[OT] Kamera i mobil

[OT] Kamera i mobil
nope, jag ahr då inte sett någon. alla mobilkamror jag sett har en tendens att bli suddiga och gryniga. om inte i mitten, så i alla fall ut i kanterna.

[OT] Kamera i mobil
HP skrev:
> SonyEricsson 750i ger väl hyfsade bilder, men inte

Imponerande! 750 är väl en av de få mobiler som har en kamera med makroläge och rentav något slags fokus, jag skulle tro att det är fixfokus på de flesta fortfarande?

K608 hade jag ett tag, den var nästan lika bra som 750, dock bra 1,2 megapixlar och inget makroläge. Jag har fått en fin höstbild från 608:an utskriven i klassiskt pappersbildsformat, det är minst lika bra som min ganska schyssta Pentax-kompakt från analogfilms-tiden.

[OT] Kamera i mobil
w800i har 2mgpxl kamera, percis som k750i. Den tar bäst bilder på nära håll med makrofunktionen och mycket ljus (eftersom linsen är så liten). Många är förvånade över hur bra bilder den kan ta. Nokias nya N-serie har också 2mgpxl.

Dock ersätter den inte en digitalkamera på långa vägar.

[OT] Kamera i mobil
Sony Ericsson K750i och W800i är de mobiler som för tillfället tar bäst bilder, allt enl ett test som jag läste igår men inte hittar idag..
Sony_Ericsson_W810i.jpeg

SE kommer snart med en uppföljare till W800i som kommer att heta W810i, tyvärr så saknar den linsskydd!! något som enligt mig gör att man tappar halva vinsten med att ha kamera. I övrigt så skilljer det inte såå mycket mellan mobilerna, titta på SE hemsida för detaljer.
W810i är snyggt svart och diskretare.
Hoppas att dess ankomst får priset på W800i att sjunka för det har hållit sig på ca 3500 lääänge nu.

[OT] Kamera i mobil
Klart det kommer 3 megapixelkameror och "allt i ett" enheter i framtiden, frågan är ju hur länge man vill vänta. Tror nog att SE 3M pix ligger bra många månader fram i tiden. Men visst är det spännande, man har ju blivit fartblind för länge sedan och man förväntar sig nu för tiden att telefonenrna skall kunna göra underverk för användaren.

[OT] Kamera i mobil
det har kommit någon kamera med inbyggd telefon... kommer inte ihåg vad den heter, dock typ väldigt basic telefon, men hur mycket behöver man göra med sin telefon mer än att ringa och kanske skicka sms?

[OT] Kamera i mobil
visst, de tar bra bilder, men inte som en riktig digitalkamera. beror ju på att de inte använder samma sorts teknik. vad man kan märka på mobilkamror är att Mpixel inte är allt. det talar bara om upplösning, inte kvalitet på bilden.

[OT] Kamera i mobil
Min Qtek har 1.3Mpixels kamera men tar riktigt, riktigt urusla bilder.

För en evighet sedan så hade jag en Olympuskamera med 800KPixel som tog fantastiskt bra bilder även med dagens mått mätt. SLR iofs men ändå. Megapixlarna säger i stort sett ingenting.

[OT] Kamera i mobil
mickeh skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det nån telefon idag som har en kamera som
> kan ersätta en godkänd vanlig digitalkamera?

Nej det anser inte jag!

Varför?
För små CCD/CMOS med för små pixlar och små objektiv...

[OT] Kamera i mobil
swerider skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför?
> För små CCD/CMOS med för små pixlar och små
> objektiv...

Börjar inse den bistra sanningen.
Nu när min digitalkamera gick sönder så föddes nämnligen tanken på att det hade vart smutt om det fanns en bra telefon med bra kamera och mp3-spelare i så man slapp släpa på tre pryttlar...

[OT] Kamera i mobil
Swerider: Du skulle vara missnöjd med vilken kompaktkamera som helst. Inte sant?
Inget fel eller dåligt i det, men du har foto som hobby och har helt andra krav än vad de flesta har.

Många vill ta ett OK kort på gänget för att kunna visa hur mysig/skitigt/osv.. det var. Och då tror jag att man är nöjd med en SonyEricsson K750i. Den stora fördelen är att den finns med (lite för ofta?) för det mesta. Så är man ute efter bra kort och möjligheter att kunna få till det där extra så är kameramobiler inget. Men vill ha ett OK kort på när polarn traslade in sig i ramen så funkar dom.

[OT] Kamera i mobil
Visst är det så att jag gillar å fotografera Oskar och jag köper ditt resonemang ang. visa ex. polarns rambrott eller vad det nu är.
Men i dagens läge har nästan vem som helst möjligheten att köpa/låna en enkel,bra digitalkamera som är hästlängder bättre än kamerorna i telefonerna.
En hyffsad digitalkompakt kostar från 1700-2000 och uppåt och en bra telefon ungefär samma.
Tillsammans kostar ung. lika mycket som en värstinglur , men en del vill ha en lur med allt lull-lull.

Tillbaka
Topp