[OT] kan någon förklara hantverkarbeteende för mig?

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy,
Jag bor i villa, och börjar misstänka att det är dags att göra ngt åt taket.
Så jag ringde takläggaren som bor ett kvarter bort.
Jag var väldigt tydlig och talade om att jag inte bestämt mig för om något skulle göras alls, om jag skulle göra det själv eller om jag ville köpa in arbetet.
Som ett första steg ville jag ha en besiktning av nån som kunde mer än jag, och jag var villig att betala honom för det jobbet.
Tyckte jag var ett hyggligt upplägg. Han fick betalt för sin tid, och jag fick ett bättre beslutsunderlag.
Säkert inte veckans mest lönsamma jobb, men iaf inte en förlust.
Då får jag svaret: ”Näe vet du, så arbetar inte vi. Antingen full offert eller en snabbtitt grannar emellan.”
Vilket innebär att han offrar tid utan garanterad utdelning, och jag får rekommendationer baserat på en väldigt ytlig inspektion.

Ungefär likadant var det när jag ville ha hjälp med ventilationen.
Den killen ville också helst skicka en offert bara baserad på kvadratmeterytan, och var fullständigt ointresserad av titta närmare på husets faktiska förutsättningar.
Trots att jag även där var beredd att betala för förarbetet.
Jag förstår inte.
Är det så jobbigt att fakturera för en timme eller två att de hellre bjuder på den tiden och hoppas kunna kompensera genom att vinna hela uppdraget?
Jag ser det ju lite som förebyggande konflikthantering.
Visst, en del överraskningar kan alltid komma när man börjar riva o demontera, men ett bättre förarbete borde leda till mindre överraskningar, nöjdare kunder och säkrare arbetsplanering för hantverkarna.

Hantverkare här. Dom har mycket jobb för tillfället och pallar inte klämma in nån timme här och där med nån velande granne. Du bör ändå inte köpa besiktning av samma firma/person som sedan eventuellt ska göra jobbet. Jäv osv. Leja en neutral byggkonsult, och passa på att pröjsa honom för fullständig besiktning av kåken när han ändå dyker upp, och gå med honom när han gör det och ställ så många okunniga frågor du bara kan. Du betalar för hans kunskap.

Salabaladala sa:
Hantverkare här. Dom har mycket jobb för tillfället och pallar inte klämma in nån timme här och där med nån velande granne. Du bör ändå inte köpa besiktning av samma firma/person som sedan eventuellt ska göra jobbet. Jäv osv. Leja en neutral byggkonsult, och passa på att pröjsa honom för fullständig besiktning av kåken när han ändå dyker upp, och gå med honom när han gör det och ställ så många okunniga frågor du bara kan. Du betalar för hans kunskap.

+1

Jag förstår att du tycker det är ett vettigt upplägg, det hade jag oxå tyckt om jag inte hade lite mer insyn.

För att kolla av vad som behöver göras med ett tak måste man lägga ganska mycket tid på först undersökning sedan offerrering. Tak är viktiga saker som oxå kan ställa till det, så det skall göras rätt och riktigt och utföras med garantier etc. Sådana jobb blir omöjliga att göra åt grannen om man inte gör helt rätt.

Den infon framförd på ett sjysst sätt, samt peka på ställen där du själv kan kolla, vad du skall se upp med, förväntade livslängder och allmän erfarenhet, ja det bjuder man på grannar emellan. Tar man betalt för sådant så kommer problemen som brev på posten...

Som de andra sagt, besiktiga ditt hus med fokus på taket. Det kostar en slant men är värt det. Med det som underlag kan du vända dig till flera för offert.

Senast ändrad:
Vad är det som gör att du tycker det är dags att göra något åt ditt tak? Läcker det? Eller har det uppnått "förväntad teknisk livslängd"?

Varför vill du betala för tjänsten när han erbjöd sig kolla gratis? Så han kan hållas ansvarig om han säger att taket är ok men det senare visar sig inte vara det?

Och vad tänker du att han ska göra på ditt tak i någon timme? Stå och lyfta takpannor och kika med lupp? En erfaren takläggare ser sannolikt direkt hur det allmänna skicket är. Sedan kan man ju självklart missa detaljer vid en snabb översyn, men å andra sidan, börjar taket bli gammalt som gatan och ser risigt ut eller läcker eller vad nu problemet är-varför inte bara lägga om det and "be done with it".

Senast ändrad:
Och just det. man kan göra det mesta själv, även tak. Men försäkringar och annat finns då inte (men det kan ju vara lite status quo på det, de försvinner ju i takt med åldern på taket ändå.

Sedan är det klurigt för det krävs en del timmar och det skall avslutas snyggt varje dag, minst en till som vet vad hen håller på med med andra ord. Och så det viktigaste av allt när det kommer till takjobb: säkerheten. Den är galet viktig. Det är från tak folk trillar och dör. Och det är på väg upp och ner för stegar folk bryter ryggen.

Sen är det ju också så, att även en väldigt ingående besiktning kan bara göras inom vissa ramar, och man kan ju inte se med röntgensyn. Det är möjligt att saker missas även här och det brukar besiktningsmän vara väldigt tydliga med. Med andra ord du kommer aldrig få ett utlåtande som med 100% säkerhet säger att du kan vänta med att lägga om taket.

Å andra sidan, är alla pannor hela och du inte märkt något läckage, varför inte bara vänta? Kan ju likväl hålla 20 år till...

Atlas sa:
Och just det. man kan göra det mesta själv, även tak. Men försäkringar och annat finns då inte (men det kan ju vara lite status quo på det, de försvinner ju i takt med åldern på taket ändå.

Hemförsäkringen brukar normalt sett gälla bara det är fackmässigt gjort och man har dokumenterat väl.

En sak till också, ett upplägg enligt ts modell lär framkalla lite vibbar av "jobbig kund". Finns en anledning till varför många hantverkare inte jobbar med "privatare"...

Valhalla_ sa:
Sen är det ju också så, att även en väldigt ingående besiktning kan bara göras inom vissa ramar, och man kan ju inte se med röntgensyn. Det är möjligt att saker missas även här och det brukar besiktningsmän vara väldigt tydliga med. Med andra ord du kommer aldrig få ett utlåtande som med 100% säkerhet säger att du kan vänta med att lägga om taket.

Å andra sidan, är alla pannor hela och du inte märkt något läckage, varför inte bara vänta? Kan ju likväl hålla 20 år till...

Det är inte alls ovanligt att man kan dubbla livslängden på bra gjorda installationer. Inklusive tak och badrum och sådant. Ett gott underhåll och att veta vad man skall inspektera för att vara hyfsat säker räcker väldigt långt.

Så se till att du har sjyssta vindskivor. Koll på tätningar och plåt runt eventuella fönster och skorstenar. Kolla av katt/råvind och märk ut eventuella fuktmärken (finns nästan alltid) så du kan hålla koll på förändringar. Se till att pannor ligger rätt och är hela. Typ.

Orka hålla på med pappersarbetet en timme åt en granne för att få in nån hundralapp. Då gör man det hellre gratis.
Därför vi är hantverkare , för vi skyr papper som pesten.

Valhalla_ sa:
En sak till också, ett upplägg enligt ts modell lär framkalla lite vibbar av "jobbig kund". Finns en anledning till varför många hantverkare inte jobbar med "privatare"...
Precis, lättare lura folk som handskas med andras pengar (i det offentliga skattepengar, i företag ägarnas pengar). Om nån vill säkerställa att jobbet utförs korrekt och effektivt så är det en "jobbig kund". Jag har sett så mycket mygel och svågerpolitik med hantverkare och s.k. besiktningsmän att det är helt otroligt. Jag förstår mycket väl varför s.k. "EU-arbetare" har gott rykte bland villaägare och andra. De gör ett bra jobb, kommer i tid, myglar inte, och allt till ett rimligt pris. Med mer konkurrens utifrån skulle förhoppningsvis branschen städas upp, men det kämpar ju fack och andra med näbbar och klor emot...

ooms sa:
Valhalla_ sa:
Precis, lättare lura folk som handskas med andras pengar (i det offentliga skattepengar, i företag ägarnas pengar). Om nån vill säkerställa att jobbet utförs korrekt och effektivt så är det en "jobbig kund".

Finns ju extremer åt alla håll. Men många "jobbiga kunder" är övernitiska och rent av otrevliga. Står och tittar över axeln och mer eller mindre letar fel. I vissa fall är det befogat men i många fall handlar det om detaljer och rena bagateller. Man tror man har koll för man har minsann läst branschreglerna från pärm till pärm, men i realiteten kan man inte alla gånger värdera informationen och man vet inte vad som är viktigt och varför. Lite som fan läser bibeln.

Valhalla_ sa:
Vad är det som gör att du tycker det är dags att göra något åt ditt tak? Läcker det?
Om det regnar samtidigt som det blåser från öster så rinner det vatten genom takutsprången.
Valhalla_ sa:
Eller har det uppnått "förväntad teknisk livslängd"?
Det också.
Valhalla_ sa:
Varför vill du betala för tjänsten när han erbjöd sig kolla gratis?
För att göra det lätt för honom att göra en bra bedömning.
Vet han att han får betalt för den tiden IAF borde det bli bättre kvalitet på arbetet.
Valhalla_ sa:
Så han kan hållas ansvarig om han säger att taket är ok men det senare visar sig inte vara det?
Nej.
Jag VET att det inte är helt OK.
Jag ville ha en väl underbyggd rekommendation, inte en garanti.
Valhalla_ sa:
Och vad tänker du att han ska göra på ditt tak i någon timme?
Visste jag exakt vad som bör undersökas, och vad som är bra/dåligt hade jag gjort det själv.
Nu vet jag inte det, därför kontaktade jag ett proffs och erbjöd att betala honom för att göra det åt mig.
Allt jag ser är hela (men lite mossiga) takpannor och takpapp som ser ut som takpapp brukar göra. De ytor jag kollat på har inte haft några självmarkerande skador. En ventilationsgenomföring som ser lite primitiv ut. Men inget uppenbart dåligt.

Valhalla_ sa:
Stå och lyfta takpannor och kika med lupp?
Om det är vad som krävs för en grundlig inspektion, ja.
Men nu vet jag ju inte vad som krävs för en grundlig inspektion.
Att bara lyfta på en nockplatta och tre takplattor kändes lite magert.

Valhalla_ sa:
varför inte bara lägga om det and "be done with it".

Han hann säga ”troligen 160 000”. Den sortens pengar vill jag inte lägga ut hursomhelst.

Vad jag skulle vilja veta är varför hantverkare ska väsnas som fan från klockan 05:00 till 10:00 för att sen vara tysta resten av dagen?!?!?

Valhalla_ sa:
ooms sa:
Valhalla_ sa:
Precis, lättare lura folk som handskas med andras pengar (i det offentliga skattepengar, i företag ägarnas pengar). Om nån vill säkerställa att jobbet utförs korrekt och effektivt så är det en "jobbig kund".

Finns ju extremer åt alla håll. Men många "jobbiga kunder" är övernitiska och rent av otrevliga. Står och tittar över axeln och mer eller mindre letar fel. I vissa fall är det befogat men i många fall handlar det om detaljer och rena bagateller. Man tror man har koll för man har minsann läst branschreglerna från pärm till pärm, men i realiteten kan man inte alla gånger värdera informationen och man vet inte vad som är viktigt och varför. Lite som fan läser bibeln.
Du menar att det skrivits in saker i branschreglerna som "inte är så viktigt"? Varför står det där öht frågar man sig ju då...
Sedan tror jag att betalar man hundratusentals kronor förväntar man sig nog att alla detaljer skall vara rätt också, det skulle iaf jag göra. Och ofta finns det nog en anledning varför folk tycker sig behöva kontrollera att allt blir (rätt) utfört.

Atlas sa:
Jag förstår att du tycker det är ett vettigt upplägg, det hade jag oxå tyckt om jag inte hade lite mer insyn.

För att kolla av vad som behöver göras med ett tak måste man lägga ganska mycket tid på först undersökning....

Och det var ju det jag ville betala för. Vitt, helt enligt konstens alla regler.
Den enda särbehandling jag möjligtvis hoppats på är väl att slippa framkörningsavgift för en resa på ett kvarter.
Atlas sa:
....sedan offerrering.
Jag ville inte be om en offert utan att veta mer om takets status. Tycker inte det är hyggligt att be om en offert om jag inte har ngn uppfattning om oddsen på att det leder till affär.

Tror att en snabbinspektion av enkelt slag räcker långt. Man kikar i regel ändå bara på pannornas utvändiga status, och om taket har "satt sej" så att det tex glipar mellan nockpanna och första raden, slänger en blick på yttre pannor och lyfter lite vid takfoten.

Och sedan är den stora saken att det blir extra på löpande räkning om man upptäcker dåligt underlag (rutten råspont). Även om du kan se en del underifrån beroende på hur du kommer åt på vinden, så kan det vara en helt annan sak när man väl "klätt av taket". På villor med bra takfall så är råsponten oftast i bra skick, men är takvinkel låg så händer det att man får byta en del råspont.

Att vänta tills man upptäcker läckage för att livslängd är uppnådd skulle jag inte rekommendera. Är det tex över 40 år gamla betongpannor så kan man väl okulärt se över om det klarar sej några år till, men har dom passerat 40 år så är det liksom dags. Och fuktskador kan påbörjas på råsponten innan det är tydligt synligt från vinden om man har lite osis.

Ett tips är att du kontaktar en besiktningsman redan innan arbetena påbörjas, och köper några timmar i samband med att arbeten ska påbörjas så kan denne ge några ord på vägen till entreprenören. Ofta är fel utförande dyrt för en entreprenör att ordna i efterhand, och det blir tjaffs. Men om man kan påpeka eventuella fel tidigt, så är chansen till en smidigare process god.

Senast ändrad:
Låter ju som att du redan vet var det läcker, då kan det ju inte vara alltför knepigt att åtgärda?

Skulle nog rekommendera att du som en första åtgärd tar dig upp på taket och tittar själv.

Hade läckage runt takluckan och det var så enkelt som att det var ett litet rosthål. Förra ägaren lade om hela taket men snål som han var så återanvände han luckan och de gamla hängrännorna. Sådant borde vara straffbart...

Valhalla_ sa:
Låter ju som att du redan vet var det läcker, då kan det ju inte vara alltför knepigt att åtgärda?

[…]

Hade läckage runt takluckan och det var så enkelt som att det var ett litet rosthål. Förra ägaren lade om hela taket men snål som han var så återanvände han luckan och de gamla hängrännorna. Sådant borde vara straffbart...

Och nu rekommenderar du att dabac ska göra samma typ av snålrenovering, som du tycker borde vara straffbart.

Senast ändrad:
Byter inte tak för att det är hål i en plåt. Jag är också tveksam att byta efter 40 år på rutin. Håller det 50 år så är det en avsevärd besparing. För miljön...Jag är självklart inte snål ?

Själv är jag på 47 år i ett område där jag tror ingen eller få bytt.

ooms sa:
Valhalla_ sa:
ooms sa:
Valhalla_ sa:

Du menar att det skrivits in saker i branschreglerna som "inte är så viktigt"? Varför står det där öht frågar man sig ju då...
Sedan tror jag att betalar man hundratusentals kronor förväntar man sig nog att alla detaljer skall vara rätt också, det skulle iaf jag göra. Och ofta finns det nog en anledning varför folk tycker sig behöva kontrollera att allt blir (rätt) utfört.

Absolut är det så. T.ex måste man tätskikta alla väggar i rtt våtrum men i princip skulle du klara dig utan tätskikt (eller kanske 10 cm upp längst ned så det klarar vått golv) på bortre väggen från duschen om du har ett stort badrum. Sen är det klart man tätskiktar allt ändå, men rent principiellt så. Men gör du avsteg vid golvbrunnen kommer fuktskadan som ett brev på posten. Allt som står i branschreglerna är inte lika viktigt..

Valhalla_ sa:
ooms sa:
Valhalla_ sa:
ooms sa:
Valhalla_ sa:

Absolut är det så. T.ex måste man tätskikta alla väggar i rtt våtrum men i princip skulle du klara dig utan tätskikt (eller kanske 10 cm upp längst ned så det klarar vått golv) på bortre väggen från duschen om du har ett stort badrum. Sen är det klart man tätskiktar allt ändå, men rent principiellt så. Men gör du avsteg vid golvbrunnen kommer fuktskadan som ett brev på posten. Allt som står i branschreglerna är inte lika viktigt..
Ja, men frågan kvarstår ju: Om det står i branschreglerna ska det väl göras? Eller menar du att det som "inte är så viktigt" kan hoppas över? Om den "jobbiga kunden" inte stått där, skulle det ha hoppats över då? Om inte, vad är då problemet om kunden står där och kräver att reglerna ska följas? De ska ju ändå följas, eller?

ooms sa:
Valhalla_ sa:
ooms sa:
Valhalla_ sa:
ooms sa:
Valhalla_ sa:

Ja, men frågan kvarstår ju: Om det står i branschreglerna ska det väl göras? Eller menar du att det som "inte är så viktigt" kan hoppas över? Om den "jobbiga kunden" inte stått där, skulle det ha hoppats över då? Om inte, vad är då problemet om kunden står där och kräver att reglerna ska följas? De ska ju ändå följas, eller?

Reglerna ska följas ja, men i vissa situationer kan mindre avsteg göras utan problem. Vissa saker är måsten, vissa saker är viktiga men inte kritiska, vissa saker är rent kosmetiska. Som sagt regler ska följas men man måste kunna vara lite nyanserad också. Ingen vinner på att hantverkarn sitter med den tjocka luntan i handen och detaljgranskar varenda moment denne gör..

Så reglerna ska följas, men inte till punkt och pricka? Hantverkaren avgör var avsteg kan/får göras? Är det det du säger? Vad är då syftet med reglerna?
Den här konversationen gör mig mer övertygad att branschreglerna primärt är ett sätt att försvåra/utestänga konkurrens, än att det skulle vara nån slags kvalitetssäkring av utfört arbete.

ooms sa:
Den här konversationen gör mig mer övertygad att branschreglerna primärt är ett sätt att försvåra/utestänga konkurrens, än att det skulle vara nån slags kvalitetssäkring av utfört arbete.

Det är viktigt att skilja på branschstandarder och lagar/regler.

ooms sa:
Så reglerna ska följas, men inte till punkt och pricka? Hantverkaren avgör var avsteg kan/får göras? Är det det du säger? Vad är då syftet med reglerna?

Spacekitty sa:
Valhalla_ sa:

[…]

Och nu rekommenderar du att dabac ska göra samma typ av snålrenovering, som du tycker borde vara straffbart.

Nej.
Att förlänga livet på ett gammalt tak med ett par år är en sak. Att lägga ett NYTT tak och inte byta en i sammanhanget snorbillig plåtdetalj när manändå har lös den är en helt annan.

Atlas sa:
Läcker det in när det blåser hade jag kollat vindskivorna primärt.
Valmat tak. Har inga traditionella vindskivor.
Undrar om det är mossa som tvingar isär de ”vertikala” skarvarna mellan takpannorna som gör att det läcker vid en viss vindriktning?

dabac sa:
Atlas sa:
Läcker det in när det blåser hade jag kollat vindskivorna primärt.
Valmat tak. Har inga traditionella vindskivor.
Undrar om det är mossa som tvingar isär de ”vertikala” skarvarna mellan takpannorna som gör att det läcker vid en viss vindriktning?

Sopa väck mossan o kolla nästa gång det regnar o blåser från detta håll...

Jag skulle aldrig fråga en hantverkare om talet behövs bytas. Jag skulle aldrig fråga en målare om det behövs målas om, skulle aldrig fråga Sixten om jag behöver byta ut min cykel.

Det finns besiktningsmän typ Anticimex, som kan göra en neutral bedömning, och stå för den. Säkert dyra minuter men det är väl vad ts är ute efter.

SLI sa:
Jag skulle aldrig fråga en hantverkare om talet behövs bytas. Jag skulle aldrig fråga en målare om det behövs målas om, skulle aldrig fråga Sixten om jag behöver byta ut min cykel.

Det finns besiktningsmän typ Anticimex, som kan göra en neutral bedömning, och stå för den. Säkert dyra minuter men det är väl vad ts är ute efter.

Var det inte efter besiktning av Anticimex som alla med fina prylar och dåliga lås fick inbrott? Perfekt rekrunda att "besikta" hus tydligen...

Valhalla_ sa:
Reglerna ska följas ja, men i vissa situationer kan mindre avsteg göras utan problem. Vissa saker är måsten, vissa saker är viktiga men inte kritiska, vissa saker är rent kosmetiska. Som sagt regler ska följas men man måste kunna vara lite nyanserad också. Ingen vinner på att hantverkarn sitter med den tjocka luntan i handen och detaljgranskar varenda moment denne gör..

Känns smidigare än att några fyrkantiga regler skall följas till punkt och pricka. Bara det finns någon förteckning över vilka hantverkare som bryter mot rätt regler, kanske någon form av legitimation som säger att innehavaren endast bryter mot kosmetiska regler. Sedan bör det finnas någon kontrollant som ser över att hantverkare som fått denna legitimation inte efter några år börjar slarva med mer viktiga regler. Samt måste det finnas någon slags beslutande organ som ser över fastställda regler och beslutar vilka som skall följas. Tror tyvärr inte att det fungerar med att varje enskild hantverkare skall bestämma det.

Lite mer seriöst, såvida inte ALLA hantverkare är 100% hederliga så måste man som köpare "titta över axeln", eller hur menar du att man skall veta om just denna hantverkare tillhör dom "bra"? Det är lite som att se att om man låser cykeln så är det en förolämpning mot alla hederliga människor.

De hantverkare jag anlitat har nog 80+90% av jobbet utförts hyfsat, tack vare att jag påpekat saker, och stått på mig. Annars hade det blivit sämre/felaktigt utfört till en högre kostnad. Detta av seriösa företag. Hur det slutat om jag inte haft koll vill jag inte tänka på.

Som köpare har man vissa rättigheter, man ska inte stå med mössan i hand och vara glad att någon över huvud taget vill komma och utföra ett jobb.

Men förmodar att det är likadant på andra hållet. Köpare som tjatar om skitsaker, och inte vill betala vad det faktiskt kostar. Så är man en hederlig hantverkare så är det nog ganska frustrerande med "jobbiga" kunder.

42Hz sa:
Vad jag skulle vilja veta är varför hantverkare ska väsnas som fan från klockan 05:00 till 10:00 för att sen vara tysta resten av dagen?!?!?

Ha, ha ??
För att de är onda. Vet precis hur det ser ut i helvetet för hantverkare; precis när de håller på att somna börjar det slagborras vid deras huvven

Det enkla svaret till TS är att det är överhettat och att det är för lätt att som ”hantverkare” tjäna grova pengar. Grunden till detta är ränteavdragen och osunt stigande lägenhets-/ fastighetspriser.

Ingen som idag utbildar sig till snickare eller rörmokare tar ”studenten” utan tro på att man inom kort köra eget i någon form och tjäna enkla pengar. Det får man höra redan första terminen...

TS - kolla youtube, fråga runt, hyr in polacker, köp och hämta allt material själv. Och häng över hantverkarnas axlar, var oberäknelig och delta en del själv i jobbet som hantlangare. Betala ALDRIG allt innan du är någorlunda nöjd med utfört jobb.

me.I.am sa:
Valhalla_ sa:

Känns smidigare än att några fyrkantiga regler skall följas till punkt och pricka. Bara det finns någon förteckning över vilka hantverkare som bryter mot rätt regler, kanske någon form av legitimation som säger att innehavaren endast bryter mot kosmetiska regler. Sedan bör det finnas någon kontrollant som ser över att hantverkare som fått denna legitimation inte efter några år börjar slarva med mer viktiga regler. Samt måste det finnas någon slags beslutande organ som ser över fastställda regler och beslutar vilka som skall följas. Tror tyvärr inte att det fungerar med att varje enskild hantverkare skall bestämma det.

Lite mer seriöst, såvida inte ALLA hantverkare är 100% hederliga så måste man som köpare "titta över axeln", eller hur menar du att man skall veta om just denna hantverkare tillhör dom "bra"? Det är lite som att se att om man låser cykeln så är det en förolämpning mot alla hederliga människor.

De hantverkare jag anlitat har nog 80+90% av jobbet utförts hyfsat, tack vare att jag påpekat saker, och stått på mig. Annars hade det blivit sämre/felaktigt utfört till en högre kostnad. Detta av seriösa företag. Hur det slutat om jag inte haft koll vill jag inte tänka på.
+1
Det här hör jag från kollegor och andra som har hantverkare hemma också, och anledningen jag tog diskussionen ovan. Man MÅSTE kolla vad de gör och påpeka fel de gör, och stå på sig. I vissa fall har mina bekanta varit tvungna att ta frågan ett steg upp i hierarkin och hantverkarn har sen fått komma tillbaka med svansen mellan benen för att göra om och göra rätt. Och det har INTE varit kosmetiska saker, utan allvarliga fel, ibland rena idiotlösningar. Och utfört av s.k. seriösa företag. Och det är så ofta detta händer, att jag blir mörkrädd över hur det ser ut hos de kunder som inte har kunskapen och/eller inte bryr sig, utan litar blint på att hantverkarn gör allt rätt.

Ska jag som hantverkare killgissa lite generellt så tror jag att 8 av 10 dåliga jobb beror på tidspress.
Jobb på löpande tid är mer och mer sällsynt utan grejerna ska kastas upp. Löner och material höjs varje år men priserna ska ligga stilla eller helst sänkas. Kvar att arbeta med då är tid och kvalitet.

Eftersom vi inte får prata politik så kan vi nog stänga tråden nu annars är det bara acceptera utvecklingen.

Tillbaka
Topp