Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kollade nätet som säger så här: "Signalflagga A ska enligt svensk lag vara hissad när du dyker från båt. Dyker du från land är det alltså inget lagkrav men självklart en bra försäkring."Funderade på det här med dykarna, är det inte ett absolut krav att vid dyk skall platsen för dyket markeras med tydlig boj om det dyks från land? Blir ju livsfarligt annars.
Det bästa med Stockholmsvintern, kan funka med paddling, skridsko, skidor och cykel samtidigt om det vill sig :)Man vet att det är en annan del av säsongen när den här tråden är aktiv samtidigt som långfärdsskridskotråden.![]()
Kan också vara skitväder där inget av det funkar.... ?Det bästa med Stockholmsvintern, kan funka med paddling, skridsko, skidor och cykel samtidigt om det vill sig :)
Det är väl normalläget men det pratat vi tyst om...Kan också vara skitväder där inget av det funkar.... ?
Ja, FKI är en klassisk vinterklubb, där funkar det långt in på kallsäsongen :)Svår paddelabstinens brukar gå att råda bot på kring Stockholm. Saltsjön på utsidan av Djurgården är nästan alltid öppen liksom Lilla värtan. Stocksundet brukar också vara öppet förutom vid långvarig kyla.
Bra jobbat!Vill bara skryta lite om det senaste på "min" kanotklubb. Vi har fått 5,3 mille från arvsfonden för att bygga ut och anpassa klubbhuset :) https://spk.nu/utbyggnadVisa bilaga 670678
Isdubbar kan ju funka om isen håller. Men svårt med balansen i en kajak på is, jag har testat :) Går det att hugga sig ut med tex yxa? Det brukar iaf funka hos mig där de närmaste 5-8 meterna brukar vara frysta ibland. Men då får det ju inte vara för tjock is. Annars bära/dra en bit bort till öppet vatten? Senaste gången drog jag kajaken 100 meter i snön till öppet vatten.Var nere på båtklubben i Järfälla idag. Trots att vi haft tö i flera dagar ligger den 1-2 cm is i viken, till all lycka inte homogent utan här och där. Tänkte komma ut på julafton och paddla, som det är nu är det görbart men fryser det på blir det lite knepigt. Hur gör man, isdubbar och dra sig på isen ut till öppet vatten?
Gåbar är inte isen på långa vägar så man blir i kajaken men tror inte paddeln mår bra av att hacka mig fram med.
Coolt.2 isyxor tror jag är det proffsigaste, har för mig att magnus fisher har använt det. Här en liten filmsnutt om hardcore vinterpaddling :)
Är det bara jag som paddlar i den här tråden…
Nädå, brukar köra en mil intervaller i Malmö kanal mest varje vecka, så länge det inte är is.Är det bara jag som paddlar i den här tråden,
Verkligen! Oftast lite båtar ute, och om man har tur, sol som värmer i ansiktet. Men fortf kallt i vattnet så torrdräkt är som du skriver nästan ett måste om man paddlar något rankt eller ute på stora vatten.Det är ju så här års det är som bäst att vara ute tycker jag. Måste se över min torrdräkt så finns det inga ursäkter sedan :)
Gammelracer minsann! Modigt på kallvatten ;-) Keps och schyssta polariserande glasögon gör underverk, även för balansen skulle jag säga... Du ser ut att ha en trevlig sjö att paddla i!Säsongspremiärade rankbåten igår. Kallt i vattnet, så våtdräkt. Då får man välja sina dagar! Nu var det inte så varmt i luften, men solen sken så det blev en ruskigt svettig historia i alla fall. Väldigt blankt åt ögonen också de stunder man måste åka mot solen. Precis när jag var klar så mulnade det...
Jag lämnade keps och glasögon hemma eftersom det bara var halvklart. Dock klarnade det upp helt och blev lite besvärligt. På bilden syns den inkommande molnigheten speglas i vattnet. En kvart senare var det perfekt!Gammelracer minsann! Modigt på kallvatten ;-) Keps och schyssta polariserande glasögon gör underverk, även för balansen skulle jag säga... Du ser ut att ha en trevlig sjö att paddla i!
Tack. Det var skönt att få en timme utan sjögång. Betydligt lättare med årtagen när bladet greppar kontrollerat i vattnet. Det, och uppsikten, är stora skillnader mot kajak.Coolt juh, klart du ska posta. Annan låda, samma material och miljö ?
som trådskapare säger jag ok till kul roddbåtar. Uppsikt, sämre för att man åker baklänges eller bättre för att man sitter högre? Vilket dominerar?Tack. Det var skönt att få en timme utan sjögång. Betydligt lättare med årtagen när bladet greppar kontrollerat i vattnet. Det, och uppsikten, är stora skillnader mot kajak.
Roddbåt är sämre skulle jag säga i alla fall om man försöker ro samtidigt. Du närmar dig hinder fort, att se över axeln är som på cykel ungefär, med skillnaden att armarna jobbar och får olika driftfall. Den lilla backspegeln på glasögonen räcker för att förstå avstånd till stora saker, men inte att se tex en stolpe eller boj. Jag har backspeglar som kan monteras i båtens akter. Sätter dit dem när jag inte klantar mig så mycket med årorna.som trådskapare säger jag ok till kul roddbåtar. Uppsikt, sämre för att man åker baklänges eller bättre för att man sitter högre? Vilket dominerar?
Sedär, en till roddare, vad kul! Ja det är en ROW, tror modellen är Explorer 4,6. Kan kolla. Man kan ro tandem om bestyckar om den. Jag har grejer för det. Känns dock som överkurs just nu. Fördelen med modellen är att det är "gott" om plats. Nackdelen är att den är lite flexig i skrovet. Tror de andra två modellerna jag sett är stabilare. Vad är dina erfarenheter av plattvatten kontra sjögång? Är det bara en träningssak, eller skall man prioritera rodd på dagar med lugnt vatten?Jag har också en Row Explorer (som det ser ut som att du har).
Jag använder spegel på glasögonen -tycker att det fungerar bra om man inte glömmer hålla koll.
Backspeglar på båten har jag inte testat -du får ge rapport när du monterat dem.
Jag ror på sjöar och det fungerar även i "lagom" stora vågor. Blir de för stora blir det lite för stökigt och lätt hänt att ena åran inte greppar vattnet utan sveper över. Det blir inte så harmoniskt och det sätter gränsen. I stora dyningar på havet borde det gå bättre. Men bästa känslan är på slätt vatten när man kommer in i långa, lugna årtag. Rodd är ett fint komplement till kajakpaddling (eller tvärtom) -tränar olika delar av kroppen och så får man vara ute på vattnet samtidigt.Sedär, en till roddare, vad kul! Ja det är en ROW, tror modellen är Explorer 4,6. Kan kolla. Man kan ro tandem om bestyckar om den. Jag har grejer för det. Känns dock som överkurs just nu. Fördelen med modellen är att det är "gott" om plats. Nackdelen är att den är lite flexig i skrovet. Tror de andra två modellerna jag sett är stabilare. Vad är dina erfarenheter av plattvatten kontra sjögång? Är det bara en träningssak, eller skall man prioritera rodd på dagar med lugnt vatten?
Stämmer bra med vad jag tänker. Det är en Explorer 4,6 jag har. Det står faktiskt i hörnet av akterspegeln om man förstorar bilden. ?Jag ror på sjöar och det fungerar även i "lagom" stora vågor. Blir de för stora blir det lite för stökigt och lätt hänt att ena åran inte greppar vattnet utan sveper över. Det blir inte så harmoniskt och det sätter gränsen. I stora dyningar på havet borde det gå bättre. Men bästa känslan är på slätt vatten när man kommer in i långa, lugna årtag. Rodd är ett fint komplement till kajakpaddling (eller tvärtom) -tränar olika delar av kroppen och så får man vara ute på vattnet samtidigt.
Jag har paddlat kajak/surfski i några år men alltid tyckt att rodd ser grymt ut då det verkligen måste träna hela kroppen (det gör kajak också om man kör med rätt teknik) i en och samma rörelse; ben, höft/bål, rygg, armar/axlar i långa svepande drag. Lite stökigt att man inte ser vart man är på väg men på vatten där det inte är så mkt att akta sig för bör det inte vara något problem. Vore kul att testa!Jag ror på sjöar och det fungerar även i "lagom" stora vågor. Blir de för stora blir det lite för stökigt och lätt hänt att ena åran inte greppar vattnet utan sveper över. Det blir inte så harmoniskt och det sätter gränsen. I stora dyningar på havet borde det gå bättre. Men bästa känslan är på slätt vatten när man kommer in i långa, lugna årtag. Rodd är ett fint komplement till kajakpaddling (eller tvärtom) -tränar olika delar av kroppen och så får man vara ute på vattnet samtidigt.
Bor du i Stockholm kan det gå att testa min. Jag reserverar mig dock för att jag måste ha tiden och vädret vid ett givet tillfälle när du kan åka ut på landet.Jag har paddlat kajak/surfski i några år men alltid tyckt att rodd ser grymt ut då det verkligen måste träna hela kroppen (det gör kajak också om man kör med rätt teknik) i en och samma rörelse; ben, höft/bål, rygg, armar/axlar i långa svepande drag. Lite stökigt att man inte ser vart man är på väg men på vatten där det inte är så mkt att akta sig för bör det inte vara något problem. Vore kul att testa!