[OT] Köpa ny dammsugare?

[OT] Köpa ny dammsugare?
Jo det gör jag. Och den undran är om inte det är ytterligare en pryl som kommer att hamna på sopberget förr eller senare. Snarare förr eftersom det borde vara en batteridriven manick som inte gör mycket mer än vad en sopborste, skyffel och farmors gamla electroluxdammsugare redan kan göra. 🤔

Nuförtiden återvinner vi förhoppningsvis 😀 men jo, där hamnar den tidigare än en sopborste.

Ett av mina bästa köp, någonsin. Sparar tid och ger sinnesfrid 😊

[OT] Köpa ny dammsugare?
Jo det gör jag. Och den undran är om inte det är ytterligare en pryl som kommer att hamna på sopberget förr eller senare. Snarare förr eftersom det borde vara en batteridriven manick som inte gör mycket mer än vad en sopborste, skyffel och farmors gamla electroluxdammsugare redan kan göra. 🤔
har du diskmaskin? Tvättmaskin? Bil? Fortskaffningsmedel med hjul som tar dig till platser dit du lika gärna hade kunnat gå?

Eldriven spis kanske? Man kan koka med eld.

[OT] Köpa ny dammsugare?
har du diskmaskin? Tvättmaskin? Bil? Fortskaffningsmedel med hjul som tar dig till platser dit du lika gärna hade kunnat gå?

Eldriven spis kanske? Man kan koka med eld.
Öm tå?

Ja, ja, ja och ja. Men inte två bilar ( utan en tio år gammal småbil som rullat total 8000 mil), två diskmaskiner, två tvättmaskiner och cyklar till affären. Det går bra det.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Ingen robot-dammsugare men jag köpte en dyson och är nöjd . Det är jävligt skönt med sladdlöst och infraröd funktionen är rätt användbar då man ser vart man missat.
1000003028.webp

[OT] Köpa ny dammsugare?
Kan undra samma sak när du frågar om den städar böcker. Är rätt säker på att du redan vet svaret.

Men om din fråga är mer åt:
"tillför en robot något, eller är det bara en kul grej som mest står och skräpar tills den blir elskrot",
så är det lättare att ge nyanserade svar.

Det beror såklart på. Med två katter i hemmet blir det en klar förbättring av tillvaron.
Utan robot så borde jag kanske kört vanliga dammsugaren varannan dag eller så, men det blev ju aldrig av så ofta.
Med daglig robot blir det klart mindre ludd och kattsand överallt.
Dom skitar såklart ner på möbler också, men har tagit som vana att bara borsta ner småskräp på golvet.

Blir självklart damm på lister och bakom krukor. Men nu har vi nog inte gjort en "riktig" dammsugning sedan innan sommaren, och det är inte helt ohållbart än.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Kan undra samma sak när du frågar om den städar böcker. Är rätt säker på att du redan vet svaret.

Men om din fråga är mer åt:
"tillför en robot något, eller är det bara en kul grej som mest står och skräpar tills den blir elskrot",
så är det lättare att ge nyanserade svar.

Det beror såklart på. Med två katter i hemmet blir det en klar förbättring av tillvaron.
Utan robot så borde jag kanske kört vanliga dammsugaren varannan dag eller så, men det blev ju aldrig av så ofta.
Med daglig robot blir det klart mindre ludd och kattsand överallt.
Dom skitar såklart ner på möbler också, men har tagit som vana att bara borsta ner småskräp på golvet.

Blir självklart damm på lister och bakom krukor. Men nu har vi nog inte gjort en "riktig" dammsugning sedan innan sommaren, och det är inte helt ohållbart än.
Som den miljömupp jag är gillar jag att det finns hållbara argument för införskaffande av prylar.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Som den miljömupp jag är gillar jag att det finns hållbara argument för införskaffande av prylar.
Inget är tyvärr "hållbart", men man kan ju alltid försöka hitta på argument.

Ett kan väl vara att den lilla batteridrivna saken gör golven betydlig renare än min gamla Miele på 1600W.
Men det jämnar väl ut sig i längden kan jag tänka mig.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Om man skulle börja räkna på hur många timmar jag spenderat på cykeln där jag istället hade kunnat dammsuga eller klippa gräset..

Det är kul att cykla.
Så kan det vara men många behöver rörelsen för hälsan, vissa tar dom timmarna och ligger i soffan och käkar ostkrokar istället.

Det är robotar till allt snart, jag försöker stå emot men damen hemma har tjatat om robotdammsugare får se hur länge man står pall 😁

[OT] Köpa ny dammsugare?
Öm tå?

Ja, ja, ja och ja. Men inte två bilar ( utan en tio år gammal småbil som rullat total 8000 mil), två diskmaskiner, två tvättmaskiner och cyklar till affären. Det går bra det.
Fast liknelsen med diskmaskin är faktiskt rätt bra.

Tvätta för hand är ju ett evigt slit. Men diska är fullt görbart. Ändå tycker de flesta idag att det är rätt gött och ganska självklart med diskmaskin för att man slipper. Exakt så är det med robotdammsugaren också. Nödvändig? Njae. Men rätt gött att slippa.

Enda punkten liknelsen möjligen haltar på är att en diskmaskin för de flesta innebär en avsevärt mindre förbrukning av (varm)vatten. Där gör roboten inte givet någon skillnad.

[OT] Köpa ny dammsugare?

Tvätta för hand är ju ett evigt slit. Men diska är fullt görbart. Ändå tycker de flesta idag att det är rätt gött och ganska självklart med diskmaskin för att man slipper. Exakt så är det med robotdammsugaren också. Nödvändig? Njae. Men rätt gött att slippa.

Enda punkten liknelsen möjligen haltar på är att en diskmaskin för de flesta innebär en avsevärt mindre förbrukning av (varm)vatten. Där gör roboten inte givet någon skillnad.
Fast med effekttaxa kan det ju finnas ett incitament att smeta ut förbrukningen lite över tid. 1600 w är ju ändå märkbart.

[OT] Köpa ny dammsugare?

Sista punkten är avgörande. Energi- och vattenförbrukning är väsentligt lägre i DM jmfört handdisk. Det är väl belagd. Men förutsätter givetvis full maskin.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Fast med effekttaxa kan det ju finnas ett incitament att smeta ut förbrukningen lite över tid. 1600 w är ju ändå märkbart.
En ny dammsugare drar hälften av det. Men ja.

Sista punkten är avgörande. Energi- och vattenförbrukning är väsentligt lägre i DM jmfört handdisk. Det är väl belagd. Men förutsätter givetvis full maskin.
Jag tror att det i praktiken går att räkna hem långt före full maskin, det är ingen jag känner som diskar i baljor som man fick lära sig i hemkunskapen när det är så relativt billigt som det är att spola vatten.

[OT] Köpa ny dammsugare?

Själva dammsugandet är förvisso den minst jobbiga delen av städningen, tycker jag. Lite som att tvätta för hand och sedan torka i tumlare.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Själva dammsugandet är förvisso den minst jobbiga delen av städningen, tycker jag. Lite som att tvätta för hand och sedan torka i tumlare.
Det håller jag i och för sig med om. Men jag löser det genom att ha en rimlig ambitionsnivå. Roboten kanske inte får förutsättningarna att göra mer än en killräckligt bra jobb varje gång, men jag kör den minst tio gånger oftare än jag orkar dammsuga för hand så slutresultatet blir ändå bättre.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi testade robot ett tag men den klarade inte alls av våra trösklar och fastnade i rum.
Ni som är nöjda, hur ser er tröskelsituation ut?

[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi testade robot ett tag men den klarade inte alls av våra trösklar och fastnade i rum.
Jag har bott i nya lägenheter där trösklarna knappt finns. Då funkar det.

Föräldrarnas 40-talskåk klarar deras inte alla trösklar i. Men den kan ta de största ytorna där det behövs mest så det funkar typ. Men det kommer nog dyka upp ramper vid vissa trösklar.

[OT] Köpa ny dammsugare?

Jag har två 60-talströsklar som är precis på gränsen till vad den klarar. På "höga" sidan har jag lagt en list annars skulle det inte alls gå.
Trösklar ingår tydligen inte i den AI som den sägs ha, för den lär sig inte att om den kommer rätt kan den bara köra över. Kan bli komiskt att titta på, men tillslut tar den sig över.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag har två 60-talströsklar som är precis på gränsen till vad den klarar. På "höga" sidan har jag lagt en list annars skulle det inte alls gå.
Trösklar ingår tydligen inte i den AI som den sägs ha, för den lär sig inte att om den kommer rätt kan den bara köra över. Kan bli komiskt att titta på, men tillslut tar den sig över.
Vårt 50-tals hus har för många trösklar med en (för) hög kant. Övervägde att lägga en list men pallade inte. Sålde den på Blocket.

[OT] Köpa ny dammsugare?
DJI Romo. Verkar inte kunna flyga, men då slipper man drönarkort. Kanske i version 2?

[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi stänger dörren och flyttar dammsugaren mellan rummen.

Jag föredrar en modell med fjärrkontroll. Smidigt (roligt) att köra under skåpen eller under bordet när kidsen har käkat.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Lyft den över. Eller ställ en stol i dörröppningen.

jomen då fallerar konceptet lite grann - ska man ändå hålla på plocka undan inför, respektive hjälpa den in och ut ur rum, då går det lika snabbt och blir ofta renare att bara dra fram den "normala" dammsugaren.

Jag kör roboten numera i princip endast i "room cleaning" läge där den tar hall+vardagsrum+kök som är i öppen planlösning. badrummet, kontoret och barnrummet på undervåningen körs med vanliga dammsugaren

[OT] Köpa ny dammsugare?
Är det svårt att installera Valetudo? Jag kan ingenting om Linux och GitHub.
Då skulle jag säga att det är svårt. Det beror iofs på vilken robot det är (se här för detaljer om modeller: https://valetudo.cloud/pages/general/supported-robots.html, och notera som sagt att D10 Plus inte stödjs, enbart D10s Plus), vissa räcker med viss datorvana medans andra kräver att man demonterar hela roboten ner till molekyler, och sätter ihop den igen.

[OT] Köpa ny dammsugare?
[OT] Köpa ny dammsugare?
Beror lite på vad man prioriterar, men:
- man slipper molnet
- man slipper app (men det finns en, till android)
- man slipper ladda upp rumslayout och användarmönster (och ev ljud, bild osv beroende på kapabiliteter) till Kina
- mer möjlighet till integrering med hemautomatisering (tror iaf man får mer detaljstyrning i Home assistant jämför med original)
- det är 1337
..
finns nog mer. Här t. ex.: https://valetudo.cloud/pages/general/why-valetudo.html .. Samt även en bra sammanfattning;
"First of all, please do not try to convince people to use Valetudo.

We all know how terribly it usually turns out when people try to convince their friends to use linux on their desktop.Using Valetudo only makes sense if you understand its goals and feel like they are important to you. Everything else will fail."

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny dammsugare?
Är ute efter en tillräckligt bra skaftdammsugare. Vill ha det enkelt att suga upp indraget grus i entrén innan gruset trampas ner i trägolvet.
Finns någon Dyson V8 som kanske är bra. Förstår bara inte varför de kör med så hemska färger på sina prylar.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Är ute efter en tillräckligt bra skaftdammsugare. Vill ha det enkelt att suga upp indraget grus i entrén innan gruset trampas ner i trägolvet.
Finns någon Dyson V8 som kanske är bra. Förstår bara inte varför de kör med så hemska färger på sina prylar.
Var inne lite på samma sak men efter att läst på lite överallt så verkar det som det är dåligt sug i dessa skaftsugare så la ner den planen. Men kanske finns…

[OT] Köpa ny dammsugare?
Var inne lite på samma sak men efter att läst på lite överallt så verkar det som det är dåligt sug i dessa skaftsugare så la ner den planen. Men kanske finns…

Ja, inget vidare sug, men med motormunstycke gör de sitt jobb, om det inte är för stora gruskorn.

Om jag ska suga damm på lister och så åker den traditionella fram.
Golvet sköter roboten.
Åsså har jag en från biltema till kap och gersågen.

4 dammsugare... Man skulle kunna tro att jag är intresserad av städning, men det är precis tvärt om 😂

Edit : Dyson är ganska tung att hålla på med när inte en del är nere i marken. Jag tycker att pistolgreppet är feltänkt och ger en obalanserad tyngd att bära.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Vet inte om jag kan hålla med om att den suger dåligt, tycker den suger upp grus och annat större riktigt bra. Tycket inte den är särskilt tung heller

[OT] Köpa ny dammsugare?
Har en V8. Använder den för kök och entré och tycker det fungerar väldigt bra. Batterikapaciteten är inte fantastisk så inget man städar av hela huset med.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi har en Samsung Bespoke Jet AI.

Hade aldrig betalt de 14.000 som den kostade när vi fick den på köpet vid tv-köp för 15.000 för två år sedan, men den är rätt bra och borde finnas till bra priser på Blocket då vi nog inte var de enda som fick den ”typ gratis”.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Betänkningsvärt:

När jag skaffade vår Dreame S10-robot kunde jag välja mellan att använda Dreame's egna app, eller en app från Xiaomi. Kina som Kina tänkte jag, men Xiaomi är det större bolaget och borde således vara mer pålitligt.

Blev idag utloggad från Xiaomi-appen, fick logga in igen medelst lösenordåterställning, det funkade fint men innan jag är helt inne vill appen lägga till ett telefonnummer som säkerhet. Här är problemet att appen endast låter en välja "lokala" landskoden +86, och således kommer jag inte vidare.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Robot är ju suveränt med rätt bostad. Vi har enplanshus med låga trösklar. Det är bara badrummen den inte kommer in i. Men om man vill köra dom har jag löst det genom att lägga dit en skiva på varje tröskel så kör den in.

Vi kör två ggr i veckan på schema och vid behov. Modellerna som klättrar börjar ju komma ner i pris och snart är dom nere på rimliga nivåer för någon som funderar.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag behöver en ny golvdammsugare, har vi kommit fram till nåt rätt köp? uz930?

Den gamla är ärvd, minst 20 år gammal och fungerar undermåligt det senaste året.

Ligger hemma förkyld och vill minimera tankeverksamhet men tänker för mycket på damm och sånt som kittlar i näsan.

Tillbaka
Topp