[OT] Köksassistent

Hannosaurus

Ny medlem
[OT] Köksassistent
Jag håller på att komma ut ur husmorsgarderoben och har upptäckt att livet som fastkedjad vid spisen inte alls är så pjåkigt. Alternativt är det min inre hipster som vill ut medelst surdagsbak.

För att klara av de högt uppsatta ambitionerna behöver kökets maskinpark utökas med en assistent. Den nuvarande assistenten är nämligen inte alltid hemma och är dessutom öldriven.
Men vilken assistent rekomenderas?

Den ska klara av tunga och lite större degar samt vispa, mixa, skära, hacka och mala saker osv utan att klaga. Stark motor är ett krav

Kvalitet har företräde framför pris.

Tips?

[OT] Köksassistent
Elextrolux assistent har ju funnits sen 40-talet, finns en i vart och varannat hem och jag tror att de flesta snurrar än (har själv en från troligt 70-tal). http://bagarenochkocken.se/ankarsrum-assistent-original Finns åtskilliga tillbehör att köpa till såsom köttkvarn, mixer, korvhorn, degkrok etc. Tillbehör finns här http://shop.electrolux.se/node543.aspx?wscid=5

Annars tycker jag att KitchenAid är ruskigt snygga och det verkar finnas lika mycket tillbehör till dem. http://bagarenochkocken.se/kitchenaid-koksassistent-koksmaskin Har dock ingen erfarenhet av den.

Edit: Tvåa på pucken som vanligt...

Senast ändrad:
[OT] Köksassistent
Jag har en Electrolux (Ankarsrum) assistent original. Jag gillar den, min mamma gillar den inte. Hon lånade den och hade synpunkter på degkroken. Men för mig funkar den bra.

Jag mal saker i köttkvarnen, rotfrukter, grönsaker och nötter. Funkar hur bra som helst.

Vad du än väljer, se till att ha tillräckligt stark motor!

[OT] Köksassistent
Maskinerna är ju tunga as som man inte gärna flyttar runt. Ett tips är därför att låta estetiken väga tungt. Står den framme kommer den att användas mer.

Själv är jag supernöjd med min Ankarsrum. Färsk pasta tillagas numera på några minuter.

[OT] Köksassistent
Jag har en Electrolux 70-talsmaskin, vackert blekorange, som tuggar på utan minsta tecken på utmattning. Som på den här bilden, fast annan färg och inte komplett uppsättning tillbehör. Jag har "ärvt" den av mormor som nu bor på äldreboende och inte har bakat på de senaste 6-7 åren.

143910572_1.jpg

[OT] Köksassistent
Jag knycker tråden lite. Saknar köttkvarnen till min gamla Elektrolux. Ingen som har en liggande som bara samlar damm och tar plats? Kan betala med både pengar och hemgjord korv :)

[OT] Köksassistent
Se där.

Boschen verkar intressant.

Ankarsrums Assistent ligger som favorit. Föräldrarna har, eller snarare hade, en Elektrolux-variant. Den imploderade efter 30 års trogen tjänst. Klarar den av 30 års hårt användande så är det å andra sidan ett rätt gott betyg som kan motivera priset som blir med alla tillbehör.

KitchenAid ska enligt uppgift ha för klen motor.

[OT] Köksassistent
Bosch har väl omrörningen underifrån? jag tyckte det var en dålig lösning och köpte en Electrolux Assistent ( trots personalrabatt på Bosch)

[OT] Köksassistent
De kostar ju som sagt en del så det kan vara värt att leta efter en begagnad (om du inte är känslig för sånt). Såg nyligen ett komplett kit med de flesta tillbehör för 700 kronor på nån loppis-liknande tillställning.

[OT] Köksassistent
Om du ska köpa en Assistent från Electrolux kan du kolla på Blocket eller Tradera!
Vi köpte samma som Geologen visade på tradera för en tusenlapp, dock utan tillbehör...
Tillbehör går också att köpa begagnat.
/E

[OT] Köksassistent
Körde själv på en Assistent för ett par år sedan och är nöjd med det valet. Den huvudsakliga användningen är till matbröd, och valet blev en Assistent då jag hörde att den klarade degar bättre än Kitchen Aid. Jag själv gillar rent utseendemässigt (och känslomässigt) även Assistenten så det gjorde det lättare också.

Morsan kör på en Bosch som hon använder lite mer brett än vad jag använder mig. Den är sämre på degar och jag gillar inte lösningen med med omrörning i botten. Det känns inte lika kliniskt med en axelgenomföring i bunken och morsans har faktiskt börjat läcka lite. Dock tror jag att den i varje fall snart har nått 10 år.

[OT] Köksassistent
asomianders skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp inte Kitchen Aid,iaf inte konsumentversionen,
> liten volym för degar, svag motor och dålig
> kvalitet. Definitivt inte odödlig som en
> Assistent.

+1 pa den.

Vi hade en Kitchen Aid i USA och varre skrap far man leta efter. De gamla svenska 70-talarna rules!

[OT] Köksassistent
http://www.tretti.se/media/images/items/500/48482.jpg[\img]

Den rör uppifrån och man tilt:ar armen för att montera kvarntillsatser. Ankarsrum:en var mitt andraval men det här var ett bättre val för mig som vill ha en modernare och starkare maskin (även om styrkan är lite missvisande då den inte säger något om växellådan). Bunken på 5,4 l är ett minus men pris och tillbehörens användbarhet är ett plus. För mig är kvarnen, blendern, citruspressen och passertillsatsen viktigast.

Priset på 4500 +lite tillbehör alt. 7000 ink alla tillbehör är likvärdiga.

Som någon sagt är kitchenaid en riktig posörmaskin i konsumentupplagan. För att inte tala om tillbehörspriserna.

[OT] Köksassistent
En fördel med Elektrolux/Ankarsrum är att det finns en uppsjö tillbehör på Blocket och Tradera. Att bygga ut maskinparken behöver alltså inte bli så dyrt. Det kan dock vara bra att känna till att de gjort om fästet till mixern på de senaste årgångarna.

[OT] Köksassistent
Det finns en på Lidl för sexhundra spänn som knådar hur bra som helst. Hur den gör andra saker vet jag inte.

[OT] Köksassistent
Jag använder Ankarsrum sedan några år tillbaka och bakar mellan två och sex bröd i veckan, det blir diverse olika degar från tunga rågsurdegar till lättare vete/ljusa matbrödsdegar. För mig har Ankarsrum funkat utmärkt.

Jag valde Ankarsrum framför den stora Kenwood Major då det känns smartare att ha en fast motor i botten, tippbar motor ovanpå kändes "vekare", vilket troligtvis bara är trams från min sida.
En annan fördel med motor i botten men verktyg ovanifrån som Ankarsrum kontra gamla Bosch är att det är enkelt att lyfta ur verktyget ur degen när man den ska jäsa.
Vidare har Ankarsrum 7 liters arbetsbunke vilket är bra med stora degar (i mitt fall fyra ordentliga limpor). Allmän kvalitetskänsla och tillbehör är en bra bonus.

Tittar du på maskiner i klass med Ankarsrum/Kenwood titan major/liknande så blir det nog inte fel hur du än gör.

[OT] Köksassistent
En röst till på Assistent (min heter ankarsrum i förnamn).
Jag använder bara min till bakning. men jag bakar flera gånger i veckan och den gör det bra. Enda minuset är att timern bara går till 12 minuter. När jag kör rågbröd av dansk typ knådar jag i en halvtimme. Då får man göra omstart tre gånger...
Kvaliten på brödet har mycket med knådningen att göra.

Den är dyr men jag har inte ångrat mig.

[OT] Köksassistent
Som så många andra tycker jag Electrolux/Ankarsrum är riktigt bra, både för deg, köttfärs och äppelmos.

Bosch är en skum konstruktion. De två jag haft erfarenhet av har båda läckt.

Tyvärr sprang väl priset på assistent upp när Electrolux lämnade verksamheten på egen hand.

[OT] Köksassistent
heklamama skrev:
> Enda minuset är att timern bara går till 12 minuter.
> När jag kör rågbröd av dansk typ knådar jag i
> en halvtimme. Då får man göra omstart tre
> gånger...

Ställ vredet på on (continious) och förlita dig på äggklocka/timmer i mobilen etc.

[OT] Köksassistent
BOSCH: min mamma hade en gammal modell som nog var bra. Men kolla om de nya modellerna funkar utan locket! Jag var på bakkurs där hon fröken hade fått en ny fancy Bosch, den kunde bara köras med locket på för det var en säkerhetsgrej, INTE BRA!

Kenwood är bra grejer.

[OT] Köksassistent
moody skrev:
> heklamama = noob
>
> /E

ehh

Måste nog flexa ut för att undersöka vredet.....
*rodnar*

[OT] Köksassistent
Det kanske skall påpekas att brittiska Kenwood som gör köksmaskiner inte har något att göra med japanska Kenwood som gör allt annat. :-)

Senast ändrad:
[OT] Köksassistent
Vår Elux-assistent har knådat ett par degar i veckan de senaste fem åren, går som tåget. Det är rulle + skrapan som används. När den köptes fanns det två storlekar på motor att välja, vår är den större. Men det verkar som att Ankarsrum-maskinen också är den större av de två.

[OT] Köksassistent
Oväntat många som sågar kitchen aid! Min fru gör fantastiskt gott bröd med vår och verkar nöjd med funktionaliteten. Själv är jag öldriven diskmaskin när det gäller bak. Förresten, snygg är'en också, både fru och maskin.

[OT] Köksassistent
jomper skrev:
> Vår Elux-assistent har knådat ett par degar i
> veckan de senaste fem åren

Bröd byggde denna vackra kropp, eller? :)

[OT] Köksassistent
Hugger fortfarande lite i hjärtat att jag fick tacka nej till storköksdegblandaren som blev över i kyrkan men man måste ju ha plats för sin familj i köket.

Assistent har vi, för det har vi lärt mig av våra mammor :) men min mamma har inte använt degkroken så den vet jag inte hur den fungerar. Jag använder skrap och rulle, och det fungerar för att göra hyfsade storbak till familjen. Är den där kroken bra?

Ett tag lånade jag en kompis Bosch men den känns klenare och rekommendera jag inte.

Hackar och mixar en billig Philips food processor är nog billigare än ett tillbehör.

[OT] Köksassistent
Visst Assistent orginal är bra mycket snyggare, men vem vill egentligen ha en assistent ståendes framme. Jag menar, det är ingen "snygga och hipp" inredningsdetalj, det är bara en köksmaskin som är mindre ful än sina kusiner.!

Själv har jagen: http://www.bosch-home.se/produkter/matberedning/köksmaskiner/MUM6N22.html?source=browse

Funkar jättebra, och kostar ~1900 med frifrakt från flera olika återförsäljare!

Vad du än väljer så lär du ju bli nöjd!
Lycka till med bakningen! :)

[OT] Köksassistent
katten skrev:
> men min mamma har inte använt
> degkroken så den vet jag inte hur den fungerar.
> Jag använder skrap och rulle, och det fungerar
> för att göra hyfsade storbak till familjen. Är
> den där kroken bra?
>

Till "sega" degar med vetemjöl typ baguette, formbröd pizza osv. är rulle + kniv utmärkt.
Till fuktiga degar med rågmjöl, gryn, frön +ANNAT, typ danskt rågbröd, tyska pansarlimpor knådar jag med degkroken.

[OT] Köksassistent
gorsen skrev:
> Oväntat många som sågar kitchen aid! Min fru gör fantastiskt gott bröd med vår

Din fru skulle säkert göra fantastiskt gott bröd även utan en maskin.

[OT] Köksassistent
+1 på elektrolux, en sån har vi med. Som jag förstått det är den lite unik med sin rulle som knådar degen. När vi köpte hade den vunnit något test som bästa degmaskinen, just för att den inte bara blandar utan knådar också. (Dock var anledningen till inköpet just bak, kan ju hända att den är sämre på annat).

P.S.
Morsan har en Bosch, den läcker i botten och har gjort det sen jag var liten.

[OT] Köksassistent
Nu skall man inte blanda ihop den Bosch-modell jag länkade till med hel degbunke med de modeller som har visparna i botten av degbunken. Två helt skilda apparater (och priser tyvärr).

Tillbaka
Topp