(OT) Karriär, jobb & lön-tråden

Globalistic

Aktiv medlem
Alright!

Först ut. Fick precis lite nuffror från en vän som jobbar på Ica Maxi. Han tjänar runt 22.500 heltid där och jobbar som ett vanligt butiksbiträde. En annan vän håller på att utbilda sig till lärare och vars föräldrar ligger runt 21-23.000. Killen på Ica har ingen högskoleutbildning men kommer att tjäna mer inom kort än lärarföräldrarna på ett jobb på Ica. Tjänar man verkligen så mycket på Ica?

Sedan undrar undrar jag lite vad ni här anser är en "bra" lön. Nu talar vi inte om att bo i dryga 200kvm köra tre bilar & ha segelbåt samt sommarhus i skärgården. Utan har så man klarar sig å har råd med semester och köper saker till ordinarie pris :)

Sedan undrar jag också vad en vanlig "Svensson" kan tänkas tjäna. Ni vet med radhus, v70, husdjur och två glada barn som vill ha godis fast det bara är fredag :) Ofta är det väl två i en sådan familj men vad ligger lönerna på i en sådan familj? 23.000 - 35.000 kanske?

Jag vet att det finns personer som tjänar betydligt mer än 25.000 men som passar in på beksrivningen ovan :) Men jag tror ni vet vad jag menar...

Jusste, vi har ju Datatekniker utifrån som kostar oss runt 1.000kr/h. Vad tjänar dessa killar egentligen?

Bang, definiera "vanligt butiksbiträde". Jag känner en som jobbade på frukt & gröntavdelningen på ICA Maxi och lönen var definitift inte 22.500/mån. Däremot hade han som var avdelningschef för frukt & grönt 23.000/mån. Men då var han tvungen att jobba MYCKET mer än 40 timmar i veckan och fick heller ingen övertid. Så om man då räknar ut vad lönen blir egentligen så är man nere på typ minimum.

Exakt vad har han för tjänst?

Medellön för Svensson är enligt SCB 23300kr för män och 19200kr för kvinnor. I storstäderna är lönen i regel högre än medel för riket.

Det är inte massa kvälls och helg-jobb för ICA-biträdet?

Om du tar in en it-konsult för 1000 kr / h för ett kortare jobb så skulle jag gissa på att han tjänar 30-35 i de flesta fall. I stockholm. Tänk på att han knappast har 100% beläggning och att hans arbetsgivare antagligen har en overhead som kostar massa pengar.

Betalar du 1000 kr / h för långa, fasta åtaganden betalar du antagligen för mycket, då går priserna att pressa rätt mycket.

Allt beror väl igentligen på hur mycket utgifter man har ? Bor man i en etta i Borlänge med en hyra på 1500kr/månaden är 23tusen en förmögenhet, bor man innanför tullarna och är den enda i familjen med jobb räcker knappt 30t/månaden. Det finns personer som tjänar över miljonen som fifflar med skatter och dylikt för att få mer -hur lång kan en tråd bli... Att kroppsarbete oftast ger högre ingångslön och snabb löneökning till en viss gräns är ett känt faktum -likaså att man vid pensionering förmodligen har tjänat bättre på att först utbilda sig på högskola/univeristet och sedan börja på ett kvalificerat arbete med lägre ingångslön för att sedan avancera i företags/arbetsherarki.
Dessutom får man inte glömma att man som egen/konsult kan tjäna högre timmpenning men med risk för varierande månadsinkomst beroende på hur mycket arbetsbeläggning man har ochdom extra utgifter för pensionssparande som man måste göra själv osv osv. :-) T

Man kan titta på hur skattesystemet ser ut:

http://horvendile.wordpress.com/2010/01/08/overdrivet-manga-skattegrafer/

Då ser man att när sossarna regerade så började en "hög" lön, som måste straffskattas, runt 26 tusen. Nu, med jobbskatteavdraget i full blom, ligger den lönen på c:a 33 tusen.

1000kr/h på en stor firma blir väl en 35 tusen i månaden. Det är mycket chefer och sekreterare som skall ha lön från det konsulterna drar in.

Enligt SCBs statistikdatabas så var medianlönen 2008 för hela Sverige, alla sektorer och kön, 24000 kr.

Ica killen jobbade med allt möjligt plus kassan om jag förstod det rätt.

Så om man har 24.000 i månaden samt en sambo som drar in dryga 20.000 bör man alltså ha råd med ett radhus i en närförort, köra v70, ha husdjur, barn med fritidsaktiviteter. Humm. Så om man tjänar 24.000 så är det typ en okej lön? Självklart spelar väl ålder också sin roll, men okej.

jomper, våra IT-killar tar 996 kr/h ex moms. Säger du att jag kan pressa priset tå tar jag gärna emot förslag...

Så om IT-teknikerna drar in 30-35 vad säger statestiken om resten...bostad, fruns medelinkommst barn osv...

Är civilingenjör. Arbetslös, typ, sedan drygt ett år tillbaka. Ingen a-kassa. Vikarierar som mattelärare då och då. Småpengar. Frustration.

