OT: Karriärsbytarråd-tråd

Jag förstår hur du menar men den som inte är jättebra är jagad från alla håll och har svårt att få ihop tid och nöjdhet. Det ger ohälsosam stress. I mitt fall var det annorlunda jag hade obegränsat med jobb och få eller ingen som kunde hjälpa till. Jag fick vad jag vet inte ett enda klagomål på alla år så förmodligen gjorde jag vad jag skulle. Men man kan inte ligga på gränsen till utmattning alltid.

Jag tror helt klart nackdelen som du säger finns och är högst märkbar. Jag tror däremot det är ett område där man kan få anställning utan akademisk utbildning (eller erfarenhet) och relativt hög lön. Mycket resor och folk som jagar på är definitift stora nackdelar. Det kräver också mycket erfarenhet för att bli duktig, men jag krävs troligen inte erfarenhet för att få jobbet.

Jag tror helt klart nackdelen som du säger finns och är högst märkbar. Jag tror däremot det är ett område där man kan få anställning utan akademisk utbildning (eller erfarenhet) och relativt hög lön. Mycket resor och folk som jagar på är definitift stora nackdelar. Det kräver också mycket erfarenhet för att bli duktig, men jag krävs troligen inte erfarenhet för att få jobbet.
Man kan kanske övertyga arbetsgivaren att ge det ett försök, det kan absolut lyckas att få in foten och sedan göra ett bra jobb. Men det är den betalande kunden som bestämmer, är de inte nöjda kommer det komma fram genom att de klagar, inte vill betala fullt eller ber om en annan tekniker nästa gång. Svårt läge.

Man kan kanske övertyga arbetsgivaren att ge det ett försök, det kan absolut lyckas att få in foten och sedan göra ett bra jobb. Men det är den betalande kunden som bestämmer, är de inte nöjda kommer det komma fram genom att de klagar, inte vill betala fullt eller ber om en annan tekniker nästa gång. Svårt läge.

Nja, jag har vait med och köpt in sådana tjänster i många år nu och jag har haft två bra leverantörer och resten i princip odugliga. Det går att göra en mycket dåligt arbete utan att något radikalt inträffar i min erfarenhet :D

Det beror på vad man servar. Det finns firmor som har 20 man som kör rundor i Stockholm hela dagarna. Sen beror det på hur långt ett normalt jobb tar. Det kan vara från 20 min till flera dagar, Jobbar man med nåt som tar en dag att serva och som det finns många av så blir det inte så mycket åka av. Korta jobb med låg densitet är kass, blir mycket indirekt tid och långa resor ut och hem.

Nja, jag har vait med och köpt in sådana tjänster i många år nu och jag har haft två bra leverantörer och resten i princip odugliga. Det går att göra en mycket dåligt arbete utan att något radikalt inträffar i min erfarenhet :D
Låter deprimerande.
Till TS är du intresserad av konsultjobb med viss del skrivande får du skriva något bra och ta med dig exempel och referenser på sånt du gjort och fixa intervjuer hos konsultfirmorna. Du skall sälja in dig själv så väl att de ser att de kan sälja in dig hos kunderna, och du sedan säljer in dig själv och får nya uppdrag när de tar slut.

Jag tycker att du kan prova på yrket som barberare. Inom 100 meter ifrån hela men lilla Katarina bangata finns bara 18 stycken men hederligt folk drar sig för att besöka en enda av de.
Men då finns du där som deras motsats och lyser situationen. Det är coolt med ett så pass gammalt yrke samtidigt.

Lokförare eller tunneltågförare kanske kan vara något? Lokförarmarknaden är för närvarande mättad trots att det varit ett bristyrke men det torde vända när pandemin bedarrat, tunneltågförare är en betydligt kortare utbildning och personalomsättningen gör att det finns jobb inom överskådlig framtid. Kanske ett enahanda jobb men ändå intressant och viktigt.

på mitt jobb har vi tre rengöringsmaskiner i ett par hundra k-klassen. två hade blivit utdömda av vederbörande tekniker, det skulle bytas pumpar och fans allt möjligt. sen hände liknande felbild på den tredje, en annan tekniker kom dit. drog åt några fästelement i alla tre maskinerna som sedan funkat klockrent bortåt ett år.

ungefär som det funkar i cykelbranchen alltså.

är man allmänt händig, kan en del basal elektronik och är van vid metodisk felsökning finns det nog pluspoäng att hämta i serviceteknikbranchen. är man inte självgående på det sättet är det nog bättre att finnas på säljsidan.

en verksamhet som gärna vill ha folk av högst varierande bakgrund är att vara handläggare på försäkringskassan. inleds med internutbildning. ordnade förhållanden och barnledighet utan tjafs

Jag tycker att du kan prova på yrket som barberare. Inom 100 meter ifrån hela men lilla Katarina bangata finns bara 18 stycken men hederligt folk drar sig för att besöka en enda av de.
Men då finns du där som deras motsats och lyser situationen. Det är coolt med ett så pass gammalt yrke samtidigt.
Min syrra är egentligen specialpedagog men är även utbildad barberare. Hon älskar det jobbet men det är mer kärlek än pengar.

Nu låter du ju lite som geologen ju! Finsnickare är ett godtyckligt begrepp. Hela hantverksbranschen skriker efter folk och det finns ett flertal yrken där man kan komma in utan någon direkt utbildning. Om du räcker upp handen och säger att du kan tänka dig att stå i en lerig schakt eller dra i en asfaltsraka så har du jobb imorgon. Det är lite värre numer på storbyggena där alla har ID06 och därigenom elektroniskt loggade kurser och intyg, men bland småföretagen finns det ofta tjänster där vilja och ambition står som enda punkter på kravlistan.

Jag vet många som börjat med ett hantverksyrke utan förkunskap, för att några år senare ha fixat yrkesbevis osv via företaget. Rätt väg att gå för att komma in någonstans är förmodligen inte via ett vältaligt mail till någon administratör, utan att prata direkt med arbetsledare eller dylikt. Innan corona hade jag sagt att det bara är att stövla in någonstans och vara lite käck, men det kanske är svårare givet dagens läge..

Det finns också en massa olika yrkesutbildningar, men för de flesta av dessa ska man nog stå ganska långt från arbetsmarknaden för att komma in på. Vi har haft många praktikanter den vägen och det har aldrig slutat väl.. Däremot är personalläget sådant att man ändå är villig att ge en ny praktikant chansen, vilket förmodligen är ett ganska gott tecken för den som är vettig och vill arbeta.

Just finsnickare återfinns ju ofta på typ kökssnickerier och dylikt och där kan man förmodligen utan bekymmer anställa folk utan yrkesbevis (inga kontroller som på storbyggen). Däremot är det ju ganska kunskaps- och skicklighetskrävande, men att börja på golvet hos någon snickerifirma genom att bära brädor, städa och koka kaffe kanske kan vara en väg..?

Ring eller hälsa på några firmor i närheten och visa intresse för att börja. Fråga hos bygghandeln om de vet något vettigt företag som letar personal. Det är bara att köra!

Ja, alltså den "vanliga" byggbranschen lockar inte utan det är snarare möbel/finsnickeri som känns lite kul. Jag har bekanta som kör eget i den branschen och det verkar givande. Inte direkt ett höginkomstjobb, men jag gillar tanken på att göra saker som används.

Teknisk skribent? Många företag behöver skriva en j-a massa produktdokumentation, så är man tekniskt intresserad och bra på att skriva kan ju det kanske vara nåt. Tror att både storföretag och konsultföretag (som erbjuder tjänsten till andra företag) ibland utlyser den typen av tjänster.
Teknisk skribent var ju min första tanke också när jag läste det @Luthman Photography skrev.

Det ger åtminstone bra betalt och it-branschen skriker ju fortfarande efter folk. Ofta finns ju chansen att hoppa in och hjälpa till med andra typer av jobb (test/utveckling/projektledning) osv om man har det intresset.

Att utbilda sig till lokförare känns inte särskilt framtidssäkert. Tåg är väl det första fordonet som blir förarlöst...

KY-utbildning till valfritt osexigt yrke inom infrastruktur är rätt så säkert. Det är stor brist inom det mesta men framförallt inom t ex elnät, både ute och inne och på båda sidor skrivborden, på typ allt.

Lokförare har sina negativa sidor också, dels är det nog lite enahanda som nån redan sagt, dessutom är det nog inte så roligt när det hux flux dyker upp en sån där som vill ha närkontakt med loket på rälsen framför en. Det lär bli bilder som etsar sig fast.

Servicetekniker måste väl vara roligare än lokförare om man har kompetensen. Omväxlande och även om det inte är som förr så råder man sig själv. Kan ingå sälj och annat i uppgifterna

När ska man byta spår då, eller snarare när är det för sent? Reinfeldt sade väl att vid 50 ska man göra nåt nytt. Men finns det arbetsgivare som vill anställa en 50+ nybörjare (även om personen har väldigt mycket värdefull erfarenhet, men fr ett annat yrke)?

När ska man byta spår då, eller snarare när är det för sent? Reinfeldt sade väl att vid 50 ska man göra nåt nytt. Men finns det arbetsgivare som vill anställa en 50+ nybörjare (även om personen har väldigt mycket värdefull erfarenhet, men fr ett annat yrke)?

ja 50+ börjar det bli trögt. Då ska man nog skola om sig till ett bristyrke, vad det nu kan vara.

Jag tror att en bra början är att strukturera upp vem man är, vilka kvaliteter man besitter, vilka av dem som är gångbara på arbetsmarknaden. Ta gärna hjälp av någon/några som inte tvekar att ha en egen uppfattning om dig både positivt och med de svagare sidorna. Utifrån vad man kommer fram till siktar man in sig på de troligaste träffarna och blandar upp lite med de som man tycker verkar roligast att jobba med. Utöver det bör man nog ha en bra bild av sin ekonomi. Har man råd att ta en temporär investering som i värsta fall är en förlust? Detta för att nå nya mål. Är man mentalt peppad nog att våga gå all in? Som stöd kan jag säga att väldigt många som tvingats till att sluta eller fått någon form av paket kommer tillbaka som något annat liknande och undrar varför de inte tog tag i saker tidigare. Förutsättningen är förstås att man funkade med det man gjorde innan och inte försatte sig i förändring på grund av misskötsel.

Servicetekniker måste väl vara roligare än lokförare om man har kompetensen. Omväxlande och även om det inte är som förr så råder man sig själv. Kan ingå sälj och annat i uppgifterna

Som man ser på det. Ett kusinbarn som var utbildat både styrman och chief, arbetade på Märsks HK, hoppade av och blev pendeltågsförare. Och stortrivs.
Själv har jag fotoutbildning, arbetade inom rörlig media i tjugo års tid innan jag tog förnuftet tillfånga och blev elektriker. Det blev sedermera i projektledareposition men nu vid 70 är jag tillbaka i ledn8ngsdragarebranchen. Dock på deltid ?

Fyfan vilken tråkig organisation.
Omöjligt att det är kul.

Även sitta o tvingas utförsäkra cancer-sjuka och stämpla de som "arbetsföra"
eller hjälpa folk tillbaka till arbetsmarknaden trots att politikerna vi röstat på skapat ett snårigt system med en del fällor. en jurist jag råkade framhöll att lönen på fk var bra. förvånade mig lite.

resultatet av utförsäkring är för det mesta att folk faktiskt börjar jobba. sett det hända irl gång på gång.

apropå trådämnet är busschafför ett yrke där det tycks vara omättlig efterfrågan på arbetskraft. utbildning och konstiga arbetsscheman ingår. tror jag skulle föredra fk ändå.

Som man ser på det. Ett kusinbarn som var utbildat både styrman och chief, arbetade på Märsks HK, hoppade av och blev pendeltågsförare. Och stortrivs.
Själv har jag fotoutbildning, arbetade inom rörlig media i tjugo års tid innan jag tog förnuftet tillfånga och blev elektriker. Det blev sedermera i projektledareposition men nu vid 70 är jag tillbaka i ledn8ngsdragarebranchen. Dock på deltid ?
Coolt! En imponerande resa.

Som någon annan nämt är teknisk skribent nog vettigt. Man gör allt från informationsblad till manualer. Kolla runt hos tillverkande företag. Allt kräver manualer.

Som någon annan nämt är teknisk skribent nog vettigt. Man gör allt från informationsblad till manualer. Kolla runt hos tillverkande företag. Allt kräver manualer.
Ja, det är nog det som är närmast, förutom som kommunikatör. Dock kanske det inte är en jättemarknad för denna typ av arbete? Jag jobbar på ett företag med ~150 pers på R&D och totalt ca 500 personer i lokalen. Vi har en (1) teknisk skribent.

Ja, det är nog det som är närmast, förutom som kommunikatör. Dock kanske det inte är en jättemarknad för denna typ av arbete? Jag jobbar på ett företag med ~150 pers på R&D och totalt ca 500 personer i lokalen. Vi har en (1) teknisk skribent.
Absolut är det en nisch men alla företag över en viss storlek behöver minst 1. Måste vara 1000tals tjänster i landet.

Du kan vara speciellt intressant på ett mindre företag då du kanske kan vara både PR ansvarig och teknisk skribent.

Jag kan tänka mig att det behövs på mindre bolag också om du har många kunder. Tänker dokumentation av publika APIer, implementationsguider osv. Kan ju till och med vara en konsultmöjlighet

Beror iofs väldigt mycket på vad företaget gör. Är du på ett företag som bygger saker som slutanvändare/kund ska använda själv så blir det mycket dokumentation. Jag (utvecklare) jobbade på ett ställe som bygger och säljer fastighetsautomationssystem; det var nog ett tiotal dokumentatörer där, på en RnD på några hundra.

Jag skulle säga att teknisk skribent nästan uteslutande är en konsulttjänst. Ingen tycker att det är ett riktigt jobb, alla svär över att inget funkar och ingen fattar. När man frågar om någon kan ta tag i förbättringar är det absolut ingen som har tid eller lust. Det är här konsulten går in och gör en avgörande insats, bygger på sitt renommé och fortsätter sedan hos nästa. Omväxlingen ligger i olika uppdrag och olika kunder. Gör man det på samma ställe alltid försvinner nog arbetsglädjen efter ett tag. Men företagen vill investera i punktinsatser, inte heltidsanställda, detta trots att det förmodligen skulle vara det bästa. Det är ju bara att utöka arbetsbeskrivningen så den täcker eventuella hål.

Jag skulle säga att teknisk skribent nästan uteslutande är en konsulttjänst. Ingen tycker att det är ett riktigt jobb, alla svär över att inget funkar och ingen fattar. När man frågar om någon kan ta tag i förbättringar är det absolut ingen som har tid eller lust. Det är här konsulten går in och gör en avgörande insats, bygger på sitt renommé och fortsätter sedan hos nästa. Omväxlingen ligger i olika uppdrag och olika kunder. Gör man det på samma ställe alltid försvinner nog arbetsglädjen efter ett tag. Men företagen vill investera i punktinsatser, inte heltidsanställda, detta trots att det förmodligen skulle vara det bästa. Det är ju bara att utöka arbetsbeskrivningen så den täcker eventuella hål.

på dom 6 företagen jag varit konsult på har alla haft tekniska skribenter som fastanställda. Det är ett löpande arbete som inte försvinner. Finns ingen anledning att ha konsulter förutom att vaska pengar.

Tjena
Svågern var outbildad murare och läste KY (eller YH, vet inte riktigt) till projektledare inom bygg, han växlade alltså både om och upp sin tidigare erfarenheter. Gör idag en del rätt intressanta jobb i källaren på nått museum, nån riktigt gammal saluhall mm.

Hade jag velat ändra spår så hade jag tittat på någon KY/YH-utbildning med bra koppling till en intressant bransch där jag kunde dra nytta av gamla kunskaper.

Börja med att ställa samman vad du är bra på och vad du vill och försök hitta ett sätt att utveckla det på en parallell bana.

på dom 6 företagen jag varit konsult på har alla haft tekniska skribenter som fastanställda. Det är ett löpande arbete som inte försvinner. Finns ingen anledning att ha konsulter förutom att vaska pengar.
Ok, det är ju som sagt bättre. Jag tror ändå att de första uppdragen för en nybliven skribent måste komma på konsultbasis.

Jag kan tänka mig att det behövs på mindre bolag också om du har många kunder. Tänker dokumentation av publika APIer, implementationsguider osv. Kan ju till och med vara en konsultmöjlighet
Jo, publika api:ers dokumentation kan nästan alltid bli bättre. Även om företagsinterna ofta är ännu sämre dokumenterat.

Löneadminstratör, inte världens sexigaste yrke, men lätt att hitta jobb och det går att göra karriär om en är duktig.
Nja, som tomcaten säger troligen inget framtidsyrke (artikel fr gårdagens unt):
013007D8-54F7-4540-A62A-85BDD6EAA58A.jpeg

Som några redan föreslagit så kan en snabb högaktuell KY utbildning(1-3år)med inriktning teknik ge en boost till ett stagnerat yrkesliv
El,VA,fastighet,gruv/batteri,sol/vind etc
Ofta mycket fika,flexibla arbetstider o lätt att klättra i hierarkin om man vill

Tillbaka
Topp