[OT] kajaktråden, motionspaddlare

johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen som var ute i blåsten i söndags? Jag
> fegade och körde maskin, inte lika kul...

Nä paddlade inte i söndags men i lördags i helt underbart väder (se bild)
Å idag fick jag mitt nya måttbeställda kapell från Kanuk till min Extreme type-R så nu kommer jag kunna sitta varmt å mysigt under vinterns paddelturer :)

Bilagor

• Bild 3719.jpg
    Bild 3719.jpg
    150.5 KB · Besök: 39
  • Bild 3155.jpg
    Bild 3155.jpg
    122.3 KB · Besök: 42
Ok, vad ska jag ha. Tänkte lära mig wingpaddel. Motionskajak, rimligt rank, underliggande roder. 11-13 kg.

inget öppet hav, någon enstaka överfart över trälhavet. Sjöar, kanaler.

Vill kunna paddla tidigt-sent. Är surfski (typ V8) ett alternativ. Hur funkar det med torris?

Kollat lite på
- Salt 51/55
- Struer Arrow

Har haft lite mer stabila motionskajaker men vill ha mer respons och lägre vikt.

Vilken skön cromeglans i din förr-förra Bild Stuvarn.

Jag roade mig just i det Nordnorska havet och fick paddla både med Knölval, Späckhuggare och massvis säl. Riktig härligt upplevelse faktiskt och jag rekommendera starkt att åka dit upp på vintern, tyckte det var snäppet häftigare mot sommaren faktiskt.

Några bilder från resan, fler finns här: http://www.flickr.com/photos/111426698@N08/sets/72157638643041813/

_K__1951 by philipp.klement, on Flickr

_K__2540 by philipp.klement, on Flickr

_K__3244 by philipp.klement, on Flickr

_K__2166 by philipp.klement, on Flickr

_K__2990 by philipp.klement, on Flickr

_K__3152 by philipp.klement, on Flickr

Jag reste ensam denna gång och sov i tält precis vid vattnet.
Var dock även 3 dagar på Senja där två kompisar bor och vi sov då i deras stuga som vi fick vandra till med snösko.

Oj vilka fina bilder! Har alltid drömmt paddla på nån val...måste vara en helt otrolig upplevelse!
Det enda "valaktiga" jag träffat på här på västkusten var en liten tumlare för några år sedan :)

Tack :)
Det var helt otroligt att paddla med de. I början är man rätt så nervös men det släppte fort. Närmast var jag en knölval på ca 8m och plötsligen kände jag mig väldigt liten i bredvid den. Värst var dock var den stank. Det luktade typ rutten fisk i flera minuter där den hade dykt upp. Tyvärr vart det helt värdelös att försöka fota från kajaken med min spegelreflex, gjorde ngr försök men gav snabbt upp med det.

Grymt häftigt fuchs! Vad var det som luktade? Var det helt omöjligt att lokalisera var stanken kom ifrån eller rapade den via andningshålet?

Jag vet inte varifrån det kom, valen andades ju ut ngr gånger rund oss just då men vi kände lukten inte förrän ngr sekunder efter den försvann.
Hade känt den lukten även i en annan fjord innan där jag såg väldigt många valar dock aldrig kom närmare på än 20m avstånd. Där fanns det dock även en hel del fiskebåtar och jag trodde att lukten kom från de men misstänker nu i efterhand att det kom från valarna.

fuchs skrev:
> Tack :)
> Det var helt otroligt att paddla med de. I början
> är man rätt så nervös men det släppte fort.
> Närmast var jag en knölval på ca 8m och
> plötsligen kände jag mig väldigt liten i
> bredvid den.

Och jag som kan känna mig rädd om sälar kommer för nära och plaskar...

Fick till lite Jul paddling oxå...härligt när man kan kombinera cykel/paddling!
Vill även passa på å önska alla en god fortsättning på Julhelgen!

