OT kängor!

OT kängor!
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Knästående är väl "skitande skjutställning" i
> peken? ;-)

Skjuter inte så mycket pek som tur är, lite mer anpassat nuförtiden ;)

OT kängor!
marr skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Knästående är väl "skitande skjutställning"
> i
> > peken? ;-)
>
> Skjuter inte så mycket pek som tur är, lite mer
> anpassat nuförtiden ;)

Det var väl precis det de trodde att de gjorde när de tog bort den klassiska knästående.. Jag har aldrig sett någon skjuta som det står i pekboken :-)

OT kängor!
Köpte som sagt syncro.

Gick 14km igårmorse, tvärmörkt, stenig stig och en 10kg på ryggen.

Det gick helt utmärkt, fötterna trivdes minst likabra som i mina membrankängor. Hade bara aningens korta strumpor som halkade ner, så fick lite välförtjänt skav en bit upp på insidan av smalbenet precis där kängan slutar. Det misstaget lär jag inte göra om :)
Ska vandra på söderåsen imorgon, då blir det stålgrå innerst istället. Har beställt några par knähöga smartwool liner strumpor med. Tjockare modeller har jag så det räcker.

Har vaxat dem två gånger nu, en innan första användning och en direkt efter medans lädret var lite fuktigt. Känns som de har en bra grund nu.

Tack för all input i tråden, hoppas fler får nytta av den.

OT kängor!
Att de håller bättre med lädersmorning är en sanning som inte stöds av lundhags själva. Deras säljare rekommenderar att man inte använder deras egen smorning som standardsmorning då de får lädret att brytas ner och spricker snabbare trots att det blir mjukt och fint. De rekommenderar att man använder vaxbaserad smorsel. Själv använder jag Sno Seal som jag tycker tätar väldigt bra och sitter relativt länge i kängan.

Citat från Sno Seals produktinformation: "In addition, animal fats weaken and rot leather. The tannery worked hard to remove the fats and preserve the leather, so it's hard to imagine why you'd put it back on."

Senast ändrad:
OT kängor!
Orkar inte läsa alla inlägg men jag har ett par lundhags ranger high och jag har vandrat några veckor 6-8 kanske och ganska många fiskedagar. Jag har dränkt/smält in de i vax(snoseal) inför varje vandring och de håller tätt väldigt bra, var dock lite för snål i somras så då läckte de lite i sömmen fram.
Kommer inte köpra enlagers nästa gång pga om jag inte har tre sockar, ett tunt, ett mellan och ett tjock par så skaver kanten på innanlädret i skodelen strax under fotknölen. Det är en riktigt vass kant och jag fattar inte hur man tänkte där.

Ett par med menbran har jag testat också och polaren har det. Blir de blöta är de blöta i ett dygn efteråt. Lundhagarna blir fuktiga i lädret men det märks inte eftersom man byter strumpor.

Nästa gång blir det syncro, de ska tydligen vara likadana i storleken som ranger, professsional ska vara likadan som en annan modell jag inte minns.

Kan hända att jag kikar på ett mar meindl utan membran också men det lär dröja innan mina ranger har gjort sitt.

Höga ska de vara i det här blöta landet också!

OT kängor!
Muntis skrev:
> Att de håller bättre med lädersmorning är en
> sanning som inte stöds av lundhags själva. Deras
> säljare rekommenderar att man inte använder
> deras egen smorning som standardsmorning då de
> får lädret att brytas ner och spricker snabbare
> trots att det blir mjukt och fint. De
> rekommenderar att man använder vaxbaserad
> smorsel. Själv använder jag Sno Seal som jag
> tycker tätar väldigt bra och sitter relativt
> länge i kängan.
>
> Citat från Sno Seals produktinformation: "In
> addition, animal fats weaken and rot leather. The
> tannery worked hard to remove the fats and
> preserve the leather, so it's hard to imagine why
> you'd put it back on."

Detta säjer lunhags: http://www.lundhags.se/k-ngv-rd/

Jag kan säja av egen erfarenhet att kängorna håller bra med smorningen jag länkade till lite högre upp.
Jag hadde ett par alaska som jag slängde pga att jag ville ha ett par svarta ranger men mina alaska hadde jag i 20 år 3 omsulningar, ett byte av hela gummi delen och de var bara smorda med nygammal lädersmorning precis som mina ranger som är 4år.

OT kängor!
Lyfter min gamla tråd.

Gått MÅNGA mil, krigat många timmar i mina synchro.

Så idag på xxl stod där ett par synchro i den låga modellen. Prislappen sa, "testade" och 1000:- jag klippte dem direkt.

Är väldigt nöjd med de höga så.

(läste igenom tråden, grg utbildningen lärde mig att att skjuta knästående, oavsett bössa. Fick till en stabil ställning där. Inga problem med höga kängor)

OT kängor!
Jag provade ett par Syncro Light Mid idag på Lundhags outlet, 2000 kr. Frestande, men jag var ju egentligen på jakt efter ett par höga enlagerskängor, så det fick vara.

Senast ändrad:
OT kängor!
Vård är viktigt.

3x Lundhags får fett eller vax.

IMG_20161112_184051.jpg

OT kängor!
Konkret sa:
Jörnkängan är det som gäller.
Lundhags, meindl och annan skit dömer jag ut.

Hade ett par Jörn i firman... Begick dock den största synden av alla när jag lämnade tillbaka dem. Ångrar det förevigt. Det var alltså vinterkängan. Maken till känga har jag aldrig skådat. Ett riktigt monster.

OT kängor!
Konkret sa:
marr sa:
Konkret sa:
Jörnkängan är det som gäller.
Lundhags, meindl och annan skit dömer jag ut.

Hade ett par Jörn i firman... Begick dock den största synden av alla när jag lämnade tillbaka dem. Ångrar det förevigt. Det var alltså vinterkängan. Maken till känga har jag aldrig skådat. Ett riktigt monster.
Dom finns att köpa vettö!

Sant! Men det tar emot.

Nu har jag inte ens vinterkängor utplockat. Så ingen skidtolkning för min del.

Nu är både de gamla och de nya uppvårdade.

Har medvetet svärtat ner det röda på dem.
IMG_20161112_203346.jpg

OT kängor!
N_sandstrom sa:
marr sa:

Provade mina M90 vinter för första gången idag. Den vänstra höll i 3 timmar, den högra i hela 10!
Fantastiska kängor. Synd att dom av någon märklig anledning är slut på alla förråd nu.

Hahaha, ja de är riktigt usla. Speciellt vriststabiliteten. Samt då sulans vidhäftning till resten. Precis vad man önskar av sina vinterkängor, en sula som trillar av efter 3h.

OT kängor!
N_sandstrom sa:
marr sa:

Provade mina M90 vinter för första gången idag. Den vänstra höll i 3 timmar, den högra i hela 10!
Fantastiska kängor. Synd att dom av någon märklig anledning är slut på alla förråd nu.

Det var bättre förr. När jag gjorde lumpen fick gruppbefälet ut ett par begagnade kängor, som var halvsulade. Tillverkningsåret var 1939... :-D

OT kängor!
OT kängor!
marr sa:
N_sandstrom sa:
marr sa:

Hahaha, ja de är riktigt usla. Speciellt vriststabiliteten. Samt då sulans vidhäftning till resten. Precis vad man önskar av sina vinterkängor, en sula som trillar av efter 3h.

Jag hittade mina gamla M90 vinter. De hår stått sen lumpen, ca 23 år. Sulorna lossnade efter 30 minter trädgårdsarbete.

OT kängor!
bigmollo sa:
marr sa:
N_sandstrom sa:
marr sa:

Jag hittade mina gamla M90 vinter. De hår stått sen lumpen, ca 23 år. Sulorna lossnade efter 30 minter trädgårdsarbete.

Det var ju inte så oväntat, med tanke på hur kass de är :P

OT kängor!
Riktiga skor / kängor går det att laga. Anses m90-kängor inte vara riktiga?

För kanske 3 år sedan nu så köpte jag ett par meindl kansas gtx (tror jag). Allt jag gjorde var att smörja dom med vax sedan har dom legat i originallådan. Kanske ska ta tag i detta...

OT kängor!
Konkret sa:
Dom bytte leverantörer en gång på m90 kängan. Den första var bra. Andra kass. Nu har dom en tredje och den skall vara bättre.

Njaäee är det så?
Har de inte varit lite olika leverantörer parallellt med varandra?
Tyckte jag läste det om den nya ordern med. De fanns några olika tillverkare med som gjorde dem. Kan iofs ha fel.

Det har ju funnits en del olika typer med.
Som mest hade jag 4par olika m90 samtidigt. Vinter och sommar, plast och stålhätta. Vissa gjorda av stålex, andra av sievi har jag för mig.
Det är en riktig djungel :p

OT kängor!
bigmollo sa:
marr sa:
N_sandstrom sa:
marr sa:

Jag hittade mina gamla skyddsstövlar från Televerkstiden. Inget fel på dem, Tretorn tillverkade i Sverige.
Det är väl 32 år sedan jag hämtade ut dem... :-D

OT kängor!
Halvt OT, då det var skor; jag hade ett par skor som stått oanvända några år. När jag sedan använde de skorna till jobbet en dag var jag tvungen att köpa nya på lunchen. Sulorna bara smulades sönder.
Jag misstänker att det saknas något giftigt ämne i sulor som smular.

Dock ganska illa om militära kängor inte håller. Är de inköpta från Ryssland?

OT kängor!
Haglöfs har/ska väl lansera någon skalkänga i skinn. Som lundhags fast inte med cellgummit utan bara en högt uppdragen gummilist runt foten. Ska vara bra vad jag hört, har inte provat själv.

OT kängor!
Jag hade två par kängor under min lumpartid. Ett par marschkänga 90 och ett par vinterkänga 90, båda från Arbesko. De höll hur bra som helst, trots omild behandling. Dessutom tycker jag de passade väldigt bra för ändamålet; jag hade INTE föredragit mina nuvarande vandringskängor (Hanwag Alaska GTX).

Men: jag råkade få med mig mitt par vinterkänga 90 hem efter muck, och de var i riktigt bra skick (såg nya ut). De hamnade snart längt ner i källaren där de stod i mörkret i ca 15 år. Så en vinterdag plockade jag fram dem för att testa dem. Sulan på ena kängan lossnade efter knappt en mils skogspromenad.

Så helt klart går det inte att lagra den här typen av kängor hur länge som helst.

OT kängor!
Får jag kapa tråden, jag skulle vilja ha ett par "utebyxor" som funkar för höst och vår när man är ute och stökar i skogen, på cykeltävling eller på landet.

OT kängor!
lundatok sa:
Får jag kapa tråden, jag skulle vilja ha ett par "utebyxor" som funkar för höst och vår när man är ute och stökar i skogen, på cykeltävling eller på landet.

Fjällräven av valfri modell kanske? Är inte så bra som de har varit, men ändå rätt schyssta.

OT kängor!
Konkret sa:
lundatok sa:

Haglöfs mountain rugged. Helt överlägsna.
Sen finns även Mountain Pro med windstopper, något tunnare men riktigt bra.
http://www.naturkompaniet.se/haglofs-rugged-mountain-pro-pant-men

Edit:
Det verkar som att dessa har utgått så passa på om ni hittar några någonstans.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp