[OT] Kök, Kvik eller Ikea? (Det blev Kvik)

Supersonic

Aktiv medlem
Har precis införskaffat ett radhus vilket är i behov av ett nytt kök. Efter att inhämtat offerter visar det sig att Ikeakök kostar 31000 för skåp mm utan vitvaror. Samma nivå kostar 40000 kr hos Kvik och 42000 hos HTH. Nu till min fråga, är det värt 9000 kr extra för ett Kvik-kök istället för ett Ikea? Någon som har erfarenhet av Kvik-kök och vet vad de håller för kvalitet?

Senast ändrad:
Jag har dåliga erfarenheter av Kvik. Jag säger IKEA.
IKEA har dessutom mått som bättre passar den vanliga svenska standarden.

IKEA. Då får du mer än halva pengen kvar mot HTH att köpa annat kul för.

Vi har haft vårt IKEA kök i 4 år och är riktigt nöjda.

Är också väldigt nöjd med vårt Ikeakök. Eftersom vi bor i ett dockhus var vi tvungna att göra lite fixande för att få allt på plats men det kan man ju inte lasta ikea för. Å andra sidan har jag hört gott om kvik också.

Ta och lägg 4500 på bättre vitvaror och resterande på ett trevligt housewarmingparty.

IKEA:s kök är bra, men köp inga vitvaror där! Har dåliga erfarenheter av deras vitvaror och ett flertal har havererat efter garantin gått ut!

Pastis skrev:
-------------------------------------------------------
> IKEA:s kök är bra, men köp inga vitvaror där!
> Har dåliga erfarenheter av deras vitvaror och ett
> flertal har havererat efter garantin gått ut!

IKEA har inga egna vitvaror. IKEA säljer Whirpool och Electrolux. Så har du haft problem så är det inte IKEAs fel utan bara otur.

alfa nick skrev:
> Same shit different name!

Vitvaror eller kök?

Om du menar kök så kanske det är same shit men den skiljer en del i pris. IKEA är överlägset!

Som sagt tidigare, inga vitvaror. Diskbänkarna verkade veka och tråkiga. Bänkskivorna i laminat ger jag inte heller mycket för. Resten är bra.

Köket hemma är ikea. Köpte bänkskivor direkt från LG(inte elektronikmärkte) och diskbänk från decosteel.

Köper man stommar och luckor från ikea så har man råd att lyxa till kakel, bänkskivor och diskbänk från andra ställen.

flog skrev:
> Som sagt tidigare, inga vitvaror.

Förstår inte. Vad är det för fel på Electrolux? Whirpool är väl lite billigare men fortf bra stuff!

MTBiker: Ikea är väl en så stor kund hos E-lux att de kan påverka och speca grejerna för att pressa priserna? Så Ikea E-lux BEHÖVER inte vara samma som E-lux Home?

Men du jobbar väl på Ikea? Kan du inte gå och fråga någon på köksavdelningen? ;-)

Ha ha! Jo jag jobbar på IKEA ;)

Men jag är också kund och det har hänt, en gång iaf att jag inte var nöjd med en produkt jag köpt på IKEA.

JLarsson skrev:
> Jag säger Electrolux Homebutik.

Jo, fast offerten för mig på Electrolux Home hamnade på 90.000 EXKLUSIVE vitvaror. På IKEA blev slutnotan 47.000 INKLUSIVE vitvaror.

Skogling skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag säger Electrolux Homebutik.
>
> Jo, fast offerten för mig på Electrolux Home
> hamnade på 90.000 EXKLUSIVE vitvaror. På IKEA
> blev slutnotan 47.000 INKLUSIVE vitvaror.

+1

Skogling skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Jag säger Electrolux Homebutik.
>
> Jo, fast offerten för mig på Electrolux Home
> hamnade på 90.000 EXKLUSIVE vitvaror. På IKEA
> blev slutnotan 47.000 INKLUSIVE vitvaror.

Helt plötsligt så känns inte Ingvars miljarder helt oförtjänta.

Kul med radhus! Ligger det bra till för cykling?

Jag röstar som många andra på IKEA.
1. De är billiga och bra.
2. De har grym returhantering om det går sönder.
3. Om ni känner att ni vill byta luckor om 5-10 år så kommerdet troligtvis går bra med IKEA-luckor. Detta gjorde vi så vi fick ett fräscht kök för under 10 tkr.

Har hört från någorlunda säker källa att IKEA's stommar är desamma som Marbodals.
Skall tydligen komma från samma tillverkare...

Sen vet jag iofs inte huruvida Marbodals kök är något att ha.
Jag har köpt ett IKEA-kök som är under montering i nuläget. Än så länge har jag inget att gnälla på...

MTBiker skrev:
> Pastis skrev:
> -----
> > IKEA:s kök är bra, men köp inga vitvaror
> där!
> > Har dåliga erfarenheter av deras vitvaror och
> ett
> > flertal har havererat efter garantin gått ut!
>
>
> IKEA har inga egna vitvaror. IKEA säljer Whirpool
> och Electrolux. Så har du haft problem så är
> det inte IKEAs fel utan bara otur.

fast för 3 år sen stod det "Ikea by whirpool" på alla vitvaror, det gör det inte längre, nu står det bara ikea. så vetefan om de verkligen köper in av dem längre.

men jag kan instämma i att lägga en röst på ikeas kök. haft ett i 3 år, grymt nöjd. lika bra som nån annan. o som redan nämnts, väldigt bra service om det ä nå problem.

Senast ändrad:
JWL skrev:
> Kul med radhus! Ligger det bra till för cykling?
>
Jo det ligger på Spartallsvägen i Hille (Gävle), 150 m från Testebovallens slinga och 500 från Skidstavallens rundor :) Det är väl bara du som bor närmare skogen än så :)
Perfekt även för grusvägssnurr ovanför Åbyggeby och Bönanrundor.

Jensen skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Pastis skrev:
> >
>
> > -----
> > > IKEA:s kök är bra, men köp inga vitvaror
> > där!
> > > Har dåliga erfarenheter av deras vitvaror
> och
> > ett
> > > flertal har havererat efter garantin gått
> ut!
> >
> >
> > IKEA har inga egna vitvaror. IKEA säljer
> Whirpool
> > och Electrolux. Så har du haft problem så är
> > det inte IKEAs fel utan bara otur.
>
> fast för 3 år sen stod det "Ikea by whirpool"
> på alla vitvaror, det gör det inte längre, nu
> står det bara ikea. så vetefan om de verkligen
> köper in av dem längre.
>
> men jag kan instämma i att lägga en röst på
> ikeas kök. haft ett i 3 år, grymt nöjd. lika
> bra som nån annan. o som redan nämnts, väldigt
> bra service om det ä nå problem.

Tro mig. IKEA har Whirpool och Electrolux. Sen att IKEA betalar för att få sin logga på deras produkter är en annan sak.

MTBiker skrev:
> Tro mig. IKEA har Whirpool och Electrolux. Sen att
> IKEA betalar för att få sin logga på deras
> produkter är en annan sak.

det jag bara undrar, är alla produkter det? undrar bara varför "by electrolux" osv. har försvunnit :D Ikea hare ju stått hela tiden :D

MTBiker skrev:
> Pastis skrev:
> -----
> > IKEA:s kök är bra, men köp inga vitvaror
> där!
> > Har dåliga erfarenheter av deras vitvaror och
> ett
> > flertal har havererat efter garantin gått ut!
>
>
> IKEA har inga egna vitvaror. IKEA säljer Whirpool
> och Electrolux. Så har du haft problem så är
> det inte IKEAs fel utan bara otur.

Fel! När jag köpte vitvarorna så designade IKEA sina egna maskiner och använde sedan Whirpools fabrik för tillverkningen. "For IKEA by Whirpool" stod det på mina maskiner.

Men har IKEA nu slutat med det så är det ett plus, men Whirpool är inte själva något kvalitetsmärke. Har bytt till Electrolux och "ta i trä" de fungerar felfritt.

Pastis skrev:
> IKEA:s kök är bra, men köp inga vitvaror där!
> Har dåliga erfarenheter av deras vitvaror och ett
> flertal har havererat efter garantin gått ut!

+1

Blandarna IKEA kränger är iaf ett skämt. Det mesta är ett skämt på IKEA men deras stommar för köksskåp är same shit som överallt annars (dvs spån och crap).

Luckorna har inga större kvalitetsproblem men är ju fruktansvärt tråkiga. Handtagen de samma.

Rekommenderar dig att titta på Ballingslöv också.

Vitvaror köpes helst lokalt i en hemmabutik eller liknande. Oslagbart när saker bråkar, iaf de fall jag känner till. Pruta bara inte för mycket.

Superclasse skrev:
> Har hört från någorlunda säker källa att
> IKEA's stommar är desamma som Marbodals.
> Skall tydligen komma från samma tillverkare...

+1 på det.

Sedan kan man, om man nu inte gillar IKEA's luckor/lådor etc. välja en annan tillverkare för just detta. Måtten (lådljup, luckbredd/-höjd osv.) är oftast standardiserade

DeLiQ skrev:
> Superclasse skrev:
> -----
> > Har hört från någorlunda säker källa att
> > IKEA's stommar är desamma som Marbodals.
> > Skall tydligen komma från samma tillverkare...
>
> +1 på det.
>

Skulle vara intressant att få reda på vem din "någorlunda säkra källa" är.
För det där är en skröna som dyker upp då och då.
För övrigt märkligt att folk som här på Happy köper dyra cyklar mm av ett visst märke tror att när det kommer till kök så är Ikea trovärdigast och alla som är dyrare har samma saker fast de tar mycket mer betalt för "märket". För på kök får man inte det man betalar för....

har lite tråkiga erfarnheter från ikeas köksprylar överlag tyvärr... Köpte helt nytt kök från dem för tre år sedan, redan efter ett år började vi starkt att ifrågasätta det valet, taskig passform och tveksam ytbehandling var väl de största och mest påtaglig minusen, sedan att det kändes jäkligt lågkvalitativt var en annan grej, då skall sägas att det var långt ifrån deras billigaste kök... sammanfattningen är: snyggt att se på, trist att behöva använda

flog skrev:
> Köper man stommar och luckor från ikea så har
> man råd att lyxa till kakel, bänkskivor och
> diskbänk från andra ställen.

Så gjorde vi och är löjligt nöjda... Jag lägger hellre mellanskillnaden på cykelprylar eller andra saker..
IKEA's diskhoar var sjukt tunna och vitvaror kollade vi inte ens på där...

som underscore nämner, deras blandare, dem bör man undvika. jobbar på byggen, o man har fått höra det några gånger, vilken skit det är :D släpper tydligen över varmvatten från varma sidan, till kalla sidan osv.

Det är inte samma mått hos alla kökstillverkare. Kollade på till exempel tillsatser till mina lådor då jag tyckte ikeas var tråkiga(har ju ett ikeakök). Kollade visserligen bara två ställen vara marbodal var ett. Deras passade inte.

Den svenska tillverkaren Differey tillverkar skåpsluckor speciellt anpassade efter Ikeas skåp Faktum. Riktigt snygga och man kan få dem i precis vilken färg som helst som man är böjd att välja.

I övrigt börjar jag väl inse att jag som kör omkring på fultyska Canyon och är nöjd med det, nog även är en Ikeamänniska när det gäller kök. Börjar luta åt att det blir Ikea skåpstommar mm, men andra handtag, och annan diskho och blandare. Vitvarorna köper jag från det lokala Mediamarkt eller via nätet.

Vi har haft vårt IKEA-kök sedan 2005 och det har fungerat bra, bortsett från hällen/inbyggnadsugnen som suger ordentligt.

Vill man inte ha Ikeas laminatskivor får man väl kladda ihop en egen av kolfiber :)

Har inte läst igenom hela tråden men en sak att notera är att Ikea inte har svensk standardhöjd 850 mm att erbjuda på överskåp, har ialla fall varit så. Antingen blir det snålvarianten kontinentalhöjd 700 mm (det mest opraktiska som finns, enbart för att snåla på pengar) eller någon lustig variant på 920 mm som passar extremt dåligt i en svensk standardvilla med 2400 mm takhöd. Hur kul ser det ut med taklisten precis ovan luckan. Nummer ett enligt mig är Ballingslöv. Hur kul är det att stå och skruva ihop en massa flatpack stommar?
Ikea är väl det närmaste kinarello man kan komma i köksväg.

Senast ändrad:
Schreddan skrev:
> DeLiQ skrev:
> -----
> > Superclasse skrev:
> >
>
> > -----
> > > Har hört från någorlunda säker källa att
> > > IKEA's stommar är desamma som Marbodals.
> > > Skall tydligen komma från samma
> tillverkare...
> >
> > +1 på det.
> >
>
> Skulle vara intressant att få reda på vem din
> "någorlunda säkra källa" är.

Min info kommer från en bekant som jobbar på ett företag som tillverkar och levererar board-skivor
till denna underleverantör.

hille skrev:
> Hur kul är det att stå och skruva
> ihop en massa flatpack stommar?

Ingen aning.. Det gjorde dom som fixade köket..

Johan A skrev:
> hille skrev:
> -----
> > Hur kul är det att stå och skruva
> > ihop en massa flatpack stommar?
>
> Ingen aning.. Det gjorde dom som fixade köket..

Med tanke på hur mycket pengar man sparar så är det helt ok. Går rätt snabbt. Men använd skruvdragare.

Vi har haft kvik nu i två år.. Mycket nöjd än så länge. Montaget var inte svårt och jag gillar de lite högre stommarna. Klart vi kollade på IKEA med de hade inget kök i rätt färg. Kviks 120 breda stommar med lådor är grymma!

Dock måste jag lägga in en brasklapp. När jag hämtade "köket" på kvik låg allting löst. Det enda som var ordentligt inslaget var luckorna. Helt omöjligt att få någon överblick om vad man hade fått och allt bara flög omkring i bilen.. Krävdes nog tyvärr 6-7 återbesök innan vi hade ett komplett kök men aldrig några problem med kvik men ingen kompensation heller..

Har jobbat som IKEA-montör i flera år, varav kök var en stor del. Nu är det ju visserligen över 4 år sedan jag slutade med det, men det där med att IKEA och Marbodal är same shit har jag också hört.

Jag gillar IKEAs kök, men jag skulle inte köpa deras bänkskivor i trä då de har en jäkla tendens att spricka och slå sig. Vi hade otroligt mycket reklamationer på sånt. Diskhoarna och blandarna är också lite av ett skämt.

Man får nog överlägset mest ut av pengarna om man kombinerar IKEA med vitvaror och detaljer ifrån andra leverantörer.

Jensen skrev:
> som underscore nämner, deras blandare, dem bör
> man undvika. [...]
> släpper tydligen över varmvatten från varma
> sidan, till kalla sidan osv.

Är inte det hela poängen med en blandare? ;-)

Bygger ett nytt kök just nu.
Stommar, lådor o luckor är från Ikea. Går rätt fort att få ihop dessa. Och jag måste säga att låd-konstruktionen är grym! En låda tar inte många sekunder att montera. Stommarna skruvar man lätt ihop på en kväll.
Ja lägger hellre lite extra krut på bänkskiva, diskbänk och vitvaror än på stommarna.

En suddig mobilbild:
kitchen.jpg

(det blåa är skyddsplast)

Har hittills bara haft lite svårt att hitta rätt bland alla kartonger..
Ikeas plocklistor är grymma! Allt står i rätt ordning när det skall plockas påvaruhuset.
Jag saknar Kviks 120cm lådor men kollegor som byggt Kvik kök var rätt trötta på alla turer till Kvik för att hämta varor som blivit fel så jag gick på Ikea.

Diskbänk köpte jag från Landskrona Rostfria, grymt att kunna beställa utefter ens önskemål (mått uppvik, etc) även ho:n är i valfria mått (400x640mm) plåttjocklek 1,25mm på bänken hon är 1,5mm. Ikea kör med 0,8mm om jag inte missminner mig.
Bänkskiva blir troligen Andrews Granite, väldigt prisvärda stenskivor dock ej gratis ändå men 50% av vad den lokala stenskiveleverantören vill ha.
Vitvaror handlar jag nog från Gränsbyggden som verkar ha ett grymt utbud.

Go Natt!
/David

Tillbaka
Topp