[OT] Köpa ny dammsugare?

[OT] Köpa ny dammsugare?
Det här blir familjens nästa investering. Vill köpa nu ! Bästa jag sett.
IMG_5478.jpeg

[OT] Köpa ny dammsugare?
Denna modell köpte jag för 3990 för två år sedan. Det var ett klipp då, för 1490 känns det svårslaget nu.

[OT] Köpa ny dammsugare?
På väg hem från läkaren får jag ett telefonsamtal att min nästan nya bara 40+ dammsugare dött. i valet mellan en ny motor 2500 kr och en ny 999kr valde jag den senare. Hoppas jag inte gjorde nåt dumt!
PS Blev erbjuden en nästan ny Electrolux men kommer ihåg när jag reparerade fru Olssons nya , jag två civilingenjörer och en Chief, tog bara tre dagar!

damsugare.webp

[OT] Köpa ny dammsugare?
Denna modell köpte jag för 3990 för två år sedan. Det var ett klipp då, för 1490 känns det svårslaget nu.

Satt precis och kollade på den, jag har försökt få liv i min roborock S5 idag. Tyvärr verkar det dags för ett batteribyte i den, sen strular lidaren också då och då. Får vara okej efter 6-7 år tycker jag.
Men den har en app med kartfunktion?

[OT] Köpa ny dammsugare?
Satt precis och kollade på den, jag har försökt få liv i min roborock S5 idag. Tyvärr verkar det dags för ett batteribyte i den, sen strular lidaren också då och då. Får vara okej efter 6-7 år tycker jag.
Men den har en app med kartfunktion?
Jag har den äldre D9, den körs med Xiaomis app och det vore väl inte otänkbart att nästa version funkar likadant. Antar det är samma du redan har plus minus? Funkar f ö prima fortfarande efter fyra år.

Bilagor

• IMG_1415.webp
    IMG_1415.webp
    111.4 KB · Besök: 43
[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag har den äldre D9, den körs med Xiaomis app och det vore väl inte otänkbart att nästa version funkar likadant. Antar det är samma du redan har plus minus? Funkar f ö prima fortfarande efter fyra år.
Ja precis har också kört den appen, problemet nu är vi har flyttat och att batteriet inte räcker för att göra en karta på hela huset. 😂 Istället för att åka hem och ladda vid 20% så tvärdör den. Kändes mer lockande att köpa en ny för 1500 istället för att renovera den gamla.

[OT] Köpa ny dammsugare?

Jag har också en sådan och är nöjd. Den går på bottenplan och en gammal S5 går på övervåningen.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Måste säga att jag är otroligt nöjd med robotdammsugare som produkt. Några är bättre några är sämre men summan är att det aldrig varit renare golv än vad vi har hemma nu.

Fastnar i skosnören, trösklar, ibland en sladd som ligger på golvet, men bekvämligheten att kunna trycka på en knapp när man går ut ur köket och 15 min senare är det rent på golvet (2 kids ingen hund) är otroligt bekvämt.

Sedan är det en rätt skönt (pinsamt behagligt) att styra den med fjärrkontrollen. Passar min hjärna med alla möjliga kombinationer strålande.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Måste säga att jag är otroligt nöjd med robotdammsugare som produkt. Några är bättre några är sämre men summan är att det aldrig varit renare golv än vad vi har hemma nu.

Fastnar i skosnören, trösklar, ibland en sladd som ligger på golvet, men bekvämligheten att kunna trycka på en knapp när man går ut ur köket och 15 min senare är det rent på golvet (2 kids ingen hund) är otroligt bekvämt.

Sedan är det en rätt skönt (pinsamt behagligt) att styra den med fjärrkontrollen. Passar min hjärna med alla möjliga kombinationer strålande.
Håller med. En hund skall så småningom skolas in, får se hur det går. Han är redan rätt skeptisk till gräsklipparen om man inte distraherar honom med lek medans den klipper.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Fick precis meddelande om att lasern sitter fast igen haha, hämtar nog upp en Dreame efter jobbet. Skulle du säga att S5 och D10 är likvärdiga?
Förutom tömmlngsstationem så väldigt lika.
På D10 kan man även ha ”No mop zone” där du tex har mattor som du inte vill blöta ner.
D10 är mycket tystare men det kan beror på att S5 är gammal och börjat skramla pga ålder.
Den är väl 8år gammal och går varje dag.

Lasern går att byta, finns på tuben, men är den gammal så knappast lönsamt.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Ni som ännu inte har modell med automatiskt tömning, det är då robotar går från "kul grej" till att faktiskt göra nytta hemma.
Speciellt i kombination med moderna borstar om inte kloggar igen direkt.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Ni som ännu inte har modell med automatiskt tömning, det är då robotar går från "kul grej" till att faktiskt göra nytta hemma.
Speciellt i kombination med moderna borstar om inte kloggar igen direkt.
Det beror väl på lite hur man bor. I en lägenhet på 70 kvm räcker det att tömma behållaren nån gång i veckan, kör den på schema när jag inte är hemma tre dagar i veckan. Fortfarande en enorm arbetsbesparing jämfört med att dammsuga själv.

Men tömningstation var en lyxoption när jag köpte min, klart jag skulle valt det idag.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Vår dammsugare dog häromdagen, (El. Silence), medan bilen dammsögs. Ock, ock, ock! Så kollade vi HPA-filtret och tog bort det, och då återuppstod dammsugaren med dubbel kraft.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Vad gör en robotdammsugare för 8000 som en för 2000 inte gör? Nu när produkten ändå känns som den mognat och blivit tillräckligt bra.

Behöver sannolikt köpa ny pga anledning så ser någon en lika bra deal som den som jag missade längre upp så..

[OT] Köpa ny dammsugare?
Vad gör en robotdammsugare för 8000 som en för 2000 inte gör? Nu när produkten ändå känns som den mognat och blivit tillräckligt bra.

Behöver sannolikt köpa ny pga anledning så ser någon en lika bra deal som den som jag missade längre upp så..
Jag har en för 8000 och en för ca 3500.

Stora skillnaden är att jag kan fjärrstyra via mobil och kamera och kolla till dom åldrande katterna hemma, samt att moppa golvet lite närsom utan att behöva krångla innan.

Sålänge dom har en tömningsstation och någorlunda vettig navigering så räcker det långt.

Bonus om borsten är lätt göra ren från hårstrån

[OT] Köpa ny dammsugare?
Dammsugar en robotdammsugare även bokhyllor och böckerna, bord, golvlist, under kontinentalsängar, fönsterbrädor mm eller måste man ha en vanlig dammsugare för sånt ändå? Jag bara undrar?

[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi köpte ny spis för några veckor sedan. Trodde inte man kunde köpa något tråkigare. Tills vi kom på att vi nog behöver en ny dammsugare... 🫩

Jag orkar ej läsa ikapp. Så jag frågar vad ni kommit fram till är den bästa? 😁

(Spisen blev ett lyft)

[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi köpte ny spis för några veckor sedan. Trodde inte man kunde köpa något tråkigare. Tills vi kom på att vi nog behöver en ny dammsugare... 🫩

Jag orkar ej läsa ikapp. Så jag frågar vad ni kommit fram till är den bästa? 😁

(Spisen blev ett lyft)
Konsensus verkar vara att alla egenskaper utöver tömningsstation är marginal gains.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Dammsugar en robotdammsugare även bokhyllor och böckerna, bord, golvlist, under kontinentalsängar, fönsterbrädor mm eller måste man ha en vanlig dammsugare för sånt ändå? Jag bara undrar?
Du kommer att behöva dammsuga/rengöra sådan betydligt mer sällan, då robotdammsugaren sänker den generella damm/smutsnivån i hemmet rätt rejält, iaf enligt min erfarenhet.

Ang tömningsstation så klarar iaf jag mig bra utan en sån, har en knapp i Home assistant som kör fram roboten till papperskorgen. Då får jag också nöjet att gräva efter unika legobitar och andra godsaker som sugits upp.

Men jag kanske blir omvänd när jag köper en med. Den tar ju dock betydligt mer plats på höjden, så kan inte längre gömmas under drinkvagnen. (Och jag prioriterar annat, såsom Valetudo-support, mer..)

Tillbaka
Topp