[OT] Köpa min första bil.

rularn

Aktiv medlem
Hallå!

Min budget sträcker sig till 50-60 kkr och jag vet inte vad man ska kolla efter.
Vad är att föredra, låga mil eller nyare årsmodell?
Europeiskt vs japanskt?
Svenskt vs utlänskt?

Jag vill komma undan med så låg driftkostnad som möjligt, så lite krångel som bara går. Liten motor spelar ingen roll bara den krånglar så lite som möjligt, och är billig i drift. Drag är ett måste, bor i gbg/skaraborgsområdet.

Vilken bil passar bäst in på mina önskemål?

Tackar på förhand!

köp en Toyota Corolla 1,6 eller en liknande japansk modell. De är hopplösa att försöka ta dö på. Vi sålde min hustrus 2001 för 65000 för några månader sedan, den kostade inte mycket i drift och var aldrig trasig.

/Jerka

Hej!
ett tips, kolla in på vilka bilar/modeller som felar minst i bilprovningens statestik!
högt upp i litefel listan kommer alltid japanare.

men hjärtat säger: köp Tyskt ;)

Lycka till!

Köp inget mördarvapen. Köp en cykel och var lycklig.

Bilar är för obildade mördar bönder.

Sluta mörda - sluta köra bil.

Bosse skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp inget mördarvapen. Köp en cykel och var
> lycklig.
>
> Bilar är för obildade mördar bönder.
>
> Sluta mörda - sluta köra bil.

Käften!

Det låter som om du ska ha en japanare.
Billigt och driftsäkert (i allmänhet).
Själv kör jag en alldeles för dyr tysk.

Ja en Toyota eller annan japanare ligger högt upp på min önskelista. Men vad är bäst? En 2004 som gått 15000 mil eller en 2000 som gått 10 000?

Saab verkar ha väldans mycket krafts och lull-lull som kan gå sönder.

Skoda är ju ganska bra prismässigt, men hur håller de?

Gå in på Vi Bilägares hemsida. Finns en del info där vilka bilar o modeller som har få fel på besiktningen och så kan du söka på olika bilar för att få en ungefärlig uppfattning vad den bör ligga på i pris. Hyffsat ok sida faktiskt.

+1 på toyota corolla. toyota hade väll typ 4 eller 5 st modeller på top 10 över bilar som krånglar minst/har mins fel hos bilbesiktningen förra året, de ger ju ut en lista varje år.

angående mil osv. så har jag ingen aning.

köp en corolla 2002 som rullat under 10000mil, det lär du hitt i din budget.

Du får den nyaste modellen av Corolla (nu ersatt av Auris) en bil som kommer att tjäna dig läääääänge!

/Jerka

Du skriver att drag är ett måste, ska bilen vara en bra dragbil också? Om det bara är tänkt för cykelhållare och den årliga hyrsläpsrundan till återvinningscentralen så spelar det väl ingen större roll, men om du tänkt dra släp ofta eller långt så kan det vara bra att köpa en bil som klarar uppgiften bra.
Japanerna är väl allmänt förträffliga val annars, om man bara ska väga in de rationella faktorerna.

Subaru har nöjdast ägare och brukar ligga löjligt bra till på bilprovningens lista. Löjligt högt andrahandsvärde också, kunde fått en 3-4 år nyare V70 för samma peng när vi köpte vår Forester..

Men nu har den 25000 mil på mätaren och har rullat 10 000 mil i vår ägo, enda som gjorts utöver oljebyten (som jag gör själv) är bromsbelägg fram och bak, några nya glödlampor, nytt batteri. Helt strulfritt med andra ord, bara slitdelar som bytts och inte på något vis orimligt ofta.

Några bilder på min "Velomobil" Lastar utan problem 4 cyklar och weekendpackning för fyra personer. Kanske inte dem mest sportiga eller snyggaste bilen på marknaden men den är ett tryggt transportmedel. Fick rattstången utbytt på min utan kostnad tack vare Toyotas kvalitetsgaranti. Min har nu rullat drygt 10 000 mil och jag räknar kallt med att den går lika många till innan något rasar. Kolla bilprovningens statistik.

Bild046.jpg ht=544

fikacentral.jpg ht=544

Passar även bra som mobil fikacentral.

Senast redigerad av en moderator:
Med Toyota/Mazda/Honda har du väl störst sannolikhet att hitta ett skapligt problemfritt ägande. Men det vet ju alla andra också, varför de är förhållandevis dyra. Den Corolla du får för 60 loppor betalar du 30 för om det istället står Renault och Megane på bakluckan. Så summa summarum.... köp en Corolla ändå. Det är skittråkigt att lägga pengar på bilreparationer. Annars är mina tips dessa: Skippa turbo (SAAB med andra ord)- ett turboras är skitdyrt. Tänk också på att det kan kosta apa att helförsäkra en bil om du saknar bonus, så det kan kanske vara läge att köpa en billigare bil så det räcker med trafikförsäkring.

En gammal Corolla är nog bland det mest driftsäkra man kan köra, haken är ju att alla vet om det.
Begpriset är därefter. De är egentligen snuskigt dyra jämfört med motsvarande bilar av samma årsmodell.
I stället för att köpa en Corolla 1.6 från runt millenieskiftet för 60k kan man köpa en fullsmetad SAAB 9-3 eller 9-5 med 200 hk för samma pengar.
Eller så gamblar man lite och köper en bil i samma storlek och årsmodell men av annat märke, t.ex. en Alfa 147 för halva pengen, stoppar undan sina 30k för framtida reparationer och har en OÄNDLIGT mycket snyggare, trevligare och roligare bil fram till det stora raset.

Kan man tänka sig att skruva lite så får man ju sjukt mycket bil för pengarna om man köper en Saab 9-5. Mor och hennes gubbe köpte just en 9-5 2.3t från 04 för strax över 40 000 kr. Ungefär samma pengar som jag (med en del prut på blocketpriserna) skulle få får Subarun som är fem år äldre och gått 10 000 mil mer..

toyota och co är inga evighetsmaskiner, det är bilar för folk som inte tycker om bilar, och tycker man inte om bilar tycker man inte om att köra bil. Då kan man åka buss!

köp en bil som du tror att du faktiskt skulle tycka var trevlig, om någon säger att dom verkligen gillar sin corolla eller för den delen Skoda så har dom antigen undervärdeskomplex eller har fyllt huvudet med bajs.

Bosse skrev:
> Köp inget mördarvapen. Köp en cykel och var
> lycklig.
>
> Bilar är för obildade mördar bönder.
>
> Sluta mörda - sluta köra bil.

Är det ett krav att man kan "sär skriva" om man bara cyklar? Eller du kanske inte cyklar, utan nöjer dig med att trolla?

Om det ska vara billigt att laga så är det väl Volvo 240/740 som gäller. Reservdelar kan du hitta i närmaste fågelholk och du byter dem genom att ställa dig brevid motorn i motorrummet och skruvar loss den trasiga delen och skruvar dit den nya.

Ang. Skoda så är Octavia rätt så goa bilar för pengarna (iaf nypris)

OskarH skrev:
> Om det ska vara billigt att laga så är det väl
> Volvo 240/740 som gäller. Reservdelar kan du
> hitta i närmaste fågelholk och du byter dem
> genom att ställa dig brevid motorn i motorrummet
> och skruvar loss den trasiga delen och skruvar dit
> den nya.

Skruvar? Jag trodde man bröt loss den med ett spett :)

/Johan

Jag gjorde den här tabben, köpte en corolla när jag var 16år..

Nu är det 13år senare och den har fortfarande aldrig fått en prick i besikningen och jag har precis reparerat den för något över 8000:- på 23000mil och 13år om jag inte räknar helt fel.

Den är så ruskigt bra som transportmedel att man snabbt glömmer bort alla bekymmer man kan ha med en bil, och blir så lat att man aldrig vill byta bort den.

//K

rekrej skrev:
> köp en Toyota Corolla 1,6 eller en liknande
> japansk modell. De är hopplösa att försöka ta
> dö på. Vi sålde min hustrus 2001 för 65000
> för några månader sedan, den kostade inte
> mycket i drift och var aldrig trasig.
>
> /Jerka

Lite berorende på vad du har för behov av att dra med den, men spontant, skall du ha drag och en trevlig bil, med bra kvallitet, prova en subaru.

Kanske jag har både mindervärdeskomplex och bajs fulla huvet, men den är kanonfin att flytta arslet i, men inget som vinner paris-dakar ;-)

När jag blir kvitt mitt mindervärdeskomplex och lyckas bajsa ur de sista skruttna bajskluttarna jag har mellan öronen skall jag sluta cykla och köpa en porsche.

//K

captain8track skrev:
> toyota och co är inga evighetsmaskiner, det är
> bilar för folk som inte tycker om bilar, och
> tycker man inte om bilar tycker man inte om att
> köra bil. Då kan man åka buss!
>
> köp en bil som du tror att du faktiskt skulle
> tycka var trevlig, om någon säger att dom
> verkligen gillar sin corolla eller för den delen
> Skoda så har dom antigen undervärdeskomplex
> eller har fyllt huvudet med bajs.

Senast redigerad av en moderator:
captain8track skrev:
>

+!

captain8track skrev:
>

De uppfyller de krav som folk brukar ha; "åka och storhandla och köra ungarna till fickpingisturneringar på söndagarna". Men de uppfyller naturligtvis inte kraven för pojkarna som sitter och runkar över biltidningar och jämför hästkrafter och bling-bling-fälgar. Undrar vem som har mindervärdeskomplex eller huvudet full med bajs?

Alla har inte samma prioriteringar. En del har större behov av ett pålitlgt transportmedel än en statussymbol. Och det värsta av allt är ju att de offentligt och medvetet avstår från att lägga sina pengar på fiktiv status.

Jag är böjd bara den kan ta mig från punkt A till punkt B. Det ska vara någon mellanstor sak med en dragkrok så att jag kan ta med mig cykeln och dra nån gammal soffa när jag måste. Jag gillar egentligen inte köra bil utan ser det som ett nödvändigt ont. Inte många gånger jag tänker sätta mig i den och köra över 30 mil, så komfort kan jag tumma på men inte failsafe-faktorn.
Corolla verkar ju vara ett bra val, men de finns inte så många till salu. Hittade dock denna:

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Corolla_rymlig_saker_smabil_24568458.htm?ca=13&w=2&last=1

Men samma pris, ett år nyare och 5000 mil mindre.

http://www.blocket.se/skaraborg/Hyundai_Elantra_2_0_pris59500kr_24821780.htm?ca=13&w=2

Fortfarande Corollan som passar mig bäst?

En fin s/v40 med mindre motor. Jag har själv en s40 som jag aldrig behövt lägga några större kostnader förutom regelbunden service. En skön bil att köra med bra utrymme i bagaget.

ev. randonörd skrev:
> Japaner är bra, men har dyra reservdelar. = dyra
> kostnader på en gammal bil
> Saab och volvo, de kanske går söder ibland men
> är billiga att laga....

Gamla fördommar. Så var det på den tiden då man kunde köpa reservdelar på den lokala macken till sin SAAB eller Volvo, iochförsig så behövde man ju göra det lika ofta som man tankade med, så det var ju rätt ställe ;)

Det är alltid billigare att slippa laga ;) Jag har kört några äldre Subbaru, många tusen mil, de har definitivt varit billigare i drift än någon SAAB eller Volvo jag har haft. bara senaste Volvons sopparäkning för ett halvår har räckt för att betala totala driftkostnaderna på Subban under ett helår.

captain8track skrev:
>

Nu har mitt bajs tänkt till och det gillar min gråtråkiga bil för den bilen har hittills gjort sitt jobb med glans.
Transporterar hundar och cyklar (ibland samtidigt) och barn och möbler och allsköns skit på ett oerhört bekvämt och stressfritt sätt. Visserligen har jag ingen evighetsmaskin - tvärtom. Det är en som borde vara sönder hela tiden enligt folkmun och odefinierad statisktik (Citroen C5 kombi).
Tack och lov har den än så länge fungerat prima.

Och gäsp vad bilar är ointressanta. Och ja jag åker gärna kollektivt om det går (vilket det tyvärr sällan gör där jag bor). Och cyklar så ofta jag kan. och som sagt - jag gillar min tråkbil för att den är så... typ praktisk. Bajset har talat.

captain8track skrev:
>

Och antagligen mindre oro för storleken på sitt könsorgan än de utan "undervärdeskomplex" (vad nu det kna vara) eller bajsfyllt huvud.

Fikasvettot skrev:
> De uppfyller de krav som folk brukar ha; "åka och
> storhandla och köra ungarna till
> fickpingisturneringar på söndagarna". Men de
> uppfyller naturligtvis inte kraven för pojkarna
> som sitter och runkar över biltidningar och
> jämför hästkrafter och bling-bling-fälgar.
> Undrar vem som har mindervärdeskomplex eller
> huvudet full med bajs?
>
> Alla har inte samma prioriteringar. En del har
> större behov av ett pålitlgt transportmedel än
> en statussymbol. Och det värsta av allt är ju
> att de offentligt och medvetet avstår från att
> lägga sina pengar på fiktiv status.

Sen finns det ju faktiskt de som tycker det är kul att köra bil, och det blir inte särskilt spännande i en Octavia eller Corolla. Du tycker det är kul att cykla? Och har dyra cyklar för att de är bättre? Eller kanske som en statussymbol och som kompensation för något organ?

Får man ligga mycket om man har feta cyklar?
Jag fick ligga jävligt mycket mer när jag körde en pimpad Bmw 530 (det berodde iofs på att jag vid tillfället hade flickvän, och därför hade råd med den bilen..)

rularn skrev:
> http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Corolla_ryml
> ig_saker_smabil_24568458.htm?ca=13&w=2&last=1
>
> Men samma pris, ett år nyare och 5000 mil
> mindre.
>
> http://www.blocket.se/skaraborg/Hyundai_Elantra_2_
> 0_pris59500kr_24821780.htm?ca=13&w=2
>
> Fortfarande Corollan som passar mig bäst?

Kanske en Honda Civic:
http://www.blocket.se/helsingborg/Honda_civic_25003663.htm?ca=11&w=3

Eller en Mitsubishi Lancer kombi:
http://www.blocket.se/halland/Mitsubishi_Lancer_24617573.htm?ca=11&w=3

jomper skrev:
> Kan man tänka sig att skruva lite så får man ju
> sjukt mycket bil för pengarna om man köper en
> Saab 9-5. Mor och hennes gubbe köpte just en 9-5
> 2.3t från 04 för strax över 40 000 kr. Ungefär
> samma pengar som jag (med en del prut på
> blocketpriserna) skulle få får Subarun som är
> fem år äldre och gått 10 000 mil mer..

Saab är ganska trevliga, dessutom säkra och rejäla bilar, men håll dig ifrån de första åren med B205/B235 motorerna (alltså 9-5 98-04 och 9-3 00-04), för om det går snett där (och det gör det inte allt för sällan) så snackar vi inte om "skruva lite", utan i stort sett en obrukbar bil redo för motorbyte... Mer info för den som orkar läsa -> http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

/CJ

rularn skrev:
> Hyundai i samma prisklass brukar erbjuda 1-3 år
> nyare årsmodell och 1000-3000 mil mindre. Hur är
> Hyundai i hållbarhet?

Jag har en Hyundai Elantra -98 som hittills har fungerat helt felfritt. Jag minns inte exakt, men den har gått ungefär 25 000 mil och det enda som gått sönder på den är solskyddet på förarsidan (vilket förvisso var ett jäkla gissel; det tog ett halvår att få ett nytt från Hyundai och det jag fick var inte gjort för min årsmodell och passade därför lite sådär, men jag har kvar det än i alla fall). I övrigt är bilen inte särskilt sexig alls, men den är så gott som rostfri och har aldrig fått några besiktningsprickar.

slhap skrev:
> Sen finns det ju faktiskt de som tycker det är
> kul att köra bil, och det blir inte särskilt
> spännande i en Octavia eller Corolla. Du tycker
> det är kul att cykla? Och har dyra cyklar för
> att de är bättre? Eller kanske som en
> statussymbol och som kompensation för något
> organ?

Skillnaden är att jag inte sitter och tycker att andra har bajs i huvudet för att de inte köpt dyra cyklar. Tycker folk att det är kul att cykla med enkla cyklar så är inte jag den som klagar. Men köper nån en dyr cykel och inte kan cykla så kan jag nog tycka att det är lite fånigt.

Tillbaka
Topp