[OT] Köpa kompaktkamera

[OT] Köpa kompaktkamera
thomaz skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Okay, det var därför du var tvungen att använda
> sladden och tömma mitt kort genom min Canon? ;)

Men va fan!

[OT] Köpa kompaktkamera
Stervelo skrev:
> Då går ultrakompakterna bort i mina ögon, de
> har kompromissat för mycket i kvalitet, sensor och glas.

Har du fingrat med en Ixus från de senaste två-tre åren?

[OT] Köpa kompaktkamera
Tänkte låna tråden lite eftersom det bevisligen finns kompetens här. Jag är ute efter en mer avancerad kompaktkamera med lite mer optisk zoom. Har kollat runt lite och fastnat för Canon G7, Canon G9 och Panasonic Lumix TZ3. Gillar zoom och vidvinkel på Panasonic, gillar formfaktor och kvalitetskänslan med Canon.
Är det värt att lägga ut mer pengar för att få RAW-stöd i G9 jämfört med G7?

Nån som har tips på liknande kameror från andra tillverkare?

Vill ha en kompetent kamera för de flesta tillfällen, men som är smidig att ta med i många sammanhang.

Allmänna kommentarer?

[OT] Köpa kompaktkamera
clnr skrev:
> Är det värt att lägga ut mer pengar för att
> få RAW-stöd i G9 jämfört med G7?

Ja.

Eller, lite mer konstruktivt: Om du är intresserad av att få till "bra" bilder genom att fixa och dona med dem, så ja. Om du vill ha mer eller mindre färdiga bilder direkt ur kameran, nej.

[OT] Köpa kompaktkamera
Ixusmodellerna slår rumpa med alla andra!

Om Canon gör att du får rysningar och dessutom vill ha en vattentät kamera så rekomenderas den där Olympuskameran som HUKumuckumumuu... visade i början. ;)

[OT] Köpa kompaktkamera
Tbone, ett tillägg, in camera JPG conversion suger rätt så ofta, så även om du skjuter raw, sen bara accepterar standardvärdena så får du bättre jpgs är direkt ur kamerna. Men visst, det är ju fortfarande PP men inte allt för mycket.

TNT, vi menar inte samma sak med ultrakompakt, för mig är inte en ixus en ultrakompakt.

Med ultrakompakt menar jag den här stilen.

http://www.dpreview.com/reviews/casioexv7/

Där har man kompromissat för mycket för MIN smak, YMMV

[OT] Köpa kompaktkamera
Stervelo skrev:
> TNT, vi menar inte samma sak med ultrakompakt, för mig är inte en ixus en ultrakompakt.

Ixus är mindre än den Exilim du länkade till på alla tre ledder...

[OT] Köpa kompaktkamera
Nja, det är den inte med powern på, ixusen skjuter ut ett objektiv, det gör inte exilimen väl?
Det är typen av kamera jag menar, inte nödvändigtvis måtten.

Sen, vilken ixus menar du är bra? Jag har kollat på 850 och 900 och ingen av dem har en kvalitet som gör att jag vill ha dem. Men det är JAG.

[OT] Köpa kompaktkamera
Skulle inte ha läst den här tråden, det kostade mig $$$. Nu har jag iaf beställt en Canon Ixus 860 IS, tror den blir bra för en amatörfotograf som mig. Får väl bli några semesterbilder, eller så får jag fota cykeln i brist på annat. :)

[OT] Köpa kompaktkamera
Jag slog till i veckan på en kompakt kamera, iaf jämfört med Eos 1D mkIII... =P
IMG_1547modsm.jpg ht=483

[OT] Köpa kompaktkamera
Är det nån som har lagt vantarna på en Olympus 790 SW än? Hur är det i så fall med bildkvalitet och snabbhet? Bättre än 770 SW?

[OT] Köpa kompaktkamera
Har suttit och jämfört 770 och 790 nu på förmiddagen och kommit fram till följande.

770 tar video med 15 bilder/s, 790 med 30.
770 är vattentålig ner till 10 meter, 790 3.

770 har bländare 3.5 - 5.0, 790 3.5 - 5.0.

770 är någon millimeter mindre på alla ledder men 790 några tiotal gram lättare än 770.

I övrigt är det nog inga skillnader.

Jag beställde 770, men det bar emot lite eftersom 790 är en senare modell. Nyare = bättre, right? Inte i det här falltet tror jag. 770 är några hundralapper upp i pris från 790 också.

[OT] Köpa kompaktkamera
Stervelo skrev:
> Bilder i 725*550 räcker inte för att visa upp
> kvaliteterna på en kamera.
>

Tycker nog att man gott o väl kan visa på kvaliteten hos en kamera även med liten upplösning på bilderna. Det du ser är hur den hanterar exponeringen och även till viss del hur skarp den är.

Jag har fotat både med system och kompaktkameror och nog kan man se skillnad på bilderna även i små upplösningar. Jag har haft casio, olympus, panasonic och nå annat märke i kompaktkameror och jag fotar med 30D och L-optik i vanliga fall. Just komplicerade ljussätningar o mörka situationer med eller utan blixt avslöjar direkt kamerans kompetens. Förutsatt att maninte kört stativ med manuella inställningar på alla kort och använt extern ljusmätare etc.

Har blivit ett hysteriskt snobberi på digitalkameramarknaden sedan man kan zooma in o granska varje pixel. Hur många granskade kornen på filmen när det var analogt?

Och min erfarenhet är att Canons Ixus har grym prestande för det priset o den storleken. Även i mörka situationer och konstiga ljusförhållanden. Dessutom inger den kvalitet bara att hålla i...har kört en del Nikon kompakter oxå o de e oxå bra men jag har använt dom för lite för att kunna ge någon mer utförlig kritik ang dom.

[OT] Köpa kompaktkamera
Åsvik skrev:
> granska varje pixel. Hur många granskade kornen
> på filmen när det var analogt?

Åhh, nu rivs ju alla såren från T-korn vs klassiskt korn-debatterna upp. De som precis hade läkt!

[OT] Köpa kompaktkamera
Alltså... En pixel är alltid en pixel är alltid skarp. Det hänger på optiken...

pixlar.jpg ht=545

Bilden th. är bara uppskärpt. Fingerad "skarp pixel". Kanten på en pixel är alltid skarp. Det handlar om kontraster.

//Skogling

[OT] Köpa kompaktkamera
Jag slog till på en Olympus My 780. Skippade 770 eftersom jag tror att den "rikiga" linsen på 780 ger betydligt bättre bilder och att vattentåligheten hos 780 räcker för mig.

Den ersätts nu av My 830, skillnaden verkar i princip vara en ny blidsensor (8 MP istället för 7.1 MP), kanske är den något snabbare också. Jag slog till på den "gamla" för att jag ville ha en kamera på direkten plus att skillnaderan verkade vara ganksa små.

Hur man än gör så blir det ju en kompromiss men jag är nöjd efter några veckors användande inklusive en regning fjällvandring.

Positivt (i ungefärlig prioritetsordning):
+Vattentåligheten. IPX4 betyder att den klarar att vara ute i regnet men man ska inte doppa den i vatten.
+Formatet och handhavandet. Jag blev kompis med den direkt, enkel att använda och knapparna sitter på rätt ställen.
+Snabbheten. Det finns nog snabbare kameror men jag har hittills inte stört mig på att den är seg.
+Seriebildtagning. Den har ett läge som gör att man kan ta ca 3 bilder per sekund i ca 2000x1500 punkters upplösning. Kul grej och det funkar även med (klen) blixt!
+Bildkvaliteten. Ja det hamnar faktiskt på plussidan. Jag trodde det skulle bli halvkassa bilder men dom flesta blir helt okej.
+Zoomen. 180mm är kul att ha, men det funkar så klart bara om det är hyffsat ljust.
+Bildstabilisering. Funkar, men jag har sett effektivare bildstabilisering på andra kameror.

Negativt (sämst först):
-Zoomen. 36mm vidvinkel är tråkigt, 28mm hade varit bra.
-Den filmar bara 10s i högsta upplösning (640x480). Det framgick inte av specifikationerna, cyberphoto skriver att den filmar så länge kortet räcker. (Nu köpte jag inte från cyberphoto så jag kan inte klaga...). Jag undrar om det kan finnas två olika versioner av 780?
-Visar inte exponeringstid innan bilden tas. Detta är lite irriterande, svårt att veta om bilden har en chans att bli skarp.
-Saknar manuellt läge för tid/bländare.
-Har ingen hjälpbelysning för autofokus så ibland har den svårt att fokusera i mörker.
-Saknar optisk sökare. Inget man tänker på speciellt ofta men det hade varit bra, dels när det är ljust och dels när man zoomar till tele. Jag upplever att det är lättare att hålla kameran still om man har den mot ögat.

Totalt sett är jag nöjd. Den kommer att följa med på många cykelturer och andra uteaktiviteter i framtiden.

[OT] Köpa kompaktkamera
Sådär, fick till slut hem min nybeställda Ixus 860 IS efter det att Posten först slarvat bort paketet och sedan hittat det precis där det skulle ligga. Ja, det var ungefär den förklaringen jag fick 5 dagar efter att paketet hade sorterats i södra Stockholm.

Kameran känns helt OK. Den Pentax som jag har använt ett tag nu startar snabbt, men 860:an startar übersnabbt. De testbilder jag har knäppt blir jättebra. Nu ska jag bara lära mig att fotografera......

Men vad är det för skillnad på minneskorten som kameran stödjer (SD Card, jSDHC Card, MMC, MMC Plus)?

Kollade lite snabbt och tyckte mig se att de kostar ungefär lika mycket.

Jag kommer vilken dag som helst att även köpa en Canon 400D som använder CF-kort. Finns det någon adapter som gör att jag kan använda någon typ av korten som Ixusen stödjer i 400:an?

Vad ska jag välja?

[OT] Köpa kompaktkamera
Trevligt!

SD-kort med mer än 2Gb är väl SDHC ((HC) High Capacity)? Men du kanske klarar dig med max 2Gb?

Tyvärr har äldre kortläsare på datorerna problem med SDHC.

[OT] Köpa kompaktkamera
Jo, det stämmer nog att SDHC är stoooora kort och att det kan ge problem vid läsning. Jag märkte det när jag försökte läsa thomaz SDHC-kort i min bärbara dator. Datorn är dock rätt ny varför det bör finnas uppdateringar att hämta för att fixa det.

Jag skulle nog inte behöva mer än 2 Gb, men vad f-n! 8 Gb för 650 spänn ungefär. Det kan jag inte låta bli bara. Skulle det sedan även gå att köra det kortet i min kommande 400:D så blir det Mollo-bula.

[OT] Köpa kompaktkamera
jansson99 skrev:
> Skulle det sedan även gå att köra det kortet i min kommande 400:D så blir
> det Mollo-bula.

Och var ska du få den?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa kompaktkamera
Det blir ingen Mollo-bula.

Har precis pratat med Canon supportcenter och fått svaret att 400D inte stödjer något av formaten som passar för Ixus 860 IS.

[OT] Köpa kompaktkamera
Har fått min Mju 770 SW nu och jag har testat den lite och är så här långt rätt nöjd. Den är rätt snabb och tar rätt bra bilder, är fortfarande ganska liten och ganska lätt och det är väl ungefär så mycket man får begära av en kompaktkamera.

Framförallt känns den väldigt robust, inte alls sånt där lövtunt aluminumhölje som det var på min gamla Exilim EX-750, som var en riktigt bra kamera MEN den höll uppenbarligen inte för allt jag utsatte den för. Även om 3500 bilder på 2 år och alla möjliga hopplösa situation i snö, väder, vind och sprit.

Macron funkar iallafall över förväntan, till och med riktigt bra:

[OT] Köpa kompaktkamera
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Dpods10 (finns i olika storlekar)

Den här gillar jag. Inte vattentät, men jag köpte ju en vattentålig kamera :)
Fördelen är att man drar upp kameran snabbare än Lucky Luke! Åsså är det kardborre för bältesfästet så man kan enkelt flytta den mellan bältet och ryggsäckens höftbälte t.ex.

Edit: LowePro D-pods 10 heter den.

[OT] Köpa kompaktkamera
Ok, nu har jag hunnit plåta lite med min nya Ixus. jag är helnöjd trots att jag nästan uteslutande har fotat med automatiken påslagen. har dock testat, och konstaterat, att den klarar sig bra när det är mörkt och jag inte använder blixten. Nu vill jag bara lära mig att plåta såna där spejsiga cukelbilder.

Här har jag använt Ixusen och kört makro på en spik:

20071006-025800x600.jpg ht=544

FG sa att väskan som heter LowePro D-pods 10 var bra. Den funkar kanon, Tack så mycket för tipset!

Eftersom jag har en gammal analog Canon EOS med ett rätt så OK teleobjektiv så tänkte jag: "varför inte skaffa en digital dito så att jag kan använda objektivet till den"? Sagt och gjort. I fredags köpte jag en ny EOS 400D. Den tar ju jättefina bilder den också!

Härligt läckra höstäpplen på gräsmattan!

20071013-005800x600.jpg ht=483

Till EOS:en vill jag ha en extern blixt för det har jag hört ska vara bra. Kan Happys fotokunniga panel tipsa mig om en bra och prisvärd blixt så skulle jag bli glad. Den ska vara bra (hur man nu definierar det) men behöver inte kosta som en bättre Camagnolo-grupp.

[OT] Köpa kompaktkamera
Gick just in på Canons hemsida och skulle jämföra IXUS70, 75 och 860IS men det jämförelseverktyget sög ju rejält.
Om man bortser från fler pixlar, bildstabilisator (hur bra funkar en sådan egentligen) och vidvinkel, är dessa jämförbara?
Min Nikon pajade för en vecka sedan och en ny kamera måste införskaffas men eftersom jag har lite andra saker jag hade tänkt att köpa kan ju en IXUS70 räcka gott, eller?

Att IXUS75 har en hypermodern design och större skärm struntar jag fullständigt i, om den inte är märkbart bättre än en IXUS70.

Som sagt, en 860IS skulle jag ju helst köpa men då jag kollar på lite nya cykelsaker nu vill jag inte lägga ut onödigt mycket pengar på en kamera som ska användas i skogen, i ur och skur och med risk för att vara inblandad i en vurpa eller två.

[OT] Köpa kompaktkamera
Johan A skrev:
> Gick just in på Canons hemsida och skulle
> jämföra IXUS70, 75 och 860IS men det
> jämförelseverktyget sög ju rejält.
> Om man bortser från fler pixlar, bildstabilisator
> (hur bra funkar en sådan egentligen) och
> vidvinkel, är dessa jämförbara?
> Min Nikon pajade för en vecka sedan och en ny
> kame

Ta och använd dpreview.com istället för att jämföra kameror.

[OT] Köpa kompaktkamera
Little Stereo skrev:
> Fuji finepixel f-30 ger grymt bra bilder, frugans
> fotointresse gör att man får se bra bevis på
> duglighet dagligen :-)

Finns den att få tag i fortfarande?
Är den såfall dyrare än tex f-40. Den där f31 har ju gått upp i pris fast den är gammal, folk verkar ha kommit på att den är bättre än de nyare modellerna plus att den verkar ju vara svår att få tag i.

[OT] Köpa kompaktkamera
Johan A skrev:
> Gick just in på Canons hemsida och skulle
> jämföra IXUS70, 75 och 860IS men det
> jämförelseverktyget sög ju rejält.
> Om man bortser från fler pixlar, bildstabilisator
> (hur bra funkar en sådan egentligen) och
> vidvinkel, är dessa jämförbara?
> Min Nikon pajade för en vecka sedan och en ny
> kamera måste införskaffas men eftersom jag har
> lite andra saker jag hade tänkt att köpa kan ju
> en IXUS70 räcka gott, eller?
>
> Att IXUS75 har en hypermodern design och större
> skärm struntar jag fullständigt i, om den inte
> är märkbart bättre än en IXUS70.
>
> Som sagt, en 860IS skulle jag ju helst köpa men
> då jag kollar på lite nya cykelsaker nu vill jag
> inte lägga ut onödigt mycket pengar på en
> kamera som ska användas i skogen, i ur och skur
> och med risk för att vara inblandad i en vurpa
> eller två.

Ixus 70 ocg 75 är samma kamera men med skillnaden att 75 inte har en optisk sökare, alltså hålet som du använder till att kolla igenom, utan istället har en större display. ixus 70 är således samma kamera men med mindre display och optisk sökare.

860i är väll rätt lik, men med större vidvinkel.

[OT] Köpa kompaktkamera
Johan A skrev:
------------------------------------------------------
> Som sagt, en 860IS skulle jag ju helst köpa men
> då jag kollar på lite nya cykelsaker nu vill jag
> inte lägga ut onödigt mycket pengar på en
> kamera som ska användas i skogen, i ur och skur
> och med risk för att vara inblandad i en vurpa
> eller två.

Öhh... Jag har haft med min 850IS nedför en och annan brant på CostaRica där det vurpades rejält, genom några skyfall i Norge's berg samt att den blivit överkörd av en BMW 530 och legat i snörusket på tegeluddsvägen i 4 timmar efter det.

Oj glömde nämna att den fortfarande tar lika bra bilder, dock lite bucklig.

Finns ingen bättre kamera!

[OT] Köpa kompaktkamera
Micke L skrev: Finns den att få tag i fortfarande? <Är den såfall dyrare än tex f-40. Den där f31 har ju gått upp i pris fast den är gammal, folk verkar ha kommit på att den är bättre än de nyare modellerna plus att den verkar ju vara svår att få tag i.>
Den kan ha bytt namn under året, men ivf funkar den mycket bra... ville mest påpeka att det fanns andra småkameror än Ixus som är värda att kolla på :-) T

[OT] Köpa kompaktkamera
Jag tycker det är svårt att hitta en kompaktkamera med sökare.

Ska man måsta tomtaomkring med kameran på armlängds avstånd stirrande i en skärm?
Det tycker jag inte ger någon kamerakontroll.

någon som har några tips?, den bör gå ner i fickan också.

[OT] Köpa kompaktkamera
Beeblebronx skrev:
> Jag tycker det är svårt att hitta en
> kompaktkamera med sökare.
>
> Ska man måsta tomtaomkring med kameran på
> armlängds avstånd stirrande i en skärm?
> Det tycker jag inte ger någon kamerakontroll.
>
> någon som har några tips?, den bör gå ner i
> fickan också.

ixus 70, ixus 860 har det väll me, båda ä bra kamror

[OT] Köpa kompaktkamera
Jensen skrev:
> ixus 70, ixus 860 har det väll me, båda ä bra
> kamror

Se man på.

Tack! Jensen, Canon hade grejerna.

[OT] Köpa kompaktkamera
Finns det någon annan "kompaktkamera" än G9 som skjuter RAW?

Edit: Fann följande
* Leica D-Lux
* Panasonic Lumix
* Ricoh GR

Tillbaka
Topp