Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, men det känns ju så....meta. Är det liksom på riktigt? Borde man inte börja med att bygga timmerhus och odla tobak? Tanken har så klart slagit mig eftersom det i stort sett, som du säger, borde gå att göra varifrån som helst. Och de socmed-konsulter jag stött på i många fall inte verkar vara några magiker.Något inom sociala medier och sånt? Borde inte vara ett jättekliv bort utbildningsmässigt och går nog att göra från vart som helst.
Mjo, det tycker jag också. Så jag har sökt en hel del såna jobb, men det verkar vara andra som gör det också.Tycker ändå att kommunikatör kan vara något, kan handla om allt från web, fotografera till skriva beroende på vad du gillar. Tjänster finns inom privat näringsliv, kommun/landsting, svenska kyrkan etc.
Annars göra livsbyte med köp av hus nära cykel-/upplevelsedestination och starta eget inom upplevelse, bryggeri/bränneri eller annat. Imponerad av vad folk verkar gå runt på om man kikar på instagram, kurs i att brygga kaffe i Ådalen liksom.
Lycka till!
Avdankad? Innebär det att du inte jobbat som det på länge eller att du anser dig passé?Jaha, hur ser det ut nu då? Vad borde man bli som avdankad "journalist" som dessutom kan tänka sig att flytta från "Stockholm" och dessutom helt byta karriär?
Vad är första steget? Gå till en livscoach? Bita ihop och fortsätta tills skammen tar en? Tvinga stackars redaktörsanders att ge mig så många happygig att det går runt?
Det är bara v9 och påsk du behöver undvika eller gå under jorden. Jag har inte varit i Åre v9 på många år sen jag flyttade hem men jag tror inte det blivit mindre trångt. Gotland v29 var inte heller så jäkla bra tajming..Är det bara sportlov i fjällen vecka 9e eller sitter skribenten i Stockholm och skriver om hur det är att jobba i fjällen?
Fast jag ska kanske förstå det som att vecka 8 är det trevligare turister?
Jo, det har varit min livslånga plan. Dock inte att flytta till nån form av "skidort" det lockar föga (i Liljeroths text låter det som Åre om vi ska hålla oss inom sveriges gränser), utan snarare ett mindre samhälle i sydvästra delen av jämtland.Som cyklist är det ju lätt att tänka sig att flytta till fjälls så det här är väl på temat https://www.akaskidor.se/artiklar/artiklar/20181113/guide-bo-pa-skidort/
Mjo visst, lokaltidningar är väl en sak. Men det känns som jag vill bort lite från journalistiken, det finns liksom inte riktigt någon ekonomisk framtid där känns det som, inte med hedern i behåll iaf.Avdankad? Innebär det att du inte jobbat som det på länge eller att du anser dig passé?
Borde väl kunna jobba som projektledare eller liknande på mediabyrå? Men det verkar vara ett hästjobb med låg lön om jag förstått det rätt, osäker om jag har rätt.
Allt fler tidningar satsar väl annars lokalt, borde finnas jobb i de flesta mindre städer som har en lokaltidning? Det kanske är en tillräcklig nystart om du flyttar och börjar på en ny tidning?
Så kan det mycket möjligt vara, vi åker v10 varje år då vi har sportlov då. Det är inte proppfullt som v9 men det är en markant ökning av gäster under den veckan jämfört med tidigare år. Väldigt få har en dialekt som härrör norr om Dalälven, så jag tror det är många som väljer att åka den veckan istället.Jag läser det som trevligare turister v8. ?
...Börja sälja handklyvd ved till överpris. ..
Blir man inte bara bättre med åren? ? i min bransch anses det meriterande att ha lång erfarenhet.Mjo visst, lokaltidningar är väl en sak. Men det känns som jag vill bort lite från journalistiken, det finns liksom inte riktigt någon ekonomisk framtid där känns det som, inte med hedern i behåll iaf.
Jag har jobbat som journalist i snart elva (tolv?) år, så passé är nog bara förnamnet.
Det beror nog på om man gör samma sak om och om igen eller om man gör nya grejer då och då.Blir man inte bara bättre med åren? ? i min bransch anses det meriterande att ha lång erfarenhet.
Servicetekniker vindkraft lär det finnas jobb inom och utbildningen är väl inte hutlöst lång.
Egentligen är väl inte "content" en dålig idé, det brukar bara vara så att det krävs lite hippare erfarenheter för att hamna där.Verkar lönsamt. Även om det behövs lite mer jobb än bara klyvningen:
Tråksvaret är väl annars nåt med kommunikation eller "content" som flera redan påpekat men det klassificerar kanske inte om "karriärbyte". Influencer?
/Johan
Sant det, två år är utbildningen iaf. Jag är ofta avundsjuk på teknikerna i mina projekt..Det beror nog på om man gör samma sak om och om igen eller om man gör nya grejer då och då.
jag tycker samma nu som för ett år sen.Jag tror du ska fundera på något där du får använda en blandning av hantverk, teknik och problemlösning. Gärna där det även finns behov av civilicerad kundkontakt genom prat eller skrift.
Du gillar ju att slöjda saker, du är tekniskt allmänbildad (och inte tappad bakom en vagn rent intellektuellt). Du är också verbal i både text och tal vilket jag tror kan skilja ut dig från en del andra mer hantverkar-hantverkare så att säga.
Jag har ingen aning om löneläget, men spontant känns det inte omöjligt att olika former av tex servicetekniker inom nischbranscher kan ligga runt 30 i lön? Nån som vet? Kommer du in som tekniker av något slag på ett större teknikföretag så finns det ju sedan säkert möjligheter till jobbyte inom företaget.
Medel för en vindkraftare verkar vara ca 34"jag tycker samma nu som för ett år sen.
Och jag förstår fortfarande inte exakt vad du menar.jag tycker samma nu som för ett år sen.
Jag kan starta en tidning med honom "Got wood". Fy fan, torr björkved, det går man ju igång på!Sälja ved verkar poppis bland avdankade journalister!
![]()
Anders Ingvarsson – chefredaktören som hoppade av och ställde sig vid vedkapen
I nästan 30 år arbetade Anders Ingvarsson i mediebranschen, först som reporter och sedan som chefredaktör. Bland annat för alla fyra hälsingetidningarna och Gefle Dagblad. När Bonnier köpte Mittmedia bytte han bana – och ställde sig vid vedkapen.www.svt.se
Han skulle bara ha satsat på en finare vedmaskin och lagt till en böstrumma efter bandet.Sälja ved verkar poppis bland avdankade journalister!
![]()
Anders Ingvarsson – chefredaktören som hoppade av och ställde sig vid vedkapen
I nästan 30 år arbetade Anders Ingvarsson i mediebranschen, först som reporter och sedan som chefredaktör. Bland annat för alla fyra hälsingetidningarna och Gefle Dagblad. När Bonnier köpte Mittmedia bytte han bana – och ställde sig vid vedkapen.www.svt.se
Tex servicetekniker inom vindkraft som nämns ovan.Och jag förstår fortfarande inte exakt vad du menar.
Det är nog bättre förhållande och försäkringar om du är i Canada.Köra grus genom ett guldvaskverk i Alaska hade passat mig ypperligt.
Just det ja. Bra tänkt.Det är nog bättre förhållande och försäkringar om du är i Canada.
Servicetekniker som varit uppe tidigare är bra skit. Risken är att man måste vara kvalificerad för de bra jobben men mycket gnäll i branschen att kidsen inte kan skruva.
Finns det någon lämplig utbildning för att lära sig lite mer om elektromekaniska installationer?
Annars vill muffin ha hjälp att bygga ut elnätet.
Det är ont om folk som kan skriva vettiga texter som går att begripa både nu och senare.Jag ser regelbundet annonser från typ Östersund, Jämtland eller Härjedalen där de letar folk som vill flytta upp och antingen jobba på distans eller ta lokala jobb. Så om du är ute efter en flytt så går det säkert att kombinera med nytt jobb.
Är lite inne på samma linje som Hasse, teknisk skribent, kunde det vara något? Eller är det INTE skriva som gäller?
Är det så att du är beredd att flytta för att få det jobb du vill eller vill du flytta oavsett? Då kanske jobbet är sekundärt?Jaha, hur ser det ut nu då? Vad borde man bli som avdankad "journalist" som dessutom kan tänka sig att flytta från "Stockholm" och dessutom helt byta karriär?
Vad är första steget? Gå till en livscoach? Bita ihop och fortsätta tills skammen tar en? Tvinga stackars redaktörsanders att ge mig så många happygig att det går runt?
Ja! Men vilka minnen!Just geologi och karriärbyte var länge sen på happy?
Jo, jag ser också dem. Men det verkar handla rätt mkt om typ mjukvarufolk. Iaf det jag sett.Jag ser regelbundet annonser från typ Östersund, Jämtland eller Härjedalen där de letar folk som vill flytta upp och antingen jobba på distans eller ta lokala jobb. Så om du är ute efter en flytt så går det säkert att kombinera med nytt jobb.
Är lite inne på samma linje som Hasse, teknisk skribent, kunde det vara något? Eller är det INTE skriva som gäller?