OT: Karriärsbytarråd-tråd

Längre ner i platsannonsen hos SIDA går bla detta att läsa:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Information

Vid kontakt vänligen ange ref.nr 189/20.

Ytterligare upplysningar om befattningens innehåll lämnas av Sepideh Imani 08-698 50 00

Annonsförsäljare undanbedes vänligt men bestämt.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
?:giggle:

De borde vara ganska många annonsförsäljare som har ansökt innan man väljer den formuleringen.

Nog en standard disclaimer, att inte bli kontaktad av annonsförsäljare som vill erbjuda utrymme för platsannonser snarare än för att välja bort vissa sökanden. ;)

Detta har jag funderat på i många år men tyvärr är utbildningen lite för lång för att praktiskt kunna genomföra det samt att flytta blir nödvändig vilket är svårt med barn och arbetande sambo. Men om TS har lättare så onekligen bra tips! Nyttjar själv jurister i yrket ibland och nog fasen är de dyra men också en yrkesgrupp som faktiskt levererar och det i tid, oavsett tid!

Jag håller just nu precis på med den resan.
Restaurangmänniska som tröttnade på ett lågavlönat serviceyrke.
Pratade med yrkesvägledarna på komvux, läste en kurs på distans som jag saknade för behörighet.
Läste allt jag kunde om högskoleprovet, gick en kurs i hur man skriver högskoleprov så bra som möjligt. Skrev provet. Kom in på juristprogrammet.

Sthlm Uni tog in på 1.35 på HP på andra urvalet på jurist i höstas (vilket var ett rekordår för högskolor). Fullt genomförbart om man lägger manken till.
Språkdelen är en walk in the park. Sedan beror det på hur mycket matte man har läst.

Vet inte vad jag vill bli, men en juristexamen öppnar oändligt många dörrar, så tänker att det kommer jag på innan jag är klar.

Har du garage? Växla upp ditt snidande till microindustriel skala genom att köpa in en CNC-plotter/fräs och låta maskinen göra de tidsödande momenten. På så sätt kan gradvis du lära dig CNC-programering, marknadsföring och en massa andra nyttiga kunskaper du kan dra nytta av även som anställd.
Det finns en massa nördområden där det går att hitta en marknad, tex yxskaft med inläggningar, snyggare knivskaft till morakniven. Und so weiter und so fort.
För övrigt har jag bytt yrkesbana helt 5-6 gånger. Det har mer varit slump och bananskal varje gång än överlagd strategi. Vi omges alla av möjligheter som trådar in från olika håll, men tenderar att vara väldigt fokuserade på det breda spår som ligger rakt fram.

Jag har 9kvm med ungefär 1*1 meter fri golvyta :)

Det är imponerande med folk som kan byta runt så pass mkt, jag fattar inte ens var jag ska börja (en tråd på happy var tydligen mitt val). Mitt nuvarande jobb var delvis ett bananskal, men det känns inte som det är läge att bara vänta på nästa. Du är ju dock rätt driftig.

Jag tror att en bra början är att strukturera upp vem man är, vilka kvaliteter man besitter, vilka av dem som är gångbara på arbetsmarknaden. Ta gärna hjälp av någon/några som inte tvekar att ha en egen uppfattning om dig både positivt och med de svagare sidorna. Utifrån vad man kommer fram till siktar man in sig på de troligaste träffarna och blandar upp lite med de som man tycker verkar roligast att jobba med. Utöver det bör man nog ha en bra bild av sin ekonomi. Har man råd att ta en temporär investering som i värsta fall är en förlust? Detta för att nå nya mål. Är man mentalt peppad nog att våga gå all in? Som stöd kan jag säga att väldigt många som tvingats till att sluta eller fått någon form av paket kommer tillbaka som något annat liknande och undrar varför de inte tog tag i saker tidigare. Förutsättningen är förstås att man funkade med det man gjorde innan och inte försatte sig i förändring på grund av misskötsel.

Jag tror, tyvärr, att de saker jag kanske kan anses bra på är grejer som inte riktigt har en plats på arbetsmarknaden. Men det är ju bara jag, andra ser väl saker jag inte tänker på. Så det är ju egentligen det bästa förslaget.

Om jag får gissa lite så har du säkert en massa egenskaper din omgivning uppskattar hos dig. Om du reflekterar över vilka de är, och utgår från det när du letar vidare har du bra chans att komma upp med något som du trivs med och som är efterfrågat. Underskatta inte kraften i det du lyckats med hittills och som format dig i vuxen ålder.

Någon skrev reklambyrå. Får du de tankarna, googla ”bill hicks marketing”, se youtubeklippet och kom på bättre tankar.

Som arbetande i mjukvaruutvecklingsträsket kan jag tipsa om det. Företag skriker efter folk, är du bara klyftig, bra på problemlösning och tycker att det är najs att lägga en del fritid de första fem åren för att bredda din kunskap så ärdet ett väldigt bra tips. Yrkeshögskola är en bra väg in.

Någon skrev reklambyrå. Får du de tankarna, googla ”bill hicks marketing”, se youtubeklippet och kom på bättre tankar.

Som arbetande i mjukvaruutvecklingsträsket kan jag tipsa om det. Företag skriker efter folk, är du bara klyftig, bra på problemlösning och tycker att det är najs att lägga en del fritid de första fem åren för att bredda din kunskap så ärdet ett väldigt bra tips. Yrkeshögskola är en bra väg in.

håller med, allt utom reklambranschen, riktig jävla rövbransch. Då kan du lika gärna gå porrspåret...

S Ä L J A R E.

Allt behöver säljas. Framförallt det där du inte tänker på. Strunta i telefoner i köpcentret, fastigheter, bilar, strunta i allt som riktar sig mot privatpersoner. Men säljare är ett roligt, intressant, krävande och ja vad du nu vill sätta in för adjektiv. Säljare av avfallslösningar, grävmaskiner, konsulttjänster, utbildningssystem, Jofahjälms konstiga labbutrustning. Allt behöver säljas. Eller köpas för den delen.

Lärare på folkhögskola!! T ex foto!
Graden av tillfredsställelse kan vara mycket stor. Om man gillar människor..
Jag har bytt bana från ingenjör till gymnasielärare. Succé så här långt, två år senare!

Kul att höra! Har funderat i samma banor. Att jobba med unga, göra något helt annat än näringslivet och skolloven känns som riktiga uppsidor. Hur lång tid tog det att skola om sig?

Detta har jag funderat på i många år men tyvärr är utbildningen lite för lång för att praktiskt kunna genomföra det samt att flytta blir nödvändig vilket är svårt med barn och arbetande sambo. Men om TS har lättare så onekligen bra tips! Nyttjar själv jurister i yrket ibland och nog fasen är de dyra men också en yrkesgrupp som faktiskt levererar och det i tid, oavsett tid!
Nja, se inte bara hinder. Satte mig själv på skolbänken i mogen ålder med nyköpt villa i Tjockhult, två småbarn, bil, vovve och lämnade högavlönat jobb. Nog var det kärvt ibland men det gick och dessutom filade jag ner studietiden ett halvår till 4 år. Som med alla investeringar så måste man offra något för att skörda frukterna. Är också lyckligt lottad med tålmodig fru.

Är det inte en lite trist bransch med tåg numera, bolag som bjuder under varandra och personalen får hoppa där imellan? Veolia i två är sen dags för två år på Sodexo etc.

S Ä L J A R E.

Allt behöver säljas. Framförallt det där du inte tänker på. Strunta i telefoner i köpcentret, fastigheter, bilar, strunta i allt som riktar sig mot privatpersoner. Men säljare är ett roligt, intressant, krävande och ja vad du nu vill sätta in för adjektiv. Säljare av avfallslösningar, grävmaskiner, konsulttjänster, utbildningssystem, Jofahjälms konstiga labbutrustning. Allt behöver säljas. Eller köpas för den delen.

Fast är man duktig säljare kan man ju lika gärna köra eget. Det handlar ju till 90% om sälj.

Kul att höra! Har funderat i samma banor. Att jobba med unga, göra något helt annat än näringslivet och skolloven känns som riktiga uppsidor. Hur lång tid tog det att skola om sig?
Beror på vad för lärare du vill bli och vad du har med sig sen förut, tex kan vissa yrkeskunskaper validerad för att bli yrkeslärare på gymnasiet och på så sätt korta utbildningen

Just nu är marknaden för lokförare katastrof pga Corona. Kompis avslutade lokförarutbildning i somras, det enda jobb han fick var som lokstallsarbetare. Han tog det för att vara närmare jobb när de öppnar sig.

Jag tänkte nog mest i perspektivet att börjar man utbilda sig nu är man klar när corona är över, då folk hellre åker tåg än flyger.

Pratade med yrkesvägledarna på komvux, läste en kurs på distans som jag saknade för behörighet.
Läste allt jag kunde om högskoleprovet, gick en kurs i hur man skriver högskoleprov så bra som möjligt. Skrev provet. Kom in på juristprogrammet.

Sthlm Uni tog in på 1.35 på HP på andra urvalet på jurist i höstas (vilket var ett rekordår för högskolor). Fullt genomförbart om man lägger manken till.
Språkdelen är en walk in the park. Sedan beror det på hur mycket matte man har läst.

Vet inte vad jag vill bli, men en juristexamen öppnar oändligt många dörrar, så tänker att det kommer jag på innan jag är klar.
Bra jobbat!

jag har lite problemet att jag har ett ganska bra jobb trots allt redan idag. Lite för bra för att ge upp helt enkelt även om det hade varit kul :)

Jag tror, tyvärr, att de saker jag kanske kan anses bra på är grejer som inte riktigt har en plats på arbetsmarknaden. Men det är ju bara jag, andra ser väl saker jag inte tänker på. Så det är ju egentligen det bästa förslaget.

Joe finns ingen lönsamhet i hantverket blir det svårt fast du blir ju coolare hos ungdomarna när du går en egen väg.

Mtb-guide i Hellas kanske? Ta ut ett gäng turister, självklart på E-bike för det är det senaste och lotsa de igenom.

Bra jobbat!

jag har lite problemet att jag har ett ganska bra jobb trots allt redan idag. Lite för bra för att ge upp helt enkelt även om det hade varit kul :)
Det är många som skulle sälja både sin mamma och en arm för det jobb jag hade tidigare. Men man måste trivas med livet också. Har inte ångrat mig en sekund.

Oj, det var låg poäng. Tror sista intagningen låg på 1,6 hp när jag började. Skrev 1,8 så det var inga problem och hade dessutom full arbetslivspoäng så jag var långt från gränsen. Du gör helt rätt i att låta valen värka fram under tiden. Det löser sig ?

vallis.PNG

Jaha, hur ser det ut nu då? Vad borde man bli som avdankad "journalist" som dessutom kan tänka sig att flytta från "Stockholm" och dessutom helt byta karriär?

Vad är första steget? Gå till en livscoach? Bita ihop och fortsätta tills skammen tar en? Tvinga stackars redaktörsanders att ge mig så många happygig att det går runt?

Jaha, hur ser det ut nu då? Vad borde man bli som avdankad "journalist" som dessutom kan tänka sig att flytta från "Stockholm" och dessutom helt byta karriär?

Vad är första steget? Gå till en livscoach? Bita ihop och fortsätta tills skammen tar en? Tvinga stackars redaktörsanders att ge mig så många happygig att det går runt?

Tycker ändå att kommunikatör kan vara något, kan handla om allt från web, fotografera till skriva beroende på vad du gillar. Tjänster finns inom privat näringsliv, kommun/landsting, svenska kyrkan etc.

Annars göra livsbyte med köp av hus nära cykel-/upplevelsedestination och starta eget inom upplevelse, bryggeri/bränneri eller annat. Imponerad av vad folk verkar gå runt på om man kikar på instagram, kurs i att brygga kaffe i Ådalen liksom.

Lycka till!

Om vi ska fortsätta leva med pestmutationer kanske vaccinatör kan vara något? Lär dessutom behövas överallt där det finns människor. :sneaky:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp