[OT] Köpa/lära sig tigsvetsa

Jannis

Aktiv medlem
Hittills har jag köpt och lärt mig svetslöda med en gassvets, självlärd och långt ifrån full-lärd.

Till vintern har jag bokat in mig på en svetskurs och det lutar åt att jag vill lära mig tigsvetsa eftersom det är mer användbart till annat än bara cykelramar jämfört med gassvets.

Fråga 1. Bör jag vänta med inköp av svets tills jag gått klart kursen och förhoppningsvis vet ungefär vad jag vill ha (t.ex av/dc, puls, pedal osv). Tror ni att det är fördel att prova lite själv innan kursen eller är det bättre att vänta och lära sig från grunden? Tänker att jag kanske lär in felbeteenden som är svåra att få bort?

Fråga 2. Någon som har erfarenhet av lcdvision tig-svetsar?

Fråga 3. Ni som har en ac/dc, hur mycket svetsar ni i alu? Vad i så fall?

Jag tycker du ska gå utbildningen först, så kanske fler frågor (och svar) hinner ploppa upp.
Sen brukar många tipsa om att man tänker ut vilken kapacitet man behöver på svetsen/svarven/whatever...
... och sen köper man storleken större ?

Du har iaf börjat i rätt ände av yrket eftersom gas generellt är långt svårare än de andra metoderna. Aluminium har t ex ett lödbart intervall på 70 grader C. Det är det i särklass svåraste vardagsmaterialet att foga med gas och fluss.

Det är alltid växelström när man TIG: ar alu. Allt för att sära oxidskiktet. Ren Argon eller blandad med Helium. Ren Tungsten( Wolfram) i pinnen.

Generellt är såklart TIG alltid att föredra om man vill ha minimala fogar och flådig finish. Det är principiellt gassvetsning fast med ström. Ibland kan man t o m smälta ihop helt utan tillsatsmaterial. En långsam, hantverksmässig, metod. Mycket tyst, vacker och behaglig.

Det brukar krävas runt 200 Ampère för att TIG: a cykelramar i aluminium.

Beagleboy sa:
Du har iaf börjat i rätt ände av yrket eftersom gas generellt är långt svårare än de andra metoderna. Aluminium har t ex ett lödbart intervall på 70 grader C. Det är det i särklass svåraste vardagsmaterialet att foga med gas och fluss.

Det är alltid växelström när man TIG: ar alu. Allt för att sära oxidskiktet. Ren Argon eller blandad med Helium. Ren Tungsten( Wolfram) i pinnen.

Generellt är såklart TIG alltid att föredra om man vill ha minimala fogar och flådig finish. Det är principiellt gassvetsning fast med ström. Ibland kan man t o m smälta ihop helt utan tillsatsmaterial. En långsam, hantverksmässig, metod. Mycket tyst, vacker och behaglig.

Jag har inga planer på att bygga cykelramar i alu, tänker mig att dessa måste härdas i ugn för att kunna göras lätta/starka. Provat att löda alu, får inte till så bra styrka bara, zinkfogen går sönder innan grundmaterialet. Även alulod med fluss. Vet inte ifall jag har behov av att svetsa alu. Skulle vara ifall något går sönder, släpkärran kanske.

Jannis sa:
Beagleboy sa:

Jag har inga planer på att bygga cykelramar i alu, tänker mig att dessa måste härdas i ugn för att kunna göras lätta/starka. Provat att löda alu, får inte till så bra styrka bara, zinkfogen går sönder innan grundmaterialet. Även alulod med fluss. Vet inte ifall jag har behov av att svetsa alu. Skulle vara ifall något går sönder, släpkärran kanske.

Fontargen AF408 har jag haft viss framgång med. Fogen blir något svagare än godset, men med klok fogberedning/konstruktion så går det få saker bra och hålla med det också.

TIG är bättre, men jag har ingen TIG sedan många år och då får en nöja sig med lod och mappgasbrännare.

Aluminium är lika småjävligt att hantera för en svetsare som Brom för en kemist.
Eller nämnaren 0 för en matematiker.
Man vet inte riktigt säkert vad de är, var man har dem eller hur de skall hanteras.

Alu är i vardagen alltid legerat med nån/ några andra metaller och det gäller att hitta ett likadant tillsatsmaterial i stången.
Dessutom krävs annan, bredare spalt och minutiös rengöring av allt och alla inblandade.

Senast ändrad:
bengt-re tangerar sanningen här. Det går att göra riktigt bra arbeten även utan GL- extra-allt- utrustning. Jag har t ex lött många stålramar med gas, bronslod och fluss utan rassel. Likaså kan man med navväxlat lätt cykla ifrån ett koppel pretton med frikrans närhelst man vill. Även om deras cyklar kostar 100 gånger din.

geologen sa:
Å, vad jag är avis! Skulle vilja ha en svets och kunna svetsa. Funkar inte i lägenhet bara...

Min man-cave är ca 3.5kvm. Det går in en cykel, lite verktyg och delar :)

Som jag förstår det så borde jag inte stänga ytterdörren när jag använder argon då syret kan försvinna. Samt att det är dumt att göra rent fogen med bromsrengöring innan svetsning (som jag gör med gassvetsen). Något annat rent säkerhetsmässigt jag bör tänka på om jag införskaffar tig i förtid?

Kurser i all ära men svetsa lär du dig genom att öva.

Har själv haft dc tig i några år men har nu en ac/dc tig på ingång. Skulle köpt det på en gång istället. Har alltid velat lära mig svetsa aluminium och nu ska det äntligen ske. ??

Valhalla_ sa:

Har själv haft dc tig i några år men har nu en ac/dc tig på ingång. Skulle köpt det på en gång istället. Har alltid velat lära mig svetsa aluminium och nu ska det äntligen ske. ??

Kul! ?

Valhalla_ sa:

Tack för bra svar! Satsar på ac på en gång!!

Hade du lärt dig mer ifall du gick en kurs nu när du redan kan? Eller hade du blivit bättre ifall du gått kurs i början. Svårt att svara på såklart men tycker du att jag ska prova mig fram först eller vänta tills jag gått kursen?

Det är nog aldrig fel att "tjuvstarta" och svetsa lite innan. Det är nämligen skitsvårt, och har du testat en del innan så vet du vari det svåra ligger och har en bättre ide om vad du behöver hjälp med. Youtube ger dig en bra start så du ställer in saker hyfsat rätt och så du vet på ett ungefär vad du ska tänka på osv, och när du väl är igång och svetsat lite och tar kursen så kan du få lite mer hands-on-hjälp. Tror det är bra att göra på det viset. Kommer du in på en kurs och precis allt är nytt kanske det blir svårare att ta in det viktiga.

Jag skulle sannolikt själv ha stor nytta av en kurs för även om jag hållit på ett tag tycker jag inte att jag är så vansinnigt bra på det. Jag tar mig fram men "raderna med mynt" blir oftast lite skeva, och "walking the cup" brukar bara leda till svordomar.

Valhalla_ sa:
Det är nog aldrig fel att "tjuvstarta" och svetsa lite innan. Det är nämligen skitsvårt, och har du testat en del innan så vet du vari det svåra ligger och har en bättre ide om vad du behöver hjälp med. Youtube ger dig en bra start så du ställer in saker hyfsat rätt och så du vet på ett ungefär vad du ska tänka på osv, och när du väl är igång och svetsat lite och tar kursen så kan du få lite mer hands-on-hjälp. Tror det är bra att göra på det viset. Kommer du in på en kurs och precis allt är nytt kanske det blir svårare att ta in det viktiga.

Jag skulle sannolikt själv ha stor nytta av en kurs för även om jag hållit på ett tag tycker jag inte att jag är så vansinnigt bra på det. Jag tar mig fram men "raderna med mynt" blir oftast lite skeva, och "walking the cup" brukar bara leda till svordomar.
Tack för ett utförligt svar/råd! Det blir att köpa en ac/dc med puls och ev pedal eller vad tror ni? Använder ni pedal?

Köp åtminstone en som är förberedd för pedal så du kan lägga till det senare. Har själv inte provat men kan tänka mig att man får bra mycket bättre kontroll, i synnerhet när man svetsar i tunnplåt eller om man inte är säker på vilken strömstyrka man behöver ha.

Jannis sa:
geologen sa:
Å, vad jag är avis! Skulle vilja ha en svets och kunna svetsa. Funkar inte i lägenhet bara...

Min man-cave är ca 3.5kvm. Det går in en cykel, lite verktyg och delar :)

Som jag förstår det så borde jag inte stänga ytterdörren när jag använder argon då syret kan försvinna. Samt att det är dumt att göra rent fogen med bromsrengöring innan svetsning (som jag gör med gassvetsen). Något annat rent säkerhetsmässigt jag bör tänka på om jag införskaffar tig i förtid?

Ja väldigt viktigt med god ventilation, men det får inte blåsa så att skyddsgasen blåser bort.
Rengöring med bromsrengöring och liknande är direkt farligt pga att den lämnar kvar en osynlig hinna som sedan du sedan andas in i gasform när du svetsar.
Jag gör rent med aceton helt överlägsen som rengöring vid svetsarbeten , lämnar inga rester.
Renlighet är viktigt vid tigsvetsning, i synnerhet i alu både tillsatsmaterial och svetsgods.

Lycka till, med svetsningen.
Tigsvetsning är en fantastisk svetsmetod när man har lärt sig.
/Svetsare med 15 år i yrket och fd skyddsombud på svetsverkstad

Det viktigaste vid alu svetsning är renlighet..... rostfri stålborste och aceton är dina bästa vänner
Och glöm inte ventilation ..... alu svetsning är inte precis nyttigt med tanke på sexvärt krom mm

Tala är silver, tiga är guld! Det är så tyst och ser så svalt ut när man tigar att man lätt glömmer att skärma sig själv med känt resultat.

Tilläggas semi- OT skall, att det går att få till alusvets även med en halvautomat(MIG/ MAG) om man kostar på sig ett teflonfodrat slangpaket och matarhjul för alutråd. Rak, fallande slang, högre gasflöde och närmast maxad trådmatning med pulsad maskin.

Lite OT men.....
Vi köpte en ny mag för alu på jobbet I våras, det är många Tig jobb som man istället kör med den numera.
Sparar otroligt med tid på det och tid är som sagt pengar.
Fast kanske inte direkt hobbypris på den 48 000 exl moms....fast då är det synergi och duo puls mm

Till cykelramar och liknande små prylar, rekommenderar jag tig.
Så man hinner värma upp matrialet och få bättre inträngning.
Annars får man hålla på och förvärma.

Plockar upp den här tråden då jag också funderar på att köpa en (till) svets. Har en liten MAG redan som funkat OK för det jag velat göra i plattjärn o bilplåt. Verkar även funka OK i rostfritt med rostfri tråd.
Men hur göra med aluminium?
Köpa en TIG, eller en till MAG för alu?
Då jag mest gör småjobb så tror jag inte jag kommer orka byta slangpaket mm varje gång jag behöver några centimeters fog.

Plockar upp den här tråden då jag också funderar på att köpa en (till) svets. Har en liten MAG redan som funkat OK för det jag velat göra i plattjärn o bilplåt. Verkar även funka OK i rostfritt med rostfri tråd.
Då jag mest gör småjobb så tror jag inte jag kommer orka byta slangpaket mm varje gång jag behöver några centimeters fog.

Jag skulle köpa en ac/dc tig alla dagar i veckan...... men vill man komma billigt undan och slippa köpa på sig dyra prylar och fler gastuber så funkar det faktist väldigt bra att löda

Ac-dc tig får du för 5-6k och uppåt. DC tig får ca 1500 och uppåt, dock kan man bara hjälpligt svetsa alu med DC och helium som skyddsgas. Så AC är väl egentligen det enda rätta i så fall.
Jag har en kina-tig med fotpedal och diverse inställningar som funkar mycket bra till alu. Om liknande är rätt för dig vet jag ej. Beror väl på hur mycket du tror du kommer svetsa i alu och hur högt du värderar att kunna göra det själv. https://www.expondo.se/stamos-pro-series-aluminiumsvets-200-a-230-v-puls-inkl-fotpedal-10020001

Jag skulle köpa en ac/dc tig alla dagar i veckan...... men vill man komma billigt undan och slippa köpa på sig dyra prylar och fler gastuber så funkar det faktist väldigt bra att löda

Jag har kört en del med Fontargen AF408 och MAP-gas brännare. Går rimligt enkelt att löda - blir dock inte lika starkt som svets, men duger till många saker ändå.

Jag kan passa på att utvärdera min vector newyork2500 ac/dc:
- Brännaren var stor och klumpig (wp17), byggde om denna med pvc-rör och tog bort knappen, blev mycket bättre.
- pedalen är värdelös, går inte att reglera amp så det är 10-200amp, har gängat i en skruv så det tar stopp vid runt 30 amp när jag svetsar tunt, på det sättet har jag någon form av kontroll iaf, tyvärr är den alldeles för känslig eftersom 10-30 amp regleras på någon centimeter och den fotkontrollen har jag inte riktigt.. Annars verkar allt funka ok. Kan tillägga att vector-welding ignorerar all form av försök till reklamation och frågor. Tror att pedalproblemet är liknande på alla billiga svetsar dock, hade jag vetat detta så hade jag klart kunnat investera mer. Det jag jämför emot är en svets för drygt 90 000 som jag hade på kursen, det är lite över min budget för hemma-fix.

ang mig eller tig för alu har jag provat båda. Mig är mycket enklare och går mycket snabbare. Begränsningen kommer när det ska svetsas under 1mm.

Pedalen på min billighetsmaskin har ett ställbart spann med en liten potentiometer.
Min har också en potentiometer mellan 1-10 men märker ingen skillnad när jag vrider på den. Mailade vector och frågade utan någon framgång. Det jag lyckades söka mig till är att den styr känsligheten i det övre spannet, den stryper inte amperen tyvärr. Gör din det? Hur lågt kan du ställa den? Vilken maskin har du?

Man måste ha en specifik svets för varje ändamål... här fattas iofs AC/DC Tig och AluMag Svetsen....
Den pensionerade Esab migatronic från -95 syns däremot

44FF904F-8969-45FC-BBB5-7B7891DF0CF7.jpeg

Såg att du har en stamos nu. Pedalen ser lika ut, frågan är ifall min är trasig. Hur många pins har din kontakt?
Tre pins.
Har din också potentiometer? På min hade en av kablarna på potentiometern trillat av då potentiometern satt lite löst och snurrade. Lödde fast den och så funkade allt.

Köp ac/dc du kommer ångra dig annars,övning ger färdighet,har haft ett antal nyutbildade med svetslicense som börjat på jobbet men kan knappt ställa in svetsen,konstigt nog,jag överstiger nästan aldrig 200 amp när jag svetsar AC men jag skulle försöka köra på en på minst 250 amp då den ska kunna hålla strömmen längre tid,läs på lite om Intermittens på svetsar,det kan skilja en hel del,men sen beror allt på vad du tänkt göra när du lärt dig svetsa aluminium mm,man får mycket ”kompisar”när man kan det☺️

Senast ändrad:
Köp ac/dc du kommer ångra dig annars,övning ger färdighet,har haft ett antal nyutbildade med svetslicense som börjat på jobbet men kan knappt ställa in svetsen,konstigt nog,jag överstiger nästan aldrig 200 amp när jag svetsar AC men jag skulle försöka köra på en på minst 250 amp då den ska kunna hålla strömmen längre tid,läs på lite om Intermittens på svetsar,det kan skilja en hel del,men sen beror allt på vad du tänkt göra när du lärt dig svetsa aluminium mm,man får mycket ”kompisar”när man kan det☺
Det är då vetelängderna börjar rulla in.....

ok, min har 7 om jag minns rätt. Ska öppna min och kika, värt ett försök. Tack!
Dubbelkollade och min har 3+2 stift fördelat på 2 st kontakter. Den med 3 stift är till potentiometern och den med 2 är till switchen. Man kan välja om man vill switcha på brännaren med mikrobrytare på handtaget eller inbyggda switchen i fotpedalen.

Lägger en röst för MIG svets för oss glada amatörer,
Jag kör med en EWM Pico Mig Pulse, teflon i slangen och rätt hjul för aluminium.
Man rattar in typ av material, typ av tråd, tjocklek på godset och sedan är det bara att gasa på.
Det underlättar att borsta rent och förvärma med varmluftspistol som nämndes tidigare.
Svetsarna blir inga konstverk som med TIG, men efter lite övning blir det rätt ok.
Fördelen är att det går fort och man har en hand över för att hålla i pinnarna när man ska loppa fast dem.

Jag köpte till en TIG tillsats (DC med "lift arc" tändning) och har gjort mindre grejor i rostfritt med den, mest att smälta ihop material. Har inte riktigt fått in snitsen att både ha bra ljusbåge OCH mata på tillsatsmaterial i lagom doser utan att smältan kroknar.

Jag köpte från Tyskland, fungerade fint.
/håkan

Hej igen,
Kan någon med mera erfarenhet säga något klokt om följande maskiner:
IAF en här som föreslagit den tidigare
Ser ju ut att vara ett hyggligt nedsatt pris - om de inte kör med Cykelringens prissättningsmetod...
Plasmaskärare är ju säkert jättekul och användbart en gång om året eller så.
Vad förlorar man på en sån här, med TIG-slangpaket?
Skulle ju ge pengar över till flaska mm.
Eller borde jag titta i en helt annan riktning?
Tittade efter demo och beg hyresmaskiner för några veckor sen, men hittade inget vettigt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp