[OT] Köpa ny bil Subaru

Martin O

Ny medlem
[OT] Köpa ny bil Subaru
Jag står i begrepp att köpa min första fabriksnya bil.
Den modell jag är mest sugen på är Subaru Outback 3,0R med 6:a. Den skall användas bla. till husvagnsdragande och som bruksbil.

Happys kunskapsbank brukar vara enorm och jag vill gärna höra era erfarenheter om Subaru.

//Martin

[OT] Köpa ny bil Subaru
Subaro tilltalar mig mycket, skulle jag ha husvangsdragning som en viktig parameter så skulle jag ta en diesel då subborna även utan tattartermos drar en hel del soppa.

Jag skulle nog överväga en haldexförsedd dieseldragare från volgas stolta traktorfabrik (ska bara iväg och tvätta munnen med såpa)

annars kanske DKW (Audi har någon lämplig sotpump)

[OT] Köpa ny bil Subaru
Min -93:a har gått 39 000 mil och går som en klocka. Rakt igenom besiktningen varje gång och väldigt kul vid rödlysena vintertid. Senaste besiktningen sa besiktningsmannen att han skulle köpa en Subaru själv, alla som kom in med dom var så nöjda och det var väldigt få fel. Jag har flera kompisar som har Subaru och alla är väldigt nöjda (speciellt skidkompisen som tog sig fram med Impreza där en RAV4 gått bet). Värdeminskningen är betydligt lägre än t.ex saab, vilket också måste räknas in i driftskostnaden. Diesel finns från och med i år, men den är förstås inte lika stark som 6:an.

Det bästa är nog ändå motorljudet vid full acceleration, Boxer!

[OT] Köpa ny bil Subaru
Octagon skrev:
-------------------------------------------------------
> Det bästa är nog ändå motorljudet vid full
> acceleration, Boxer!

Jag gillar även motorljudet i boxerfyran då jag är svag för SAAB V4 och dom låter så lika.
Jaha, Subaru har en sotpump i sitt sortiment, det måste väl vara en egenutvecklad boxer, nåt annat skulle väl inte gå in.

Det är intressant, är det en 6:a. Jag måste in och provköra.

[OT] Köpa ny bil Subaru
har haft 2st imprezor en MY00 GT och en MY01 WRX körde ca 4500mil med den första och 2500 med den andra och jag måste erkänna att Subaru tillverkar fantastiska bilar, 4-hjulsdriften är fantastisk, chassit mycket trevligt och boxermotorernas tyngpunkt är oslagbar.
Har bekanta som haft outback, legacy & forrester, några har varit turbo, andra vanliga sugmotorer. Ingen har något negativt att säga om själva bilarna, det jag jag tycka såhär i efterhand är att försäkringen på turbo imprezorna inte var att leka med men det gäller väl alla bilar med den motorstyrkan. Kan även tycka reservdelspriserna var lite i överkant.
Har kört till fjälls med 10cm ny-snö på vägen, inga problem(tror till och med att det gick fortare än vad det vanligtvis brukade gå...).
släpvagn med två skotrar, inga problem.

Bara att handla!!

[OT] Köpa ny bil Subaru
Har precis provkört Outback 3.0 R , Volvo V70 3.2 och BMW 530 d. Kollar efter ny kombi.
Subarun körde från Volvon med hästlängder. BMW´n hade snäppet bättre körkänsla men detta lilla snäpp extra kostade 140000 mer.... Vill ha en Subaru men frugan röstade nej eftersom (och detta är det enda negativa jag har att säga om Subarun än så länge) den är lite liten inuti.Återstår A6 3.0 tdi att provköra verkar vara frugans favorit.... suck.

[OT] Köpa ny bil Subaru
Vi köpte en Forester från 1999 förra våren, har kört nästan 3500 mil med den hittills. Skoj bil, lite törstig kanske (turbo, samma motor som impreza gt från samma år men lite lägre effekt). Kommer sällan särskilt långt under litern.

Har inte haft nån annan bil som är fyrhjulsdriven men den tar sig upp för backen till vårat hus oavsett om det är 3dm snö eller inte - något som folk som hälsar på brukar ha problem med.. Forestern har dessutom bättre väghållning än många "vanliga" bilar vilket är lite roligt.

Den har gått drygt 20 000 mil, servad på verkstad till 15000 plus att vi just gjorde 20 000-mila-service på verkstad (kamrem osv, dyrt som fan). Räknar med att ha den ett par år till i alla fall.

Det är en udda bil på många sätt men jag gillar den verkligen. Skulle kunna tänka mig en Outback eller Forester med diesel-boxern som nästa bil.

[OT] Köpa ny bil Subaru
Jag har också kastat lystna blickar efter Outbacken. Hyrde en över julhelgen i samband med långresa för att få testa rejält innan ett ev bilköp. Mina synpunkter kan väl sammanfattas ungefär så här: (Har haft en passat td1 4-motion senast och jämföra lite med den)

- Hög kvalitetskänsla, solid, stadig på vägen.
- 2,5l med automat fungerar riktigt bra, lite törstig dock.
- Trång! Litet bagage (mindre än passat och V70) Väldigt dåligt fotutrymme på passagerarsidan fram.
- KOrta stolar med begränsdae inställningsmöjligheter (versionen med skinn har lite bättre inställningsmöjligheter men samma dimensioner)
- Bra markfrigång! (tror det är runt 20 cm, nya passaten med fyrkrafs har 12 cm.....)

Blev ingen Outback den här gången, har börjat se mig om efter en passat igen... :o)

[OT] Köpa ny bil Subaru
Jag har också varit sugen på en Subaru.
Blev lite fundersam då "Vi Bilägare" tyckte att "motsvarande" Skoda var ett bätte köp.
Bla var de kritiska till rostskyddet. Har det varit ett problem?

[OT] Köpa ny bil Subaru
Är det inte massor av års rostskyddsgaranti på de nya?

Min är som sagt en 99:a som gått 20 000 mil. Det är säkert rost här och var på den, men inget som besiktningen sagt något om och inget som syns på karossen. Helt kasst har det således inte varit rent historiskt i alla fall.

[OT] Köpa ny bil Subaru
De som är före ...hmmm... 95 eller nåt har inget vidare rostskydd. Sen har jag hört att svenska generalagenten rostskyddar bilarna när dom är nya, tyskimporterade är alltså mer rostbenägna, särskilt äldre bilar.

Vad kör Christian Konigsegg till vardags? Saab, Volvo, Alfaromeo? Rätt svar: Subaru Legacy.

[OT] Köpa ny bil Subaru
Octagon skrev:
> De som är före ...hmmm... 95 eller nåt har
> inget vidare rostskydd. Sen har jag hört att
> svenska generalagenten rostskyddar bilarna när
> dom är nya, tyskimporterade är alltså mer
> rostbenägna, särskilt äldre bilar.

Enligt Vi Bilägare så görs det inte längre av den svenska generalagenten sedan Subaru införde 12 års rostskyddsgaranti.
Skoda fick en 4:a rostskyddsbetyg och Subaru en 2:a.

[OT] Köpa ny bil Subaru
En polare bytte från Forester -99 till Octavia Diesel 4x4 -03. Han säger att i stor sett allt var bättre på Subarun förutom förbrukningen. Fjädring, kvalitetskänsla, väghållning. Det beror på vad man vill ha, ska man flytta röven så billigt och praktiskt som möjligt och vill ha 4x4, då är det Skoda, vill man ha högre kvalietskänsla och bättre prestanda, då blir det Subaru. Ska man dra stora tunga släpvagnar eller köra mycket på dåliga vägar, då är det Subaru. Behöver man bara 4x4 för att köra de sista 5 metrarna fram till fjällstugan 1 gång per år och i övrigt vill hålla ner förbrukningen ¨så är Skodan nog bäst. Vill man kunna parkera utanför svärföräldrarna i saltsjöbo utan att dom behöver skämmas för grannarna ska man nog ha en Outback.

[OT] Köpa ny bil Subaru
Dieselboxern vågar jag mig inte på då det är en helt nyutvecklad motor. Dessutom har vi miljöpartister och andra fjollor i regeringsposition som kan beskatta dieselbilar extra hårt. Det känns som ett osäkert alternativ.
Valet står mellan bensin 4:an till ett lägre pris och drift mot 6:an med bättre drag när jag kör husvagn.
Läste i Vi bilägare att boxerfyran hade ganska risigt bottendrag (impreza)

[OT] Köpa ny bil Subaru
Hur gammalt var testet? De gamla 2-liters-fyrorna utan turbo var nog lite trötta medans de nya 2.5-liters sägs vara bättre. Min 2-liters med turbo har väl inget gigantiskt bottendrag heller, men den gillar att varvas :)

Nu har jag inte kört några tunga släp men 750 kilo bakom bilen märks inte nämnvärt varesig i accelleration eller stabilitet.

[OT] Köpa ny bil Subaru
Kör svärföräldrarnas Forrester ganska ofta och måste säga att det är en mycket trevlig bil.
Det enda jag stör mig på är att det låter ganska mycket i kupén.

[OT] Köpa ny bil Subaru
MickeS skrev:
> cjmax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har gått och dreglat på en sån här ett tag,
> http://www.blocket.se/vi/15068320.htm
>
> Är det framfabs firmabil, kanske:)

He he, det såg jag inte ens.. Kan det ju va...;-) Att han bor i Gbg hade jag inte heller nån aning om, ha ha :-)

[OT] Köpa ny bil Subaru
Tjena!

Jag lutade starkt mot en Subba, men det bidde en Alfa till.. Trots avsaknaden av Boxer och 4x4..
Insåg att jag inte kommer dra tungt (har ju inte ens dragkrok nu), skulle jag behvöa dra tungt så lånar jag tillbaka våran gamla Blazer.. Och här nere är det alldeles för kort med roliga snövägartid för att motivera två bilar med 4x4..
Men om jag skulle köpa en 4x4 och alfa inte gjorde Q4orna så skulle jag köpa en Subba.. Skulle jag inte vara Alfaskadad så skulle jag också köpa en Subba.. Mycket stor risk att det blir en Outback nästa gång jag köper bil..

[OT] Köpa ny bil Subaru
Martin O skrev:

> Dessutom har vi
> miljöpartister och andra fjollor i
> regeringsposition som kan beskatta dieselbilar
> extra hårt.

Tänkte bara vara lite petig och påpeka att miljöpartiet inte sitter med i regeringen.

[OT] Köpa ny bil Subaru
iMats skrev:
> Martin O skrev:
> -----
>
> > Dessutom har vi
> > miljöpartister och andra fjollor i
> > regeringsposition som kan beskatta dieselbilar
> > extra hårt.
>
> Tänkte bara vara lite petig och påpeka att
> miljöpartiet inte sitter med i regeringen.

Väl medveten om det. Det var riktigt dålig svenska. *skäms* En sådan mening gör att det kan tolkas som att miljöpartiet sitter i regeringen.

[OT] Köpa ny bil Subaru
Jag är tvärtom övertygad om att dieselbilar kommer beskattas snällare och snällare eftersom det är ett bättre miljöalternativ än i alla fall bensin. Legacyn med diesel har en förbrukning på 0.55 eller liknande med 2.0-dieseln på 150hk/360nm.

[OT] Köpa ny bil Subaru
i en del hänseénden så är ju en modern diesel till o me miljövänligare än en etanolbil, så jag tror oxå att beskattningen på diesel bilar kommer ändras. borde ju göras det i alla fall. speciellt om biologiskt framstäld diesel blir mer vanlig

[OT] Köpa ny bil Subaru
Jag kör Skoda Scout diesel som det pratas om i inlägget. Ge den en provkörning i alla fall!

Jag var helt insnöad på Subaru dock låg outbacken utanför min budget. Forestern känns lite tråkigare/gubbigare än outbacken. Jag vill ha en bil som ser ut som en riktig bil men är lite högre då jag kör en del dåliga vägar i jobbet (läs sönderkörda skogsbilvägar). SUVar tycker jag känns trista och tråkiga samt att jag upplever bageutrymmen som dåliga. Största minuset för Subaru är nog bensinförbrukningen och att de tidgare inte gick att få med diesel. Reservdelar och kamremsbyte ska också vara dyrt vad jag hört.

Skodan då. Jag har kört den sedan första december och det är min första fabriksnyabil. Har tidigare haft en opel astra -02 och skodan är såklart i en helt annan division. Jag är jättenöjd. Tyckte i början att vissa detaljlösningar var konstiga men så är det nog med alla bilar man inte är van vid. Nu har jag vant mig. Utrustningsnivån är bra för mina önskemål. Har kompletterat med xenonljus och tonade rutor. Extraljus står på önskelistan då helljuset är kasst (det är inte xenon) som på de flesta (?) moderna bilar. Jag hade extraljus på opeln också.

Rent allmänt kan man säga att det känns väldigt mycket VW i bilen. Känslan är bra och den har många fina och praktiska lösningar som tex ingång för MP3-spelare i mittkonsollen så att den ligger i ett fack där den inte syns och mna slipper FM-sändare. Lastnät osv är rätt snyggt integrerat.

Vad gäller köregenskaperna så är det klart ingen terrängbil men det är ju inte heller outbacken eller SUVarna. Markfrigången är 18 cm som för många SUVar, två cm sämre än outbacken. Jag har kört en del vägar som jag kan lova att jag aldrig skulle vågat med opeln. Är det inte väg så är fdet ju inte tillåtet att köra där så mer terrängegenskaper behövs inte. Som vinterbil kändes den riktigt fin. Fyrhjulsdrift genom hadexkoppling.

Bränsleförbrukningen då? Som bäst 0,55 l/mil (0,54 vid ett tillfälle) på långkörningar med två personer och vinterdäck. Detta enligt färddatorn. Stämmer det så tycker jag det är helt ok för en så stor bil med fyrhjulsdrift (även om den inte är permanent).

Det största minuset som jag ser det är nog Skodamärket. Man får stå ut med lite pikar och på ngt vis känner jag också en lite negativ klang i det. Den har eluppvärmd bakruta så att man inte ska bli kall om händerna när man skjuter på...

Jag ser det som ett budgetalternativ till Outbacken framförallt, men även Volvo CX och Audi allroad. Har egentligen inte kört någon av de andra bilarna men hade en Volvo V70 diesel två veckor när jag hade skodan på verkstad. Längtade tillbaka till skodan hela tiden. Jag gillade inte volvon alls. Anledningen till verkstadsbesöket var ett baklucksbyte orsakat av en kompis och kan således inte kopplas till bilens kvalité.

/Ala

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa ny bil Subaru
Jag har en Forester idag som firmabil och har haft både Legacy, Outback och Skoda Octavia 4x4 diesel tidigare som firmabilar och kört några tusen mil med varje, jag skulle lätt välja en Skoda om jag skulle köpa en privatbil.
Det är lite skillnad på strax över litern bensin per mil med bara mig i bilen och 0,65 liter diesel per med fullastad bil (3 fetton, tält, öl och mat) och 3 mountainbikes på takräcket.
Jag har inte haft någon Subaru med sexan utan bara med 2,0 och 2,5 motorn så sexan drar nog ännu mer.

Sen tycker jag att Skodan är en modernare bil också som har mycket högre komfort än Subaru och de som tror att Skoda bygger dåliga bilar idag är fördomsfulla och okunniga.

Sen håller jag även med en tidigare talare att extraljus är självklart, åtminstone om man kör på landsväg på vintern.

[OT] Köpa ny bil Subaru
canyonero skrev:
> Sen tycker jag att Skodan är en modernare bil
> också som har mycket högre komfort än Subaru
> och de som tror att Skoda bygger dåliga bilar
> idag är fördomsfulla och okunniga.

Håller helt med! De som ifrågasätter refererar ofta till den dåliga kvalitén när bilarna testades av Christer Glenning i trafikmagasinet och det var väldigt länge sedan. Skoda gör bra bilar men stämpeln finns kvar. Jag har som sagt inget ont att säga om min Skoda. En fin bil till vettigt pris.

/Ala

[OT] Köpa ny bil Subaru
Jag har fortfarande inte förlåtit farsan för att han inte körde över mamma och köpte en Impreza istället för en Cittra C4... :(

[OT] Köpa ny bil Subaru
Mårten skrev:
> Jag har fortfarande inte förlåtit farsan för
> att han inte körde över mamma och köpte en
> Impreza istället för en Cittra C4... :(

Överkörning låter lite illa i det här sammanhanget ;-)

[OT] Köpa ny bil Subaru
Martin O skrev:

> Happys kunskapsbank brukar vara enorm och jag vill
> gärna höra era erfarenheter om Subaru.

loonlake3.jpg ht=544

Har aldrig ägt någon. Men jag vet, att de är oerhört populära bland amerikanska cyklister och att de anses vara ytterst välbyggda, ha få fel, och hamnar alltid högst eller bland de allra bästa när det gäller consumer satisfaction. I USA hade de en TV-reklam för dem som gick något i stil med: I Tysland gråter ingengörerna (eftersom Subaru är så förskräckligt bra).

[OT] Köpa ny bil Subaru
Tjena!

Skoda är en Volkswagen i en Dressman-kostym... Volkswagen är en Audi i H&M kostym.. Audi är en Volkswagen i tvättad kostym.. Alla är bra, praktiska, ekonomiska och URTRÅKIGA.. Vill man ha en riktig 4x4 så är allt från den koncernen värdelöst..

[OT] Köpa ny bil Subaru
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Skoda är en Volkswagen i en Dressman-kostym...
> Volkswagen är en Audi i H&M kostym.. Audi är en
> Volkswagen i tvättad kostym.. Alla är bra,
> praktiska, ekonomiska och URTRÅKIGA.. Vill man ha
> en riktig 4x4 så är allt från den koncernen
> värdelöst..

Tja, skulle kunna stå ut med en Lamborghini Gallardo, från den tyska koncernen... :)

Subaru Impreza VS Lamborghini Gallardo

[OT] Köpa ny bil Subaru
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Skoda är en Volkswagen i en Dressman-kostym...
> Volkswagen är en Audi i H&M kostym.. Audi är en
> Volkswagen i tvättad kostym.. Alla är bra,
> praktiska, ekonomiska och URTRÅKIGA.. Vill man ha
> en riktig 4x4 så är allt från den koncernen
> värdelöst..

:) Det var väl kanske en bra sammanfattning!

Opel, Toyota och volvo är ju iofs ännu tristare tycker jag, men det är ju personligt. Själv väljer jag inte bil efter att de ska vara så värst roligt utan värderar nog de andra aspekterna du nämner högre. Ska man ha en "riktig" 4x4 som du skriver så faller ju alla SUVar och liknande bort. Landrover etc. och pickuper är väl det som blir kvar om man hårddrar det.

/Ala

[OT] Köpa ny bil Subaru
Verkar som de flesta är positiva till Subaru bortsett från bensinförbrukningen. Jag kommer nog ändå att se bensinförbrukningen som positiv då jag idag är van vid Camaro med 350 V8 :) Dessutom verkar Subaru ha generösa garantier och 3 år/4500mil fri service.

[OT] Köpa ny bil Subaru
ala skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > Tjena!
> >
> > Skoda är en Volkswagen i en Dressman-kostym...
> > Volkswagen är en Audi i H&M kostym.. Audi är
> en
> > Volkswagen i tvättad kostym.. Alla är bra,
> > praktiska, ekonomiska och URTRÅKIGA.. Vill man
> ha
> > en riktig 4x4 så är allt från den koncernen
> > värdelöst..
>
> :) Det var väl kanske en bra sammanfattning!
>
> Opel, Toyota och volvo är ju iofs ännu tristare
> tycker jag, men det är ju personligt. Själv
> väljer jag inte bil efter att de ska vara så
> värst roligt utan värderar nog de andra
> aspekterna du nämner högre. Ska man ha en
> "riktig" 4x4 som du skriver så faller ju alla
> SUVar och liknande bort. Landrover etc. och
> pickuper är väl det som blir kvar om man
> hårddrar det.
>
> /Ala

Tjena!

Dont even get me started on Volvo, opel och Toyota...
Man kan ju få bilar som är ekonomiska, bra och roliga.. Subaru är ett sånt märke..
Nja, ska man ha riktigt 4x4 så är det enbart pickisar, nivor och Land Rover Defender som funkar.. Men ska man ha bra 4x4 så kommer Subaru sjukt högt på listan..
Audikoncernes jävla system är bara tokfarligt.. Mest kraft fram tills den undersyr för mycket och då trycker bak så mycket kraft som möjligt varpå det kommer ett 740 kast fortare än ett brev på posten..
Tacka vet jag min Alfa den vet jag när kraften fördelas på, inget elektroniskt skit som styr..

[OT] Köpa ny bil Subaru
Kolla släpvagnsvikten innan du slår till. Legacy 2.5i får dra mer än 3.0R om du bara har B-kort. Med BE får du dra lite mer med 3.0R..

Håller med om det mesta som skrivits ovan. Skoda är definitivt inga dåliga bilar, kvalitetskänsla osv är definitivt på topp. Körde ungefär 100 mil i Danmark och Tyskland en Oktavia med största dieseln förra våren. Pigg som få och ändå otroligt bränslesnål. Fast Forestern är roligare att köra.

Stor service inkl kamremsbyte och lite fix utanför servicen kostade 12400kr för oss och ska göras efter 10 000 mil. Jag tror inte det är extremt dyrt jämfört med t.ex. Audi/VW/Skoda. Reservdelar har jag inte behövt köpa.. :)

Forestern är dock inte superstor inuti som den V70 jag körde 1000 mil med här om sommaren. Volvon var dock precis lika törstig trots att den var tröttare och tristare att köra (2.4 140hk). Men den var grymt rymlig och man satt sjukt bra. Körde nonstop Amsterdam-Stockholm utan att det kändes särskilt betungande, det hade jag ärligt talat inte gjort i Subarun. Vet inte om stolarna är bättre i de nyare bilarna men jag antar det.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa ny bil Subaru
Kneecap skrev:
>
> Audikoncernes jävla system är bara tokfarligt..
> Mest kraft fram tills den undersyr för mycket och
> då trycker bak så mycket kraft som möjligt
> varpå det kommer ett 740 kast fortare än ett
> brev på posten..
> Tacka vet jag min Alfa den vet jag när kraften
> fördelas på, inget elektroniskt skit som styr..

Hm... Det skulle vara intressant att veta vilka nya bilar och vilket system som enligt dig skapar detta 740 beteende.

[OT] Köpa ny bil Subaru
Lars.E skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> >
> > Audikoncernes jävla system är bara
> tokfarligt..
> > Mest kraft fram tills den undersyr för mycket
> och
> > då trycker bak så mycket kraft som möjligt
> > varpå det kommer ett 740 kast fortare än ett
> > brev på posten..
> > Tacka vet jag min Alfa den vet jag när kraften
> > fördelas på, inget elektroniskt skit som
> styr..
>
> Hm... Det skulle vara intressant att veta vilka
> nya bilar och vilket system som enligt dig skapar
> detta 740 beteende.

Jag också. Äger en Passat med Audis quattro-system, alltså permanent 4x4, och känner inte alls igen beskrivningen.

[OT] Köpa ny bil Subaru
Ååååå.....vilken sång i Lambon, nästan som en R-hoj.

Och den håller kanske ihop då den utveckas av tyskar.

42Hz skrev:

> Tja, skulle kunna stå ut med en Lamborghini
> Gallardo, från den tyska koncernen... :)
>
> Subaru Impreza VS Lamborghini Gallardo
>

Tillbaka
Topp