[OT] Köpa kompaktkamera

jansson99

Aktiv medlem
[OT] Köpa kompaktkamera
Min lilla digitalkamera har lagt av och jag måste ha en ny innan jag drar till Kreta om 2 veckor. Vad tycker ni att jag ska köpa?

Krav: inte mycket, men den ska vara liten och behändig med stor display. Larvigt lull-lull prioriteras ej.

[OT] Köpa kompaktkamera
det är den här du ska ha... punkt!

mju770SW_titaniumgrey_front_M.jpg ht=159

Är väl säkrast att lägga in lite text för er som inte orkar klicka på en länk ;-)
"Det är dags för en kamera som verkligen står pall för verkligheten. Olympus µ 770 SW är världens första digitala kompaktkamera som är vattentät* ner till 10 meters djup, stötskyddad** för fall från höjder upp till 1.5 meter och till och med trycktålig mot tyngder på upp till 100kg! Inte nog med att den pallar av trycket, den är både snygg och tar fantastiska bilder. Kameran finns i tre färger, blå, grå och brun för att du ska hitta din favorit."

som sagt, det är den du ska ha!
mer info: http://www.olympus.se/consumer/29_mju_770_SW.htm?redirect

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa kompaktkamera
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Skicka PM till skogling ;o)

Det var just det jag inte tänkte göra.....

[OT] Köpa kompaktkamera
Har en Olympus µ 725 SW, lite enklare än 770 tror jag.
Den funkar kanon!
Vattentät och sandtät gör att passar perfekt på badstränder!

/Magnus

[OT] Köpa kompaktkamera
Jag har en tidigare version från Olympus µ-serie och är riktigt nöjd med den. Det är skönt att ha en lite robustare väderskyddad kamera.

[OT] Köpa kompaktkamera
Jag har en Panasonic FX-01 el dyl och är mycket nöjd, vidvinkel, stor skärm, snabb i starten, lättarbetad. You name it! Den är lite gammal nu, men Panasonic har säkert nån uppdaterad version.

Farsan köpte en nysläppt Ricoh som hade mer zoom och som var obetydligt större, han är mycket nöjd med den! Denna tror jag det var: http://prisjakt.se/produkt.php?e=165204

[OT] Köpa kompaktkamera
grym vidvinkel och IS är bra, men det börjar också komma modeller som har fullt användbara högISO-lägen.

en kamera som är slö i avtrycket kommer du att lämna kvar på kreta, så se till att den är snabb.

[OT] Köpa kompaktkamera
JojjeM skrev:
> Jag har inga modeller i huvet men Fuji verkar vara
> de som lyckats bäst med att göra sensorer som
> inte ger galet brusiga bilder vid högre ISO-tal.
> Finns i alla möjliga prisklasser. Kolla tex
> http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=F20
> (tror dock att det finns en efterföljare).
>
> /Johan

Har avverkat 2 Fuji-finepix någonting-kameror. Mycket nöjd med dem förutom att de inte verkar hålla i mer än 18 månader......

Olympus verkar intressant, och Ixus är väl en erkännt bra kamera. Det blir till att klämma och känna på LKS:en.

Edit: Fuji heter det, inte Fiji.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa kompaktkamera
Det finns ultrakompakter, du kompromissar MYCKET med bildkvaliteten.
Sen finns det kompakter, du kompromissar en del med bildkvaliteten, robustare kamera, du kan få lite mer kontroll, så att det inte bara är titta och tryck. Går ner i en ficka, men märks när den är där.

Vilken av de två typerna vill du ha? Ska den vara en jätteliten kamera som går ner i fickan utan att störa och det mest är "sociala" bilder den ska vara till för, då är ultrakompakten den du ska ha.

Är den superlilla storleken inte största prio, och du tar bilder du kan bry dig lite om, ta då den andra typen, ger märkbart bättre kvalitet på bilderna.

Fuji nämnde någon, tja de har ställt till det med en galen kontrast, för att minimera bruset, kräver lite PP för bästa resultat, så vill du ha en riktigt bra bild rakt ur kameran då går den bort.

Så, vad är trådskaparen ute efter?

[OT] Köpa kompaktkamera
Höjer också en röst för Canon IXUS 850 IS som jag köpte till vår Italienresa tidigare i år. Hade som krav att kameran skulle vara kompakt med bildstabilisering och vidvinkel(28 mm). Blev lite förvånad att kamera leverear så bra bilder, kör i vanliga fall med systemkamera av ett annat märke...

IMG_0241.jpg

IMG_0248.jpg

//Källis

[OT] Köpa kompaktkamera
Köpte en Fuji Finepix F30 1995:- plus minnekort 1GB för 349:-.
Känner mig mycket nöjd, liten, snabb och tar riktigt fina bilder. Har dessutom bra möjligheter att arbeta med.

Här en skön sommarbild från Tärnskär i Sthlms skärgård.
20070805025.jpg ht=483

Och här en liten close up på ngn sorts blomma
20070804022.jpg ht=725

Johan

[OT] Köpa kompaktkamera
Bilder i 725*550 räcker inte för att visa upp kvaliteterna på en kamera.

Ska man bara använda den för "socialt foto" och kanske visa bilder i den upplösningen ovan då har man låga krav på kvaliteten, då är storleken större prio. Så, trådskaparen, vad vill du ha?

[OT] Köpa kompaktkamera
Eson skrev:
> Köpte en Fuji Finepix F30 1995:-

Grattis! Du har ungefär 18 månader på dig innan den lägger av.

Stervelo: Som jag skrev, liten kamera utan lull-lull med stor display. Det lutar åt en Ixus 850IS. Men jag trodde att 950 var nyare? Vad är skillnaden?

[OT] Köpa kompaktkamera
850 har brännvidden 28-105 jämfört med 35mm - 140mm för 950.
Tror att 850 är på väg att fasas ut, Canon verkar inte ha någon ny modell med 28mm vidvinkel :(.

/Magnus

[OT] Köpa kompaktkamera
Liten kamera utan lull lull är en för vag beskrivning. Säg istället vilken typ av foto du ska ha den till? Försök beskriva hur och för vad du ska använda den, då kan jag komma med råd. Det du har sagt kan inte ens kvalificera om du ska ha en kompakt eller ultrakompakt kamera, och det är en hyfsat stor skillnad i bildkvalitet mellan dem.

[OT] Köpa kompaktkamera
Eftersom jag inte är i närheten av proffsfotograf har jag svårt att precisera mina krav i tekniska termer.

Kameran ska:
* vara liten
* ha stor display
* ge bra bilder
* kunna fota skapligt utan blixt
* inte ha för mycket inställningar (lull-lull)

Jag ska fota:
* familjen
* stillastående cyklar
* cyklar som rör sig
* norska fjäll
* värmländska skogar
* stillastående barn
* barn som rör på sig
* blommor
* avacerade sexlekar
* m.m....

Vad är det för skillnad på SD och SDHC när vi snackar minneskort? Funkar ett SDHC-kort i en något äldre kamera som specar SD som minneskort?

[OT] Köpa kompaktkamera
Något som jag tyckt alla kompaktkameror har varit urusla på
är röda ögon. Jag funderar själv på att uppgradera min 4 år
gamla Exilim men är lika lost i djungeln.

Finns det kompaktkameror som undviker röda ögon? Så kul är
det inte att photoshopa varje kvällsbild.

[OT] Köpa kompaktkamera
evosmos skrev:
> Något som jag tyckt alla kompaktkameror har varit
> urusla på
> är röda ögon. Jag funderar själv på att
> uppgradera min 4 år
> gamla Exilim men är lika lost i djungeln.
>
> Finns det kompaktkameror som undviker röda ögon?
> Så kul är
> det inte att photoshopa varje kvällsbild.

Röda ögon uppstår när vinkeln (från det röda ögat betraktat) mellan objektiv och blixt är liten, dvs när blixten sitter nära objektivet.

Förrutom att flytta på blixten relativt objektivet (vilket kan vara svårt) så finns det kameror som har sk "röda ögon-reduktion" vilket består i att den ger ett gäng förblixtar som ska få pupillerna att dra ihop sig och därigenom minska problemet. Förrutom att det är extremt irriterande så brukar det även ge till resultat att folk med självbevareledrift blundar på bilderna.

Arslet bak som vanligt, med andra ord!

[OT] Köpa kompaktkamera
Ixus 60/65/70/75 har jag väldigt bra erfarenheter av. Billiga, snabba och väldigt fina bilder. Men vilken kamera du än köper så ta dig tid att lära dig inställningarna. Du har igen det tusenfallt när du kommer hem från semestern!
MVH /Johan

[OT] Köpa kompaktkamera
Jag strundade stenhårt i alla specar och tjackade en Pentax Optio WPi av det enkla skälet att den är vattentät. Har simmat i jockar med den, badat vak (ej frivilligt...), fotat botten på kajaken, haft den i cykeltröjan i regn... Så att man kan fota när man verkligen vill och ha den framme jämt och slippa fippla med plastpåsar och trams. Skönt. Prestande är väl okej. Och så tar jag någon av systemkamerorna när jag har "seriösa" ambitioner :-)

[OT] Köpa kompaktkamera
Jansson 99 skrev:

Eson skrev:
> Köpte en Fuji Finepix F30 1995:-

Grattis! Du har ungefär 18 månader på dig innan den lägger av.

Hmmm... ska bli intressant. Jag sätter mobilen på pip om 18 månader och återkommer. :-)

Johan

[OT] Köpa kompaktkamera
vadå, byter du inte mobil oftare än varje 18 månader?

> Hmmm... ska bli intressant. Jag sätter mobilen
> på pip om 18 månader och återkommer. :-)
>
> Johan

[OT] Köpa kompaktkamera
Många kloka förslag. Jag har gjort mitt val och avvaktar tills Ixus 860 IS släpps. Såg ut som den skulle komma under september.

Nu till minneskortet. vad är det för skillnad på SD och SDHC? Det ser ut som SDHC ligger mellan 4-8 Gb, står HC för High Capacity? Funkar ett SDHC-kort i en något äldre kamera som har SD specat som minneskort?

[OT] Köpa kompaktkamera
SDHC är en nyare variant av SD.

SD är på max 2GB medans SDHC är större. Det är möjligt men inte säkert att SDHC funkar i en kamera som bara är specad till SD, du gör bäst i att verifiera först.

[OT] Köpa kompaktkamera
SDHC funkar bevisligen inte i din laptop...
Och Nej de funkar oftast inte heller om kameran inte har det specat, är ett relativt nytt påhitt!

[OT] Köpa kompaktkamera
thomaz skrev:
> SDHC funkar bevisligen inte i din laptop...

Gjorde det väl visst!

Jag får helt enkelt köra minnsekortet från GPS:en med adapter i lånekameran så länge.

[OT] Köpa kompaktkamera
jansson, det du listar får mig att tro att en ultrakompakt är fel. Det du ska fota tyder på att du kanske vill skriva ut en bild eller två? Då går ultrakompakterna bort i mina ögon, de har kompromissat för mycket i kvalitet, sensor och glas.

Så en kompakt kamera, går bra att skriva ut upp till ungefär A4 med skaplig kvalitet, om du inte pixelpeepar eller tittar på en utskrift med förstoringsglas utan normalt betraktningsavstånd.

Liten nog att ha med utan problem, men märks om du stoppar den i en ficka. Alltså, inte kameran du stoppar ner i fickan på dina ultratajta brallor när du går går på klubb, aningens större bara, men en ansenlig uppgradering i kvalitet.

Är det en rimlig tolkning?

[OT] Köpa kompaktkamera
jansson99 skrev:
> thomaz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > SDHC funkar bevisligen inte i din laptop...
> Gjorde det väl visst!
>

Okay, det var därför du var tvungen att använda sladden och tömma mitt kort genom min Canon? ;)

[OT] Köpa kompaktkamera
Stervelo skrev:
> jansson, det du listar får mig att tro att en
> ultrakompakt .......
>
> Alltså, inte kameran
> du stoppar ner i fickan på dina ultratajta
> brallor när du går går på klubb, aningens
> större bara, men en ansenlig uppgradering i
> kvalitet.
>
> Är det en rimlig tolkning?

Korrekt!

Betänk att jag dock har valt mitt vapen, så lägg inte ner för mycket tankemöda för min skull. ;-)

Tillbaka
Topp