[OT] Köp aldrig en fransk bil

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ah min Pega 406 var det aldrig problem med, ej
> heller med min C5 2.0 HDi. Skönt att köra
> omkring och bränna 5.5 l/mil.

Låter dyrt...

ttfh skrev:
> Är det inte rätt många här som kör Land
> Rover?

jo det verkar vara ett omtyckt märke hos en del

Min bästa bil var en Citroen Berlingo som vi hade i tre eller fyra år utan reparationer eller strul. Min sämsta bil var en C5 som krånglade sjukt mycket, datastrul, lämnades åter till bilfirman efter ngr månader. Sen blev det cykel för hela slanten istället. Amerikansk cykel, aldrig fransk.

JLarsson skrev:
> Ah min Pega 406 var det aldrig problem med, ej
> heller med min C5 2.0 HDi. Skönt att köra
> omkring och bränna 5.5 l/mil.

Är ju italienskt som gäller. :) Min 155a drar bara 0,85 l/mil blandad körning. Mycket mindre än din C5a.

Har alldrig hatt en francnos, men en del spagetti bilar är ju bilar med själ fast dårlig benstomme.
Man kan älska allt fast dom stora felen är störande, kärlek gör en blind vet ju alla ..

Är nog säkert skälet för att många av oss faktiskt har en partner ;)

//sven

Jag disponerade en tysktillverkad bil (med svansmotor) en sommar. Den var kul att köra, men bromspedalen slutade fjädra tillbaka efter ett tag. Två dagar senare tog handbromsen slut (av nån anledning). Jag satte då en lina från bromspedalen och upp genom ratten. Mina passagerare såg lite nervösa ut när jag berättade varför, men det funkade bra.

En gång tryckte jag gaspedalen genom golvet. det blev till att kila fast gasviren på maxgas för att ta sig hem. Jag kopplade ur i första rondellen och rullade 3km in till garageuppfarten.

Det var tider det =) blir det någon mer bil nångång blir det nog antingen en till tysk med svansmotor, eller nåt nuftigt östeuropeiskt.

Appropå rimstuga: Köp en Renault och du får gå!
Köp två, och du får gå ändå!

Låter bättre på skånska... :-) Framfört av två reströtta äldre farbröder.

Alla bilar är skit, fråga bara Mike_Dee, http://happymtb.org/forum/read.php/1/981638

Seriöst, jag har ägt en hel del olika bilar av olika fabrikat och räknar jag med övriga bilar som jag har haft god insikt i, mina föräldrars, kompisar, företagsbilar, etc, så blir det ju ännu fler. Jag måste säga att det mesta är skit.
Faktum är att en av de bästa bilarna jag har haft var en Peugeot 205 GTI som jag körde från 8000 till 19500 mil. Det var endast två saker under hela den tiden som krånglade som inte tillhörde normalt slitage, och då kan jag tillägga att den bilen kördes inte speciellt snällt. ;-) Däremot så servades och sköttes den ganska väl.
Genom den erfarenheten skulle jag dock aldrig våga påstå att Peugeot generellt är ett jättebra bilmärke och det är lite det som är min poäng, det är lite slumpen som avgör...

Någon nämnde Bilprovningens statistik men den säger väl långt ifrån allt. Mycket av det som gör att en bil åker in och ut på verkstaden har ju inget med bilprovningen att göra. Där finns t ex inte min Nissan med (japanska bilar skall ju vara så jävla bra...) som vxl-lådan rasade på vid 14000mil, va fan den ska ju precis bara vara inkörd då! Saab-jäveln som jag har nu rasade turbon på vid 14000mil (tydligen standard...), vad vet bilprovningen om det, nada, det kostade 17000 spänn att laga... Polarn har inte haft en anmärkning på sin Audi A4 (typ 2år gammal och endast ett par tusen mil) vad jag vet men den har åkt jojo in och ut på verkstan. Han säger att han inte kommer köpa en Audi igen. Skulle kunna fortsätta hela dan, exemplerna är fan ändösa!
Köpa bil är fan rena Lottot och dyrt utav bara fan är det också...

Äh, over and out.

/CJ

PA114736.JPG ht=544

etc, etc, etc.....

hhhmmmm.. det enda den bilden säger mig är att trädäcket behöver oljas. Fast inte i dag, det verkar duggregna hos dig Anders.

Peugot 504 -72 diesel. Min första bil, fick den av pappa när jag var arton. På över 10 år i familjens ägo tror jag reservdelskostnaden var under 500 kr, 307,50 eller något sådant.

Killen som sålde den fick någon typ av psykbryt när han för tredje gången körde in i stolpen vid infarten hemma och sabbade framskärmen. Han hade de två första gångerna bara haft bilen i en dag eller två efter den kommit tillbaks från lackverkstaden innan han smällt in i stolpen igen, och det hade kostat mer tillsammans än vad bilen var värd. Tredje gången, den som gjorde att han gjorde sig av med bilen, kom han direkt från verkstaden. Ångrar som faan att jag sålde den, en diesel som startade i minus 40 utan motorvärmare, riktigt bekväm och otroligt slö men bränslesnål. Härligt orange med penselmålad framskärm också!

Oskar skrev:
> Den sämsta jävla bil jag haft var en Ferrari.
> Köpte den sprillans ny; vid 600 mil skar motorn.
> "Äru tokig, haru kör SEXHUNDRA MIL utan att
> serva bilen?!?" utbrast bilförsäljarn när jag
> kom tebaks till boutiquen och klagade.
>
> Nu åker jag taxi istället.

är det inte 500 mils intervaller på dom där? t ex nyare alfa 2.0 TS liters motorer SKA dra en liter per 100mil (enligt instruktionsbok o leverantör). Du kan ju tänka dig hur många som inte vetat om detta, och fått byta motorer. En ferrari är ju i princip en trimmad Fiat uno för folk med små penisar och inte vett nog att köpa en Alfa Romeo...

Har dock kraschat 2 Citroenger och bokstavligen blåst motorn på en XM. (kolven gick rätt ut genom blocket på motorvägen)

tips är BX 16v (mi16 motor o låg vikt) en väldigt rolig bil, att köra. Xantior med Activa systemet likaså, men väldigt udda körupplevelse.

CERRO> Vad är det för 155a du har? 2.0 Super? jag hade en champagne färgad 97a som jag bytte bort mot en bmw 750...

Senast redigerad av en moderator:
Va mycket historier med Citroën..

Jag är inne på min tredje SAAB 9000, första fick körförbud av ren lathet.
Andra krockade jag med, den senaste har jag kvar än.
SAAB 9000 CSE 2.0T jubileumsmodell med all utrustning.
Trimmad till 260hk/380nm i några tusen mil, (24000mil står mätaren på nu).
Drar de flesta bilar häromkring och går billigt.

Varför köpa nytt och lämna in på verkstan stup i kvarten?

Saab 9000 är ju en lite rymligare alfa 164 därför är den helt okej. Hade en sån i våras, dock en snik turbo men dom är sköna, och drar lite soppa!

fick ner en 97a 2.3T (otrimmad 200hk) vi hade till 0,68 på motorvägen...

Jag älskar alla bilrim, eller vad man ska kalla dem:

Renault (Renå)
bil för två
en sitter i, en puttar på.

(funkar även för Peugeot)

SAAB
Sälj Aset, Annars Byt.

FORD
Fordrar Ordentliga Reparationer Dagligen.

FIAT
Får Inte Använda Tutan
eller
Finns I Amerikanska Toaletter

Minnet är inte vad det brukade vara. Har glömt många... Kan någon fylla på med fler rim?

/Peter

Ursäkta trådkapningen men det är ju ändå en OT-tråd...

Har kört en sån där fransk bil nu i 6 år utan större haverier. Normala slitdelar som bromsklossar och avgassystem har jag fått byta.

Nu kommer jag att få pendla 6 mil enkel resa till mitt nya jobb över vintern så vi får se hur länge Pärlan håller sig vid liv.

captain8track skrev:
> t ex nyare alfa 2.0 TS liters motorer SKA dra en
> liter per 100mil (enligt instruktionsbok o
> leverantör). Du kan ju tänka dig hur många som
> inte vetat om detta, och fått byta motorer.

Tjena!

Nja.. Inte riktigt.. I instruktionsboken står det att dom KAN dra upp till en liter per 100 mil, det händer ibland, men då kör man riktigt hårt.. T.ex. om man kör Kalmar -> Stockholm på sub 4.. Har bara hört detta ryktesväg och skulle aldrig utföra en sådan sak med min egen bil.. *visslar*
Alfas boxrar är bättre på oljekonsumtion.. Man kan köra som ett svin och den drar ingen olja alls, tills oljereturen från toppen får ett hål, då har man en rökridå ala James Bond mellan Nybro och Kalmar.. Riktigt tufft..

Kneecap skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > t ex nyare alfa 2.0 TS liters motorer SKA dra
> en
> > liter per 100mil (enligt instruktionsbok o
> > leverantör). Du kan ju tänka dig hur många
> som
> > inte vetat om detta, och fått byta motorer.
>
> Tjena!
>
> Nja.. Inte riktigt.. I instruktionsboken står det
> att dom KAN dra upp till en liter per 100 mil, det
> händer ibland, men då kör man riktigt hårt..
> T.ex. om man kör Kalmar -> Stockholm på sub 4..
> Har bara hört detta ryktesväg och skulle aldrig
> utföra en sådan sak med min egen bil..
> *visslar*
> Alfas boxrar är bättre på oljekonsumtion.. Man
> kan köra som ett svin och den drar ingen olja
> alls, tills oljereturen från toppen får ett
> hål, då har man en rökridå ala James Bond
> mellan Nybro och Kalmar.. Riktigt tufft..

Det var vad en från huvudimportören sa till oss (återförsäljare), det finns många 156or med utbytta motorer, eftersom ägarna inte kollat oljan. Har haft 2st 33or själv med boxer, hade bekymmer med en av dom som var en QV som läckte olja. men dom gamla twin spark motorerna tar inte så mycket olja. har aldrig märkt av nån konstig konsuption på varken min 155a, 75 ts, mina 164or eller GTV'n. Den motorn känns starkare, råare gång, drar mindre soppa och mindre olja. Vad som skulle vara bättre med den nyare vet jag inte...

jthuress skrev:

> Utveckla
>> Anders H skrev:
>> Kan inte. Blir bara lessen.

Kan du inte förklara dig. Jag hade inte aning om att de tillverkade bilar i Frankrike.

Har en 4 år gammal C5. 8000 mil.
Än så länge 4 allvarliga motorfel kombinerat med urusel service från Citroen. Visst den är komfortalbel men ack så opålitlig. Aldrig att jag köper en Cittra igen. Har en kombi och den är stor det är bra. Konstigt då att nya C5 an är mindre inuti, det var ju för att den var stor jag köpte den.
Det får bli nya E-klass kombin när den kommer nästa år.

Scott tokig skrev:
> Har en 4 år gammal C5. 8000 mil.
> Än så länge 4 allvarliga motorfel kombinerat
> med urusel service från Citroen. Visst den är
> komfortalbel men ack så opålitlig. Aldrig att
> jag köper en Cittra igen. Har en kombi och den
> är stor det är bra. Konstigt då att nya C5 an
> är mindre inuti, det var ju för att den var stor
> jag köpte den.
> Det får bli nya E-klass kombin när den kommer
> nästa år.

Det är ju inte precis så att du kommer att få så mycket mindre problem med den...
eller bättre service...
Merca har inte bästa ryktet längre!
Trots en betydligt större prislapp.

captain8track skrev:
>
> Det var vad en från huvudimportören sa till oss
> (återförsäljare), det finns många 156or med
> utbytta motorer, eftersom ägarna inte kollat
> oljan. Har haft 2st 33or själv med boxer, hade
> bekymmer med en av dom som var en QV som läckte
> olja. men dom gamla twin spark motorerna tar inte
> så mycket olja. har aldrig märkt av nån konstig
> konsuption på varken min 155a, 75 ts, mina 164or
> eller GTV'n. Den motorn känns starkare, råare
> gång, drar mindre soppa och mindre olja. Vad som
> skulle vara bättre med den nyare vet jag inte...

Tjena!

Det är sant att mer än en 156 2,0TS har fått ny motor pga ägarmiss.. Men samtidigt har min nu gjort närmare 1000 mil, sen senaste oljebytet, och totalt har jag fyllt på 0,5l..

mmmm.... franska bilar... och italienska... i samma tråd!!!

Peugeot gjord för två, en sitter i och en skjuter på...

Sånna där tvådelade bromsskivor som Anders H visar upp är ju jättebra, det har man ju på alla fina räcerbilar. Fast jag har för mig att dom brukar sitta ihop:-) Renault eller?

Peugeot tar nog ändå priset, leder i framvagnen på 407 designade för att hålla hela bilens livslängd och är slut efter 3-4000 mil tyder på att dom inte har speciellt höga tankar om sina egna produkter.

Kneecap skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Det var vad en från huvudimportören sa till
> oss
> > (återförsäljare), det finns många 156or med
> > utbytta motorer, eftersom ägarna inte kollat
> > oljan. Har haft 2st 33or själv med boxer, hade
> > bekymmer med en av dom som var en QV som
> läckte
> > olja. men dom gamla twin spark motorerna tar
> inte
> > så mycket olja. har aldrig märkt av nån
> konstig
> > konsuption på varken min 155a, 75 ts, mina
> 164or
> > eller GTV'n. Den motorn känns starkare, råare
> > gång, drar mindre soppa och mindre olja. Vad
> som
> > skulle vara bättre med den nyare vet jag
> inte...
>
> Tjena!
>
> Det är sant att mer än en 156 2,0TS har fått ny
> motor pga ägarmiss.. Men samtidigt har min nu
> gjort närmare 1000 mil, sen senaste oljebytet,
> och totalt har jag fyllt på 0,5l..

japp, det är antingen eller verkar det som. Familjen hade en 156 SW som köptes med ny bytt motor efter 5k. Den drog mer olja än så, men dom varvar ju ordentligt på motorväg, vilket var den huvudsakliga uppgift, och därför bytades ut mot en audi. Har en kompis som har en 156a som inte heller drar mycket olja, men den känns o andra sidan rätt svag, och har tydligen hål i golvet (bilen är pedantskött, finns inte en repa inuti eller utanpå och lackbehandlad).

=alfor är bra bilar, men egensinniga. Den ene är inte den andre lik.

Citroën är lite på samma sätt, vi har en Xantia Exclusive 2.0Turbo Kombi i familjen som andra bil, den är helt okej. Lite törstig bara men rymlig och har otroligt bra väghållning, bra utrustning och bra komfort.

Kört min 206:a 9200mil. Bytt torkarblad fram 2ggr, torkarblad bak 1 gång, tre glödlampor och bakre ljuddämparen i avgassystemet. Ber till Gud varje kväll innan jag somnar, att jag aldrig någonsin skall bli så fattig att jag måste börja köra japansk bil.

Senast redigerad av en moderator:
har haft en 405:a som det aldrig var några som helst problem med, Bytte bara Lambdasónden vi typ 30.000 mil då bilen ryckte något. Har nu en 406:a som har gått 17.000 mil och den rullar också utan problem. Bara att tanka och köra på med bägge alltså. Vi har i familjen en 405:a en kombi som rullat hur jävla långt som helst, det är en 72:a och pappa köpte den 74:a. den finns än men rosten börjar äta upp den. den har varit en riktig trokänare det vill jag lova. Inte allför pigg dock när det skulle dras husvagn för hallandsåsen på somrarna med full packning osv.....

Tillbaka
Topp