[OT] Köp aldrig en fransk bil

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> nånsin

Du och Skogling har lite att prata om :)

/G

Håller med:

- Kör Volvo 240.
- Cykla Skeppshult
- Drick vatten
- Ät kokt potatis
- Lyssna på Vikingarna
- Se på Lars Adaktusson (eller Jihde och Idols)

Istället för att:

- Köra spännande och/men skönt
- Cykla Cervelo
- Dricka vin
- Äta Cordon Blue
- Lyssna på The Pixies
- Se på Big Lebowski

rback skrev:
> Håller med:
>
> - Kör Volvo 240.
> - Cykla Skeppshult
> - Drick vatten
> - Ät kokt potatis
> - Lyssna på Vikingarna
> - Se på Lars Adaktusson (eller Jihde och Idols)
>
> Istället för att:
>
> - Köra spännande och/men skönt
> - Cykla Cervelo
> - Dricka vin
> - Äta Cordon Blue
> - Lyssna på The Pixies
> - Se på Big Lebowski

Ho ho, ha ha !!

:)

Jag har kört min Laguna Phase II 11.000 mil nu. I princip helt problemfritt.

-Skogling

Anders H skrev:
> nånsin

Var du tvungen att köpa en för att komma fram till det... =D

På citroenspråk heter det:

"Hellre en bil som krånglar ibland en än som alltid är ful"

Men min hypersköna Fransyskor har inte krånglat heller.

Anders H skrev:
> Kan inte. Blir bara lessen.

Släpp ut det. Det blir bara värre om du bär det inom dig kära Anders. Låna min ena axel en stund och gråt ut. Ut med det...berätta...

s skrev:
> Anders H skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > nånsin
>
> Var du tvungen att köpa en för att komma fram
> till det... =D

HaHa!!!

perzzon skrev:
> s skrev:
> -----
> > Anders H skrev:
> >
>
> > -----
> > > nånsin
> >
> > Var du tvungen att köpa en för att komma fram
> > till det... =D
>
> HaHa!!!

Skratta du! Hustrun ärvde den.

Skogling skrev:
> Jag har kört min Laguna Phase II 11.000 mil nu. I
> princip helt problemfritt.

"I princip helt problemfritt" skulle ex kunna tolkas som en omskrivning
för att den fungerar skitdåligt men att det ska vara så...

/Fedde

rback skrev:
> Jag kan göra pruttljud med amhålan.

...Med armhålan också

En kollega hade en ny Laguna, efter ca 1 år summerade han "Den absolut sämsta bil jag någonsin haft!". Antar att han hade fått åka en del till verkstaden. Många är säkert bra, men man kan gissa på lite ojämn kvalitet. Franska arbetare är väl lite lynniga. Väldrillade japaner däremot, känns lite tråkigt men tryggt att köra Toyota.. Kan väl avråda från Smart också. (i alla fall 1st gen For2) Jäkla massa verkstadsbesök; sprucken framfjäder, läckande turbo-packning, bromsar som var slut.. Oroande hög oljeförbrukning på slutet.. Lätt att få stenskott utan motorhuv.. Rost..

Fick en Renault som hyrbil en gång, höll på att köra av vägen!
När jag väl fått upp farten och skulle svänga av ut/infarten hördes plötsligt en manande röst på hög volym som bad mig ta på säkerhetsbältet, "Please fasten your seatbelt!". Sånär att jag fick åka hem och byta kalsonger...

42Hz skrev:

> Sånär att jag fick åka hem och byta
> kalsonger...

Du ska lära dig att göra pruttljuden med alternativa kroppsdelar

Franska bilar, ja. Har haft en Peugeot 307 sen -01. Inga bekymmer av större kaliber.
Jag måste ha fått ett inverterat måndagsexemplar, då 307:an, särskilt den första årgången, var känd för alla fel...

jag (vi) har en citroen c5 -02 gått (kört) ca 18000 mil å kan bara säga f-n vilken skön å problemfri kärra, men då ska man veta att min första bil va en trimmad volvo 240 turbo = knas
+ nåra cp bilar till sen en audi 100 turbo quattro från 97, å den fick lite trimm chip å annat godis å de slutade som man kunde tänka sig topplocks packningen paja sen efter det så vägrade skiten starta, efter 4 månader på el verkstad så startade den fortfarande inte, men sen hoppsan läge å hoppa igång :)
sälja av den snabbt som fan, köpte en renault laguna 98, kanon tills alla fel kom (orkar inte), sen blev det en citroen c5 (4år sen) och är tok nöjd :)
det var väl allt.

fedde skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Jag har kört min Laguna Phase II 11.000 mil nu.
> I
> > princip helt problemfritt.
>
> "I princip helt problemfritt" skulle ex kunna
> tolkas som en omskrivning
> för att den fungerar skitdåligt men att det ska
> vara så...
>
> /Fedde

Om jag säger normalt slitage då. Jag har bytt torkare och servat den. Instrumetbelysningan är lagad.
Original avgassystem efter 12500 mil... Stolsvärmen är paj. Men det blir så när man dammsugar bilen med knotiga knän. Mitt eget fel mao... Dem har ALLTID startat och tagit mig dit jag vill och har aldrig behövts lämnas på verkstad för att den ej gått att köra. :)

-Skogling

Jag har kört av vägen med en citroen c5. Hur skulle man kunna gissa sig till att handbromsen var kopplad till framhjulen!!
Grymt bekväm bil annars med luftfjädrig =) Aldrig testat någon bil med bättre fjädringskomfort.

Edit: Glömde skriva att jag heller aldrig kört nylevererad bil med lika många mysko elfel. Dessutom slockande både styr och bromsservot efter ett par månader.
Skulle ändå kunna tänka mig att köpa en =)

Senast redigerad av en moderator:
Den sämsta jävla bil jag haft var en Ferrari. Köpte den sprillans ny; vid 600 mil skar motorn. "Äru tokig, haru kör SEXHUNDRA MIL utan att serva bilen?!?" utbrast bilförsäljarn när jag kom tebaks till boutiquen och klagade.

Nu åker jag taxi istället.

Tycker väl franska bilar(äldre) är lite charmiga...och vill man ha charmen får man ta resten också. Hade en citroën för länge sen och vid ett tillfälle behövde jag tvärnita. De centrummonterade oken drogs loss från motorblocket, kastades in i växellådan och hydralpumpen vilket direkt ledde till att bilen sjönk ihop(hydraulik va), bromsarna slutade fungera och drivningen blev kaputt......pust.

rouster skrev:
> Jag har kört av vägen med en citroen c5. Hur
> skulle man kunna gissa sig till att handbromsen
> var kopplad till framhjulen!!
> Grymt bekväm bil annars med luftfjädrig =)
> Aldrig testat någon bil med bättre
> fjädringskomfort.

Man kan sänka farten med den där golvpedalen i mitten också. Tror att handbromsen mer är en parkeringsbroms.

;-)

Aaaaaah!!! Luftfjädring (eller hydraulik + gas). Denna obeskrivliga komfort. Ren njutning. Inget löjligt gocart-trams

Oskar skrev:
> Den sämsta jävla bil jag haft var en Ferrari.
> Köpte den sprillans ny; vid 600 mil skar motorn.
> "Äru tokig, haru kör SEXHUNDRA MIL utan att
> serva bilen?!?" utbrast bilförsäljarn när jag
> kom tebaks till boutiquen och klagade.
>
> Nu åker jag taxi istället.

men det är ju vardag, vem fan har inte haft strul med sin ferrari,
min pajade vänstra ac`n på

1 fransk bil (peug. 205), allt jag försökte meka själv gick åt h-e, trångt och konstigt osv, inte ens byta olja gick för att pluggen var inte en vanlig bult utan den största torx (tror jag) jag sett. Startade inte i väta. Läste sen gratis stat från bilprovningen och köpte toyota. Byter olja själv numera!

En annan lustig sak med franska bilar är att ofta när man ska köpa reserdelar så räcker inte bilens ramnummer utan det är till att titta under huven eftersom man inte vet vilken del som sattes in just den dagen på linan. Helt fantastiskt./J :)

Päronen är inne på Citroen nummer 3. En Xantia, en C5 och nu en C4 diesel med roliga växellådan.

Xantian och C5:an fick jobba hårt, hästsläp på 1500kg skulle dras tätt som oftast. Roligaste var när farsan och jag kom på det geniala i att dra stammen från en gammal ek bort från tomten med Xantian. Sånt frestar på... För att inte tala om att jag körde C5:an... Ingen av dom krånglade allt för mycket. Efter 12000 mil gick ena framhjulslagret på Xantian plus att lite annat smått och gott behövde fixas. C5:an åkte på ett bromsbyte och lite annat.

C4:an dom har nu rullar på problemfritt. Klippte en hare i 110 vilket innebär att skyddsplåten under motorn måste bytas... annars är det inga problem med den. Lite ketchupeffekt över motorn bara, den är ganska beroende av turbon, men varvar man den som en bensinmotor börjar det hända grejer... :)

Både C5:an och C4:an är farliga för körkortet, C5:an går så lugnt att man inte märker att det går i 160 förrän man tittar på mätaren... C4:an har samma problem på kurviga vägar, den inbjuder till att köras lite för fort.

rback skrev:
> rouster skrev:
> -----
> > Jag har kört av vägen med en citroen c5. Hur
> > skulle man kunna gissa sig till att handbromsen
> > var kopplad till framhjulen!!
> > Grymt bekväm bil annars med luftfjädrig =)
> > Aldrig testat någon bil med bättre
> > fjädringskomfort.
>
> Man kan sänka farten med den där golvpedalen i
> mitten också. Tror att handbromsen mer är en
> parkeringsbroms.
>
> ;-)
>
> Aaaaaah!!! Luftfjädring (eller hydraulik + gas).
> Denna obeskrivliga komfort. Ren njutning. Inget
> löjligt gocart-trams

Hmm. är det det den där extrapedalen är till för.. Inte konstigt att jag sliter mycket på bakhjulen.

Bytte från Citroën till Honda och har inte direkt ångrat mig. Men nog var cittran både charmigare och bekvämare. Sedan att dom skulle ha över 20 papp för att laga hydraliken som tyckte att det var tack och adjö vid 15 tusen mil och jag istället gav den till en arbetskamrat som körde den till Polen(!) för att kunna göra reparationen ekonomiskt försvarbar är väl en annan historia antar jag...

Stisse skrev:
> Franska bilar, ja. Har haft en Peugeot 307 sen
> -01. Inga bekymmer av större kaliber.
> Jag måste ha fått ett inverterat
> måndagsexemplar, då 307:an, särskilt den
> första årgången, var känd för alla fel...

Jag sitter och nickar medhållande.

När jag skulle bli farsa för första gången så bytte vi min fina BMW mot en en praktisk 307:a. Den bilen, ack ack ack! Vilket skit! Att köpa nytt och sen behöva köra till verkstad stup i kvarten känns kass. Det började iofs med att säljaren beställde fel bil till mig. När han frågade vilken extra utrustning jag ville ha så sa jag -Farthållare, den måste ha farthållare! den kom utan! Då ville säljaren kreditera mig för kostnaden för att eftermontera på fabben skulle kosta skjortan. Det gick jag inte med på. Efter 2 månader monterade de in den vilket resulterade i ca 10 extra besök för kalibrering. Sen var det massor av småfel hela tiden, el (baklampor som smällde hela tiden), gasfjäder till bakluckan, dörrlister osv.
En sak skall de dock ha possitivt för och det är motorn är fantastiskt bra och bilen är skön att köra. Dessutom var verkstadspersonalen alltid bra att göra med!

Nu jobbar jag själv i bilbranchen. Det kan sägas att om man nämner vilket märke man jobbar hos så får man alltid en massa skit och tråkiga kommentarer! oftast av folk som hört av bekanta att det skall vara dåligt, sällan att de har erfarenheter själva av problem med "mitt" märke.

Jag är stolt över det märke jag jobbar för och att det som kommer från oss i framtiden ser riktigt bra ut för moder jord!

/JErka

Det rimmar inte riktigt...

Renault [rönå]
Kliv ur och gå.

;)

Jag är impad av att Sebastian Loeb kan fortsätta att dominera rallyvärlden i Citroen.

Om det vore så enkelt att det bara beror på varumärkets nationalitet.

Jag äger en belgisk bil, konstruerad i Tyskland,"desajnad" i Göteborg och med svensk motor. Inte ett fel på två år. Synd bara att inte tyskarna fick göra inredningen också.

Innan hade jag en holländsk bil, konstruerad i Japan "desajnad" i Göteborg och med fransk motor. Man kunde göra karossen plåtren med tumnageln. Bromsrna pajade efter ett halvår.

Sen har jag haft en tysk bil, konstruerad och hopskruvad i Bayern. Kostade 6.000:- i månaden i reparationer. Värsta skrotbil jag råkat ut för.

chksix skrev:
> Det rimmar inte riktigt...
>
> Renault
> Kliv ur och gå.
>
>
> ;)
>
> Jag är impad av att Sebastian Loeb kan fortsätta