[OT] Köpa Digital Systemkamera i USA

Dazzi

Medlem
Är det billigare och vart ska man köpa? Har kollat på en EOS400D här hemma i Sverige som verkar heta Digital Rebel XTi i USA.

Kommer att flyga till New York och sedan bila ner till Miami under x antal dagar.

//Dazzi

Bh är da shizzle. Det man ska komma ihåg är dock att de är väldigt ortodoxa judar så under sabbat och judiska helger är det stängt.

Jag kör en liten trådkapning här...

Lite sugen på en lite mer avancerad kompaktkamera. Jag har väl lite önskemål...
* Först att sensorn är lite större, de e ju bra...
* Sen att den kan spara i RAW så man kan bildbehandla ordentligt.
* Sen fåren gärna ha nåt som liknar vidvinkel (under 35 "analoga" milimetrar)
* Bildstabilisator är ju grymt. Nästan ett krav.
* Sen så är det ju kompakt så den får vara ganska liten (inte en SLR-wannabee mao)

Jag har spanat in
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5268035
Verkar ju bra och har 28mm och en bit uppåt. Men den har något mindre sensor och bildformatet är 16:9. Så vad tror man om det? Bildstabilisator av nån form haren ju.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7088743
Verkar ju grym men bara 28mm fast objektiv och det begränsar ju något. Verkar sakna bildstabilisator...

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6243712
Verkar ju uppfylla mina krav och verkar ha nån form av skakreducering.

Hetast kanske ändå:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6798444
..är. Bildstabilisator med mera... det ända den saknar är vidvinkel...

Åsikter? Är det nån modell jag har glömt?

Stalle

Senast redigerad av en moderator:
Bor i boston nu, B&H ar det absolut sakraste kortet (:-)) Grymma priser, akta dig for allt annat pa manhattan, mycket lurendrejerier! Saljaer en kamera till dig och fragar pa din vag ut om du inte vill ha kopa batteri och kablar till den oxa... Kopte en D40x for 609$med ett 18-55 objektiv, atminstone halva priset jamfort med hemma!

Ta manga bra bilderoch lagg in har!

BH är skitbra. Det är den enda butik du behöver.
Och köp inte kitgluggen till din Rebel - den är gjord av plast och aids. Du kanske redan kollat in vilken glugg du vill ha? Annars finns det bra reviews på http://www.photozone.de/Reviews/overview (Kan rekommendera Sigmas 17-70mm)

Fan, jag vill också till NY och köpa saker. :(

Tänk på att husen oftast inte har världsgaranti och svenska agenten kan vägra fixa den så man får skicka till landet där man köpt kameran! Objektiv däremot brukar det vara världsgaranti på.

Jag skulle köpt huset i sverige och roliga objektiv utomlands. Det är ändå oftast objektiven som blir den stora posten i det långa loppet. Köper man vettiga gluggar så överlever de flera kamerahus...

Canon 450D släpps väl i dagarna... ?
12 mpixel och om jag inte missminner mig helt så tar den fler bilder/sek...

Dazzi: var bara noga med garanti, när jag var i usa för o kolla på canonobjektiv (som överlag ligger betydligt mkt under de svenska priserna) så gällde garantin bara i nordamerika, oavsett handlare (o jag var hos många!) så beakta det om du köper väldigt dyra grejer. en polare t mig köpte ett billigare objektiv för typ 1500 i vetskapen att han knappast skulle få ut nåt på garantin om det strular, jag var sugen på o köpa ett för ca 7000 men backade pga garantin, skillnaden var ca 1000 dyrare i sverige. Nu blev det visserligen ett helt annat objektiv men ändå :) o rebel xti kan du ju få för strax över 6000 i sverige med kitobjektiv, vill du bara ha huset blir det ännu billigare.

Det gäller att köpa "USA"-märkta objektiv, och inte "Grey Market", om man skall utnyttja garantin utan att behöva skicka linsen till B&H.
Annars kan man teckna en sk MACK-garanti som ska gälla världen över.

Jag har handlat av både bhphoto och från 42photo, fördelen med 42photo är att där kan du på vissa saker även pruta på redan låga priser. Försäljaren jag handlat av heter Junior och han verkar seriös, har pratat med honom i telefon ett antal ggr (42photo har jag bara handlat av genom telefon). Har även fått en del prylar skickat till Sverige av honom och han har fixat så jag nästan slapp tull och moms. Köp en världsgaranti, t ex betalarde jag 47 dollar för 7 år då jag köpt optik. Kameran var lite dyrare. Kolla noga priser hemma först om du vill vara säker på att tjäna pengar, 42photo är t ex dyrare än sverige på en del Sigma linser medans Nikons är billiga där.. Jag har köpt tre kameror och senast en Nikon D300 plus tre objektiv från 42photo. Annars så är BH absolut värt ett besök.. Ett annat tips jag har testar är att för att slippa lokal skatt gå in i affären och beställa till nåt hotel, blev faktiskt billigare än att betala skatt (funkar troligen inte på bh).

Lycka till

Jag har en Panasonic DMC-LX1 som är föregångaren till LX2:an. Jag är hyfsat nöjd. Vid ett ISO-tal på 100 och bra ljus, så blir bilderna helt fantastiska, men vid högre ISO-tal så blir det förbannat brusigt. Det kan bli ett charmigt resultat, men man tröttnar. LX2:an verkar ha samma sensor, så det borde inte vara någon skillnad på dem i det avseendet. Funktionerna är det annars inget fel på, t.ex. så gillar jag 16:9 mycket åtminstone så länge man inte ska framkalla bilderna.

Visserligen tar alla recensioner upp problemen med sensorn, men det tål att påpekas igen. Jag skulle nog också kolla på Ricoh GX100, men den har jag aldrig använt så där kan jag inte vara till någon hjälp.

Stalle,
Kolla in fotokungen på söder. Jag har handlat en del på Scandinavian Photo, och de brukar vara bra, men fotokungen är nästan 10% billigare, åtminstone på en del grejer. Om man nu vill handla i butik i stan alltså :-)

Bumpar lite här. Dollarn är ju gratis så jag funderar på att köpa från "over there".

Jag vill ha en Ricoh Caplio GX100. Men ingen av ovan nämnda verkar ha den. Nån som har tips på fler butiker i UväSsAaa?

Stalle

Wow, schysta priser.Är det här ett seriöst företag,jag menar man vågar beställa därofrån utan att bli blåst eller att det tar ett år innan man får grejorna.Min kamera har precis gått sönder så jag blev sugen på en nikon coolpix 5100.Är det någon som köpt därifrån?

Jag har framgångsrikt handlat på BH photovideo (länk tidigare i tråden) beställde och betalade via nätet och fyllde i leveransadress till en kompis som var på resa i Arizona. Han fick det levererat med UPS (eller vilket det nu var) och tog med hem till Svedala.

Samma veva handlade jag på www.webcyclery.com på samma sätt.

/jvb

Tillbaka
Topp