Läste på nätet att en kvinnas man som var självlärd inom data som jobbade åt landstinget fick en lön runt 23.000 medans hon själv hade 21.900 med fyra år på högskolan och studieskulder.

Ingen som råkar jobba inom media här? Har läst lite här å var att där börjar oftat lönerna runt 30.000 o du inte jobbar med administrativa grejer...

Bang skrev:
-------------------------------------------------------

> jomper, våra IT-killar tar 996 kr/h ex moms.
> Säger du att jag kan pressa priset tå tar jag
> gärna emot förslag...

Är det löpande på heltid så tycker jag det är dyrt om det inte är någon kompetens som är ovanlig. Jag har debiterat 1200-1300 / timmen som mest, men då har det varit kortare uppdrag. Samma typ av uppdrag fast långa uppdrag kunde kosta 800kr. Men det far fortarande inga årslånga heltidsuppdrag.

26.000 för att vara IT-tekniker medans 34.000 för en IT-ansvarig. Medelålder 34. Intressant.

Så våra IT-killar kanske är svennssons i alla fall.

Beror väl på bransch, ort mm. Jag vet inte vad Sveriges ingenjörer rekommenderar för ingångslön f n, men en gissning är väl strax under 30k. Ett par år i yrket och byt jobb så hamnar du nära 40.

Bang skrev:
> Jag har fått någon bild av att en civilingenjör
> tjänar dryga 40.000. Är det helt galet?

Civilingenjörer kan göra olika saker och kan väl skilja en väldig massa. men en 24-25k i ingångslön kanske?

Det är svårt att generalisera så, det finns "it-tekniker" som har över 50 000 kr. Men en IT-ansvarig i sthlm har knappast 34000 om det inte är ett mindre företag där han har andra roller också (support osv).

Högskola är ju inte allt, erfarenhet inom området kan ju värderas högre plus att jobbar man på ett företag med individuell lönesättning kan man ju öka sin lön bra genom att visa att man tillför mycket till företaget.
Skulle hög utbildning vara det viktigaste skulle väl jag tjäna 12.000:-

Jomper, vad är skälig lön för en data & teknikansvarig på ett mindre företag som är självlärd å är runt 30 år?Självklart med andra sysslor också utöver ansvaret för IT och tekniskapparatur. Medel var ju 34...

För nästan 20 år sedan när jag arbetade treskift på pappersbruk hade jag normalt sett 17000kr/månad. Självklart körde man konstant lite övertid varje månad ... Då var ingångslönen för civilingenjörer cirka 15000 tror jag ...

Johan A skrev:
> Skulle hög utbildning vara det viktigaste skulle väl jag tjäna 12.000:-

+1

Fikasvettot skrev:
> De låtsas betala mig, jag låtsas jobba.

Quoted for truth.

Oskar skrev:
> Fan Bang, jag trodde du var kock?

Ja? Och drev eget efter att ha jobbat på Rolfs kök mfl fina ställen... två karriärer kanske?

Bang skrev:
> Ingen som råkar jobba inom media här? Har läst
> lite här å var att där börjar oftat lönerna
> runt 30.000 o du inte jobbar med administrativa
> grejer...

Eller inte är journalist eller AD eller redaktionssekreterare eller... Inom media är det på säljsidan det finns möjlighet till bra lön, t.o.m. om du saknar utbildning. Och vad gör då en mediesäljare? Jo, kränger annonsutrymme...

Jobbar själv på ett IT-konsultbolag och jobbar med tillämpad IT inom fordonsindustrin. Våra killar och tjejer kostar ungefär 600-900kr/tim när det rör sig om systemutveckling, arkitektur och DBA-roller osv. Då kör vi på lång tid mot samma kunder.

Samma killar och tjejer tjänar väl mellan 27 och 37 tusen själva uppskattningsvis enligt fackets siffror. Och då är det folk som jobbat ett antal år. Med tanke på boendekostnader i storstan osv skulle jag inte påstå att man blir rik på't. En kollega kallar lönen "levnadsbidrag". En tusenlapp i månaden netto för CSN kan du ju dra av direkt t ex. Ska du tjäna mycket pengar ska du jobba nära pengar, eller styra över pengar. Chefer och säljare tjänar mer än vi som "gör jobben". Dvs vi har stora overheadkostnader, därför blir timkostnaden så hög.

Men visst, det är ett stimulerande arbete och man har ju bra möjligheter att styra karriären åt olika håll beroende på vad man vill.

Utgifterna spelar stor roll. Det är inte svårt att även med en hög lön skaffa sig utgifter så man i alla fall får vända på slantarna i slutet av månaden.

Som "vanlig" "collector-officer" på stor känd/ökänd bank tjänade jag 22500 kr + Bonus om jag uppnådde mitt mål. Då det var ett amerikanskt företag så brukar lönerna ligga lite högre upp än "vanliga" svenska företag.
Det satt tom. 18-åringar med sån lön, jag var lite äldre 21 tror jag men det kändes lite väl mycket för de som gick ifrån gymnasiet direkt till oss. När man sedan fått den lönen var det slut, inget nytt tak att nå eller möjlighet att gå till annan avdelning för att lära sig ett annat arbete.

Gissa om jag var en motiverad arbetare eller ej? förvisso är jag som person arbets-motiverad men det varade inte länge på det jobbet med den byråkratin som rådde där.

Idag tjänar jag inte alls lika mycket(19000-20000) men har ett mycket mera varierande arbete. I praktiken skulle jag gå för att jobba som låssmed ett halvår, tänk så skönt o varierande arbete med att träffa så mycket olika människor varje dag.

Lönen är visserligen viktig men då jag ser mig själv att starta eget företag i framtiden tar jag det lugnt nu och försöker lära mig så mycket jag kan.

Rik blir man ändå inte som vanlig lönetagare i Sverige iallafall.

Om medianlönen är ca 23 000 kr för män, så är ingångslönerna i "min" bransch en bra bit under det. Strax över 20 000 hamnar man på då. Efter fyra år är man i så fall uppe på genomsnittslönen för riket, fast då har väl inflationen sett till att man ändå ligger fyra år efter...
Om man ens får jobb då, så klart. Geologi/geovetarjobb är extremt sällsynta nu (undantaget malm/olja/gas i Norrland och Norge).

Enligt den där länken tjänar en tatuerare i stockholm 10.000:- Då måste de väl köra mycket jobb vid sidan av för att klara av att leva?

zodah skrev:
> Jobba i oljebranchen i Norge borde väl betala sig
> hyffsat? Föreställer jag mig i alla fall.

Jobbar i Norge sedan drygt två år, inte med olja men väl finansiella tjänster. Tjänar bra, bra mycket bättre än jag gjorde i Sverige innan. Men, ett exempel.....jag var just nere i lokala frisörbutiken och köpte hårgele. En burk som i Stockholm tingar 100 SEK kostar här 195NOK, omkring 220 SEK......

Men, jag bor deltid i Oslo deltid i Stockholm och med det i åtanke kommer jag väldigt bra ur situationen. Men som någon skrev ovan, med stadiga inkomster tenderar man att skaffa sig stadiga utgifter, man har i regel inte mer i plånboken den 24:e bara för att det rasslar till den 25:e.....

Ett bra sätt att få mer pengar i plånboken är att minimera sina fasta utgifter.

Fundera över om din boendekostnad är vettig, ha inte en ny bil som tappar massor i värde och kostar massor att serva, ha inte massa onödiga abonnemang som tickar pengar osv.

Det betydet inte att man ska flytta till Eskilstuna och pendla till stan iofs, då kostar ju månadskortet för två personer säkert 6000-7000 kr. Se till helheten!

AxelSthlm skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jobba i oljebranchen i Norge borde väl betala
> sig
> > hyffsat? Föreställer jag mig i alla fall.
>
> Jobbar i Norge sedan drygt två år, inte med olja
> men väl finansiella tjänster. Tjänar bra, bra
> mycket bättre än jag gjorde i Sverige innan.
> Men, ett exempel.....jag var just nere i lokala
> frisörbutiken och köpte hårgele. En burk som i
> Stockholm tingar 100 SEK kostar här 195NOK,
> omkring 220 SEK......
>
> Men, jag bor deltid i Oslo deltid i Stockholm och
> med det i åtanke kommer jag väldigt bra ur
> situationen. Men som någon skrev ovan, med
> stadiga inkomster tenderar man att skaffa sig
> stadiga utgifter, man har i regel inte mer i
> plånboken den 24:e bara för att det rasslar till
> den 25:e.....

Ja, att det är dyrt har man ju hört :-) Stackare.

Vad kostar en pizza med Cola nuförtiden i Oslo?

zodah skrev:
> En kompis som är lite av en statistiknörd
> hävdar att medianlön är ett mkt bättre mått.
> Jag lade inte alla argument på minnet men han var
> väldigt övertygande.
>

jo median är bättre för lönestatistik, lönespridningen är mkt större uppåt än neråt, det är ju i princip inga som har mindre än halva medellönen för heltidsjobb men det finns ju en del som tjänar t ex 10 ggr mer än medelllönen och dessa högavlönande ökar medelvärdet rätt mkt. En effekt av detta är att det är färre än hälften som har mer än medellönen, och det är nog inte så de flesta tolkar medellön.
Medianlön innebär per definition att hälften tjänar mer och hälften tjänar mindre än den lönen, och det är nog den siffra som de flesta egenligen är intresserade av.

Bang vad tjänar/jobbar du med egentligen :)? Du verkar ju alltid va på gång o skaffa nya hojjar o skaffa zipphjul för att köra vättern osv, hur gör du för att fixa det?

..tror inte man kan stirra sig blind på utbildning vs lön utan hur man utnyttjar de möjligheter som ges efter genomgången utbildning och därmed har chans till bättre pröjs vad det lider.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp