[OT] kajaktråden, motionspaddlare
Fast det heter väl att den ser lite aqua ut?Ja den ser lite aero ut bakifrån.
Har du en Fenn nu? De är poppis i Australien.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast det heter väl att den ser lite aqua ut?Ja den ser lite aero ut bakifrån.
Vilken modell är det? Ser ut som flera fenn modeller har blivit smalare kring sittbrunnssargen.Ja den ser lite aero ut bakifrån.
Ja sant men då detta primärt är ett cykelforum tänkte jag att aero är terminologin som flest är bekanta medFast det heter väl att den ser lite aqua ut?Men håller med, riktigt snyggt. Fast det kan man väl säga om de flesta surfskis.
Har du en Fenn nu? De är poppis i Australien.

Gissar att de har samma fotplatta som racingkajakerna och då är det trångt. Vissa föredrar pedalstyrning som Nelo erbjuder och då blir det enklare att styra mycket. Speciellt när det är lite kallare och man vill ha något på fötterna är det trångt att styra med pinne i modernare racingkajaker.Var ute och snabbtestade Nelo Viper 44 och 42. Egentligen lite för blåsigt och vågigt för något riktigt test, men ändå.
Jag kommer inte riktigt överens med Viper-båtarna. Skrovformen gör dem stabila för sin bredd, men de blir också bångstyriga i högre fart. Den planare botten i mittskeppet ger dem höfter som passar på en skäddabåt. Nu vill den alltså gira om man råkar kanta den lite. Samtidigt är det väldigt trångt runt roderpinnen, vilket gör det svårt att snabbt parera.
Jag fick intrycket att de gick på nosen, men om jag flyttar bak ett hack har jag kanten i ryggen på ett obekvämt sätt.Gissar att de har samma fotplatta som racingkajakerna och då är det trångt. Vissa föredrar pedalstyrning som Nelo erbjuder och då blir det enklare att styra mycket. Speciellt när det är lite kallare och man vill ha något på fötterna är det trångt att styra med pinne i modernare racingkajaker.
Bångstyrigheten kan bero på trimmet. Om den går på nosen kan de bli lite oroliga. Baktung blir de tyngre att styra. Kan vara värt att prova flytta bak sits och fotplatta 1-3 cm om det går.
Om man inte har paddlat med pinnstyrning förut så tar det en stund att komma in i det. Själv har jag väldigt svårt för pedalstyrning... Båda mina havskajaker är skeddabåtar.Testade en Citius 60 idag och blev besviken. Satt högt och fick skum viktfördelning och dessutom varefter ngn styrpinne jag inte blev vän med alls. Synd, alltid sett de fina Citiusbåtarna inne i stan och tänkt att de ser snabba ut…,,
Grym kväll annars för paddling.
Menar du kring vinkeln på plattan? Jag gillar att ha plattan relativt vinkelrätt emot underbenet så foten och benet är i 90 grader, då kan du ta spjärn med hälarna emot den enkelt.Mera skida, mer fippel med inställningar.
Ni som kör skida, hur har ni fötterna mot plattan i boxen?
Dramatiska moln…..
Hade fö rodret åt fel håll hela turen, jävligt märkligt att det ens går?!Visa bilaga 848217Visa bilaga 848218
Jag får domningar i vänster ben, inte höger, bara vänster. Har haft foten helt mot. Ändrat på avståndet på plattan, flyttat den närmre för mer vinkel på knät. Samma resultat.Menar du kring vinkeln på plattan? Jag gillar att ha plattan relativt vinkelrätt emot underbenet så foten och benet är i 90 grader, då kan du ta spjärn med hälarna emot den enkelt.
Hmm ok, bra att du testar lite fram och tillbaka. Som enkel regel kan man tänka sig att man ska få in en knytnäve mellan skrovet och knävecket när man sitter normalt. Har du paddlat mkt skida i år? Upplever liknande i början på säsongen men brukar försvinna efter några gånger. En annan sak att kolla är att du har plattan rakt, dvs att den inte är lutad åt höger eller vänster, kan hända om man av misstag inte satt den i samma hål på bägge sidorna av båten.Jag får domningar i vänster ben, inte höger, bara vänster. Har haft foten helt mot. Ändrat på avståndet på plattan, flyttat den närmre för mer vinkel på knät. Samma resultat.
På slutet av kvällens tur flyttade jag bak hälen så jag bara hade plattan under fotens trampdyna…..alltså inte hälen mot. Då kändes det bättre.. svårt att förklara.
Så svårt när man inte har någon att fråga på plats. Man sitter ju helt annorlunda mot en havskajak. I min havslåda kan jag sitta i timmar utan problem.
Kör en CS Vault och ställer in plattan så jag kan trycka bekvämt med hela foten inkl. häl, har hellre aningen kort än för långt både på skida och K1 fast i den gamla Supersonicen är det förstås bara kort fotstöd och ingen hel platta.Mera skida, mer fippel med inställningar.
Ni som kör skida, hur har ni fötterna mot plattan i boxen?
Som ani skriver kan det vara någon nerv, kanske lägga en mjuk dyna eller liknande under rumpan. Jag har en en bit liggunderlag som jag klistrat på lite "ungsskyddsplast" för att få glidet, dvs att rumpan kan rotera på det.Kör en CS Vault och ställer in plattan så jag kan trycka bekvämt med hela foten inkl. häl, har hellre aningen kort än för långt både på skida och K1 fast i den gamla Supersonicen är det förstås bara kort fotstöd och ingen hel platta.
För egen del brukar domningar hellre bero på att jag råkar sitta lite snett och får nån nerv i kläm.
Vad har du för sits i havskajaken? Om den har dyna så kan det ju vara en förklaring...Jag får domningar i vänster ben, inte höger, bara vänster. Har haft foten helt mot. Ändrat på avståndet på plattan, flyttat den närmre för mer vinkel på knät. Samma resultat.
På slutet av kvällens tur flyttade jag bak hälen så jag bara hade plattan under fotens trampdyna…..alltså inte hälen mot. Då kändes det bättre.. svårt att förklara.
Så svårt när man inte har någon att fråga på plats. Man sitter ju helt annorlunda mot en havskajak. I min havslåda kan jag sitta i timmar utan problem.
Jo jag har dyna. Men det går ju inte riktigt att ha dyna i skidan, den går ej att fästa och skidan är inte min utan klubbens så några modifikationer är ej att tänka på…..Vad har du för sits i havskajaken? Om den har dyna så kan det ju vara en förklaring...
Prova med någon lös dyna/sittunderlag. Inget ovanligt att man använder det i motionsbåtar (eller havskajaker med hård sits). Du kanske måste se till att den på något vis sitter fast i båten, tänker typ leash, så att den inte försvinner om du badar.Jo jag har dyna. Men det går ju inte riktigt att ha dyna i skidan, den går ej att fästa och skidan är inte min utan klubbens så några modifikationer är ej att tänka på…..
Tack ändå för att du tänkte![]()
Bibs kanske funkarProva med någon lös dyna/sittunderlag. Inget ovanligt att man använder det i motionsbåtar (eller havskajaker med hård sits). Du kanske måste se till att den på något vis sitter fast i båten, tänker typ leash, så att den inte försvinner om du badar.
Jag har ibland haft samma typ av problem på våren, då i havskajak, men jag har hård sits där också. För mig brukar det gå över efter en tur eller två.
Jag har lös dyna enligt ovan. Om jag badar så ligger den och gubbar bara bredvid båten och jag lägger tillbaka den när jag "hoppar" tillbaka.Prova med någon lös dyna/sittunderlag. Inget ovanligt att man använder det i motionsbåtar (eller havskajaker med hård sits). Du kanske måste se till att den på något vis sitter fast i båten, tänker typ leash, så att den inte försvinner om du badar.
Jag har ibland haft samma typ av problem på våren, då i havskajak, men jag har hård sits där också. För mig brukar det gå över efter en tur eller två.
Förresten, har inte klubben lösa dynor att använda? Hos oss finns det en låda med sådana...Jo jag har dyna. Men det går ju inte riktigt att ha dyna i skidan, den går ej att fästa och skidan är inte min utan klubbens så några modifikationer är ej att tänka på…..
Tack ändå för att du tänkte![]()
Alltså, jag har faktiskt sett folk (dvs gubbar i drygt min ålder) paddla med bibsBibs kanske funkar![]()
Nä, på vår klubb."Vi har ju flera på klubben"
Vi är väl inte med i samma klubb?
Vi har två modeller, Nelo 520 och Epic V10, den senare gillar jag inte pga rodret dessutom är boxen för trång för mina fötter. Balansen i Nelon har jag inga problem med, hur lätt som helst. Tror inte min domning beror på att jag sitter som en fiolsträng för det gör jag inte.
Fina bilder!