Bilagor

• Bild 3739.jpg
    Bild 3739.jpg
    149.2 KB · Besök: 44
12 Januari, 8 glada i varsin Surfski i Stigfjorden mellan Tjörn och Orust.
Rejäl nordlig vind till en början om ca 7 m/s men fantastiskt väder.
Några minus i luften.
Det frös på däck under färden.
Kändes lite svajigt första stunden efter ett par månaders "lågsäsong" men det kan ha varit julskinkan å pepparkakorna som ändrat tyngdpunkten.
Spot on med klädseln.
Craft-underställ, Tunt thinsulate-underställ, Torrdräkt med viss andningningsförmåga, Tunna kokatat stövlar som går upp till strax under knäna och med neoprenmössa och ett par tumvantar i surfmodell. Tjocka men med öppen handflata. Poggiesar och extra vantar som backup om olyckan skulle vara framme.

Några bilder

DSC00835.JPG

DSC00837.JPG

DSC00840.JPG

DSC00831.JPG

//Micke

Jag ska ut nu i helgen och övernatta. Köpte en kokatat expedition torrdräkt, marmor plasma 0 sovsäck och ett primus omni fuel kök.

Blir första vinter paddling/tältning, något att tänka på?

Vad ska jag ha på mig under, har ett ull underställ, sen lite kraftigare ull/fleece som andra lager. Behövs det mer än det om man ramlar i?

copytag skrev:
> Jag ska ut nu i helgen och övernatta. Köpte en
> kokatat expedition torrdräkt, marmor plasma 0
> sovsäck och ett primus omni fuel kök.
>
> Blir första vinter paddling/tältning, något att
> tänka på?
>
> Vad ska jag ha på mig under, har ett ull
> underställ, sen lite kraftigare ull/fleece som
> andra lager. Behövs det mer än det om man ramlar
> i?

Att tänka på? - Att har roligt! man måste gillar det och har kul samt uppskatta naturen för att det
ska kännas värd att vara på vattnet så här års. Resten är egentligen inte så viktig ;)
Klädvalen är ju väldigt individuellt då den ena är mera frusen än en annan osv.
Sen beror det också mkt på om det blåser, solen är framme, det finns vågor osv osv.
Det bästa är att bara prova och känner efter vad som funkar för just dig.
Det är bra att har flera olika neoprenhandskar med sig så man kan byta ifall den ena är för varm eller kallt. Kylan kommer ofta rätt plötsligen på både fingrar och fötter och börja man fryser där så tappar man mkt av balanssinnet.
En vindtät mössa är också väldigt bra att har, på vattnet blåser det alltid och på vintern kan den minsta vinden kännas mkt jobbigt (en halsduk kan också vara bra). En del kör med neoprenmask men jag tycker att det är skit jobbigt med dessa då man knappt hör något och de är stela och man bli helt instängd med de. Den bästa mössan jag har sett hittills är från Hiko Lars Cap som säljs tex på addnature. Den värmer även när den har blivit blött som är väldigt viktig för har man ramlat i kommer man frysa attans om mössan bli blött och inte värmer!
Satsa gärna på korta turer. En timme räcker oftast gott och väl om man inte är har paddlat så mkt i kyla förr. Man bli lätt väldigt trött av den om man är ovan och bruker sova gott sedan på kvällen.
Säkerhetsmässigt är det också lite olika, är man "ny" inom kajakandet bör man ju hålla sig lite mera längs stranden. Det bli svårt att simma med alla dessa kläder och grejer och ngr hundra meter i kylan kan snabbt kännas väldigt jobbigt.
Tänk också på att det bli fort mörkt så här års, särskild om det snöa samtidigt. Och det känns alltid kallare så fort solen har gått ned. Är man inte van med att paddla i mörkret kan det bli lite svårt att hitta hem.
Sedan när du har paddlat färdigt kan det vara väldigt skönt att inte behöver köra så mkt bil. Som sagt är man ovan att paddla i denna kyla bli man lätt sömmig. Har man bara väldigt kort hem kan man ju har kvar sina kläder men annars vill man byta och då kan det vara skönt att allting ligger ordentlig framme i bilen så man slipper att leta osv. Det är inte ovanligt att folk bli väldigt kall om fingerna efteråt ock man vill snabbt komma in i torra varma mysiga kläder.

Som sagt i början måste man vänja kroppen på det kalla och lära sig signalerna när saker och ting bli jobbig kalla. Därför är det bäst att satsa på att göra korta turer och utöka med tiden när det känns bra. Bäst att vara flera, alltid vara beredd för det värsta, har koll hur vädret kommer bli, har med ombytte, ngt varmt att dricka och säg till dina närmaste var du ska paddla.
Har man hållit på ett tag plocka man oftast bort en del av alla dessa saker för det bli lite jobbigt att tänker på allt och man är ju ändå trygg i sitt paddlande men tar det aldrig för lätt utan var medveten om allvaret ifall något går fel!

Juste, tänkte tipsa att Grönlandsföreningen Qajaq Sverige där jag är medlem i, kommer att hålla SM i Grönlandsroll denna sommar. En tävling som inte är så vanlig här i Sverige men jag hoppas att vi lockar tillräckligt många så att det kommer att bli fler tävlingar framöver.
Års upplaga kommer att ske den 7:e Juni på festivalen Stockholm Outdoor

Allt är fortfarande under uppbyggnad och infon kommer uppdateras tex här på våran webbsida:
http://qajaq.se/wordpress/?page_id=874

Kanske någon härifrån som kommer vilja deltar? :)

Senast ändrad:
Har paddlat mycket tidigare så är van på det och att tälta osv, men inte vintertid :)

Ska ta bilen ut imorgon och paddla sen slå upp tältet fixa käk osv :)

Tänkte utgå från Räfsnäs sen blir det nog ut mot vattungarna alternativt ner mot söderarm. Får se hur det blåser etc.

Har sedan tidigare neoprene handskar men köpte en neoprene mask får testa och se om det är min sak. Sedan kör jag i fikaluckan ullliner och kraftigare ullhandskar + goretex överdrag.

I flyfästen sitter som vanligt en VHF, SPOT, PLB och GPS :-) Så går det åtskogen ska jag nog kunna kalla på hjälp. haha!

Till middag bli det pulvermos, korv, köttbullar och bacon. Packar såklart ned mjölk och oboy så det blir choklad i termosen.

Två par handskar är väldigt bra, det är skönt att kunna byta efter lunchpausen när de blöta, använda känns väldigt kalla. Annars verkar du ha koll på läget tycker jag.

Jag brukar doppar handskarna i vattnet innan jag tar på mig de efter rasten. I alla fall när det är riktig kallt och de har börjat frysa.
Sitter man på rasten med sin flytväst kvar på kroppen kan man stoppar handskarna under flytvästen för då håller de sig varm.
Att har med fler handskar är förstås skönast men då gäller det att man har flera samt att man inte är på en flerdagars tur.
Jag har oftast två olika tjocklekar av handskar med mig. beroende på väder ett par i 1mm + ett i 3mm eller 3mm + 5mm så jag kan varierar om det blåser mera den ena vägen eller bli kallare på kvällen osv.
En bra sak att göra är att äta små saker ofta och även hälsa på toan regelbunden, då håller sig kroppen lättare varm.

copytag skrev:
> Jag ska ut nu i helgen och övernatta. Köpte en
> kokatat expedition torrdräkt, marmor plasma 0
> sovsäck och ett primus omni fuel kök.
>
> Blir första vinter paddling/tältning, något att
> tänka på?
>
> Vad ska jag ha på mig under, har ett ull
> underställ, sen lite kraftigare ull/fleece som
> andra lager. Behövs det mer än det om man ramlar
> i?

Några småtips man lätt glömmer på vintern i all prylhets.
-Drick, är det kallt går ämnesomsättningen upp och behovet av vätska, samtidigt svettas man inte som på sommaren och upplever inte samma törst. Kan lura en att tro att man inte behöver dricka. Tänk på att vatten fryser och man inte alltid kan få tag på nytt på havet.
-Om du har möjlighet, behåll torrdräkt på ett tag medan du slår upp tält m.m., kroppsvärmen avdunstar den värsta fukten så länge du är upp i varv efter paddlingen. Men man får vara vaksam så man inte blir nerkyld, vi pratar 15-30 min beroende på.
-Ha gärna en överdragsjacka som värmer utanpå torrdräkten vid paus, emotsäger ovanstående, men behövs det så behövs det.
-Se till att vara "anal" med att ha ett torrt ombyte som heller inte riskerar fuktas ner under kvällens övningar. Samt ytterligare ett att sova i.
-Eftersom man nästan oundvikligen fryser om fötterna på kvällen, ta en 10-15 min promenad om det går för att få igång cirkulationen innan fötterna åker i sovsäcken.
-Eftersom mobilen är en överlevnadsdetalj i högre grad än vanligt vid paddling och batteri dras ur snabbare på vintern, håll den varm mot kroppen, och kanske tom avstängd.
-Sen är det extra gött på vintern med nåt stärkande på kvällen :)

brummeln skrev:

> -Sen är det extra gött på vintern med nåt
> stärkande på kvällen :)

Here we pratar ;)
En liten rökig rackare från Islay värmer den frusnaste kropp :)

Låter som ett mysigt äventyr copytag.

Det blev en väldigt fin tur och jag har helt klart fått blodad tand. Ska försöka att både paddla mer men även testa min vandringryggsäck den närmsta tiden.

Vad har man lärt sig då?

ALLT FRYSER, eller inte jag då i och med ordentliga kläder. Men allt som kommer i kontakt med vatten blir till is. Tur att jag hade mig en borste/skrapa. Det krävs mer övning för att bli 100 %ig med multifuel köket. (behöver ha en lättillänglig kniv för att få loss reservpaddel etc. Allt satt stenhårt mot däck).

Jag kan även fortsätta konstatera att mitt kapell borde gå under någon annan kategori, men det är gammalt vatten under bron.

Torrdräkten är SUPER, likväl den nya sovsäcken.

Bifogar några bilder också!

IMG_20140119_071212.jpg

Lite rostig så ibland får man tänka till!
IMG_20140119_042637.jpg

Tältplatsen, en fin vik jag varit på många gånger tidigare. Fin sandbotten och skyddat.
20140118_141803.jpg

Smälter lite snö, bara för att testa!
IMG_20140118_010728.jpg

Kvällsmys,
20140118_174434.jpg

På VHF-bandet var det ganska tyst förutom finlandsfärjorna som pratade, anropade även till Stockholm Radio en gång. Gäller att hålla kunskaperna fräscha!

edit: en bit cellplast var guld värt när man skulle sitta ned på knä, byta om etc.

Senast ändrad:
Mitt kapell är i nylon stretch(?) med glatt ovansida. Tror jag behöver en i neoprene som sitter riktigt tajt. Paddlar alltid runt i en pöl i kajaken. Förstår det inte... Då är ändå kapellet köpt till kajaken från samma fabrikat, så man skulle kunna tro att de ska spela ihop.

Jag har ett riktigt tight neopren-kapell till min Tiderace, det är tätt och varmt. De flesta som lånat kajaken tycker det sitter för hårt, men det är en vanesak.

Kul att det blev en fin tur :)
Fryser det fast på däcket kan man ju vända kajaken i vattnet så tina det upp rätt fort (i alla fall på salthavet)
Kapell kan jag rekommendera Reed Chillcheater som jag tycker är riktig bra. De är lätta och täta och torka även snabbare än en neopren kapell. Enda nackdelen är att de inte håller i många år då de är lite känsliga.
Jag själv har både en tuiliq och en akuilisaq från de och är hel nöjd.

Att ha med någon form av sittunderlägg för att sitter ute, laga mat på osv är väldigt bra tycker jag med. Har alltid en tillklippt skumgummi liggunderlägg i botten av kajaken för att det ska isolera när jag paddla och den använder jag även vid rasterna. Skaffade just ngr sälskinn för detta och ska testa de idag på övernattningsturen.

Glad som en speleman och dito otålig! Beställde en ny Surfski (Fenn Swordfish) precis efter nyår och fick igår bekräftat att den är på väg. En ny EPIC mid wing paddel slank med också :)
#någototålig
Då är det bara hoppas att det blir riktigt bra förhållande under Vågryttaren i maj så man får en anledning att bege sig upp till Kungsbackafjorden för lite dw...

crallan skrev:
> Glad som en speleman och dito otålig! Beställde
> en ny Surfski (Fenn Swordfish) precis efter nyår
> och fick igår bekräftat att den är på väg. En
> ny EPIC mid wing paddel slank med också :)
> #någototålig
> Då är det bara hoppas att det blir riktigt bra
> förhållande under Vågryttaren i maj så man
> får en anledning att bege sig upp till
> Kungsbackafjorden för lite dw...

Härligt att höra å min V 10 Sport anländer mitten mars å jag kör såklart med Braca IV Extra Light :)
Ps Hoppas vi ses på vattnet då!

Äntligen börjar isen försvinna..... 1:a paddelpasset på över 1 månad...känns jäkligt bra :)

Bilagor

• Bild 3772.jpg
    Bild 3772.jpg
    96.8 KB · Besök: 32
Flytt av vår bosättning till ca 20 meter från mitt favoritpaddelvatten kommer göra paddlingen lite enklare till sommaren. Tjoho!

fuchs skrev:
> Jag tänkte tipsa om tävlingen SM i
> Grönlandsroll som hålls nu i Juni i Stockholm.
> Kanske någon härifrån som vill vara med eller
> titta på :)
>
> Info kan hittas här
> http://qajaq.se/wordpress/?page_id=874

Jag är jättebra på den delen som handlar om att gå från upprätt sittande till upp och ned. Den andra delen kämpar jag med. Återkommer när jag kan alltihop :-) Om ni nu inte vill ha med ett visningsexempel då typ "att alla kan lära sig", men jag kan tyvärr inte lova framgång. Det låter ju kul att titta på i alla fall. Kanske en Bromptonexpedition?

Nu vill jag inte skrämma dig men du bör nog kunna lite mera än så om du vill deltar ;)
Men att titta på är ju alla välkommen till såklart. Dessutom händer ju allting under Stockholm Outdoor festivalen (gratis inträde) där det kommer finnas massa andra spännande aktiviteter och grejer att titta på!

fuchs skrev:
> Nu vill jag inte skrämma dig men du bör nog
> kunna lite mera än så om du vill deltar ;)
> Men att titta på är ju alla välkommen till
> såklart. Dessutom händer ju allting under
> Stockholm Outdoor festivalen (gratis inträde)
> där det kommer finnas massa andra spännande
> aktiviteter och grejer att titta på!

Jag håller mig på åskådarplats och övar hemma. Jag har sett Youtubegubben som rollar runt i en vattentank och gör oräkneligt många olika rollar. Det krävs väl typ en livstid plus talang för att hinna ikapp. Men nån bump här och där skall jag nog klara av.

Årets 1:a dubbelpass avklarat!
Först 48km skogslufs på cykel sen 15km paddling med surfskin så nu känner jag mig lite tärd!
Man börjar väl bli gammal helt enkelt :)

Bilagor

• Bild 3776.jpg
    Bild 3776.jpg
    97.5 KB · Besök: 26
  • Bild 399.jpg
    Bild 399.jpg
    184.3 KB · Besök: 31
Tillbaka
Topp