OT: Karriärsbytarråd-tråd

Något inom sociala medier och sånt? Borde inte vara ett jättekliv bort utbildningsmässigt och går nog att göra från vart som helst.
Jo, men det känns ju så....meta. Är det liksom på riktigt? Borde man inte börja med att bygga timmerhus och odla tobak? Tanken har så klart slagit mig eftersom det i stort sett, som du säger, borde gå att göra varifrån som helst. Och de socmed-konsulter jag stött på i många fall inte verkar vara några magiker.

Tycker ändå att kommunikatör kan vara något, kan handla om allt från web, fotografera till skriva beroende på vad du gillar. Tjänster finns inom privat näringsliv, kommun/landsting, svenska kyrkan etc.

Annars göra livsbyte med köp av hus nära cykel-/upplevelsedestination och starta eget inom upplevelse, bryggeri/bränneri eller annat. Imponerad av vad folk verkar gå runt på om man kikar på instagram, kurs i att brygga kaffe i Ådalen liksom.

Lycka till!
Mjo, det tycker jag också. Så jag har sökt en hel del såna jobb, men det verkar vara andra som gör det också.

Man kanske borde flytta till beo och börja som hundspannsförare. Proffesionell pälsklappare liksom. Börja sälja handklyvd ved till överpris. Odla mustasch, ha flanell och snacka om att leva lajf.

Jaha, hur ser det ut nu då? Vad borde man bli som avdankad "journalist" som dessutom kan tänka sig att flytta från "Stockholm" och dessutom helt byta karriär?

Vad är första steget? Gå till en livscoach? Bita ihop och fortsätta tills skammen tar en? Tvinga stackars redaktörsanders att ge mig så många happygig att det går runt?
Avdankad? Innebär det att du inte jobbat som det på länge eller att du anser dig passé?

Borde väl kunna jobba som projektledare eller liknande på mediabyrå? Men det verkar vara ett hästjobb med låg lön om jag förstått det rätt, osäker om jag har rätt.

Allt fler tidningar satsar väl annars lokalt, borde finnas jobb i de flesta mindre städer som har en lokaltidning? Det kanske är en tillräcklig nystart om du flyttar och börjar på en ny tidning?

Är det bara sportlov i fjällen vecka 9e eller sitter skribenten i Stockholm och skriver om hur det är att jobba i fjällen?

Fast jag ska kanske förstå det som att vecka 8 är det trevligare turister?

Är det bara sportlov i fjällen vecka 9e eller sitter skribenten i Stockholm och skriver om hur det är att jobba i fjällen?

Fast jag ska kanske förstå det som att vecka 8 är det trevligare turister?
Det är bara v9 och påsk du behöver undvika eller gå under jorden. Jag har inte varit i Åre v9 på många år sen jag flyttade hem men jag tror inte det blivit mindre trångt. Gotland v29 var inte heller så jäkla bra tajming..

Skribenten är väl på Happy rätt ofta och såvitt jag vet bor han i Åre.

Servicetekniker som varit uppe tidigare är bra skit. Risken är att man måste vara kvalificerad för de bra jobben men mycket gnäll i branschen att kidsen inte kan skruva.
Finns det någon lämplig utbildning för att lära sig lite mer om elektromekaniska installationer?

Annars vill muffin ha hjälp att bygga ut elnätet.

Avdankad? Innebär det att du inte jobbat som det på länge eller att du anser dig passé?

Borde väl kunna jobba som projektledare eller liknande på mediabyrå? Men det verkar vara ett hästjobb med låg lön om jag förstått det rätt, osäker om jag har rätt.

Allt fler tidningar satsar väl annars lokalt, borde finnas jobb i de flesta mindre städer som har en lokaltidning? Det kanske är en tillräcklig nystart om du flyttar och börjar på en ny tidning?
Mjo visst, lokaltidningar är väl en sak. Men det känns som jag vill bort lite från journalistiken, det finns liksom inte riktigt någon ekonomisk framtid där känns det som, inte med hedern i behåll iaf.

Jag har jobbat som journalist i snart elva (tolv?) år, så passé är nog bara förnamnet.

Jag läser det som trevligare turister v8. ?
Så kan det mycket möjligt vara, vi åker v10 varje år då vi har sportlov då. Det är inte proppfullt som v9 men det är en markant ökning av gäster under den veckan jämfört med tidigare år. Väldigt få har en dialekt som härrör norr om Dalälven, så jag tror det är många som väljer att åka den veckan istället.

Jag jobbade i skidhyran för många år sedan och det var inte kul när kön var 2h. Då var många mellanchefer jäkligt arga ?

Idag kommer vi fram och liftkort är köpt och laddat, nyckeln hämtas i en automat, utrustningen ligger i takboxen. Det är bara liftkön som kan vara ett problem oftast. Mat äter vi i boendet oftast.

Mjo visst, lokaltidningar är väl en sak. Men det känns som jag vill bort lite från journalistiken, det finns liksom inte riktigt någon ekonomisk framtid där känns det som, inte med hedern i behåll iaf.

Jag har jobbat som journalist i snart elva (tolv?) år, så passé är nog bara förnamnet.
Blir man inte bara bättre med åren? ? i min bransch anses det meriterande att ha lång erfarenhet.

Servicetekniker vindkraft lär det finnas jobb inom och utbildningen är väl inte hutlöst lång.

Verkar lönsamt. Även om det behövs lite mer jobb än bara klyvningen:

Tråksvaret är väl annars nåt med kommunikation eller "content" som flera redan påpekat men det klassificerar kanske inte om "karriärbyte". Influencer?

