[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Fördelen med Ursuit MPS är att den har mjuk behaglig neopren i muffar (hals/armar) inte samma "strypkänsla" som med latexmuffar! Sen är den mkt tunn/smidig i goretex kan oxå öppnas upp i halsen så man kan ventilera lite när man känner sig trygg. I skarpt läge måste man så klart dra upp dragkedjan! Har dock "övningplurrat" med surfskin å det är inte många droppar som tränger in trots öppen hals! Under torrdräkten har jag endast ett superunderställ.
På tal om hastigheter så brukar jag kunna hålla 9.5-10km/h på sträckor upp till 10km/h vid längre sträckor typ 10-30km sjunker såklart farten till ca 8.5-9.0km/h

Bilagor

• torrdrakt-ursuit-mps.jpg
    torrdrakt-ursuit-mps.jpg
    21.2 KB · Besök: 153
  • 05191a8dfebe6ad6f7d0679b83fa1013.jpg
    05191a8dfebe6ad6f7d0679b83fa1013.jpg
    49 KB · Besök: 159
Efter att ha provbadat (vinter) med svettig torrdräkt och jämfört med våtdräkt föredrar jag våtdräkt. Kör dock MPS om jag paddlar långt från land och/eller mycket vågor.

Kör som Stuvarn. Lätt o skön torrdräkt. Men på händerna nrs o neopren poddies. Annars är ett tips kolla in vinterhandskar inom dykning. Nu har det varit dåligt med paddling i vinter. helgens äventyr blev inställt pga skitväder om man paddlar ute i havet. Blev crossrunda istället. Se om det blir en runda med ÖKS kajak i helgen. Måste ha farten uppe till i februari då det paddla på kanarieholmarna.

Stuvarn sa:
Fördelen med Ursuit MPS är att den har mjuk behaglig neopren i muffar (hals/armar) inte samma "strypkänsla" som med latexmuffar! Sen är den mkt tunn/smidig i goretex kan oxå öppnas upp i halsen så man kan ventilera lite när man känner sig trygg. I skarpt läge måste man så klart dra upp dragkedjan! Har dock "övningplurrat" med surfskin å det är inte många droppar som tränger in trots öppen hals! Under torrdräkten har jag endast ett superunderställ.
På tal om hastigheter så brukar jag kunna hålla 9.5-10km/h på sträckor upp till 10km/h vid längre sträckor typ 10-30km sjunker såklart farten till ca 8.5-9.0km/h

Senast ändrad:
En våtdräkt typ convertible funkar fint inte lika dyr som en torrdräkt och betydligt längre livslängd.

https://www.wetsuitoutlet.co.uk/gul-response-32mm-convertible-arms-wetsuit-re2305-black-p-3399.html

Skillnaden i överlevnadsfaktor är stor jämfört med typ långkalsonger. Men som vanligt vid vinterpaddling gäller det att hålla sig nära stranden. Till våtdräkten har man kapell och en lämplig jacka

Torrdräkt är lite fräckare. Enkel att ta på och lite Janes Bond feeling. Under Torrdräkten har man superunderställ. Insidan på torrdräkten kan vara lite kyligt

Jag paddlar platt och fors med min Ursuit AWS och den funkar helt OK. Torrdräkter är dåliga att simma med jämfört med en Våtdräkt. Men Ursuiten funkar hyfsat troligtvis för att Ursuit har erfarenhet av att göra dykdräkter. Köp inte en för stor torrdräkt bäst är om man kan prova den innan köp. Bra med Ursuit är att man kan lämna in torrdräkterna till renovering finnarna är bra att ha att göra med. AWSen andas hjälpligt om man paddlar i promenadtakt

https://www.ursuit.com/en/aws-black

Höst och vårpaddling tycker jag är väldigt trevligt och det är värt besväret med klädseln

Verkligen. Det är inte så många månader på året som det är vettigt att paddla utan skydd mot det kalla vattnet. Från midsommar till slutet av September ungefär brukar jag räkna med att köra utan torrdräkt, det är drygt 3 månader. Lugnt vatten och nära land kan jag väl tänka mig att sträcka lite på det iofs, men det är ju stökigt vatten och ytterskärgård som är roligast.

jomper sa:
Verkligen. Det är inte så många månader på året som det är vettigt att paddla utan skydd mot det kalla vattnet. Från midsommar till slutet av September ungefär brukar jag räkna med att köra utan torrdräkt, det är drygt 3 månader. Lugnt vatten och nära land kan jag väl tänka mig att sträcka lite på det iofs, men det är ju stökigt vatten och ytterskärgård som är roligast.

En ganska ny favorit är den här http://artistic.taheoutdoors.com/ar_en/iguana-short-sleeve-m.html

Insidan är någonslags flece men den blir inte kall när den är blöt ingen aning hur det går till. Den torkar också väldigt fort

Säkerhetsmässigt är det stor skillnad på om man har sällskap. Paddlar man själv måste man helt enkelt vara försiktigare. Och visst är det roligare när det är lite mer kuperat. Men en dag på sjön är alltid en bra dag

Konkret sa:
Slipper man m man paddlar i en pråm?

Jag frågade inte om kläderna för att krångla. Frihet under ansvar bör gälla, men är man ensam tycker jag att ansvaret att ha marginal ökar. Saker man kan råka ut för som inte är så kul är ju tex att det kommer nån idiot i båt och kör jättenära eller att man går på en vass sten under vatten som snittar botten i kajaken så att den tar in vatten.

konstruktören sa:
Säkerhetsmässigt är det stor skillnad på om man har sällskap. Paddlar man själv måste man helt enkelt vara försiktigare. Och visst är det roligare när det är lite mer kuperat. Men en dag på sjön är alltid en bra dag

Jo, absolut. I torrdräktsväder paddlar jag inte själv. Skulle nog kunna tänka mig att göra det runt ön jag bor på eller nått, då är det alltid nära hem, men det skulle vara för krångligt för en så tråkig tur så det är ändå inte aktuellt :-)

Reedkläder har jag varit sugen på som höst/vårkläder, men måste börja paddla lite mer innan jag kan motivera ett sånt inköp. Tycker torrdräkten funkar utmärkt egentligen, även om våtdräkt är ännu bättre för riktigt våta lekar. Men det känns som att den potentiellt är ännu varmare när man anstränger sig?

Fick till min paddlingspremiär idag i halvhårt vatten...har nog aldrig varit så sen som i år :)

Bilagor

• IMGP8625.JPG
    IMGP8625.JPG
    479.3 KB · Besök: 142
  • IMGP8621.JPG
    IMGP8621.JPG
    351.3 KB · Besök: 148
Tredje turen i år. Den utlovade solen visade sig i början men byttes sedan ut mot dimma längs kusten här i norra Bohuslän. Men trevliga timmar ändå i sällskap med nyanlända strandskator, gravänder och tofsvipor!

Fina bilder, borde bli lite mer drag i den här tråden nu framåt våren...
Själv väntar jag på leverans av en ny SeaBird Discovery 420 kajak :)

Jo visst paddlar det så här års. Men bara en tur i skärgården. Och då blev det sova i vandrarhemmet på Bullerön.
1010198.jpg

Egen bild

Men sen har vi paddlat surfski på vattnen vid Las Palmas. Härlig Downwind på blått varmt vatten.
DSCN0359.jpg

_X2O6225.jpg

Bilderna är tagen av Leif ifrån Atterra kajak.

Senast ändrad:
Eddy sa:
Hej!

Hur är en Valley Aquila som noob kajak? typ den nedan
Jag tänker mig lite utflykter och ev nått träningspass

https://www.blocket.se/vasternorrland/Havskajak_Valley_Aquila_72479453.htm?ca=2&w=3

Hej,

Är ingen expert, men Valley bygger kajaker av bra kvalitet. Hittade dessa omdömen, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=19759, https://paddling.com/reviews/product/valley-sea-kayaks-aquila-kayak/ och https://www.ukriversguidebook.co.uk/forum/viewtopic.php?t=89484. Det går säkert att hitta mer på nätet.

Modellen verkar vara både gammal och utgången, och det är mer en havs/långfärds/expeditions kajak än motions/tränings kajak.

Om jag räknar rätt så är den 5.56 meter lång, och 57 cm bred. En lång, rymlig och förmodligen stabil kajak, kanske på gränsen till pråmig. Borde fungera bra i vågor.

Priset verkar OK om du är intresserad av den, och om den är i rimligt skick.

Senast ändrad:
Hyggligt lång tur idag, 20 km varav de första 10 i ökande motvind som slutade på 8 m/s om YRs rapport stämde. Sen mojnade det när vi vände hemåt men vi hade mysig medsjö i ryggen och hemresan tog hälften så lång tid som utresan.

Nynäshamn-Järflotta (Skvallerhamn) t.o.r

33761508732_7a8cd9ef37_b.jpg

Jag kör med #paddlavarjemånad2017 som nyårslöfte så det har varit många fina turer! Igår paddla jag totalt 4h..
IMG_0685.JPG

Detta är från en kall morgon före jobbet i mars..

Dax limma/montera lite paddlar! Sen blir det mkt paddling dom kommande dagarna...hoppas jag :)

Bilagor

• IMGP8711.JPG
    IMGP8711.JPG
    336.4 KB · Besök: 127
  • IMGP8742.JPG
    IMGP8742.JPG
    625.4 KB · Besök: 134
  • IMGP8749.JPG
    IMGP8749.JPG
    221.6 KB · Besök: 137
Senast ändrad:
Att bara vara 3 kajaker i garaget skapar obalans vet alla. Sen att sambon har flest gick inte. Så en surfski beställdes o kom via Atterra o kajaksidan. Så det blev en Boost. Lär gå mycket i Mälaren, men det blir leta vågor. Det där den är roligaste.
1010258.jpg

Black planet sa:
Att bara vara 3 kajaker i garaget skapar obalans vet alla. Sen att sambon har flest gick inte. Så en surfski beställdes o kom via Atterra o kajaksidan. Så det blev en Boost. Lär gå mycket i Mälaren, men det blir leta vågor. Det där den är roligaste.

Den såg både fin och avancerad ut. Det är väl Björkfjärden som ger mest vågor vad jag märkt.

Tackar,
Det är den efter insteg skin hos carbonology. Jag tycker den är roliga än Epic v8 pro. och stabilare än v10. Få se om det blir att paddla i Edsviken i kväll. Lite dålig koll på var man kan sjösätta kajaker i Sollentuna.
Hasse#7 sa:
Black planet sa:

Den såg både fin och avancerad ut. Det är väl Björkfjärden som ger mest vågor vad jag märkt.

Black planet sa:
Tackar,
Det är den efter insteg skin hos carbonology. Jag tycker den är roliga än Epic v8 pro. och stabilare än v10.

Varför är den roligare än V8:a Pro? Är ju själv nyfiken på just den båten! Jag tycker den "vanliga" V8:an är mkt stabil men upplever en V10:a Sport lite nervös när jag paddlar i riktigt stök där är jag faktiskt snabbare just i V8:an för jag upplever den så trygg! Har oxå paddlat en V10:a som jag klarar på plattvatten! En V12:a har jag oxå provat på men det blev inte mkt paddlat....där satt jag mest å darrade :)

Senast ändrad:
Black planet sa:
Få se om det blir att paddla i Edsviken i kväll. Lite dålig koll på var man kan sjösätta kajaker i Sollentuna.

Badplatser brukar vara bäst och sådana finns några kring Edsviken. Annars är Aludden i Djursholm okej för parkering och sjösättning. Tyvärr måste det blåsa ganska hårt (>10 m/s) för att det skall bli surfbara vågor och dessutom minst 5-6 km tillväxtsträcka.

Ja Aludden paddlade jag ifrån i vintras när vi inte hittade öppet vatten i Mälaren. Annars är just badstränderna som gäller. Få se hur lång kö det är ÖKS för kajakplats. Jo det behövs mycket vind o öppet vatten för leka. Annars är det downwind Stockholm style som gäller.

Badplatser brukar vara bäst och sådana finns några kring Edsviken. Annars är Aludden i Djursholm okej för parkering och sjösättning. Tyvärr måste det blåsa ganska hårt (>10 m/s) för att det skall bli surfbara vågor och dessutom minst 5-6 km tillväxtsträcka.[/quote]

Black planet sa:
Ja Aludden paddlade jag ifrån i vintras när vi inte hittade öppet vatten i Mälaren. Annars är just badstränderna som gäller. Få se hur lång kö det är ÖKS för kajakplats. Jo det behövs mycket vind o öppet vatten för leka. Annars är det downwind Stockholm style som gäller.

Badplatser brukar vara bäst och sådana finns några kring Edsviken. Annars är Aludden i Djursholm okej för parkering och sjösättning. Tyvärr måste det blåsa ganska hårt (>10 m/s) för att det skall bli surfbara vågor och dessutom minst 5-6 km tillväxtsträcka.
[/quote]

Du pratar om nog om Björkfjärden i alla fall.

Black planet sa:

Det var såna jag "växte upp" på på NZ, där det mesta i mitt liv handlade om Surf Clubs och de som paddlade på surfskis (kolla medaljerna i OS '84). Jag blev förvånad att det inte fanns några på vattnet i Stockholm när jag flyttade hit typ 1998. Missade väl stora affärsidéen att börja sälja dem :-)

Grymt fina skapelser!

kitzblitz sa:
Black planet sa:

Det var såna jag "växte upp" på på NZ, där det mesta i mitt liv handlade om Surf Clubs och de som paddlade på surfskis (kolla medaljerna i OS '84). Jag blev förvånad att det inte fanns några på vattnet i Stockholm när jag flyttade hit typ 1998. Missade väl stora affärsidéen att börja sälja dem :-)

Grymt fina skapelser!

Det här var ett oväntat inhopp :)
Skall man ana att du paddlat 400 km i rasande tempo med ett galet gäng bakom dig och slutdestinationen är en pub/bar med nattöppet? Kallat tex Lilla Badarby?

Hasse#7 sa:
kitzblitz sa:
Black planet sa:

Grymt fina skapelser!

Det här var ett oväntat inhopp :)
Skall man ana att du paddlat 400 km i rasande tempo med ett galet gäng bakom dig och slutdestinationen är en pub/bar med nattöppet? Kallat tex Lilla Badarby?
Vilken lyx det är att ha bra vågor o sol. Marknaden för surfski är liten i världen. Bättre att sälja Älghattar med sugrör i detta land. Kajaker är vackra skapelser :D

Dags för ny paddel, tittar på Braca IV min/735 då jag har en Braca IV max jag gillar men vill ha lite mindre blad.

Hittade en Epic Midwing begagnad, några erfarenheter av en sådan?
Braca verkar lite svårt att hitta begagnat.

Arnesson sa:
Dags för ny paddel, tittar på Braca IV min/735 då jag har en Braca IV max jag gillar men vill ha lite mindre blad.

Jag råkar ha 2 Braca paddlar liggandes :)
1st Braca IV min 735 Extra Light 212-(217cm) helt i nyskick!
1st Braca IV s-min 705 Extra Light 210-(215cm) sprillans ny!

Bilagor

• IMGP8812 (2).JPG
    IMGP8812 (2).JPG
    531.3 KB · Besök: 142
Senast ändrad:
Stuvarn sa:
Arnesson sa:

Jag råkar ha 2 Braca paddlar liggandes :)
1st Braca IV min 735 Extra Light 212-(217cm) helt i nyskick!
1st Braca IV s-min 705 Extra Light 210-(215cm) sprillans ny!

Kan du fixa frakt till Sthlm/Uppsala och ett vettigt pris på 735an så hugger jag den direkt :)

[/quote]

Kan du fixa frakt till Sthlm/Uppsala och ett vettigt pris på 735an så hugger jag den direkt :)[/quote]

Japp det kan jag fixa :) Skickar i emballage just framtagen för paddlar...tror frakten ligger på typ 150:- för inrikes paket
PS Skickar PM

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp