honom med jämna
> mellanrum. Då kan jag passa på att ta med mig
> kajaken. Byter rodret mot en provpaddling av din
> 600:a, lite nyfiken på hur den känns.

Deal!

Det känns bara så drastiskt att kapa av hela båten. Hade nog nöjd mig med att kapa av locket och lyfta på det, jag.

jomper skrev:
> Det känns bara så drastiskt att kapa av hela
> båten. Hade nog nöjd mig med att kapa av locket
> och lyfta på det, jag.

Jag har mer respekt för själva paddlingen än för materialet. :-) Bilen har verkligen kört över aktern så det är inte mycket att be för, både övre och undre delen är krossade här och där. Det går att få det starkt igen, blir bara lite tyngre och fulare.

Första Frankensteinlagningen klar och hålet är borta. Jag vet att det ser hemskt ut men det är bara invändigt stöd så att det går att slipa utsida och bygga vidare utan att det faller ihop.
Gjorde utvändiga träribbor som skruvades fast i varann och ihop med plasten. Närmast lagningen smörpapper och bakom den en hopvikt tidning. Det går att vara mycket mer noga men det här skall bara bli stommen och resten är ju i uselt skick.

001.jpg

004.jpg

005.jpg

11 km i en V8 innan 7, bra morgon. Kunde hålla drygt 9 kmh, totalsnittet på hela rundan 8.5. Kanske inte är helt orimligt att kunna klara milen på timmen nån gång i framtiden.

Igår blev det premiär i den nyinköpta Mazu55 samt Arnessons väldigt fina begagnade Epic V8.

Trots att båda två är av modell slagskepp med 56cm breda så tycker jag det var stor skillnad i stabiliteten. Mazun kändes betyligt rankare och jag känner mig inte direkt bekväm med stabiliteten ännu. Medan V8an så känns det snudd på omöjligt att gå runt på plattvatten. Men det är väl det som kallas inlärningskurva samt att man då får en möjlighet att jobba på den obefintliga tekniken utan att behöva vara orolig för att välta.

Grymt skön dag att vara ute på sjön. Blev ca 1 mil paddling + lek/reentry under ca 2h.

P1000549.JPG

P1000550.JPG

P1000551.JPG

P1000552.JPG

P1000553.JPG

P1000558.JPG

P1000562.JPG

Härligt fler å fler verkar skaffa surfski!
Lyckades få upp min V8:a i ett snitt av 10,6km/h på 10km (56:28) i slutet på förra året...är inte riktigt där än i år :)

Bilagor

• Bild 4107.jpg
    Bild 4107.jpg
    102.7 KB · Besök: 35
Lycka till med lagningen Hasse! Ser ut som ett roligt projekt.

Själv var jag i helgen ute med ett gäng kompisar på sälsafari utanför Marstrand med övernattning på Högö. Solen stekte riktigt hårt och jag såg till att bära kortfingrade neoprenhandskar för att inte sabba cykelbrännan.

Bilagor

• 10511409_10203563245035234_5312081107280291057_o.jpg
    10511409_10203563245035234_5312081107280291057_o.jpg
    69.3 KB · Besök: 39
Arnesson skrev:
> Nu har jag min nya kärlek hemma (NK Rapido 2.0),
> blir premiärtur imorgon! Ska bli spännande att
> se hur mycket man får bada :-)

Kul...hoppas på en rapport med lite bilder då :)

Själv har jag precis testat Braca´s senaste paddel en XI Van Dusen ´92.
Otroligt lättpaddlad går så mjukt å fint i vattnet! En perfekt surfski paddel alltså!

