[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Skoj!
Den största skillnaden mot traditionella kajaker är hur snabbt de svänger.

De måste vara hyggligt stabila för att fungera ute på havet.

Helt plötsligt blir du downwind fanatiker, börjar leta efter dagar med hårda vindar och bra vågor att surfa på. Alternativt börjar du leta efter lagom snabba motorbåtar att att ligga på våg efter.
Ibland har du tur och har medvind ut och hänger efter en båt på vägen hem i motvind.

Givetvis börjar du pendla ut till Nynäshamn för att hitta de bästa vågorna. Nynäshamn till Muskö eller Gålö är ganska vanliga kompisturer.
Snart så, snart så 😉

IMG_7883.webp

Spottade min första mälarsäl idag. Troligtvis någon form av lyxsäl då den hängde utanför villorna i Mälarhöjden.

Spottade min första mälarsäl idag. Troligtvis någon form av lyxsäl då den hängde utanför villorna i Mälarhöjden.
Är det gråsälshanen som det skrivits om? Tycks vara orädd.
Har träffat på en gråsälshane på ca 10 meters håll utanför Gålö. De är stora.
Honor och årsungar brukar jag se i Stora Värtan. I våras hittades 3 sälungar på land vid Edsviken.

Vill du peka ut på karta? Jag rör mig ofta i de områdena men kände inte igen några sådana där dramatiska klipphällar?
Kanske bäst att Salle svarar som vet bäst var de var men ser ut som Snäckan. Har tältat uppe på klippan, fin utsikt. Bra klippor att hoppa ifrån då det är djupt under. Militären har använt ön som tillfällig ankringsplats. https://maps.app.goo.gl/SVgFc5DxXfe1xiTq5?g_st=ipc

Försökte lära mig rolla i helgen, tre försök. Det första gick klart bäst, var på väg att ropa ”tjoho!” men åkte tillbaka igen. Försök 2 och 3 var sämre, utan att jag vet varför.

Nåväl, nya tag i helgen kanske. Ska till Kymmendö med FF.

Filma eller ta hjälp av någon som vet hur det ska se ut som kan coacha!

Det ska gå ganska långsamt och det är lätt att man inte "ligger ner" mot akterdäck så mycket som behövs, alternativt att man sätter sig upp igen för tidigt och då antingen trillar ner igen eller fortsätter varvet dunt. Man kan "ligga kvar" där tills det känns stabilt.

Nu var det många år sen jag körde regelbunden bassängträning och hade en hygglig roll, men i teorin kan jag fortfarande :-)

Försökte lära mig rolla i helgen, tre försök. Det första gick klart bäst, var på väg att ropa ”tjoho!” men åkte tillbaka igen. Försök 2 och 3 var sämre, utan att jag vet varför.

Jag försökte ensam en sommar utan att lyckas. Förutom att jag inte var något vidare på det var nog kajaken lite väl bred. Men det var ju nära ibland. Det jag minns som viktigast för att lyckas, eller i mitt fall nästan lyckas är att dels göra sig "platt" mot akterdäck, och framförallt ha en markerad höftknyck som ger driv till rotationen.

Jag försökte ensam en sommar utan att lyckas. Förutom att jag inte var något vidare på det var nog kajaken lite väl bred. Men det var ju nära ibland. Det jag minns som viktigast för att lyckas, eller i mitt fall nästan lyckas är att dels göra sig "platt" mot akterdäck, och framförallt ha en markerad höftknyck som ger driv till rotationen.
Jag blev så glad när jag trodde att jag var uppe så jag glömde höftknycken som jag hade planerat göra.

Tror det vanligaste felet är att sveprörelsen inte fullföljs i vattenytan och då är kroppen för långt ner i vattnet för höftknycken.
Pawlatarollen tycker jag är enklast att lära sig och ger mest hävarm. Den fungerar nästan alltid och ger självförtroende inför mer praktiska rollar.

Tror det vanligaste felet är att sveprörelsen inte fullföljs i vattenytan och då är kroppen för långt ner i vattnet för höftknycken.
Pawlatarollen tycker jag är enklast att lära sig och ger mest hävarm. Den fungerar nästan alltid och ger självförtroende inför mer praktiska rollar.
Googlade på pawlataroll och inser att det är något liknande den jag har försökt, fast inte så extremt. Använder grönlandspaddel och då är det ju lätt att skjuta ut den en bit och ta tag i paddelbladet.

Jag tränade med flottör på paddeln för att få till rörelsen. Vet inte om det är rätt eller fel men det ökade ju antalet lyckade försök avsevärt. Min tanke var att försöka få in rörelsemönstret först och sen addera på rätt knyck i paddeln.

Men sen tröttnade jag ändå eftersom varje misslyckat försök krävde så mkt krångel innan det var dags för ett nytt. och i slutändan tror jag ändå inte att jag kommer hantera en kapsejsning i skarpt läge med en roll så jag ser inte riktigt poängen...

Jag tränade med flottör på paddeln för att få till rörelsen. Vet inte om det är rätt eller fel men det ökade ju antalet lyckade försök avsevärt. Min tanke var att försöka få in rörelsemönstret först och sen addera på rätt knyck i paddeln.

Men sen tröttnade jag ändå eftersom varje misslyckat försök krävde så mkt krångel innan det var dags för ett nytt. och i slutändan tror jag ändå inte att jag kommer hantera en kapsejsning i skarpt läge med en roll så jag ser inte riktigt poängen...
Inte jag heller, men det vore kul att kunna. Ensam med en lastad kajak handlar det nog om att försöka simma i land. Eller eventuellt, om vågorna inte är för höga, en reentry med flottör. Har inte provat men det borde inte vara särskilt svårt.

Jag var ca 18 år när jag lärde mig rolla vilket underlättade och hade en period med mycket rollövningar.

Äger ingen rollbar kajak i dag och rollar inget sedan flera år. Paddlar nästan bara surfski och racer i dag. Turkajaken har stor sittbrunn och ej rollvänlig.

Tränar dock uppgång från sidan för att kunna hantera en kapsejsning. Bra att ha några alternativ till att simma med kajak.

Jag var ca 18 år när jag lärde mig rolla vilket underlättade och hade en period med mycket rollövningar.

Äger ingen rollbar kajak i dag och rollar inget sedan flera år. Paddlar nästan bara surfski och racer i dag. Turkajaken har stor sittbrunn och ej rollvänlig.

Tränar dock uppgång från sidan för att kunna hantera en kapsejsning. Bra att ha några alternativ till att simma med kajak.
Hinner du få ur vattnet i sittbrunnen utan att kapsejsa igen? En kajak med vatten är ju extremt instabil.

Hinner du få ur vattnet i sittbrunnen utan att kapsejsa igen? En kajak med vatten är ju extremt instabil.
Jag har paddelkrokar bakom sittbrunnen där jag kan klicka fast paddeln. Då kan jag göra reentry över aktern utan att ens använda flottör. Med en flottör och assymtriskt placerad paddel kan jag stå i kajaken...

Sen när man sitter i kajaken är det bara att pumpa ut vattnet.

Jag har paddelkrokar bakom sittbrunnen där jag kan klicka fast paddeln. Då kan jag göra reentry över aktern utan att ens använda flottör. Med en flottör och assymtriskt placerad paddel kan jag stå i kajaken...

Intressant! Hur ser paddelkrokarna ut? Tar gärna en bild.

:cool:
Men jag undrar också hur han lyckas hålla sig kvar uppåner i en Vanquish?

Om du var i stort sett upp och sedan tippade tillbaka håller jag det för troligt att det satt i handlederna. Man måste vinkla upp handlederna så att bladet fortsätter att ligga platt i vattnet. Om man inte gör det hamnar bladet istället i vanlig-paddla-framåt-position och skär ned då du försöker trycka upp dig.

En annan liten sak är att i slutet tänka att du ska dra in båten under dig (istället för att trycka upp dig på båten).

När jag lärde mig själv som femtioplussare så började jag med att göra svepande höga stöd. Sedan lutade jag ned mig mer och mer för varje gång och plötsligt låg jag upp och ned. Vid det laget kunde jag rörelsen och det vara bara att köra.

Intressant! Hur ser paddelkrokarna ut? Tar gärna en bild.

Ser ut så här, fast det här är en annan variant:

1758809995021.webp

OK. Jag har också krokar men dumt nog i metall (en Skim). Funkar inte med grönlandpaddel.

Gissar att du tänker på re-entry i havskajak, där en större mängd vatten kan finnas i sittbrunnen när kajaken kommer upp på rätt köl och sedan skvalpar från sida till sida?

Kajaker med stor sittbrunn brukar man trilla ur innan det kommer in några större mängder vatten. Om det kommer in en större mängd vatten är det bäst att försöka tömma den innan försök till uppstigning görs, annars blir det besvärligt.

Racerkajaker rymmer inte så mycket vatten om de flyter med kanotist, så det är inget större problem. Dessutom är de betydligt smalare än en havskajak.

Surfskis har självläns i sittgropen. Kommer sällan in mer än 2-3 liter i sittgropen och det vattnet sugs ut när kajaken rör sig framåt.

Gissar att du tänker på re-entry i havskajak, där en större mängd vatten kan finnas i sittbrunnen när kajaken kommer upp på rätt köl och sedan skvalpar från sida till sida?

Kajaker med stor sittbrunn brukar man trilla ur innan det kommer in några större mängder vatten. Om det kommer in en större mängd vatten är det bäst att försöka tömma den innan försök till uppstigning görs, annars blir det besvärligt.

Racerkajaker rymmer inte så mycket vatten om de flyter med kanotist, så det är inget större problem. Dessutom är de betydligt smalare än en havskajak.

Surfskis har självläns i sittgropen. Kommer sällan in mer än 2-3 liter i sittgropen och det vattnet sugs ut när kajaken rör sig framåt.
Jo, precis. Men om kajaken är lastad, och man är ensam, är det ju lögn att tömma den genom att lyfta - det går inte. Och med pumpen lär det ta en halvtimme.

Tillbaka
Topp