[OT] kajaktråden, motionspaddlare

För ett år sedan eller möjligen två satt jag och tittade på en site på nätet där ett par eller fler män/kvinnor hade samlat flera olika bra tältplatser i Stockholms skärgård. Dit man kunde paddla, övernatta. Vill tro att jag hittade den på något sätt som hade med Kajaksidan att göra. Men det kan vara fel.

Vet nån här vad jag menar. Kan för mitt liv inte minnas och än mindre hitta tillbaka. Jag som bara paddlat i Mälaren fäste inte så stor vikt vid siten då men nu skulle den vara bra att ha…..

Tack men det är inte den sajten. Nå. Hittar jag den igen lägger jag upp den här. Ska kolla på Utsidan oxå, är dock allergisk mot den sidan med all jävla reklam som fuckar upp sökningarna……

Mycket folk, i kajak, på Mälaren idag. Mycket annat löst folk oxå iofs…..

IMG_5608.webpIMG_5607.webp

Nu kommer jag med mina rumpproblem igen. Prövade en Melker Rödlöga i går. Trevlig kajak och jag satt ganska bra, men inte perfekt. Inte så bra att det motiverade ett köp, kände jag. Men nu säger säljaren att man sitter mycket bättre i den nya sitsen som kom nu i år, så jag får kanske prova den också.

Ja ja, jag dör inte direkt med nuvarande kajak, den funkar. Vi får se vad framtiden har i sitt sköte.

Får man ställa köpfrågor här? Jag provar så får ni skicka ut mig om det inte passar.

Tänkte köpa en kajak att ha i Ivösjön i Skåne där vi har husvagnen på säsongsplats. I princip aldrig paddlat förut, överlag är jag hyfsat fit i både över o underkropp o har ganska bra balans. Sjön är rätt stor (runt 4-5 mil omkrets) och det kan vara lite småvågor. Planen att ha kanoten permanent vid sjön, inget havspaddlande alltså.

1. Vilken kajak ska jag köpa? Som ren nybörjare känns det som en djungel. Kanske svår fråga men ni får gärna knuffa mig i rätt riktning.

2. Hur köper man en kajak? Den är ju lite svår att få till sitt uthämtningsställe, är det hämtning på plats som gäller?

Får man ställa köpfrågor här? Jag provar så får ni skicka ut mig om det inte passar.

Tänkte köpa en kajak att ha i Ivösjön i Skåne där vi har husvagnen på säsongsplats. I princip aldrig paddlat förut, överlag är jag hyfsat fit i både över o underkropp o har ganska bra balans. Sjön är rätt stor (runt 4-5 mil omkrets) och det kan vara lite småvågor. Planen att ha kanoten permanent vid sjön, inget havspaddlande alltså.

1. Vilken kajak ska jag köpa? Som ren nybörjare känns det som en djungel. Kanske svår fråga men ni får gärna knuffa mig i rätt riktning.

2. Hur köper man en kajak? Den är ju lite svår att få till sitt uthämtningsställe, är det hämtning på plats som gäller?
1. Gå med i en kajakklubb är ett bra alternativ. Malmö kanotklubb har många kända profiler inom olika inriktning. Du får en bättre utveckling och kan prova på olika kajaktyper.

2. Begagnad eller butik. Ibland finns även lokala ombud. Hämtning på plats är ett alternativ, men speditionsfirma eller grupptransport förekommer också.

1. Gå med i en kajakklubb är ett bra alternativ. Malmö kanotklubb har många kända profiler inom olika inriktning. Du får en bättre utveckling och kan prova på olika kajaktyper.

Det låter som jättebra tips men kanske aningen för "seriöst". Ska jag gå med i klubb och i semestertider lära känna rätt folk att prata med o prova olika kajaker är vi i oktober månad innan jag har en kajak i husvagnen. Jag vill ju paddla i sjön med egen kajak om en månad🙂

Om du är ny till sporten och bara vill komma ut funkar ju det mesta. Kolla det som finns på begmarknaden i närheten av campingen så du kan komma ut på vattnet inom kort.

Billigast och störst tillgång finns det oftas på enklare plastkajaker, inte de snabbaste att paddla men duger gott för naturupplevelsen och visst blir det motion när du trycker på. Fördelen med plast är att de klarar en hel del stryk, inte så ömtåliga.

Nästa steg (förstås måste man inte ta nästa steg, många är nöjda och glada i sina plastkajker) är att antingen skaffa en glasfiber/kevlar kajak (lättare och snabbare än de i plast och kanon om man vill ha med packning) eller skaffa en motionskajak (eller surfski). De senare är betydligt snabbare och mer inriktade på just motion men självklart får man njuta av naturen samtidigt.

Sist men inte minst, hitta en skön paddel du gillar (vissa hävdar att detta är viktigare än vilken kajak man har), köp en flytväst och ett vattentätt mobilskal.

Om du vill köpa nytt och/eller vill ha någon att bolla med så rekommenderar jag Aterra i Helsingborg. Ger du honom lite framförhållning så kan du få prova lite olika kajaker i hamnen. Tror att han har rena provdagar också ibland.

Om du vill köpa nytt och/eller vill ha någon att bolla med så rekommenderar jag Aterra i Helsingborg. Ger du honom lite framförhållning så kan du få prova lite olika kajaker i hamnen. Tror att han har rena provdagar också ibland.
+42 på den. Leffe har ju dessutom sortiment allt från havskajak till surfskis till surfkajak.

Om du är ny till sporten och bara vill komma ut funkar ju det mesta. Kolla det som finns på begmarknaden i närheten av campingen så du kan komma ut på vattnet inom kort.

Billigast och störst tillgång finns det oftas på enklare plastkajaker, inte de snabbaste att paddla men duger gott för naturupplevelsen och visst blir det motion när du trycker på. Fördelen med plast är att de klarar en hel del stryk, inte så ömtåliga.

Nästa steg (förstås måste man inte ta nästa steg, många är nöjda och glada i sina plastkajker) är att antingen skaffa en glasfiber/kevlar kajak (lättare och snabbare än de i plast och kanon om man vill ha med packning) eller skaffa en motionskajak (eller surfski). De senare är betydligt snabbare och mer inriktade på just motion men självklart får man njuta av naturen samtidigt.

Sist men inte minst, hitta en skön paddel du gillar (vissa hävdar att detta är viktigare än vilken kajak man har), köp en flytväst och ett vattentätt mobilskal.
+1. Lite som med cyklar. Sannolikheten att du köper rätt från början är låg. Köp ngt billigt eller något som håller andrahandsvärdet. Försök att testa så många olika som möjligt under tiden. Är väldigt stor skillnad på olika kajaker.

Paddelkartan har Erik och och Pia på Kajak.nu gjort, det är säkert den du söker:

Önskar jag kunde ge dig rätt men du har dessvärre fel. Det är ej sidan jag söker. Tror helt ärligt inte den finns kvar. Det var bara Sthlms skärgård. Fäste inte så stor vikt vid den när jag först såg den eftersom jag var ny inom kajak och bara paddlade i Mälaren, nu när vyerna skall vidgas finns den inte längre, vad det verkar.

Tack ändå!

+1. Lite som med cyklar. Sannolikheten att du köper rätt från början är låg. Köp ngt billigt eller något som håller andrahandsvärdet. Försök att testa så många olika som möjligt under tiden. Är väldigt stor skillnad på olika kajaker.
Kollade Blocket lite snabbt och denna finns i Bromölla som ju ligger nära; kan inget om denna specifika kajak men säkert inte dålig. Är inte sprillans ny så går nog att pruta lite: https://www.blocket.se/annons/skane/havskajak_aquarius_sea_razor/1401884177

Kollade Blocket lite snabbt och denna finns i Bromölla som ju ligger nära; kan inget om denna specifika kajak men säkert inte dålig. Är inte sprillans ny så går nog att pruta lite: https://www.blocket.se/annons/skane/havskajak_aquarius_sea_razor/1401884177
Med reservation för att vi inte vet hur lång och tung du är så är det ett bra erbjudande, du får mycket prytlar för relativt lite pengar. Du kommer lätt billigare undan med en beg plastkajak iofs. men....du vet ju hur det är med cyklar och samma förhållningssätt gäller kajaker, man vill snabbt, ofta, ha mer.....

En vattendelare, bokstavligt, verkar vara skädda, roder eller bägge, i paddlarvärlden. Hur det förhåller sig med ovan länkade glasfiberkajak är inte helt klart, ett roder syns tydligt dock ingen skädda eller info därom.
Denna vattendelare är ett skäl till att rekommendera provpaddling som gjorts ovan. Jag för min del har enbart roder och gillar det men smaken är som baken etc.......

Lycka till!

Med reservation för att vi inte vet hur lång och tung du är så är det ett bra erbjudande, du får mycket prytlar för relativt lite pengar. Du kommer lätt billigare undan med en beg plastkajak iofs. men....du vet ju hur det är med cyklar och samma förhållningssätt gäller kajaker, man vill snabbt, ofta, ha mer.....

En vattendelare, bokstavligt, verkar vara skädda, roder eller bägge, i paddlarvärlden. Hur det förhåller sig med ovan länkade glasfiberkajak är inte helt klart, ett roder syns tydligt dock ingen skädda eller info därom.
Denna vattendelare är ett skäl till att rekommendera provpaddling som gjorts ovan. Jag för min del har enbart roder och gillar det men smaken är som baken etc.......

Lycka till!
Ja kloka inspel ifrån AxelSthlm, är som sagt flera saker (som med cyklar) att ta i beaktande. Provpaddling någonstans där de har många olika kajaker är förstås bäst.

Önskar jag kunde ge dig rätt men du har dessvärre fel. Det är ej sidan jag söker. Tror helt ärligt inte den finns kvar. Det var bara Sthlms skärgård. Fäste inte så stor vikt vid den när jag först såg den eftersom jag var ny inom kajak och bara paddlade i Mälaren, nu när vyerna skall vidgas finns den inte längre, vad det verkar.

Tack ändå!

Ja Paddelkartan är ju högst begränsad när det gäller Stockholm, det som är markerat i mitt närområde är en bråkdel av vad som finns. Men jag har något minne av sidan du letar efter jag med.

Annars får du fråga oss här, tillsammans har vi nog en rätt bra kunskapsbank :-)

Nå. Inget avancerat alls. Då, när det begav sig och denna försvunna websida inte var försvunnen, fanns tips som jag vill minnas över olika delar, ganska många, i skärgården för övernattning. Jag som nybörjare tänkte att om jag kör till Stavsnäs, kajaken på taket, tar mig ut mot Runmarö och söder därom, genom kanalen och ut till kobbar och skär öst, sydöst, så har jag att göra för en helg med ett par tältnätter och förstås olika alternativ till färdväg beroende på vindriktning.....

Se bifogad karta.

Jag blir ju alltid att paddla ensam och vill inte ta ytterskärgården på första försök, allt för harig för det......Skärmbild 2025-06-24 122203.webp

När vi hade båt i Stavsnäs så drog vi alltid ut till Skötkobben och småöarna där ikring. Men finns ju massor av mysiga ställen där du ringat in, mycket grynnor så få båtar.
När hade du tänkt dig? Kanske kan hänga på beroende på datum.

Lycka till!

185, 80kg så om infon i annonsen stämmer ska den väl passa ganska bra.

Är det några teknologiska nackdelar med en 15 år gammal kajak? När det gäller cyklar har det ju hänt en hel del senaste 15 åren och en dåtida top of the line mtb är ju hyfsat omodern nu.

Är det några teknologiska nackdelar med en 15 år gammal kajak? När det gäller cyklar har det ju hänt en hel del senaste 15 åren och en dåtida top of the line mtb är ju hyfsat omodern nu.
Nej. Om man/du håller kajaken i skick, undan väder och vind, framförallt uv-ljus, läs inomhus, så överlever en glasfiberkajak dig lätt. Räknar inte med att förnya min havskajak under min livstid. Däremot kommer jag nog komplettera med en surfski vad det lider.....

Den du refererar till skall ju ha vårdats ömt och då är det inget att bry sig om.
Sen.... visst, den lastar väsentligt mindre än min glasfiberkajak och väger ändå in på samma vikt så nog har det hänt saker men som en första, beggad, låda ser jag inga problem, bara möjligheter!

Plast däremot har en begränsad livslängd.

Med reservation för att jag inte vet mycket om havskajaker skulle jag säga nej. På motions- och räserlådor har det inte hänt nåt av värde de senaste 20 åren, förutom möjligen nere på marginalen för den yttersta eliten i korta sprintrace.

Det som spelar roll är om skrovet är helt, dvs inga mjuka punkter och/eller sprickor/hål i gelcoat, samt ev. mekanik funkar som den skall.

Finns säkert någon förfining av skrovform sedan dess men det enkla svaret är Nej. Har den skötts väl och inte legat i solen är det inga problem. Ut och paddla!

När vi hade båt i Stavsnäs så drog vi alltid ut till Skötkobben och småöarna där ikring. Men finns ju massor av mysiga ställen där du ringat in, mycket grynnor så få båtar.
Vet ej, mitten slutet av Juli..... har faktiskt inte full koll på min sem.... Kan återkomma i pm. Kul med sällskap!

Tack för er input, jag ska svara på annonsen och se om den finns kvar.

Kan man transportera en kajak på takräcket om man lägger nåt mjukt emellan? Vet det finns speciella hållare men om jag köper denna ska den bara transporteras 1 gång på en sträcka av 1 mil.

Kan man transportera en kajak på railsen om man lägger nåt mjukt emellan? Vet det finns speciella hållare men om jag köper denna ska den bara transporteras 1 gång på en sträcka av 1 mil.
Liggunderlag borde funka om du reser kort och sakta, förankra väl och gärna liggunderlag under stropparna på ovansidan med.

Kan man transportera en kajak på takräcket om man lägger nåt mjukt emellan? Vet det finns speciella hållare men om jag köper denna ska den bara transporteras 1 gång på en sträcka av 1 mil.
Eller rörisolering som du trär runt takräcket. Tänk på att du inte får dra spännremmarna för hårt, då riskerar du att skada glasfibern. Kajaker har ganska bra vindfång och kan vilja vrida sig på taket så kör försiktigt.

Annonsen jag länkade till var första bästa jag hittade som finns i området där du ska ha kajaken, kan ju finnas en massa andra bra inte mkt längre bort.

Eller rörisolering som du trär runt takräcket. Tänk på att du inte får dra spännremmarna för hårt, då riskerar du att skada glasfibern. Kajaker har ganska bra vindfång och kan vilja vrida sig på taket så kör försiktigt.

Annonsen jag länkade till var första bästa jag hittade som finns i området där du ska ha kajaken, kan ju finnas en massa andra bra inte mkt längre bort.

Den behöver ju inte nödvändigtvis vara i husvagnens närområde, en sån där takställning kostar inte jättemycket o kan va bra att ha.

Denna ser ut att vara samma modell fast betydligt billigare(?)

Nå. Inget avancerat alls. Då, när det begav sig och denna försvunna websida inte var försvunnen, fanns tips som jag vill minnas över olika delar, ganska många, i skärgården för övernattning. Jag som nybörjare tänkte att om jag kör till Stavsnäs, kajaken på taket, tar mig ut mot Runmarö och söder därom, genom kanalen och ut till kobbar och skär öst, sydöst, så har jag att göra för en helg med ett par tältnätter och förstås olika alternativ till färdväg beroende på vindriktning.....

Se bifogad karta.

Jag blir ju alltid att paddla ensam och vill inte ta ytterskärgården på första försök, allt för harig för det......Visa bilaga 776145
Där söder om Rindö är det jättefint, och du får när du håller dig mot öst/syd en smak av öppet hav. De större öarna i inringat område har en del bebyggelse, men på de mindre öarna utåt Brandfjärden, eller söderut mot Bulleröfjärden, så hittar du platser utan hus i närheten, och tillräckligt stora klipphällar att tälta på. Med lite öppna ögon och ett självstagande tält (ett måste i mina ögon för lyckad skärgårdskajakstältande) så hittar du fina tältplatser.

Att korsa farleden (1 km) över till Rindö är det enda som kräver lite tanke, det kan gå vågor vid oturlig vind (sydostlig, vilket också nog är vanligast) och halvstora fartyg och en hel del nöjestrafik. Men inget att oroa sig för, var observant bara.

Från Brandfjärden några hundra meter från närmsta land en förmiddag i september förra året.
P_20240919_095445.webp

Senast ändrad:
Den behöver ju inte nödvändigtvis vara i husvagnens närområde, en sån där takställning kostar inte jättemycket o kan va bra att ha.

Denna ser ut att vara samma modell fast betydligt billigare(?)
Nej ett kajakställ/hållare till takräcket är bara kul att ha, då kan du utforska andra sjöar eller havet, inte långt till Blekinges fina skärgård ju...

Ja den du länkar till funkar säkert också kanon. Går ofta att fynda havskajaker om man inte är så kinkig på exakt modell. Många som köpt i tron att de ska paddla jättemycket men sen visar det sig att det inte blir så ofta, så finns ofta kajaker i bra skick att hitta.

Såna här skumblock som man sätter på vanliga räcken är enkla och funkar bra. Köp för din typ av takräcke, brukar gå att hitta för 200-300 kr. Dra rem "fram och tillbaka" över kajaken under räcket och spänn åt, men inte så det knakar.

1750770603675.webp

Det finns mera avancerade hållare också men de här går jättefort att sätta på och ta av och fungerar fint. När vi paddlade mycket hade jag nedfällbara höglastare på taket för jämnan, då lastade man kajakerna på högkant och jag kunde få upp 3 st på taket.

1750770802657.webp

Håller med! I detta område behövs inga försvunna hemsidor. Ut, paddla, hitta en ö när du känner för det 😂

Med reservation för att jag inte vet mycket om havskajaker skulle jag säga nej. På motions- och räserlådor har det inte hänt nåt av värde de senaste 20 åren, förutom möjligen nere på marginalen för den yttersta eliten i korta sprintrace.

Det som spelar roll är om skrovet är helt, dvs inga mjuka punkter och/eller sprickor/hål i gelcoat, samt ev. mekanik funkar som den skall.
Kan vara värt att kontrollera gummiluckorna efter sprickor, de kan börja spricka efter 10 år. De flesta använder någon av Kajaksports modeller eller kompatibla.

Motions och racerkajaker har en trend med högre fördäck för att ge plats för helfotsplatta.

Jag har väl inte hängt med 100% men det är knappast teknikutveckling som på cyklar. Däremot har det alltid funnits en hel del "billigt skräp" på marknaden och en del billigt som är lite bättre. Det är inte helt enkelt att göra en kajak som är bra i vattnet. No-name-kajakerna som det fanns massor av för runt 10 000 kr för 10-15 år sen (och säkert fortfarande, vet inte?) är inte alltid bra. Det kan vara värt att lägga en peng extra för en märkeskajak som är populär så det finns reservdelar och support.

Jag undrar lite hur plastkajaker åldras för övrigt, min P&H Delphin är 13-14 år gammal nu men har nästan alltid förvarats under tak i skugga. Tideracekajakerna i glasfiber är jag mindre orolig för.

Märklig tur idag. Vädret stämde inte. Skulle vara bleke men blåste. Skulle vara sol men det vräkte ned i 30 min, jag gömde mig under en bro men blev dyngsur innan.

En ambulanshelikopter lågsniffade flera ggr utanför Drottningholm, sen gjorde en polisdito samma sak och till sist kom sjöräddningen med tända blåljus i full fart. Såg dock ingen nödställd.

IMG_5669.webpIMG_5670.webp

Märklig tur idag. Vädret stämde inte. Skulle vara bleke men blåste. Skulle vara sol men det vräkte ned i 30 min, jag gömde mig under en bro men blev dyngsur innan.

En ambulanshelikopter lågsniffade flera ggr utanför Drottningholm, sen gjorde en polisdito samma sak och till sist kom sjöräddningen med tända blåljus i full fart. Såg dock ingen nödställd.
Troligen pga detta:

Tom kajak hittad – sökinsats pågår​

En av anledningarna till att man ska markera sin kajak med namn och kontaktuppgifter. Då är det lättare att veta om någon saknas om kajaken skulle blåsa bort.
Håller tummarna för ett lyckligt slut.

Tillbaka
Topp