Bilagor

• Bild 4139.jpg
    Bild 4139.jpg
    122.6 KB · Besök: 36
Fina bilder och kul med så många Surfskis. Personligen sitter jag just å spanar på SMHIs radarbild och väntar ut ett lite oroande åskväder... För många blixtar registrerade här runt Öland för att jag ska ut med skin riktigt än. Men snart så lättar det säkert :-)

Skrmavbild2014-07-27kl.12.32.30.png

// Oskar

Arnesson skrev:
> Nu har jag min nya kärlek hemma (NK Rapido 2.0),
> blir premiärtur imorgon! Ska bli spännande att
> se hur mycket man får bada :-)

Jag tyckte att det var betydligt svårare att gå från havskajak då och då till Honcho Guru än vad det var att gå från Gurun till Rapidon. Om det nu spelar någon roll för dig :-)

En stor fördel med Rapidon är att till och med någon som är så stel som jag får ut benen på vardera sidan av båten :-)

Tillägg: Vilket material och roder valde du?

Senast ändrad:
Paddlade med gps fö första gången idag. Ett varv runt Styrsö i en VKV Kore. 9.1km är ett rätt ordentligt pass för en kajakamatör

perzzon skrev:
> Paddlade med gps fö första gången idag. Ett
> varv runt Styrsö i en VKV Kore. 9.1km är ett
> rätt ordentligt pass för en kajakamatör

Men visst är det kul när man väl har börjat?

Jag köpte min begagnad och det är varianten där smarttrack släproder ingår (vilket jag kommer använda). Ingen aning vilket underliggande roder det är.

Cliff Barnes skrev:
> Arnesson skrev:
> -----
> > Nu har jag min nya kärlek hemma (NK Rapido
> 2.0),
> > blir premiärtur imorgon! Ska bli spännande
> att
> > se hur mycket man får bada :-)
>
> Jag tyckte att det var betydligt svårare att gå
> från havskajak då och då till Honcho Guru än
> vad det var att gå från Gurun till Rapidon. Om
> det nu spelar någon roll för dig :-)
>
> En stor fördel med Rapidon är att till och med
> någon som är så stel som jag får ut benen på
> vardera sidan av båten :-)
>
> Tillägg: Vilket material och roder valde du?

Var ute på ett långpass i min VKV 101 idag, blev 30km totalt med ett fikastopp halvvägs. Det var lagom soligt, ca 25°C i luften och så gott som stiltje, plus att jag var nästintill själv på sjön. Så mycket bättre blir det inte. Dessutom fungerade det hemmasnickrade hela fotstödet och de omdragna styrlinorna riktigt bra. Håller tummarna för en lång sommar.

Bilagor

• 20140728_111359.jpg
    20140728_111359.jpg
    57.1 KB · Besök: 36
  • 20140728_101735.jpg
    20140728_101735.jpg
    41.1 KB · Besök: 39
Nu har jag kört premiärturen i min Rapido. Det är ett ganska stort steg att gå från en Epic V8 till denna så jag fick några sköna bad men jag fick ändå ett bra flyt för det mesta (var dock inte kompis med sidvågorna). Men känns som ett bra köp och som en lagom båt att utvecklas i för mig.

Testade även en Mazu Fitness och en Epic V10 (gamla modellen) ikväll. Mazun kändes stabilare och lite tryggare men jag satt sämre i den. V10:an var lite rankare än Rapidon men jag satt bra i den. Men Rapidon var den trevligaste båten av dessa för mig.

Så nu är det bara att börja träna :-)

Dom vise säger ju....." Never Sacrife Stability for Speed"
Hittade en gammal kulig paddelbild då jag i 13-14 s/m motvind skulle paddla till Valö/Kungsö det var 12km stenhård motvindspaddling...hade nog aldrig gjort det idag :)
Tror man blir mer bekväm med ålderns rätt :)

Bilagor

• Bild 595.jpg
    Bild 595.jpg
    111.9 KB · Besök: 36
Jag håller helt med om "Never Sacrife Stability for Speed" men man måste ju även träna lite rankt för att lära sig. För de jag tränar men kan ju bevisligen köra ÅEC (lättare fors) i sina surfskis utan större problem, då måste ju jag kunna lära mig också :-)

Fan, jag har pga dåligt utbud/budget constraints börjat snegla lite på multisportsegmentet, typ Nelo 55/Zedtech Python etc. Verkar vara förträffliga farkoster, om än lite ranka. Men typ en Python borde väl funka i lite krabb sjö?

Tillbaka
Topp