[OT] Kaniner är bästa husdjuret ?

Min mor kommer ihåg när hennes farmor höll kaniner på tomten i burar.
Det var tydligen ett helt ok kött att slakta och äta.
Folk verkar ha slutat med det pga man gav kaninerna sockerbetor att äta (eller vad det var) under kriget (2:a) och då smakade de så förfärligt att folk helt tappade intresset efter kriget. Har jag hört.

Även hört att man kan kombinera det med odling pga bra gödsel från urinet. Har jag hört.

Små burar lät inte kul dock.

Folk verkar ha slutat med det pga man gav kaninerna sockerbetor att äta (eller vad det var) under kriget (2:a) och då smakade de så förfärligt att folk helt tappade intresset efter kriget. Har jag hört.

Även hört att man kan kombinera det med odling pga bra gödsel från urinet. Har jag hört.

Små burar lät inte kul dock.
Länsstyrelsen omhändertar regelbundet kaniner som vanvårdas och som föds upp för kött, 85st ganska nyligen.
Smådjurschansen omplacerar flera

Min mor kommer ihåg när hennes farmor höll kaniner på tomten i burar.
Det var tydligen ett helt ok kött att slakta och äta.
Farfar hade kaniner ett tag som han slaktade och käkade. Bör ha varit slutet av 80-talet. Kommer ihåg en gång jag kom in där och han tog ut en plastkasse ur kylskåpet och luktade på ”nja, det är inget fel på den, men jag har ätit så det räcker så du kan lägga ut den till räven om inte du vill ha själv”. Luktade i kassen när jag gick iväg mot skogen med den och det luktade för jävla härsket 😂
Men han käkade ju allt, kokade grävling som farsan fångade i fälla, och braxen och sutare som jag fiskade upp. Sa nån gång att ”det är inget fel på mört, det är bara folk som fått för sig det”. Ja jävlar, vilken gubbe.

Äventyret med adoptivkatten fortsätter. Hur ska man göra med mössen? Han tar 3 möss om dagen och det är ju inga problem. Men han tar in dem, det kan jag väl tolerera för han sköter det cleant. Men det här med att han leker med levande möss inomhus och kastar döda möss så de studsar mot möbler och väggar. Det känns inte rimligt.

Vi funderar på att stänga kattluckan så han får ropa när han vill in men då kan han ju fasta ute på natten? Han vet att han inte får ta in dem för han springer i full fart in under fåtöljen med dem.

Hade man haft lada eller något hade han kanske kunnat bli en ute-katt men det finns bara ett cykelförråd.

Funderar på en sluss i hallen. Han kommer in i hallen så han kan få vatten och värme men dörren in i lägenheten är stängd.

Hur gör ni?

Vi har precis sådär. En extra kattlucka i innerdörren till tvättstugan som är stängd på natten.
Funkar det bra? Inga gömda möss i torktumlaren på morgonen?:)

Bild på katt som vill in.. IMG_3805.jpeg

Vi har haft det så i ett halvår nu och inga möss i tvättstugan. Innan var det ju möss inne varje natt. Första veckorna var katterna riktigt kränkta och försökte demolera den stängda kattluckan

Vi har haft det så i ett halvår nu och inga möss i tvättstugan. Innan var det ju möss inne varje natt. Första veckorna var katterna riktigt kränkta och försökte demolera den stängda kattluckan
Stort tack! Väldigt skönt att höra!

Man vill ju inte att katten ska tappa förtroendet för en (otroligt trygg katt).

Hälsningar från hemmakontoret.

IMG_3773.jpeg

Gammalt klipp men:

Har ju kommit några kommersiella varianter sedan dess verkar det som

och ett gäng till

Gammalt klipp men:

Har ju kommit några kommersiella varianter sedan dess verkar det som

och ett gäng till

Jag tycker det känns lite svajigt att lita på en chipstyrd lucka redan. Att lägga till AI i den mixen tror jag att jag avstår i ett antal år till med.

IMG_2305.jpeg
IMG_2304.jpeg
IMG_2303.jpeg
Vilken bajsmacka man fick nu på morgonen. Skulle mata kaninerna innan vi åkte till sthlm över helgen. Tyckte det var knepigt att dom inte kom springande som dom brukar (mörkt) så jag började lysa runt buren och då är nätet trashat och bara ett stort hål i luckan.. Typiskt att jag satt dubbelt nät nertill i hagen och i botten av buren men luckan var bara enkelt hönsnät.

Antar vi har haft besök av en räv, en hund känns osannolikt då det skett inatt. Är dom inte uppätna så är dom väl spridda för vinden. Fyllde på med mat om någon av dom hittar hem så får man väl se om någon granne ser dom i helgen. 🤕

Trist, här nere är mårdjuren värst. Ja och katterna då.

Vår ena avlämnade en orm i hallen som present imorse. Sällan varit så glad över att jag tände ljuset innan jag trippade igenom barfota.
Ja jag vet ju inte riktigt vad det varit. Men den har ju rivit loss/sönder nätet så större än en katt måste det varit. Räv har vi sett på tomten många ggr.

Men något större djur kommer ju inte in längre än vid luckan sen är det en vägg med ett litet hål, så kaninerna borde enkelt kunnat gömma sig men då har dom väl stuckit sedan.

Visa bilaga 733087Visa bilaga 733088Visa bilaga 733089Vilken bajsmacka man fick nu på morgonen. Skulle mata kaninerna innan vi åkte till sthlm över helgen. Tyckte det var knepigt att dom inte kom springande som dom brukar (mörkt) så jag började lysa runt buren och då är nätet trashat och bara ett stort hål i luckan.. Typiskt att jag satt dubbelt nät nertill i hagen och i botten av buren men luckan var bara enkelt hönsnät.

Antar vi har haft besök av en räv, en hund känns osannolikt då det skett inatt. Är dom inte uppätna så är dom väl spridda för vinden. Fyllde på med mat om någon av dom hittar hem så får man väl se om någon granne ser dom i helgen. 🤕
Vad sorgligt!
Jag fick också en kanin tagen av räven som barn. Fyrkantsnät med riktiga märlor (inte häftpistol) tror jag är rävsäkert.

Kaniner är väl kul ett tag men det är bökigt med att de helst ska vara flera, det blir ju omöjligt att sluta ha kanin. Vi hade en hane och en hona och honan dog, troligen ihjälskrämd av en räv eftersom grannen såg en räv samma kväll.

Vi skaffade en ny hona, hon dog också snart, visade sig vara en inavlad kull där flera ungar dött tidigt. Så sen har herrn fått bo ensam, vilket känns lite taskigt, särskilt nu när barnen inte är där och leker med honom så ofta. Han är ju en rolig typ dock, har väldigt bestämda åsikter om möblemanget i buren och blir arg på allt som är rosa.

Nån som vet hur man kan omplacera kaniner i Göteborgstrakten?

Hur gör ni med kattvakt? Vi har ju tagit över grannens katt som bodde i skogen i fyra månader. Så den klarar ju sig. Men det verkar som att när man varit borta över natten är den glad att se en och vill umgås. Den är helt uppenbart social och väl hanterad som unge. Den avskyr dock främlingar och gömmer sig så fort någon ny person dyker upp.

Jordbruksverket har sina regler, vi vill kunna åka på en vecka semester en gång om året. Ibland kan svärmor vakta men inte för alltid. Hur löser ni?

Hur gör ni med kattvakt? Vi har ju tagit över grannens katt som bodde i skogen i fyra månader. Så den klarar ju sig. Men det verkar som att när man varit borta över natten är den glad att se en och vill umgås. Den är helt uppenbart social och väl hanterad som unge. Den avskyr dock främlingar och gömmer sig så fort någon ny person dyker upp.

Jordbruksverket har sina regler, vi vill kunna åka på en vecka semester en gång om året. Ibland kan svärmor vakta men inte för alltid. Hur löser ni?
Katten ska ha tillsyn minst 2ggr/dygn även om katten bott i skogen förut.
Kattvakt är det enda som gäller.

Katten ska ha tillsyn minst 2ggr/dygn även om katten bott i skogen förut.
Kattvakt är det enda som gäller.
Jo absolut. Det kanske inte var tydligt men det var det jag menade med jordbruksverkets regler samt resonemanget om att katten uppenbart behöver sällskap. Det är både en fråga om regler och vad katten mår bra av. Vi har än så länge alltid löst det med svärmor men hur görs när det inte går?

Frågan var inte om det behövs utan hur löser ni det praktiskt?

Tillbaka
Topp