Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Så här till jul och nyår kan jag lyxa till det med att ta rumstempererade ägg, lägg i vatten 60 grader och 60 minuter. Kyl av i kallvatten och låt vila i kylskåp en timme.
Men allt handlar om hur färska äggen är och vad hönorna fått äta. Det är skillnad på ägg och ägg.
Kör Heston Blumenthals sätt: ägg i från början, koka upp med lock från kallt vatten, när det kokar slår man av värmen och drar bort kastrullen. Låt stå med lock ca 6min (beror ju på hur stort ägg och snabbt vattnet kokat upp iofs).
Ger en fast vita och krämig gula. Och är energisnålt.
Lägger dem på en bit blankpolerad och böjd aluminium från en skrotad Landrover,
allt ställs i solen en stund, en 20 min kanske. Ganska lagom mjuka då.
Det har sina fördelar att bo där solen står riktigt högt.
67 gr i en timme i SVbaljan lär funka, eller ett normaldiskprogram i maskinen, men oftast 8.30 nerlagda i kokande och spolande kallt när klockan piper.
En annan fråga är hur mycket man lägger på koktiden när man är på höjd. Den obetydliga höjdökningen från mitt hem, 90 möh till fjällstugan, 670 möh, kräver ca 45 sek extra inbillar jag mig.
PederO skrev:
-------------------------------------------------------
> En annan fråga är hur mycket man lägger på
> koktiden när man är på höjd. Den obetydliga
> höjdökningen från mitt hem, 90 möh till
> fjällstugan, 670 möh, kräver ca 45 sek extra
> inbillar jag mig.
När vattnet kokat upp så tar jag kastrullen av från värmen och låter äggen ligga och gosa till sig under lock i 6 min. Äggen blir då perfekta enligt min smak. Krämig, nästan lite rinnig gula.
Jag lägger i äggen i kallt vatten innan jag slår på plattan.
När vattnet kokar stänger jag av plattan, men kastrullen får stå kvar i ca 10 minuter.
Sedan snabb avkylning under rinnande kallt vatten.
Stora ägg blir då aningens lösa i gulan, medan normala ägg blir precis genomkokta i gulan lagom för att skiva på kaviarmackan.
Om de ligger kallt vatten från start så 5 minuter ca för Medium-ägg. Om bråttom så kokar jag vattnet i vattenkokaren och kör 1 cm vatten i pannan med äggen under tiden. 6-7 minuter sen jag hällt på det kokande vattnet. Käkar 1-3 ägg om dagen och vill ha gulan så jag kan skiva med äggskivare, dvs. just så den inte rinner.
maghog skrev:
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjena!
> >
> > Jag kokar inte ägg, det gör min butler.
>
>
> Vad kostar det att ha en butler idag? Kan man
> göra rutavdrag även om det är fast tjänst?
Koka? Det tar ju månader att få till ett gott ägg!
Tusenåriga ägg (kin. pidan) är en kinesisk matingrediens som tillverkas av ägg från anka, höns eller vaktel. Ursprungligen handlade det om en konserveringsmetod: färska ägg bakas in i en blandning av lera, aska, salt, osläckt kalk och risagnar och får vara i veckor eller månader. När äggen är färdiga har de mörkgrön krämig äggula med doft av surströmming, medan äggvitan är en styv mörkbrun gelé utan särskild arom.
Kneecap skrev:
> maghog skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Kneecap skrev:
> > ---------------------------------------------------
> > > Tjena!
> > >
> > > Jag kokar inte ägg, det gör min butler.
> >
> >
> > Vad kostar det att ha en butler idag? Kan man
> > göra rutavdrag även om det är fast tjänst?
>
> Tjena!
>
> Om du måste fråga har du inte råd.. :)