[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Tack alla för super input! Jag gillade som sagt 540 och tycker den känns bra både för snabb spegelblankpaddling och kan tänka mig även i lite stökigare skärgårdsvatten.

Det skulle dock kännas bra att kunna jämföra med v10'n innan jag slår till.

@kitzblitz bara för formens skull. Vad tyckte du om Seabird 600? Du behöver inte vara snäll. Jag vill bara ha lite mer uppfattning från någon med bättre balans
Det är ett spännande koncept med en havskayak med plats för packning som är längre, snabbare och rankare med mera surfski-känsla. Jag tycket det var helt ok att paddla i den, men misstänker att jag hade rullat runt någon gång i vågor, även små - och då misstänker jag att problemen hade börjat. Det är betydligt svårare att klättra in i en kayak och om den dessutom är så vinglig som denna, och man kanske befinner sig i vågigt vatten kan jag tänka mig att det blir ganska vanskligt. Visst kan man ofta rulla istället för att ramla ut, men även det är antagligen svårare i denna.

Sammanfattning: kul, men just att det är en kayak ställer till det med "snabbtänket".

Stort tack att jag fick prova!

Det är ett spännande koncept med en havskayak med plats för packning som är längre, snabbare och rankare med mera surfski-känsla. Jag tycket det var helt ok att paddla i den, men misstänker att jag hade rullat runt någon gång i vågor, även små - och då misstänker jag att problemen hade börjat. Det är betydligt svårare att klättra in i en kayak och om den dessutom är så vinglig som denna, och man kanske befinner sig i vågigt vatten kan jag tänka mig att det blir ganska vanskligt. Visst kan man ofta rulla istället för att ramla ut, men även det är antagligen svårare i denna.

Sammanfattning: kul, men just att det är en kayak ställer till det med "snabbtänket".

Stort tack att jag fick prova!
Tack för bra svar. I mitt fall är det "när", inte "om" man går omkull.

Tack alla för super input! Jag gillade som sagt 540 och tycker den känns bra både för snabb spegelblankpaddling och kan tänka mig även i lite stökigare skärgårdsvatten.

Vart bor du? Finns en V10 i Karlskrona och en i GBG till salu som du säkert kan få provpaddla. Annars skulle jag testa på någon av Surfski/paddelgrupperna som finns på Facebook och se om du kan få testa någons där. Om du inte redan är med i gruppen Surfski - Till Salu/Köpes på FB så är den bra för att hitta en beg skida.

Om du håller till i Stockholmsområdet finns även Nordic Kayaks. Modellerna Squall eller Storm kanske passar?

Om du håller till i Stockholmsområdet finns även Nordic Kayaks. Modellerna Squall eller Storm kanske passar?
Squallen skulle jag säga är direkt jämförbar med Nelo 540, men ville inte göra kitzblitz ännu mer konfunderad genom att blanda in ytterligare ett märke :). Men NK gör väldigt bra båtar helt klart, och finns några till salu just nu på begmarknaden såg jag.

Squallen skulle jag säga är direkt jämförbar med Nelo 540, men ville inte göra kitzblitz ännu mer konfunderad genom att blanda in ytterligare ett märke :). Men NK gör väldigt bra båtar helt klart, och finns några till salu just nu på begmarknaden såg jag.
Och längre söderut (Helsingborg) finns försäljare av CS (Carbonology Sport) om vi skall utöka förvirringen ytterligare :-)

540/Squall motsvaras där grovt av Boost,. och snäppet upp med 550/Storm/V10 finns Vault/Zest beroende på viktklass. Eftersom Sydafrikanskt är CS långa som Epic ungefär.

Om du bor i Sthlm så har vi en v10 på klubben som du gärna får testa vid tillfälle, kostar en slant för icke medlemmar iofs. Dra ett pm så styr vi upp ngt.

Lunchpaddling och sen en grusrunda efter jobbet. Förorten levererar.
IMG_4571.jpeg

Bilagor

• IMG_4582.jpeg
    IMG_4582.jpeg
    2.1 MB · Besök: 45
OK. Har testat Epic V7 (tack Hasse#7 !), Nelo 510, 520 och 540 (både ML och L) (tack Magnus Fischer). V7 och 510 kändes som leksaker - men kul för att de är så stabila och har utrymme för lite packning. Det vore spännande ute i Skärgården på längre turer.

Fast det kändes mycket roligare att låtsas paddla snabbt i Nelos 540 (ffa i ML); inga problem att manövererar som jag vill och det kändes snabbt :-)

Men innan jag blåser bort hushållets resterande 2024 budget och slå till, undrar jag om någon här har erfarenhet av både Epic V10'an och Nelo 540? Det vore kul att höra vad ni tycker!
Jag har fortsatt min surfski testsafari och nu även paddlat en Nelo 550 (tack Marcus Söder!) ute på Värmdö igår. Lite blåsigt, orolig vatten och även en eller två passerande båtar. Men det kändes bara kul! Inga större problem med balansen, mera en rolig upplevelse att ha en snabb båt med lite liv i.

Jag tror Jag har fastnat för denna :-)

IMG_95611.jpg
IMG_95451.jpg
IMG_95401.jpg

Jag har fortsatt min surfski testsafari och nu även paddlat en Nelo 550 (tack Marcus Söder!) ute på Värmdö igår. Lite blåsigt, orolig vatten och även en eller två passerande båtar. Men det kändes bara kul! Inga större problem med balansen, mera en rolig upplevelse att ha en snabb båt med lite liv i.

Visa bilaga 730928Visa bilaga 730929Visa bilaga 730930
Bara kul att ses - och klart vi ska hälpas åt så man får chans att testa olika båtar. Stor skillnad att läsa om en surfski/kanot/kajak på nätet och faktiskt sitta i den på vattnet...

Dagsfärskt tips:
IMG_0984.jpeg

Det är inte bara bra att bo ett stenkast från havet, det blir lätt att man tänker ta den där paddelturen en annan dag. Nu låg kajaken ute sen jag paddlade lite med äldsta sonen senast och det är fortfarande 12 grader i vattnet så ingen torrdräkt. Bara passa på!

Gillar min P&H Dolphin väldigt mycket, det är roligt att snirkla fram mellan stenarna när det går lite vågor och då är det skönt att ha en lättmanövrerad plastkajak.

Cykeln är trasig utan möjlighet till quickfix, och tung endurocykel till stigtrampa lockade inte. Så jag trotsade vinden och plockade fram kajaken en sista gång för säsongen. Hade förhoppning om att ligga i lä längs fastlandskusten men det var met SV vind än väntat så det blev lite vågigt bitvis. Men det blir mörkt väldigt tidigt. Hade pannlampa med och gick nära land, och såg i princip inga tecken på liv, så det gjorde inget att mörket föll innan jag var hemma igen.

20241023_163529.jpg

1000022665.jpg

Det mörknar fort nu! Paddlade också en sen runda tidigare i veckan, men kom hem innan det var ljust. Bara en halvtimme senare var det kolsvart när man tittade ut! Lyckades med konststycket att paddla motvind söderut för att sedan ha helt lä norrut, och motvind igen sista biten söderut. Vet inte hur jag tänkte..

Cykeln är trasig utan möjlighet till quickfix, och tung endurocykel till stigtrampa lockade inte. Så jag trotsade vinden och plockade fram kajaken en sista gång för säsongen. Hade förhoppning om att ligga i lä längs fastlandskusten men det var met SV vind än väntat så det blev lite vågigt bitvis. Men det blir mörkt väldigt tidigt. Hade pannlampa med och gick nära land, och såg i princip inga tecken på liv, så det gjorde inget att mörket föll innan jag var hemma igen.

Visa bilaga 734027

Visa bilaga 734028
Älskar första bilden! Ska också ge mig ut och paddla mera på kvällarna.

Så där tycker jag alltid känslan är. Kan vara för att jag är dålig på att välja rutt.

Alltså, jag tänkte att det är bäst jag tar motvinden först så kan jag vända hem i medvind om det blir för jobbigt. Det var rätt rejält blåsigt. Men jag tänkte inte alls på att jag helt valde bort medvinden då.

Har inte vart ute i mörkret ännu, har pannlampa men har även investerat i en Navi light 360, enligt internetet skall den räcka 2 sjömil i klar sikt. Stor som en dubbel (på höjden) snusdosa, fäster man enkelt med magnet på packluckan, eller flytvästen om man kör skida......
Ljuset är galet intensivt.

Bilagor

• Navi-Light-360deg-Lanterna.webp
    Navi-Light-360deg-Lanterna.webp
    61.3 KB · Besök: 30
Har inte vart ute i mörkret ännu, har pannlampa men har även investerat i en Navi light 360, enligt internetet skall den räcka 2 sjömil i klar sikt. Stor som en dubbel (på höjden) snusdosa, fäster man enkelt med magnet på packluckan, eller flytvästen om man kör skida......
Ljuset är galet intensivt.
Man får paddla själv också, eftersom ingen annan paddlare som vill njuta av kvällen kommer vilja vara i närheten och bli bländad. 🙂

Mer seriöst: skriv gärna en recension när du använt den!

Man får paddla själv också, eftersom ingen annan paddlare som vill njuta av kvällen kommer vilja vara i närheten och bli bländad. 🙂

Det var min första tanke med! Nu har det mest blivit solopaddlingar för mig senaste tiden ändå men jag brukar helst ha sällskap när det är lite kyligare.

Den har fyra, fem lägen. Bla så man kan blända av bakåt. Rätt smart. Även läge med enbart positionsljus i alla riktningar (en lampa tänd åt vart håll. )

Jag har kört en sån här i några år, inte lika starkt ljus som Navi light men räcker bra. Har satt en liten karbinhake i den som jag bara sätter i en av gummicordsen bakom mig på surfskin/kajaken.
1729774110062.png

Precis som @AxelSthlm skrivit så har den flera lägen. Jag brukar köra den på den lägre nivån med endast fyra dioder - en i vardera riktning. Då räcker batteriet längre.

Jag brukar ha med mig tre extra AAA batterier ifall jag har glömt att ladda (använder laddbara batterier). Brukar stoppa en bit papper mellan en batteripol i lampan för att undvika att den tänds när den ligger i väskan.

Jag har min bakom mig på akterdäck och brukar komplettera med pannlampa för att synas framifrån. Men man skulle också kunna sätta Navisafe på huvudet med mössa och magnetfäste om man vill vara maximalt synlig.

Bra lampa.

Tror det är biltema
Säljs på lite olika ställen men köpte min på Valostore. Osäker om de är någon större skillnad mellan de olika som finns att köpa. Men gillar att den inte är ömtålig och klarar vatten.

Komplettera gärna med, som det redan skrevs om ovan, en pannlampa om du kör där det finns båtar. Känns skönt att kunna lysa rakt emot en båt om den är på väg emot dig.

Julas är inte av samma märke men ser väldigt lika ut, är kanske samma lampa i grunden. Ser dock att Julas kör med tre AAA-batterier medan Pureflare har inbyggt som man laddar upp. Finns väl för och nackdelar med båda. Jag köpte här: https://www.valostore.se/sv/produkt/led_ljuspuck_pureflare

Har inget samröre med Valostore på något sätt men måste passa på att tipsa om Lumonite Compass-pannlampan de säljer (säljs på andra ställen också), mkt ljus i en liten förpackning. Den har jag på huvudet när jag paddlar i skärgården (kör den även på lättare stigcykling, löpning, mörker-swimrun, längdåkning etc) där det kan komma båtar. Finns betydligt starkare lampor men då blir de större och otympligare, och tror inte man behöver mer på vattnet. https://www.valostore.se/sv/produkt/lumonite_compass_r

Säljs på lite olika ställen men köpte min på Valostore. Osäker om de är någon större skillnad mellan de olika som finns att köpa. Men gillar att den inte är ömtålig och klarar vatten.

Komplettera gärna med, som det redan skrevs om ovan, en pannlampa om du kör där det finns båtar. Känns skönt att kunna lysa rakt emot en båt om den är på väg emot dig.
Pannlampa beror på hur man paddlar tycker jag. Med vingpaddel och en hög paddelföring så lyser man på sina händer och paddeln och jag tycker att man blir lite bländad av det. Jag tycker också att pannlampa pajjar mörkerseendet och att man ser mer och bättre om man istället låter ögonen vänja sig vid det ljus som nästan alltid finns. Men det som funkar för individen är förstås alltid bäst! :)

Pannlampa beror på hur man paddlar tycker jag. Med vingpaddel och en hög paddelföring så lyser man på sina händer och paddeln och jag tycker att man blir lite bländad av det. Jag tycker också att pannlampa pajjar mörkerseendet och att man ser mer och bättre om man istället låter ögonen vänja sig vid det ljus som nästan alltid finns. Men det som funkar för individen är förstås alltid bäst! :)
Helt enig. Paddlar alltid med lampan avstängd, mörkerseendet räcker ju gott och väl. Men gillar att ha en pannlampa för om det kommer en båt så kan jag tända den och göra den uppmärksam på vart jag är (om lampan bakom ryggen skulle skymmas av mig t ex). Där jag paddlar måste man då och då korsa farleder, primärt då jag vill kunna tända om det kommer en båt.

Helt enig. Paddlar alltid med lampan avstängd, mörkerseendet räcker ju gott och väl. Men gillar att ha en pannlampa för om det kommer en båt så kan jag tända den och göra den uppmärksam på vart jag är (om lampan bakom ryggen skulle skymmas av mig t ex). Där jag paddlar måste man då och då korsa farleder, primärt då jag vill kunna tända om det kommer en båt.
Även praktiskt då man lägger ut och till.

Tillbaka
Topp