(OT) Karriär, jobb & lön-tråden

När jag kollade mitt brevfack imorse slog det mig en grej. Nu när det är sportlovsvecka så ser man ju hur mycket post det ligger i andras fack. Sedan slog det mig att den som hade mest post också tjänade nog mest också. Å dem som hade näst mest post tjänade nog inte så dåligt heller. Oftast e det ju verksamhetscheferna eller personer som jobbar med pengar soom hade mest påst. Sedan kom alla andra i en binge efter ;) det kanske ligger något i det? Alltså nu snackar vi riktig post och inte vad ska vi äta till lunch post it's ;)

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> ...astronauter har ÄNNU bättre betalt än
> piloter. Fast då måste du nog gå på
> universitet.

Äh, räcker nog att titta lite på tex. Star Wars, hur svårt kan det vara att flyga lite raket? Och allting är jätte lätt i rymden, det gillar vi eller hur.

Saken är den att folk inte har råd. Banken äger oftast hela rasket, hus, bilar, Canyon cyklar och zipp hjul. En del belånar fru och barn också. Folk sitter med såna enorma lån att livförsäkringar är ett måste.

Astronauter bor tex på rymdstationen MIR där deras huvudsysselsättning är att ständigt reparera byggnaden för att över huvud taget kunna leva där... ;-) T

Bang skrev:
> Men om man säger så här då...skulle ni
> föredra ett jobb med 27.000 å fyra veckor
> semester eller ett jobb med 24.000 å tretton
> veckor betald semester?

Finns inget som heter "betald semester" annat än om du är timsanställd.

Semestern sparar du ihop till själv när du jobbar.

Det finns mycket myter inom detta, tex att säljare "får" bilar.

Jag jobbar själv som it-konsult och driver eget, anledningen till detta är för att kunna styra mer själv och välja när och hur jag vill jobba i större utsträckning och därigenom ha råd och tid att cykla ;)

Jag tror inte heller folk har råd utan lånar upp liv och lem. Sjukt dyrt att bo i gbg så med normal ränta kan det inte bli mycket deg över. Så jag antar att folk lånar extra på huset för att köpa cykel och åka på semester etc. Inte så friskt beteende tycker jag, men samtidigt är ju alternativet att flytta och många drar sig.

För övrigt verkar du ju ha riktigt bra koll på vad du vill göra Bang! :)

"Vilka får ligga mest? Astronauter, piloter, fiskrensare eller it-konsulter?"

Astronauter. Fast det är så svårt att motjucka i rymden, så jag förstår inte riktigt vitsen med yrkesbonusen i det fallet.

/E

Oscar skrev:
> Finns inget som heter "betald semester" annat än
> om du är timsanställd.
>
> Semestern sparar du ihop till själv när du
> jobbar.
>
> Det finns mycket myter inom detta, tex att
> säljare "får" bilar.
>
> Jag jobbar själv som it-konsult och driver eget,
> anledningen till detta är för att kunna styra
> mer själv och välja när och hur jag vill jobba
> i större utsträckning och därigenom ha råd och
> tid att cykla ;)

Tja, fast det är väl lite sak samma om man är egen eller inte inom konsultbranschen/it-branschen. Det/de projekt man är med i styr den tid man kan vara ledig, svårt att ta sportlov om en jobbig deadline ligger mitt i o spökar ngnstans t ex.

Westman skrev:
> Jag tror inte heller folk har råd utan lånar upp
> liv och lem. Sjukt dyrt att bo i gbg så med
> normal ränta kan det inte bli mycket deg över.
> Så jag antar att folk lånar extra på huset för
> att köpa cykel och åka på semester etc. Inte
> så friskt beteende tycker jag, men samtidigt är
> ju alternativet att flytta och många drar sig.

Ett helt crazy alternativ skulle ju kunna vara att sluta försöka att imponera på omgivningen medelst överkonsumtion.

Kan någon på en höft säga hur mycket man tjänar som låginkommsttagre, medelinkommstagare, höginkommbstagaare? Sitter ute på lunchen med min iPhone = dålig stavning

Med det tillfälliga 50-procentiga påslaget på min grundlön (på grund av kommande uppsägning, jobbar på Ericsson i Gävle som ska läggas ner) så kan jag stoltsera med en lön på ca. 50000 kr/mån. Utan högskoleexamen...

Needless to say så blir det en del nya cykelprylar inför säsongen. :-)

När man har fem veckor semester e det lika med 12 månader full lön eller e det bara 11 månader med lön? Betald semester menar jag med att du har 13 veckor semester på ett år samtidigt som du får full lön alla 12 månaderna. Fast alla kanske får betalt året om oavsett anylet semesterbeckor?

låg <15
medel 15-26
hög >27

Viktigast är ju att trivas. Jag var nog som lyckligast när jag tjänade 10k i månaden(netto) men hade fjället på armlängds avstånd o roligt jobb

Låginkomsttagare tjänar lite.
En medelinkomsttagare tjänar mittemellan.
En höginkomsttagare tjänar mest.

Det är inte bara iPhonen som stavar dåligt. Du får nog se över din stationära.
Om du stavar rätt på tangentbordet kan det vara fel på skärmen.

Kan du inte filma när du skriver på tangentbordet och även filma skärmen samtidigt
och sedan lägga upp det på YouTube ? =D

-Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Bang skrev:
> Kan någon på en höft säga hur mycket man
> tjänar som låginkommsttagre, medelinkommstagare,
> höginkommbstagaare? Sitter ute på lunchen med
> min iPhone = dålig stavning

Läste ngnstans att enligt Högeralliansen så börjar väl gränsen för en en som tjänar lite mer vid 33000 ngnstans men om du frågar Mona/Ohly o gänget så definieras samma begrepp runt 25 lök, jag kan minnas fel, ska se om jag hittar artikeln :)..

Nu förstår jag inte. Det är väl inga problem att ha lite lån på sina pryttlar.
5.000.000:- * 1% * 0.7 / 12 = 2.917:-

Är man två inkomsttagare i familjen och lånat fem millar, så kostar det knappt 1.500:- per person i månaden. Det krävs inga höginkomsttagare för att klara det.

Har jag missat något? :)

Fikasvettot skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror inte heller folk har råd utan lånar
> upp
> > liv och lem. Sjukt dyrt att bo i gbg så med
> > normal ränta kan det inte bli mycket deg
> över.
> > Så jag antar att folk lånar extra på huset
> för
> > att köpa cykel och åka på semester etc. Inte
> > så friskt beteende tycker jag, men samtidigt
> är
> > ju alternativet att flytta och många drar sig.
>
>
> Ett helt crazy alternativ skulle ju kunna vara att
> sluta försöka att imponera på omgivningen
> medelst överkonsumtion.

Hehe, helt crazy som sagt. :)

Allvarligt talat fattar jag inte alla som lånar pengar till konsumtion. Boende känns ju som det enda man är tvungen att låna till. Resten har man antingen råd med eller inte. Snåla på nåt annat då och spara ihop.

Stumpy skrev:
> Har jag missat något? :)

Att räntan inte kommer att vara 1% speciellt länge till?

Bang skrev:
> 25.000 det var ju under medel. Hur kom sossarna
> fram till det? Tjänar man 25 papp behöver man ju
> inte skatta 50% pådä det :/

Nae, men enligt senaste diskussionen om det där med RUT-avdraget så vill ju vänsteralliansen avskaffa det om de kommer till makten då avdraget enligt dom själva enbart gynnar höginkomsttagare.
När det sedan visar sig i statistiken att t ex en fjärdedel av avdragen beviljats för personer som tjänar mindre än 16 700 så undrar man vilka som då räknas som höginkomsttagare.

Senast redigerad av en moderator:
Som civilingenjör tjänar man bra i Norge, men det är inte särskilt vanligt att man går in på 40 kNOK som nämns tidigare (åtminstone inte om man har betald övertid och 37.5 timmars arbetsvecka).

Om man däremot tänker på att många i Norge har 37.5 timmars arbetsvecka så skulle lönen ofta hamna nära 40 kNOK för en 40-timmarsvecka, åtminstone med något års erfarenhet och betald övertid.

Variationerna i Norge är däremot stora. Jag har vänner som med 2-3 års erfarenhet ligger mellan 50 och 60 kNOK per månad....

/sebagge

Stumpy skrev:
> Nu förstår jag inte. Det är väl inga problem
> att ha lite lån på sina pryttlar.
> 5.000.000:- * 1% * 0.7 / 12 = 2.917:-
>
> Är man två inkomsttagare i familjen och lånat
> fem millar, så kostar det knappt 1.500:- per
> person i månaden. Det krävs inga
> höginkomsttagare för att klara det.
>
> Har jag missat något? :)

Nä, det är gratis att låna pengar.... ... just nu...
En ny cykel för 50.000 kostar bara 29 kronor per månad enligt ditt exempel.

Tror nästan att man i dagsläget tjänar på att köpa cyklar...;-)

Jaha var det Rut nu igen. Det visade ju sig att sossarna använde det själva när man samtidigt var emot det. Eller har jag fattat det fel?

Blev föreseten kränkt av en V70 med takbox på lunchen...

Kan bara säga att ni ska skratta er lyckliga till era 5 veckors semester.. Jobbar i USA och med mina två veckor e de enda jag kan skratta mej lycklig till är att se hur mycke skatt jag betalar... 11 % i skatt förra året plus 25 % billigare prylar gör en hel del för prylbudgeten! =D

Men blir nog hem till sverige igen om några år.. Semester är värt bra mycke, man ska ju ha tid att leka med alla grejer också..

De jag känner som flyttat utomlands har först varit glada över skatten, sen sura över semestern och till sist flyttat hem när det blivit dags för ungar :-)

Han har slitit jäkligt hårt också.

På SVT i programmet "Landet brunsås" fick man reda på att många som köra lyxbilar är ICA-handlare. Hur fixar man cash till en stormarknad egentligen? För det finns ju ingen chans i världen att du går från kvartershandlare till Stormarknadshandlare med den intjänade förtjänsten därifråN?

JLarsson skrev:
> Bang, du som jobbat på F12 kanske skulle starta
> eget... Melker plockade ut 4,3 millar i utdelning:
> http://di.se/Artiklar/2010/3/2/201376/Melker-plock
> ar-ut-43-Mkr/

Det är han värd. Men bang du som snackade om ica maxi det är ju bättre att driva en stor mataffär äån jobba i kassan;). De två som driver tex ica maxi haninge plockade ut 35milj

jomper skrev:
> De jag känner som flyttat utomlands har först
> varit glada över skatten, sen sura över
> semestern och till sist flyttat hem när det
> blivit dags för ungar :-)

Hehe, låter skrämmande likt min plan.. Dock bra sätt att bygga erfarenheter och få se lite av världen. Finns vissa planer på att förflytta sig till huvudkontoret i tyskland då deras löner ser lite bättre ut än sveriges, 6 veckors semester och alperna inom weekend avstånd..

Tillbaka
Topp