[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Jo förstått att de ska vara bra.
För att återkoppla till cykling tror jag att Tour the Ötzi bla förstört mina händer. 20/30 mil runt Mälaren i 4-gradigt regn fuckat upp händerna. ?

Vet känslan, jag och en kompis tog oss vatten över huvudet för några år sedan och köpte en tävlings K2a, vi började kalla den för badflotten då vi var mer i vattnet än på vattnet... Till slut fick vi till det men fortfarande för rankt för att kunna fokusera på teknik och tryck.

Just det du säger blir lite lättare med en vingpaddel, de sitter mer "fast" i vattnet och ger stabilitet.
Jag döpte min räserlåda till Estonia vid köpet, bara delvis pga färgen. ? estonia.jpg
K2 är ju på sitt sätt värre med två dynamiska vikter som fladdrar runt och med/mot-verkar varann.

Jag som har min kajak i mälaren förvånas alltid över hur galet stökigt det är uppe i Kallhäll, en liten bit, just vid ett betongfundament och sen efterföljande hamnpir. Som att åka puckelpist, ändå är det väldigt lite trafik där. Dessa betongpråmar vi i mänskligheten trycker ut i vattnet stökar till det för oss som bara vill följa vattnet......

Har för övrigt inte testat min torrdräkt ännu.

Som många är jag vv pappa och alla mina lediga pappaveckor i början av hösten blåste bort. Det var rent skräp varenda helg. Nu har det gått så långt att när helgen väl kommer tänker jag inte ens paddling. Hemskt.

Men kanske nu till helgen! Torrdräkt. Jag är mest rädd för mina fingrar. Är frussen.....har bara våthanskar. Dök mycket för 20 år sedan så jag vet att de där blåa finns.....
Jag skulle säga att padler gör de bästa pogisarna. De är boxiga och ligger inte emot handen. Jag har kalla små händer men paddlar i alla väder utan handskar med de här. Jag motionspaddlar med vingpaddel så har torra händer, inget vatten som rinner längst paddeln https://www.kajaksidan.se/products/padler-poogies-winter?currency=SEK&variant=21229091061860&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google Shopping&stkn=331c6507eeef&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA35urBhDCARIsAOU7Qwn7KDxtB1IPGOqpNuWKiZVyySY3qs_1o_yqclZP_6OBH89TvvlzeZ0aArO0EALw_wcB

1701247123952.png

Det är väldigt vanligt som nybörjare att lyfta paddeln ur vattnet och försöka luta kroppen åt motsatt håll för att försöka räta upp kajaken. Går inte.
Det är precis den reflexen som gör det i praktiken riskfritt att lova 1000:- per paddeltag i räserlåda, alt. 10000:- för 10 tag :-) När man väl tränat in reflexen att istället använda paddeln som stöd i vattnet för att räta upp, då börjar det funka att köra smalare motionslåda och sedan räser.

Susanne Gunnarsson slog vad med Gunde Svan om just det i ett TV4-program för typ tio år sedan. Nä, han fick inte heller några pengar, badade i samma sekund hon släppte taget om aktern.
En annan variant är att släppa paddeln och ta tag i kajaken :)

Jag har testat motsvarande vadslagning men med en vkv 100 som är väldigt mycket stadigare än en modern racerlåda, det var också riskfritt. Jag tror inte det är möjligt för en vuxen att lära sig behärska en racerlåda som de gör som paddlat från barnsben.

Jag döpte min räserlåda till Estonia vid köpet, bara delvis pga färgen. ?Visa bilaga 668184
K2 är ju på sitt sätt värre med två dynamiska vikter som fladdrar runt och med/mot-verkar varann.
Haha bra namn! Ja K2an var stökig, som du säger kunde man för en sekund tycka att "nu sitter jag bra" och så gjorde kompisen något med sitt lillfinger och vips var obalansen där igen... Vi sålde den och har nu skaffat en stadig dubbelsurfski för att kunna paddla året om i stökigt vatten.

En annan variant är att släppa paddeln och ta tag i kajaken :)

Jag har testat motsvarande vadslagning men med en vkv 100 som är väldigt mycket stadigare än en modern racerlåda, det var också riskfritt. Jag tror inte det är möjligt för en vuxen att lära sig behärska en racerlåda som de gör som paddlat från barnsben.
När man låter som en panikslagen bäver istf för att ligga och simma har man passerat det första kritiska stadiet :-)

Och nog tror jag det går att lära sig som vuxen att hantera räserlåda, det stora problemet är att vi inte har timmarna att lägga på att nöta in balansen. Så länge man inte är rädd för att bada, spänner man sig är det ju hopplöst. Lite samma som längdskidor, som också är dynamisk balanssport (och då i synnerhet diagonal)

Jag började själv vid 40 (och badade såklart, i en tracer), nu 14 år senare sitter jag tämligen avslappnat i Vajdan. Så länge det inte stökar på för mycket, men då paddlar jag bara 1-2h i veckan, lite jmf tränande kidz.

När man låter som en panikslagen bäver istf för att ligga och simma har man passerat det första kritiska stadiet :-)

Och nog tror jag det går att lära sig som vuxen att hantera räserlåda, det stora problemet är att vi inte har timmarna att lägga på att nöta in balansen. Så länge man inte är rädd för att bada, spänner man sig är det ju hopplöst. Lite samma som längdskidor, som också är dynamisk balanssport (och då i synnerhet diagonal)

Jag började själv vid 40 (och badade såklart, i en tracer), nu 14 år senare sitter jag tämligen avslappnat i Vajdan. Så länge det inte stökar på för mycket, men då paddlar jag bara 1-2h i veckan, lite jmf tränande kidz.
Ahh, Tracer. Världens bästa. Kolla trådens första inlägg... :)

Och nog tror jag det går att lära sig som vuxen att hantera räserlåda, det stora problemet är att vi inte har timmarna att lägga på att nöta in balansen.
Jo, men liksom cykelentusiaster brukar kanotentusiaster träna nästan varje dag från vår till höst.
En vecka med dubbelpass kan utveckla paddelkänslan ordentligt.

Jag paddlar typisk motionskajak 520 cm lång och 51 cm bred, en Nelo Viper. Den upplever jag att "alla" kan sätta sig i och paddla direkt utan att slå runt. Jag kan räkna på ena handens fingrar när jag slagit runt ofrivilligt med den.

När jag paddlade mer ville jag utmana mig lite så jag skaffade en Nelo Classic när den var ny (modellen finns inte längre, tror den liknar mest Nelo Viper 44 eller 42), som är närmare en racer, men ändå inte riktigt. En riktig racerkanotist skulle tycka den var skön att sitta still och fika i. Jag och alla icke-kanotister jag låtit prova den välter ofelbart vid bryggan vid första försöket.

Jag lärde mig så pass på en sommar att jag kunde paddla den på absolut platt vatten, men jag kunde inte ta ut max kraft, då blev jag för vinglig.

Problemet är att paddlingsbalans inte är som cykelbalans, dvs när man väl lärt sig balansera så sitter det tillräckligt bra så man kan cykla direkt igen även efter flera års uppehåll. Balansen för en rank kajak måste underhållas. Så det slutade med den smala kajaken att jag inte paddlade tillräckligt mycket för att gå framåt i balans, så nästa säsong fick jag börja om på en lägre nivå och kom inte riktigt ikapp och förbi. Så nu ligger den oanvänd.

Det är lite synd, för det är riktigt häftig känsla att sitta i en jättesmal kajak och paddla, känns lite som man sitter på vattnet och kajaken "försvinner". Motionskajaken tar lite mer plats så inte riktigt samma känsla, men den är ju ändå stor skillnad i känsla mot en långfärdskajak. Den är smalare och man sitter på en upphöjd sits istället för i botten av kajaken.

Motionskajaken på 51 cm använder jag fortfarande varje år, ganska lite för jag har inte så många paddelkompisar längre, men trots att det är lite är den tillräckligt enkel för att balansen inte ska vara ett problem så länge vågorna håller sig under 30 cm eller så.

Problemet är att paddlingsbalans inte är som cykelbalans, dvs när man väl lärt sig balansera så sitter det tillräckligt bra så man kan cykla direkt igen även efter flera års uppehåll. Balansen för en rank kajak måste underhållas. Så det slutade med den smala kajaken att jag inte paddlade tillräckligt mycket för att gå framåt i balans, så nästa säsong fick jag börja om på en lägre nivå och kom inte riktigt ikapp och förbi. Så nu ligger den oanvänd.
Håller med, kajakbalans är inte som cykelbalans och det vet jag att duktiga kanotister på klubben pratat om också. Jag är 56 nu och backar sakta, trots regelbundet paddlande. I mitt fall betyder det att Zedtech TCR maraton används mer sällan till förmån för Tracer. Tracer är världens bästa kajak tycker jag för att den balanserar lite av den där racerkänslan som du beskriver kombinerat med bra stabilitet. (tror det hänger ihop med lågt, smalt fördäck bland annat...)

Jag måste protestera! Benstöd används främst vid paddling i kraftigt brytande sjö för att hålla kajaken på rätt köl samt svänga.

Kajakens skrovform har betydelse hur pass enkla de är att balansera i vågor. Rundbottnade vrids inte runt med vågorna som flatbottnade skrov. De kan balanseras med sittknölarna i de flesta situationer.
En lastad flatbottnad havskajak kan upplevas mer eller mindre okontrollerbar utan benstöd.

Bla surfskis och klassiska skärgårdskajaker är rundbottnade, saknar benstöd och de används i vågor.

I filmen nedan används surfskis.

Vad menas med benstöd?
Jag har en https://stockholmkajak.se/plastkajaker/helg-o-dagsturskajaker/discovery-430-kajak som jag använder till fritidspaddling i roslagen

De svarta "läpparna" har jag skruvat bort, med dom på plats fick jag inte ner benen. Är det meningen att man ska ha knäna upp mot sittbrunnskanten? Jag kör med raka ben, tycker det är bekvämast. Det känns mer ostabilt med böjda ben. Som nog framgår så är jag helt nybörjare på paddling.

Jag har aldrig "badat" ofrivilligt. Jag provbadade i somras och lärde mig två saker, Det var väldigt bra att ha ett snöre mellan paddel och flytvästen så jag fick båda händerna fria. Jag lyckades inte komma till baka in i sittbrunnen, varje gång jag försökte så gick jag runt och fick börja om. Det slutade med att jag satt bakom sittbrunnen med benen i vattnet och paddlade hem.

De svarta "läpparna" har jag skruvat bort, med dom på plats fick jag inte ner benen. Är det meningen att man ska ha knäna upp mot sittbrunnskanten? Jag kör med raka ben, tycker det är bekvämast. Det känns mer ostabilt med böjda ben. Som nog framgår så är jag helt nybörjare på paddling.
Ja, med knäna/låren mot överdäck så blir man förankrad i båten och kan kanta skrovet. Både för stabilitet och för att styra (båtar med skädda)

I motions/räser-lådor samt surfskis så åstadkommer man förankring genom fotplatta med rem som håller kvar fötterna. Här vill man ha knäna fria för att kunna 'cykla' och få framdrivningsrotation ända från höften.

Jag har aldrig "badat" ofrivilligt. Jag provbadade i somras och lärde mig två saker, Det var väldigt bra att ha ett snöre mellan paddel och flytvästen så jag fick båda händerna fria. Jag lyckades inte komma till baka in i sittbrunnen, varje gång jag försökte så gick jag runt och fick börja om. Det slutade med att jag satt bakom sittbrunnen med benen i vattnet och paddlade hem.
Det brukar krävas en del träning för den där sista biten ner i brunnen, speciellt om det är trång öppning.
Risig kvalitet, men så här gör man (om man kan) i rankare båt med stor öppning:

Har kikat lite på lite olika modeller av kajaker som säljs som beg. Om jag förstått det rätt är långfärdskajaker inte alltid de stabilaste utan kan vara ganska ranka? Tänker t.ex. på VKV Seagull som jag tror använts på långturer längs Sveriges kust.

Har kikat lite på lite olika modeller av kajaker som säljs som beg. Om jag förstått det rätt är långfärdskajaker inte alltid de stabilaste utan kan vara ganska ranka? Tänker t.ex. på VKV Seagull som jag tror använts på långturer längs Sveriges kust.
Det är en trade off, förenklat så är rankare oftast mer lättdrivet. Och kajaker är byggda för olika storlek på kanotist och olika mycket last. (och för olika förhållanden... surfski från början för stora vågor öppet hav, brittisk havskajak för lek i tidvattenbryt vid storbrittaniens atlantkust, skärgårdskajaker för sjö och skärgård osv...) Kajaker är som cyklar kan man säga, man behöver flera! (och det är lätt att snöa in på kajaken. Paddeln är din närmaste vän när du paddlar, om du inte har testat vingpaddel och ger dig tid att hitta rätt vinge och lär dig hur den funkar så är du i en lite annan paddlingsvärld... :)

Ja som johan44 skiver så finns det ju en uppsjö av kajaker, och som han så korrekt skriver "måste" man ha fler...men viktigast är att du åtminstonde har en kajak, börja där. Alltid härligt att vara ute på vattnet, oavsett vilken du väljer tror jag du kommer att gilla det. Sikta in dig på en "allround-variant", Seagull som du skriver om är väl inte alls ett dumt alternativ, anses vara rel lättdriven och möjligt att ta med en hel del packning. Inser du om ett år att du vill rikta in dig emot något håll kan ju alltid sälja och köpa nytt alt komplettera med något annat. Jag började med havkajak och körde det i flera år, ville sen använda paddlingen som en motionsform också (1-2 timmar paddling i högre fart), skaffade då en surfski som komplement. Nu alternerar jag mellan dem även om det mest blir surfskin.

Lårstöd är nog rätt namn egentligen?
Det hari funnits flera lösningar genom åren. Tidiga 80-tals kajaker hade ofta dolme, därefter kom knästöd och sedan lårstöd. Knästöd ger en ganska hög punktbelastning och blåmärken vid flitigt rollande.
Lårstöden har större anläggningsyta och är snällare mot huden.

Finns ju olika bra varianter också, min P&H Delphin har cockpit från en forskajak, den sitter man riktigt skönt (och fast) i men det blir ju sådär halvbra bålrotation då :-) Nån Tahemarine-kajak jag prövade passade mig inte alls, lårstödens innerstakant kom rakt i "fläsket".

Nu är vinterpremiären nära. Ingen vind eller ymnigt snöfall imorgon och kollat båtklubben och det finns ingen is att ta hänsyn till. Torrdräktspremiär likaså, spännande :)
Kul! Samtidigt, jag tycker att paddling är den minst väderberoende utesporten av alla. I rätt kajak är vind inget problem och vädret hanteras av torrdräkt, pogies och nåt rejält på huvudet inklusive keps (jag har en sån här på skallen om det är busväder https://www.tuilik.com/wp-content/uploads/2015/12/guido_grugnola_kayak_gear_132-1030x579.jpg) Osårbar för elementen... Så mycket enklare än att cykla när det slaskar eller blåser eller nåt. Bästa året runt-sporten :)

Kul! Samtidigt, jag tycker att paddling är den minst väderberoende utesporten av alla. I rätt kajak är vind inget problem och vädret hanteras av torrdräkt, pogies och nåt rejält på huvudet inklusive keps (jag har en sån här på skallen om det är busväder https://www.tuilik.com/wp-content/uploads/2015/12/guido_grugnola_kayak_gear_132-1030x579.jpg) Osårbar för elementen... Så mycket enklare än att cykla när det slaskar eller blåser eller nåt. Bästa året runt-sporten :)
Håller med, funkar i alla väder, är bara att klä sig rätt (gäller väl de flesta aktiviteterna). Gillar även hur man får uppleva de olika årstiderna när man paddlar, alla har sin charm.

Kul! Samtidigt, jag tycker att paddling är den minst väderberoende utesporten av alla. I rätt kajak är vind inget problem och vädret hanteras av torrdräkt, pogies och nåt rejält på huvudet inklusive keps (jag har en sån här på skallen om det är busväder https://www.tuilik.com/wp-content/uploads/2015/12/guido_grugnola_kayak_gear_132-1030x579.jpg) Osårbar för elementen...
Kan tänka mig att det är lite samma känsla som med en bra och varm parkas med pälsbrätte när man är på land, skyddad för elementen är man i sin egen lilla och varma värld med snöstormen rasande utanför :)

Kan tänka mig att det är lite samma känsla som med en bra och varm parkas med pälsbrätte när man är på land, skyddad för elementen är man i sin egen lilla och varma värld med snöstormen rasande utanför :)
Precis, och jag upplever det som svårt på cykel, att hitta det läget på vintern. Man blir kall eller kokt eller genomblåst av vind eller blöt eller...

Har kajaken nere vid Jakobsbergs båtklubb och där ligger en liten ö utanför hamnen, tänkte att vattnet kanske stod så stilla och att det är så grunt att det börjat frysa på men så var det inte.

Jag skulle säga att padler gör de bästa pogisarna. De är boxiga och ligger inte emot handen. Jag har kalla små händer men paddlar i alla väder utan handskar med de här. Jag motionspaddlar med vingpaddel så har torra händer, inget vatten som rinner längst paddeln https://www.kajaksidan.se/products/padler-poogies-winter?currency=SEK&variant=21229091061860&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google Shopping&stkn=331c6507eeef&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA35urBhDCARIsAOU7Qwn7KDxtB1IPGOqpNuWKiZVyySY3qs_1o_yqclZP_6OBH89TvvlzeZ0aArO0EALw_wcB

Visa bilaga 668208
Köpt.

Jag tycker att det är roligt att den här tråden lever. Vi är många som cyklar men tyvärr färre som paddlar. Fortsätt dela!

.....och att välta en havskajak kräver provokation, annars händer det inte. Inte ens nästan.
Min gula K2 är verkligen superstabil. Paddlade med frugan, hon satt i främre sittbrunnen. Jag frågade om hon såg sten under vattenytan, hon sa att hon inte kunde se ner i vattnet. Jag frågade igen, hon blev irriterad och ställde sig upp, nä, jag ser ingen jävla sten! Sen satte hon sig ner igen. ?

En paddle report då, efter första vinterturen.
-5 i luften, +4 i vattnet. 1,5h och kanske 1,2 mil in alles.....
Mer vind än förutspått, stundtals rätt grov sjö.
Klädd i underställ uppe och nere, uppe även tischa och löpartröja med ärm....lagom tjock. På fötterna tjocka strumpor. Över detta torris, Dry fashion, på det flytväst, fötter neoprenskor, höga.. Händer neoprenhandskar halva vägen, Diadora Lobster handskar andra hälften. Hade spray hood på.

Frös ingenting. Noll.
Torrisen funkade kanon, stramar ingenstans, bra i rygg och ärm. Paddlingen gick kanon.
Misstag, inga glasögon med, hemvägen hade jag motvind och stundtals ymnigt snöfall. Jävligt kass, snöflingor i ögonen gör ont.

Andra reflektioner. Vattendroppar blir is, tjock och tung is. Det lägger sig sakta men säkert överallt. även på flytväst och armar. Elasticiteten i de på sommaren elastiska snörena på däck försvinner, vattenflaskan "lossnar" typ. Spray hooden, som jag halvvägs tar av för att byta handskar blir ett mindre helvete att få på plats igen. Vattnet i flaskan blir is och går inte att inmundiga. locken på stuvutrymmen täcks av is och tappar sin flexibilitet, svåra att få på.
Neoprenhandskarna fryser fast i kolfiberskaftet på paddeln, senare blir det iskockor på paddelskaftet. (poogisar beställda, kommer fixa delar av problemet.
Rodret frös fast.

När jag kom tillbaka och klev ur kajaken ligger den sista metern av kajaken, aktern, ur vattnet. Pga is i fören
Kajakvagnar funkar jävligt dåligt i snö.....

Lustiga saker man ej kunnat förutse.
Tumregeln att hålla samma meter-antal till strand som det är grader i vattnet gjorde att jag höll mig nära land hela tiden. I en vik i Hässelby "poppar" det upp två dykare 3 m framför mig. Hade jag vart 2 sek före i tid hade jag klippt bägge i huvudet. Vad är oddsen :)
När jag kommer hem, kliver ur, börjar jag frysa, såklart. Går till bilen men dum som jag är har jag haft "bilnyckeln" (har en v60 och det finns ingen nyckel, bara en dosa) i flytvästfickan. Den har frusit och jag kan inte öppna bilen på 10 min.... sjukt ogenomtänkt, den skall ligga i innerfickan såklart.

Kajaken är täckt av is och den ligger förvisso inomhus under tak men ouppvärmd. Nästa ggn jag vill paddla och om det är minusgrader från nu tills dess kommer isen inte släppa, all skit isen gjorde idag kommer finnas kvar nästa ggn......Olösligt och problematiskt.

Men summa sumarum. Fy fan vad härligt det var och torrdräkten funkade, badade inte men den satt bra och hindrade mig inte på något sätt. Bra betyg!
image2.jpeg
image1.jpeg
image0.jpeg

Senast ändrad:
Klädd i underställ uppe och nere, uppe även tischa och löpartröja med ärm....lagom tjock. På fötterna tjocka strumpor. Över detta torris, Dry fashion, på det flytväst, fötter neoprenskor, höga.. Händer neoprenhandskar halva vägen, Diadora Lobster handskar andra hälften. Hade spray hood på.

Frös ingenting. Noll.
Torrisen funkade kanon, stramar ingenstans, bra i rygg och ärm. Paddlingen gick kanon.
Misstag, inga glasögon med, hemvägen hade jag motvind och stundtals ymnigt snöfall. Jävligt kass, snöflingor i ögonen gör ont.

Andra reflektioner. Vattendroppar blir is, tjock och tung is. Det lägger sig sakta men säkert överallt. även på flytväst och armar. Elasticiteten i de på sommaren elastiska snörena på däck försvinner, vattenflaskan "lossnar" typ. Spray hooden, som jag halvvägs tar av för att byta handskar blir ett mindre helvete att få på plats igen. Vattnet i flaskan blir is och går inte att inmundiga. locken på stuvutrymmen täcks av is och tappar sin flexibilitet, svåra att få på.
Neoprenhandskarna fryser fast i kolfiberskaftet på paddeln, senare blir det iskockor på paddelskaftet. (poogisar beställda, kommer fixa delar av problemet.
Rodret frös fast.

När jag kom tillbaka och klev ur kajaken ligger den sista metern av kajaken, aktern, ur vattnet. Pga is i fören

Tumregeln att hålla samma meter-antal till strand som det är grader i vattnet gjorde att jag höll mig nära land hela tiden. I en vik i Hässelby "poppar" det upp två dykare 3 m framför mig. Hade jag vart 2 sek före i tid hade jag klippt bägge i huvudet. Vad är oddsen :)
När jag kommer hem, kliver ur, börjar jag frysa, såklart. Går till bilen men dum som jag är har jag haft "bilnyckeln" (har en v60 och det finns ingen nyckel, bara en dosa) i flytvästfickan. Den har frusit och jag kan inte öppna bilen på 10 min.... sjukt ogenomtänkt, den skall ligga i innerfickan såklart.

Kajaken är täckt av is och den ligger förvisso inomhus under tak men ouppvärmd. Nästa ggn jag vill paddla och om det är minusgrader från nu tills dess kommer isen inte släppa, all skit isen gjorde idag kommer finnas kvar nästa ggn......Olösligt och problematiskt.

Men summa sumarum. Fy fan vad härligt det var och torrdräkten funkade, badade inte men den satt bra och hindrade mig inte på något sätt. Bra betyg!Visa bilaga 668784Visa bilaga 668785Visa bilaga 668786
Du får göra en Stuvarn och baxa in den i hemmet tills den är torr och fin. Han hade ett antal inne hela tiden. Känns som en bragd att lyckas med det.

Härligt att höra. Bra erfarenheter av att paddla i minusgrader. Roligt med dykarna.

Ska själv ut på Luciapaddling till Sävö med FF nästa helg. Det ska bli ska bli spännande och som tur är det övernattning i stuga.

Cykelkeps under mössan ger skydd för ögon och eventuella glasögon, samt de sitter kvar på huvudet även när det blåser 20 m/s.

Frusna roderlinor är inte roligt. Om du har vajrar kanske silikonspray kan hjälpa något. Underliggande roder brukar klara sig bättre, men kan få problem med is i hjärtstockhylsan. Rikligt med fett brukar hjälpa.

Cykelkeps under mössan ger skydd för ögon och eventuella glasögon, samt de sitter kvar på huvudet även när det blåser 20 m/s.

Frusna roderlinor är inte roligt. Om du har vajrar kanske silikonspray kan hjälpa något. Underliggande roder brukar klara sig bättre, men kan få problem med is i hjärtstockhylsan. Rikligt med fett brukar hjälpa.
Har vajer, det frös inte helt men blev trögare, ska kolla med silikonspry, bra tips.
Finns en film, den är ett par år gammal, med Jörgen Kard som är ute och paddlar i ymnigt snöfall och motvind, i mössa med keps under och han säger, precis som jag tänkte, att han önskar att han haft skidglasögonen med sig :)

Har vajer, det frös inte helt men blev trögare, ska kolla med silikonspry, bra tips.
Finns en film, den är ett par år gammal, med Jörgen Kard som är ute och paddlar i ymnigt snöfall och motvind, i mössa med keps under och han säger, precis som jag tänkte, att han önskar att han haft skidglasögonen med sig :)
Det är väl samma som cykling, keps räcker länge men googles är sista steget. Om det finns klubb i närheten som du kan gå med i (och det finns det ju, järfälla Kanot o RoddKlubb och SPK... :) och välja kajak efter väder så är det smidigt med stadig motionslåda typ VKV Kåre eller Citius 60 på vintern. Allt inuti kajaken, inga snören eller skrot på däcket som fryser...

Senast ändrad:

Frös ingenting. Noll.

Rodret frös fast.

Men summa sumarum. Fy fan vad härligt det var och torrdräkten funkade, badade inte men den satt bra och hindrade mig inte på något sätt. Bra betyg!Visa bilaga 668784Visa bilaga 668785Visa bilaga 668786
Kul med rapport - härligt att du var ute och körde. Keps under mössa tycker jag funkar rätt bra men klart snöar det horisontellt är kanske ett par glasögon att föredra. Isbildningen är som det skrivs om klurig helt klart, att smörja linorna kan vara en bra ide. Om jag inte minns fel har din kajak en skädda väl?! Så fryser roderlinorna får du fälla upp rodret och köra skädda. För övrigt gillar jag din kajak, vi har en likadan, tycker den är ritkigt skön att paddla och går att hålla bra fart i. Visst är min surfski snabbare än kajaken men inte så stor skillnad.

Kul med rapport - härligt att du var ute och körde. Keps under mössa tycker jag funkar rätt bra men klart snöar det horisontellt är kanske ett par glasögon att föredra. Isbildningen är som det skrivs om klurig helt klart, att smörja linorna kan vara en bra ide. Om jag inte minns fel har din kajak en skädda väl?! Så fryser roderlinorna får du fälla upp rodret och köra skädda. För övrigt gillar jag din kajak, vi har en likadan, tycker den är ritkigt skön att paddla och går att hålla bra fart i. Visst är min surfski snabbare än kajaken men inte så stor skillnad.
Ej skädda, bara roder. Går att få med bägge tror jag men inte min......
Tack för cred, det var kul och bortsett från dykarna och en sjöräddningsbåt var jag helt solo och sånt händer inte de varma årstiderna.

Ej skädda, bara roder. Går att få med bägge tror jag men inte min......
Tack för cred, det var kul och bortsett från dykarna och en sjöräddningsbåt var jag helt solo och sånt händer inte de varma årstiderna.
Aha ok, trodde det var standard. Nu är premiären gjord, bara att fortsätta, förhoppningsvis utan att spetsa några dykare.

Funderade på det här med dykarna, är det inte ett absolut krav att vid dyk skall platsen för dyket markeras med tydlig boj om det dyks från land? Blir ju livsfarligt annars.

Tillbaka
Topp