/Johan
Egentligen är väl inte "content" en dålig idé, det brukar bara vara så att det krävs lite hippare erfarenheter för att hamna där.

Jag tror du ska fundera på något där du får använda en blandning av hantverk, teknik och problemlösning. Gärna där det även finns behov av civilicerad kundkontakt genom prat eller skrift.

Du gillar ju att slöjda saker, du är tekniskt allmänbildad (och inte tappad bakom en vagn rent intellektuellt). Du är också verbal i både text och tal vilket jag tror kan skilja ut dig från en del andra mer hantverkar-hantverkare så att säga.

Jag har ingen aning om löneläget, men spontant känns det inte omöjligt att olika former av tex servicetekniker inom nischbranscher kan ligga runt 30 i lön? Nån som vet? Kommer du in som tekniker av något slag på ett större teknikföretag så finns det ju sedan säkert möjligheter till jobbyte inom företaget.
jag tycker samma nu som för ett år sen.

I branschen jag örlar i utkanten av så är serviceteknikerna även säljande. Det uppfattas säkert av många som mer givande och socialt än rent underhållsarbete (jag är inte en av dom, ska jag byta jobb så vill jag inte sälja och helst inte prata med nån)

En lite ohippare titel man kan ha span på i det där rit- och skrivuniversumet är ju "teknisk skribent". Finns nog en rätt bred palett av uppdrag där en del kan kräva en del kreativ problemlösning och lite allmän händighet och inte bara att underhålla manualen till nån teknisk pryl.

/Johan

Sälja ved verkar poppis bland avdankade journalister!
Jag kan starta en tidning med honom "Got wood". Fy fan, torr björkved, det går man ju igång på!

Ved är i alla fall en bristvara. (Men 1000 bönder har väl redan upptäckt det och några miljoner kubik ligger på tork)

Är inte problem ofta att man bör gå till nåt inte från nåt?

Sälja ved verkar poppis bland avdankade journalister!
Han skulle bara ha satsat på en finare vedmaskin och lagt till en böstrumma efter bandet.

Konsult, skriva teknisk dokumentation, ändringsärenden osv. Inte jättekul, men med bra läsförståelse, tekniska kunskaper, och ett bra skriftspråk så behöver du nog bara få in foten. Sen se till att inte bli utbränd av mer jobb än tid.

Vad vill du själv? Du har säkert idéer om var du vill bo och någon slags känsla för vad som skulle vara kul att jobba med. Om inte kan du börja med det motsatta och sortera bort alla jobb du inte vill ha och alla ställen du inte vill bo. Titta sedan på din kompetens och erfarenheter och fundera på om du kan komplettera dem för att nå dit du vill. En klassisk swot-analys egentligen. Vill du till exempel bli influenser så lista ut hur man gör och bli det.

Servicetekniker som varit uppe tidigare är bra skit. Risken är att man måste vara kvalificerad för de bra jobben men mycket gnäll i branschen att kidsen inte kan skruva.
Finns det någon lämplig utbildning för att lära sig lite mer om elektromekaniska installationer?

Annars vill muffin ha hjälp att bygga ut elnätet.

Ja jag anställer direkt, eller mina branschkollegor. Med eller utan resor, KY-utbildning finns.

Elnätet behöver all hjälp den kan få. Som tidigare nämnt så behöver även vindkraften det och ge det nån månad så även solcellsbranshen =)

Det finns inte en jävel som kan något tekniskt längre. Men kunniga på sociala medier verkar det gott om.
mvh #surteknikgubbe

Jag ser regelbundet annonser från typ Östersund, Jämtland eller Härjedalen där de letar folk som vill flytta upp och antingen jobba på distans eller ta lokala jobb. Så om du är ute efter en flytt så går det säkert att kombinera med nytt jobb.

Är lite inne på samma linje som Hasse, teknisk skribent, kunde det vara något? Eller är det INTE skriva som gäller?

Jag ser regelbundet annonser från typ Östersund, Jämtland eller Härjedalen där de letar folk som vill flytta upp och antingen jobba på distans eller ta lokala jobb. Så om du är ute efter en flytt så går det säkert att kombinera med nytt jobb.

Är lite inne på samma linje som Hasse, teknisk skribent, kunde det vara något? Eller är det INTE skriva som gäller?
Det är ont om folk som kan skriva vettiga texter som går att begripa både nu och senare.

Om jag blir arbetslös bortom räddning, vilket fan inte är omöjligt, så tror jag på elnätet för egen del.
Jag tror jag hade gillat det men inte tillräckligt för att sätta mig i skolbänken utan tvång.
Mina barn blir vuxna lagom till min pension så ska jag sälja ved eller nåt får det bli då.

Istället behöver jag en plan för vilken ambitionsnivå jag ska ha resten av arbetslivet. Vad mer vill jag åstadkomma och till vilket pris?
Det är lätt det traglar på i halvt misär och det tror jag är farligt. Drömma är bra men börjar man bli bitter är det kanske dags att ta konsekvenserna.
Love it or leave it!

Jaha, hur ser det ut nu då? Vad borde man bli som avdankad "journalist" som dessutom kan tänka sig att flytta från "Stockholm" och dessutom helt byta karriär?

Vad är första steget? Gå till en livscoach? Bita ihop och fortsätta tills skammen tar en? Tvinga stackars redaktörsanders att ge mig så många happygig att det går runt?
Är det så att du är beredd att flytta för att få det jobb du vill eller vill du flytta oavsett? Då kanske jobbet är sekundärt?
Livscoach låter som ett bra fösta steg då i foten en vägledare i din hemkommun.

Jo, jag ser också dem. Men det verkar handla rätt mkt om typ mjukvarufolk. Iaf det jag sett.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp