[OT] Kaniner är bästa husdjuret ?

Haha, verkar kört det här :) pensionat eller ta med katten känns inte schyst mot vår katt. Kattlucka och automatisk matare löser inte sällskapet.

Jag hade hoppats att någon kunde tipsa om bra lösningar. Jag har kommit på:
- grannar (förhoppningsvis löser det det för oss)
- kattkära vänner (våra vänner har tyvärr ofta småbarn och därmed rätt fullt upp)
- kattpassar-förmedlar-app (verkar inte finnas någon kattpassare i vårt område i apparna)
- veteranpoolen (väntar på svar).

Det du kommit på är väl bra, men kräver ju lite kontakter. Förutom pensionat då.

Själv har jag löst det med en husbil.

När vi hade utekatter så brukade grannen titta till dem ett par gånger om dagen. Men det var ju inte alltid de var hemma just då - svårt att göra något åt. Då var reglerna annorlunda, nu är det kanske mera tveksamt.

Att flytta katterna till en kattvakt hade inte fungerat, dom ville inte vara inne dygnet runt och ute hade dom antagligen dragit hem.

Vi kade kattlucka till uterummet så de hade väderskydd och där fanns det också mat och någonstans att lägga döda djur de ville visa upp.

Haha, verkar kört det här :) pensionat eller ta med katten känns inte schyst mot vår katt. Kattlucka och automatisk matare löser inte sällskapet.

Jag hade hoppats att någon kunde tipsa om bra lösningar. Jag har kommit på:
- grannar (förhoppningsvis löser det det för oss)
- kattkära vänner (våra vänner har tyvärr ofta småbarn och därmed rätt fullt upp)
- kattpassar-förmedlar-app (verkar inte finnas någon kattpassare i vårt område i apparna)
- veteranpoolen (väntar på svar).
Nej, men det glesar ju ut behovet. Hittar ni ingen annan lösning så klarar den ju sig med ett besök om dagen istället för två t.ex. så länge den får mat och kan gå på muggen.

Nej, men det glesar ju ut behovet. Hittar ni ingen annan lösning så klarar den ju sig med ett besök om dagen istället för två t.ex. så länge den får mat och kan gå på muggen.
Så är det absolut! Stor skillnad på att titta till och ge vatten för en granne :)
Det du kommit på är väl bra, men kräver ju lite kontakter. Förutom pensionat då.

Själv har jag löst det med en husbil.
hur funkar det? Går katten rundor ute? Gps-tracker om den sticker iväg hemåt? Koppel? Innekatt i vanliga fall som inte går ut?

hur funkar det? Går katten rundor ute? Gps-tracker om den sticker iväg hemåt? Koppel? Innekatt i vanliga fall som inte går ut?
Det fungerar bra.

Jag har gps på henne efter att hon fick panik en gång och sprang till skogs några timmar. Det var svettigt, men hon kom tillbaka.

Normalt går hon ut och in som hon vill, men när vi är ute och åker så går hon i koppel.

Man får så klart anpassa resan lite. Längre och fler pauser än jag hade tagit själv. Och hon är trygg i husbilen, hon tjatar om att gå in där även hemma. Sen är själva resandet kanske inte en favoritaktivitet, men hon accepterar det.

Man får vänja väldigt långsamt.
Var uppmärksam på när katten behöver stanna. T.ex. för att gå på toa. Ett tag fick jag nästan alltid stanna efter typ 20 min och kissa/ta en liten promenad och sen kunde vi köra flera timmar.
Det underlättar att köra under tider hon normalt sover och inte när hon precis sovit färdigt.
Sommartid behöver man hantera stark sol genom rutorna.

Det fungerar bra.

Jag har gps på henne efter att hon fick panik en gång och sprang till skogs några timmar. Det var svettigt, men hon kom tillbaka.

Normalt går hon ut och in som hon vill, men när vi är ute och åker så går hon i koppel.

Man får så klart anpassa resan lite. Längre och fler pauser än jag hade tagit själv. Och hon är trygg i husbilen, hon tjatar om att gå in där även hemma. Sen är själva resandet kanske inte en favoritaktivitet, men hon accepterar det.

Man får vänja väldigt långsamt.
Var uppmärksam på när katten behöver stanna. T.ex. för att gå på toa. Ett tag fick jag nästan alltid stanna efter typ 20 min och kissa/ta en liten promenad och sen kunde vi köra flera timmar.
Det underlättar att köra under tider hon normalt sover och inte när hon precis sovit färdigt.
Sommartid behöver man hantera stark sol genom rutorna.
Kul att höra! Alltid undrat hur man löser det :) Svårt eftersom vi ofta springer med övernattning - 2 mil i norska bergen per dag med övernattning i stugor är inte helt katt-kompatibelt men jag har undrat hur folk i husbil man ser gör :)

Kul att höra! Alltid undrat hur man löser det :) Svårt eftersom vi ofta springer med övernattning - 2 mil i norska bergen per dag med övernattning i stugor är inte helt katt-kompatibelt men jag har undrat hur folk i husbil man ser gör :)
En fördel med barn är faktiskt att man slipper springa i norska fjällen. 👌

Då är det bättre med hund än både katt och kanin :-)

1771329314585.webp

Ja, mina tältnätter har gått från många till inga.

Men man kan ju med fördel parkera en husbil på lämplig fjällparkering och göra dagsturer.

Inte samma, men funkar det också. 🙂

Dröm! Men där sätter jobbet (och annat) stopp 🙂

Vi fuskar lite och har honom på deltid men han är ofta med på semestrar och sånt + flera dygn varje vecka. Bästa sättet att ha vovve på faktiskt. Sen har vi lite flax och kan jobba rätt mycket hemma båda vuxna i familjen.

Tyvärr är hunden lite för stark och förtjust i fåglar, ekorrar och annat för att barnen ska kunna rasta honom själv. Skuille säkert gå bra 99 gånger av 100 men det räcker inte riktigt :-)

Vi fuskar lite och har honom på deltid men han är ofta med på semestrar och sånt + flera dygn varje vecka. Bästa sättet att ha vovve på faktiskt. Sen har vi lite flax och kan jobba rätt mycket hemma båda vuxna i familjen.

Tyvärr är hunden lite för stark och förtjust i fåglar, ekorrar och annat för att barnen ska kunna rasta honom själv. Skuille säkert gå bra 99 gånger av 100 men det räcker inte riktigt :-)
Det hade varit perfekt för oss :) (ex katten då som hade behövt vänjas lite 😅) låter otroligt mysigt!

Förstår att 99/100 inte funkar :) inte lätt med jakt-instinkten!

Har ni ac i bilen när ni står då eller hur funkar det?:)
Tyvärr inte, men dels åker jag norrut på de flesta semestrar, sen får man jobba med skugga och takluckor. En sån där isolerfilt till vindrutan också om det är illa.

Husbilen håller tempen mycket bättre än en bil också, men är det väldigt soligt eller det inte finns någon skugga får man vara hemma och vädra när det är som varmast.

AC vore grymt, även om det kräver extern ström.

Ofta om jag kommer tillbaka och det är varmare än jag skulle vilja så går hon ut och lägger sig i solen när jag öppnar..

Tillbaka
Topp