[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Hasse#7

Aktiv medlem
KONAmi sa:
En story i flera delar(i dubbel bemärkelse)
Här är jag på ett skär i vänerskärgården med min NK Nitro. I padddeldiskussionen kan jag tipsa om Maxpaddle.com som har riktigt prisvärda paddlar. Jag har två exemplar av modellen som heter M333, en helt i kolfiber och en med kolskaft och kevlarblad

Ett par veckor senare körde jag en tävling i västerdalälven som träning inför Åre Extreme Challenge. Tyvärr pallade inte surfskin mitt något aggressiva vägval genom en ganska stor vals utan vek sig på mitten...

Men då fick ju å andra sidan "möjligheten" att köpa en ny. Valet föll då på en Think Ion River från Kajaktiv. Den skall vara lite mer stryktålig än sandwichmaterialet som nitron var tillverkad i.

Går det att laga en sån där omfattande skada? Jag lagade ju en överkörd K2, se tidigare i tråden, sid 22, 24 och 25 Men det var glasfiber. Hur beskriver du din konstruktion och material?

Senast ändrad:

ani

Aktiv medlem
Klart det går att laga. Vi hade en på klubben vars båt (Nelo Vanquish i kolfiber) bara hängde ihop i överdäcket efter en incident med fallerande spännrem på takräcke i motorvägsfart. Klubbens guru byggde ihop den igen, du ser hur vävmönstret ändras genom klarlacken, men går inte att känna på utsidan. Förstärkningsremsa på insidan och en båt som kanske blev nåt hekto tyngre.

KONAmi

Aktiv medlem
Problemet här är att den är tillverkad i ett sandwichmaterial med två kevlarskilt med en nomex-honeycomb mellan. Honeycomben är krashad/mjuk på en ganska lång bit så materialet är inte längre styvt. Det är också lite meckigare att komma åt insidan på en surfski för lagning, det kräver att man först sågar isär båten ännu mer.

ejma

Aktiv medlem
Jag vet inte hur din Think är konstruerad, men det ser ut att vara enkel kevlar/epoxy. Jag råkade tappa en kevlar/epoxykajak (icke sandwich) från biltaket och den fick kross och vikskador på däcket och fören delvis intryckt. Väven höll ihop men epoxyn smulades sönder. Vet inte om det är så mycket bätte än att fibrerna går av.
Du skall nog utgå från att din Think är lika känslig som en vanlig surfski. Den kanske klarar mindre bottenkänningar (buckling) bättre, men den viks nog lika fint runt stenar i en fors.

iMats

Aktiv medlem
Kristoffer R sa:
Jag har testat på det nu, gick en heldagskurs hos Mikael i Billdal, Göteborg http://www.kajakkurser.se

Grymt kul, behöver nog handla mig en egen vad det lider.

Dock lika knepigt som att välja cykel.:)
Klart du ska handla en egen! Har precis gått genom den där processen med att välja kajak efter mycket läsande och prata med folk. Det gjorde mig inte mycket klokare... :-) Har däremot provat några olika kajaker och valde sedan ut en trevlig kajakförsäljare (Ostkustenkajak) i närheten med flera intressanta modeller för en dags provpaddlingar. Hade nog kunnat köpa vilken som av de jag provade men valde den billigaste som kändes mest prisvärd dessutom. Hade dessutom allt på min kravlista. Supernöjd och det har blivit en hel del paddlande i skärgården på ostkusten men även i lite sjöar i närheten.
IMG_0523.jpg

Aquarius Sea Lion LV i sjön Solgen

ani

Aktiv medlem
KONAmi sa:
Problemet här är att den är tillverkad i ett sandwichmaterial med två kevlarskilt med en nomex-honeycomb mellan. Honeycomben är krashad/mjuk på en ganska lång bit så materialet är inte längre styvt. Det är också lite meckigare att komma åt insidan på en surfski för lagning, det kräver att man först sågar isär båten ännu mer.

Lätt behövder det ju inte vara, bara för att det går ;-)
Även kajaker måste man ofta dela i däck/skrov (i existerande skarv) för att komma åt att laga större skador.

Black planet

Aktiv medlem
Det har lite sisådär med paddlingen på sistone. Men det hindrar inte att köpa en till. Så det blev en ren motionslåda för plattvatten. Lätt sak så jag orkar bära den ned till vattnet. Så en 8,5 kg Bullit Elite.

Bilagor

• kajak.jpg
    kajak.jpg
    205.1 KB · Besök: 39

KONAmi

Aktiv medlem
ejma sa:
Jag vet inte hur din Think är konstruerad, men det ser ut att vara enkel kevlar/epoxy. Jag råkade tappa en kevlar/epoxykajak (icke sandwich) från biltaket och den fick kross och vikskador på däcket och fören delvis intryckt. Väven höll ihop men epoxyn smulades sönder. Vet inte om det är så mycket bätte än att fibrerna går av.
Du skall nog utgå från att din Think är lika känslig som en vanlig surfski. Den kanske klarar mindre bottenkänningar (buckling) bättre, men den viks nog lika fint runt stenar i en fors.

Jag körde två varv i indalsälven(åre) innan de bestämde att ställa in forspaddlingen på tävlingen(Åre extreme challenge) pga för lite vatten. Hade några rejäla bottenkänningar men kajaken höll fint, det blev bara skrap på klarlacken. Det är ju inget pansarskepp så jag har ju inga förväntningar att den skall palla vad som helst.

Nitrons kevlarfibrer gick ju inte heller av men laminatet smulades som du skriver sönder så den fick som ett mjukt gångjärn vid sittbrunnen. Det var för övrigt ingen sten inblandad utan det var när jag paddlade nedför kanten i valsen och surfskin mest flöt i för och akter samtidigt som valsen dundrade ner som en bomb i sittbrunnen. Finns för övrigt på film :) Se den MED ljud för en härlig dalmålsspeaker.

https://www.facebook.com/magnus.sod...bfe_IhuHaa2DEAj7wkeZE71fd_4hRyB_c3Tx7V8D_DKbE

För några årsedan lyckades jag och en vän däremot vika ihop en rotationsgjuten K2 modell slagskepp när vi gick runt i en fors och kajaken fastnade på sidan med botten mot en sten. Forsen tryckte på in i sittbrunnarna och fällde snyggt ihop kajaken på mitten :) Vi lyckades dock bärga loss den och räta ut den tillräkligt för att kunna paddla vidare till ett ställe som inte låg mitt ute i skogen.

molleben

Aktiv medlem
Inser att det finns massor att läsa i denna tråd och i andra forum för kanot/kajak.... jag är en hängiven cyklist som har sommarställe vid Mälaren och blev sugen på att motionspaddla lite. Har letat på blocket för något vettigt att börja med, helst under 10tusen. Vilken typ av kajak är lämplig? Det blir inga höga vågor eller surfing.... mest lugnt vatten och turer på en timme eller två.

ejma

Aktiv medlem
KONAmi sa:
Nitrons kevlarfibrer gick ju inte heller av men laminatet smulades som du skriver sönder så den fick som ett mjukt gångjärn vid sittbrunnen. Det var för övrigt ingen sten inblandad utan det var när jag paddlade nedför kanten i valsen och surfskin mest flöt i för och akter samtidigt som valsen dundrade ner som en bomb i sittbrunnen. Finns för övrigt på film :) Se den MED ljud för en härlig dalmålsspeaker.
Det måste varit en mindre trevlig upplevelse. Tror dock att de flesta surfskis är svagt byggda. Min Fenn i kolfiber känns inte speciellt förtroendeingivande, men den är lätt!

Hasse#7

Aktiv medlem
molleben sa:
Inser att det finns massor att läsa i denna tråd och i andra forum för kanot/kajak.... jag är en hängiven cyklist som har sommarställe vid Mälaren och blev sugen på att motionspaddla lite. Har letat på blocket för något vettigt att börja med, helst under 10tusen. Vilken typ av kajak är lämplig? Det blir inga höga vågor eller surfing.... mest lugnt vatten och turer på en timme eller två.

Var i Mälaren?

KONAmi sa:
ejma sa:

Jag körde två varv i indalsälven(åre) innan de bestämde att ställa in forspaddlingen på tävlingen(Åre extreme challenge) pga för lite vatten. Hade några rejäla bottenkänningar men kajaken höll fint, det blev bara skrap på klarlacken. Det är ju inget pansarskepp så jag har ju inga förväntningar att den skall palla vad som helst.

https://www.facebook.com/magnus.sod...bfe_IhuHaa2DEAj7wkeZE71fd_4hRyB_c3Tx7V8D_DKbE

Det där är ju Hagforsen i Dala-Floda :)

ani

Aktiv medlem
molleben sa:

Fullkomlig noob vad gäller paddling?
Motionspaddla som i att bli svettig, eller som i utflykt med fika?

Om svaren är ja, resp. det förstnämnda så tror jag du vill ha motionslåda i bredd 51 eller 55 cm. Rätt snabbt att lära sig hålla sig på den torra sidan vattenytan även som nybörjare samtidigt som de är roligare att paddla sig trött i än havskajak. Ex. Citius Classic, Nelo Viper, Zedtech TT, Elio Cobra. Eller nån gammal Struer Tracer för den delen.

molleben

Aktiv medlem
Tack för tipsen, fullständigt noob stämmer. På fråga 2 är det väl kanske att man vill kunna både köra sig svettig och åka ut på fikatur. Kanske en svår kombo? Är havskajakerna tråkiga?

Yeti

Aktiv medlem
molleben sa:
Tack för tipsen, fullständigt noob stämmer. På fråga 2 är det väl kanske att man vill kunna både köra sig svettig och åka ut på fikatur. Kanske en svår kombo? Är havskajakerna tråkiga?

Det finns två huvudsakliga skolor inom havskajakpaddlingen: Paddla snabbt och rakt fram med en lång kajak (lång vattenlinje) eller kortare (och långsammare) kajak som är lätt att manövrera i surf, rockhopping osv, den s.k. brittstilen. Numera finns kajaker som i någon mån passar i båda kategorierna.

För seriös motionspaddling vill man ändå ha en kajak just för det ändamålet, man ska belönas med fart då man tar i ordentligt.

Själv kör jag med brittstilen och tycker inte det är tråkigt. Kajaken är ett medel för att upptäcka och ta sig till nya platser.

ani

Aktiv medlem
molleben sa:

De jag listade finns ibland med sk. fikalucka i däcket bakom sittbrunnen som går till torrt utrymme så det går att kombinera även med motionslåda. Tät fikapåse går ju dessutom alltid att köra in under bakdäck också.

Black planet

Aktiv medlem
Kör jag med min surfski så har jag en liten vattentätsäck på däck. Inga luckor i den tack för min del.
Men Citius 55 finns det med lucka att beställa.. Gott om utrymme för ett litet tält. Svårt att hitta dem billiga dock. Har man tålamod så dyker de upp i ex fejjan kajak o motionsgrupper.

ani sa:
molleben sa:

De jag listade finns ibland med sk. fikalucka i däcket bakom sittbrunnen som går till torrt utrymme så det går att kombinera även med motionslåda. Tät fikapåse går ju dessutom alltid att köra in under bakdäck också.

Vernersson

Aktiv medlem
egh01 sa:
Någon som har förslag på hur man stöldsäkrar en kajak/surfski som ligger på ett biltak? Skulle en sån här kanske funka att dra runt railsen och genom på något smart ställe på båten? Vi ska på campingsemester till Öland och surfskin ska ju förstås med.

https://m.conrad.se/category.htm?we...um=&utm_campaign=kelkoo_feed&utm_term=1369680

Just detta låset har jag personlig erfarenhet av.

Helt VÄRDELÖST.

Elektroniken är oerhört ömtålig och gick sönder av att jag råkade tappa det i golvet.
Fallhöjd på under 1m.

Pengar i sjön mao.

Hasse#7

Aktiv medlem
Vernersson sa:
egh01 sa:
Någon som har förslag på hur man stöldsäkrar en kajak/surfski som ligger på ett biltak? Skulle en sån här kanske funka att dra runt railsen och genom på något smart ställe på båten? Vi ska på campingsemester till Öland och surfskin ska ju förstås med.

https://m.conrad.se/category.htm?we...um=&utm_campaign=kelkoo_feed&utm_term=1369680

Helt VÄRDELÖST.

Elektroniken är oerhört ömtålig och gick sönder av att jag råkade tappa det i golvet.
Fallhöjd på under 1m.

Pengar i sjön mao.

Nyfiken. Paddlar du också eller är det bara låset du pratar om?

Vernersson

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Vernersson sa:
egh01 sa:

Helt VÄRDELÖST.

Fallhöjd på under 1m.

Pengar i sjön mao.

Nyfiken. Paddlar du också eller är det bara låset du pratar om?

Har bara paddlat en ggn i hela mitt liv, vilket jag tyckte var skitskoj :-D
Klart sugen på mer paddlande i sommar.
Men nu pratade jag bara om låset.. ;-)

egh01

Medlem
Vernersson sa:

Helt VÄRDELÖST.

Fallhöjd på under 1m.

Pengar i sjön mao.

Tack för input, då låter jag det vara och siktar nog på någon vanlig vajer.

marr sa:
Tillägg. Man kan inte stöldsäkra saker på ett biltak. Varken cyklar eller kajaker.

Jag tänker mig inte ur försäkringssynpunkt eller dyl utan vill endast göra det antytt mer mödosamt (inser att de flesta lås/vajrar är ganska lätta att ta sig igen om man har rätt utrustning med sig) för någon att bara lyfta av kajaken och gå. Kan tillägga att surfskin är värd mer och klart mer stöldbegärlig än den 16 år gamla Ford focusen med bl.a. rosthål kring hjulhusen och spricka rakt igenom framrutan.

Stuvarn

Aktiv medlem
Har ju paddlat surfski (Epic + Nelo) dom sista åren men idag plockade jag ut min fina Commander Type - S (har inte paddlat henne sen 2014)....å jäklar vad hon levererade!
Blev snabbaste 10k passet i år....hon är alltså snabbare än både Epic V8 Ultra å Nelo 520 XL på plattvatten fast hon väger nästan 10kg mer....så vikten är inte allt :)

Bilagor

• IMGP9414.JPG
    IMGP9414.JPG
    333.6 KB · Besök: 41
  • IMGP9409.JPG
    IMGP9409.JPG
    336 KB · Besök: 42
  • 457909_372294392805956_277249642_o (1).jpg
    457909_372294392805956_277249642_o (1).jpg
    215.8 KB · Besök: 48

Hasse#7

Aktiv medlem
Stuvarn sa:
Har ju paddlat surfski (Epic + Nelo) dom sista åren men idag plockade jag ut min fina Commander Type - S (har inte paddlat henne sen 2014)....å jäklar vad hon levererade!
Blev snabbaste 10k passet i år....hon är alltså snabbare än både Epic V8 Ultra å Nelo 520 XL på plattvatten fast hon väger nästan 10kg mer....så vikten är inte allt :)

Den är snygg. Ditt väder är som alltid premium.

marr

Moderator
Forumvärd
Stuvarn sa:

Är det så kajaker föds? :p

Stuvarn

Aktiv medlem
Jo visst är hon en riktig skönhet å även jäkligt snabb :)

Bilagor

• 1799881_666103613425031_867176767_o.jpg
    1799881_666103613425031_867176767_o.jpg
    196.2 KB · Besök: 38
  • IMGP9421.JPG
    IMGP9421.JPG
    291.6 KB · Besök: 50
  • 1961870_657317907636935_1688751470_o.jpg
    1961870_657317907636935_1688751470_o.jpg
    137.8 KB · Besök: 31
Senast ändrad:

Black planet

Aktiv medlem
Lite smygreklam för de som gillar vågor i en ski. Det är gäng öksare som kör downwind. Och det är folk ifrån andra klubbar med bla Fridhem. Alla turer kommer läggas ut fejjan i surfski-stockholm. De kör Nynäshamn till Dalarö .
Och ni på västkusten har ju väskust-surfski. Ett trevligt gäng kan jag intyga. Körde en downwind med dem. De har en utmärkt bana i Kungsbacka fjorden.
Få se om jag o min sambo lyckas få till att paddla denna. http://emmalevemyr.se/kingqueenofthefjord/

ejma

Aktiv medlem
Black planet sa:
Lite smygreklam för de som gillar vågor i en ski. Det är gäng öksare som kör downwind. Och det är folk ifrån andra klubbar med bla Fridhem. Alla turer kommer läggas ut fejjan i surfski-stockholm. De kör Nynäshamn till Dalarö .
Kan påpekas att det inte är en nybörjartur. Vid vindar under 10 m/s är det knappast värt besväret då vågorna är för korta. De bästa vågorna finns typ mitt i Mysingen. Närmare land studsar vågorna och sjön är orolig. Kring Nynäshamn går snabbgående färjetrafik som man måste ha koll på. Vattnet är kallt. Den tråkiga biten är allt bilåkande. Räkna med lika del paddling som bilåkande.

Black planet

Aktiv medlem
Dessa färjor. Ja de kommer snabbt. Det gäller alla typ av större fartyg. Som vanligt är det lätta att köra en bit ut ifrån land. Har inte kört denna downwind. Bara paddlat med havskajak här i hård vind. Ja det går åt en hel del bilar.

ejma sa:
Black planet sa:
Kan påpekas att det inte är en nybörjartur. Vid vindar under 10 m/s är det knappast värt besväret då vågorna är för korta. De bästa vågorna finns typ mitt i Mysingen. Närmare land studsar vågorna och sjön är orolig. Kring Nynäshamn går snabbgående färjetrafik som man måste ha koll på. Vattnet är kallt. Den tråkiga biten är allt bilåkande. Räkna med lika del paddling som bilåkande.

Jag cyklar paddlar springer å åker skidor. I år har jag paddlat två ggr i veckan å kände att N+1 är rätt. Nu ligger denna skönhet på gräsmattan hemma men jag är i Chamonix å leker lite löpning å lite klättring. Ska jag längta hem?

Bilagor

• 626B8C38-2EB8-4964-AB87-829E87DFB92A.jpeg
    626B8C38-2EB8-4964-AB87-829E87DFB92A.jpeg
    330.5 KB · Besök: 45

egh01

Medlem
Ola Orädd sa:
Jag cyklar paddlar springer å åker skidor. I år har jag paddlat två ggr i veckan å kände att N+1 är rätt. Nu ligger denna skönhet på gräsmattan hemma men jag är i Chamonix å leker lite löpning å lite klättring. Ska jag längta hem?
Det låter ju som att du har det ganska bra där du är men klart man längtar efter att prova nyinförskaffade prylar.

egh01

Medlem
Är ni ute och paddlar något? Var själv ute på en nästan spegelblank Mälaren idag, härligt!

Bilagor

• GOPR0194.JPG
    GOPR0194.JPG
    157.1 KB · Besök: 35

Gandalf

Medlem
egh01 sa:
Är ni ute och paddlar något? Var själv ute på en nästan spegelblank Mälaren idag, härligt!

Jodå, har på gamla dagar tagit upp fisket igen och det sker numera från kajak, så det blir en hel del paddling.

Så här såg det ut i onsdags på en sjö i Stockholmstrakten.

20181107_141046.jpg

ani

Aktiv medlem
Jodå, det paddlas fortfarande. Fast i brist på neopren så får skidan vila och det blir räserkajak runt Malmö kanal istället, 1-2 pass i veckan och en mil per gång ungefär.

Stuvarn

Aktiv medlem
Paddlingspremiär idag....äntligen!
Fortfarande lite is kvar på skyddade ställen å vattentemp på 2grader! Brukar vänta tills det blir behagliga 4grader innan bad :)

Bilagor

• IMGP9835.JPG
    IMGP9835.JPG
    341.1 KB · Besök: 25
  • IMGP9839.JPG
    IMGP9839.JPG
    202.7 KB · Besök: 32
  • IMGP9836.JPG
    IMGP9836.JPG
    258.4 KB · Besök: 33

johan44

Aktiv medlem
Isen har gått och säsongen i full fart. Klubben har köpt en ny nelo 510, väldigt trevlig låda när det blåst som mest de senaste helgerna, kul med surf i lilla Mälaren.

Bilagor

• IMG_6877.JPG
    IMG_6877.JPG
    406.1 KB · Besök: 38

Stuvarn

Aktiv medlem
Fick till ett paddelpass idag oxå ......men vad tog värmen vägen ?
PS Måste bara visa ett foto från underbara Valö som ligger i GBG´s södra skärgård ska försöka ta mig dit nu på fredag!

Bilagor

• IMGP9921.JPG
    IMGP9921.JPG
    485 KB · Besök: 24
  • 202155_192449870790410_4990310_o.jpg
    202155_192449870790410_4990310_o.jpg
    222.8 KB · Besök: 20
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer