[OT] kajaktråden, motionspaddlare
nho1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite sugen på en kajak som omväxling på
> sommaren, skulle vara perfekt för lite motion vid
> sommarstugan.
> Men verkar finns en mängd olika varianter, hur
> vet man vad man ska ha?
> Har en Point65 butik i närområdet, så gärna
> tips av det fabrikatet.
>
> Tanken är motionsform i innerskärgård.
Om du bara vill träna, är själv ofta och inte vill hamna i sjönöd bör du titta på surfski. Jag har för mig att de från Point65 är ganska dyra. Överlag är prisspannet ca 15000-30000kr.
Vill du ta långa säkra turer med packning behöver du nog en havskajak.
Ett par problem är slitage i botten, billiga kajaker kanvara mycket tåligare mot slitage än dyrare, tunnare, lättare. En annan sak är att man måste kunna förvara grejerna när man inte använder dem. En billig kajak känns lättare att lämna ute obevakad när man inte använder den.
Mitt förslag (Jag är ganska mycket nybörjare vilket du märker om du plöjer lite i tråden) är att du sätter upp lite kriterier för vad du vill göra och till vilken budget. Sen är det lättare för alla att hjälpa till. Men rent allmänt är det jättekul med kajaksport.
-------------------------------------------------------
> Lite sugen på en kajak som omväxling på
> sommaren, skulle vara perfekt för lite motion vid
> sommarstugan.
> Men verkar finns en mängd olika varianter, hur
> vet man vad man ska ha?
> Har en Point65 butik i närområdet, så gärna
> tips av det fabrikatet.
>
> Tanken är motionsform i innerskärgård.
Om du bara vill träna, är själv ofta och inte vill hamna i sjönöd bör du titta på surfski. Jag har för mig att de från Point65 är ganska dyra. Överlag är prisspannet ca 15000-30000kr.
Vill du ta långa säkra turer med packning behöver du nog en havskajak.
Ett par problem är slitage i botten, billiga kajaker kanvara mycket tåligare mot slitage än dyrare, tunnare, lättare. En annan sak är att man måste kunna förvara grejerna när man inte använder dem. En billig kajak känns lättare att lämna ute obevakad när man inte använder den.
Mitt förslag (Jag är ganska mycket nybörjare vilket du märker om du plöjer lite i tråden) är att du sätter upp lite kriterier för vad du vill göra och till vilken budget. Sen är det lättare för alla att hjälpa till. Men rent allmänt är det jättekul med kajaksport.