[OT] Köpa ny dammsugare?

[OT] Köpa ny dammsugare?
I ett sommarhus använder jag sedan 1990 eller nåt en mindre dammsugare, som heter nåt med med "Vampire" tror jag. Funkar utmärkt sedan inköpet, och den får ändå gå hårt, eftersom hyresgäster inte alltid gör rätt för sig, kan man säga.
Mina parenteser är nöjda med den här, (äldre årsmodell): https://www.home-appliances.philips/se/sv/p/FC8781_19R1 Jag opererade bort HEPA-filtret, och då blev den dubbelt så stark.

[OT] Köpa ny dammsugare?
I ett sommarhus använder jag sedan 1990 eller nåt en mindre dammsugare, som heter nåt med med "Vampire" tror jag. Funkar utmärkt sedan inköpet, och den får ändå gå hårt, eftersom hyresgäster inte alltid gör rätt för sig, kan man säga.
Mina parenteser är nöjda med den här, (äldre årsmodell): https://www.home-appliances.philips/se/sv/p/FC8781_19R1 Jag opererade bort HEPA-filtret, och då blev den dubbelt så stark.
Om du skipper påsen oxå blir det ett jävla drag i den! Jag lovar!

[OT] Köpa ny dammsugare?
Köp Miele. Kör det hemma/torpet och på kontoret. Har testat andra testvinnare men tycker att stryktålighet och basfunktion är outstanding. Behöver inte köpa den värsta varianten. Någon C3 variant och en garantibox med påsar + filter är i mitt tycke ett bra köp.
Jag följde det här tipset 2020. Köpte en av de billigare, men inte billigaste, Mieledammsugarna då. Den levererar bra hittills.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Köpte tidigare en Biltema på 90 talet en kinesisk men den sög bra det som var dåligt var hård plast i påse Lucka och på av brytare och sladdvinda som gick sönder sprack upp dålig plast på fel ställen och udda dammsugare påsen.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag förstår att ni sitter på nålar ang. mitt inköp, så här är den:
1767467489717.webp

En Basic Philips på rea. Ingen led på munstycket och ingen knapp på handtaget. Har också s-bag universalpåse vilket låter bra som princip iaf. Och HEPA-filter men det verkar ju standard nuförtiden.

Återkommer med utlåtande om ett par månader!

Tackar för svaren också.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag förstår att ni sitter på nålar ang. mitt inköp, så här är den:
Visa bilaga 810649
En Basic Philips på rea. Ingen led på munstycket och ingen knapp på handtaget. Har också s-bag universalpåse vilket låter bra som princip iaf. Och HEPA-filter men det verkar ju standard nuförtiden.

Återkommer med utlåtande om ett par månader!

Tackar för svaren också.
Synd, du skulle köpt Miele. Grym kvalitet - köpte en för fem år sedan och noll problem, jättebra sugförmåga och lätt att hantera plus att tillbehören håller lika hög kvalitet som själva maskinen.

Morsan har en Miele Peppermint från 90-talet som verkar lika bra nu som när hon och farsan bodde ihop (skildes -03).

[OT] Köpa ny dammsugare?
Synd, du skulle köpt Miele. Grym kvalitet - köpte en för fem år sedan och noll problem, jättebra sugförmåga och lätt att hantera plus att tillbehören håller lika hög kvalitet som själva maskinen.

Morsan har en Miele Peppermint från 90-talet som verkar lika bra nu som när hon och farsan bodde ihop (skildes -03).
5 år är inte lång tid.
Har problem med en Miele där en tapp som sitter genom hjulet på golvmunstycket lossnar med jämna mellanrum. Kan dock lösa det problemet bara jag tar mig tid till det.

[OT] Köpa ny dammsugare?
5 år är inte lång tid.
Har problem med en Miele där en tapp som sitter genom hjulet på golvmunstycket lossnar med jämna mellanrum. Kan dock lösa det problemet bara jag tar mig tid till det.
Jo, det är lång tid om du jämför med många andra maskiner av andra fabrikat. Den är nog drygt sju år nu om jag tänker efter, time flies och jag köpte den i samband med badrumsrenoveringen som var 2018... 😬

Men i alla fall - Miele tycks fortfarande hålla god kvalitet. I många andra fall är det mer av en chansning - vissa exemplar är bra och andra inte. Våra kyl-och frysskåp är till exempel rent skräp, och då skulle Electrolux vara så himla bra.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny dammsugare?
Njae, tycker att det är kort tid att mäta på.
Har kvar min farfarsfars Black & Decker cirkelsåg t.ex. Den är minst 50 år gammal nu.
Jag har farsans B&D vinkelkap från 80-talet, odödlig. Men i dag är det märket ren skit. Finns inte på kartan att köra en Makitadragare i fem år i yrkesbruk längre, men det kunde jag förr. Så det är lite andra referenser för vad som är ”bra” nuförtiden.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag har farsans B&D vinkelkap från 80-talet, odödlig. Men i dag är det märket ren skit. Finns inte på kartan att köra en Makitadragare i fem år i yrkesbruk längre, men det kunde jag förr. Så det är lite andra referenser för vad som är ”bra” nuförtiden.
Jag har en 40 år gammal Nilfisk dammsugare som iofs envisas med att rulla upp sladden (åtgärdas med en påsklämma) men i övrigt gör vad den ska, en uppskattningsvis 50 år gammal Skil cirkelsåg, proudly made in USA och väger bly samt en drös Boschverktyg ärvda efter farsan som dog år 2000. Allt tuggar på och är nog från en tid då livstidsförkortningen inte var en del av disajnen. Säkert var det bättre "förr". Samt i penningvärde bra mycket dyrare.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Jag har en 40 år gammal Nilfisk dammsugare som iofs envisas med att rulla upp sladden (åtgärdas med en påsklämma) men i övrigt gör vad den ska, en uppskattningsvis 50 år gammal Skil cirkelsåg, proudly made in USA och väger bly samt en drös Boschverktyg ärvda efter farsan som dog år 2000. Allt tuggar på och är nog från en tid då livstidsförkortningen inte var en del av disajnen. Säkert var det bättre "förr". Samt i penningvärde bra mycket dyrare.
Ja, elverktyg hade en ENORMT mycket bättre kvalitet förr om åren. Värda det höga priset och mer därtill.

[OT] Köpa ny dammsugare?
makita tycks ha haft otur med vissa specifika modeller av dragare, man kan läsa mer om detta där makitanördar samlas.

några av mina egna dragare från dem är up and running sedan 2008, plus en drös andra maskiner jag då köpte för att platsbygga vårt kök. även batterierna som införskaffades håller med något undantag fortfarande hygglig om än något minskad kapacitet. trots potentiell misshandel med fortfarande svåröverträffad snabbladdning,

dock inte gått yrkesmässigt får jag tillägga.

hur dagens borstlösa motorer håller har jag ingen koll på.

min bild av nämnda miele via föräldrars flitiga inköp är att kvaliten är närmast kraftigt överskattad. men de är gjorda för att kunna repareras och reservdelar finns att köpa. standardmunstycket på de ex av mieledammsugare jag mött tangerar den all time low jag beskrev på en testvinnande elektrolux tidigare i tråden. kräver tvåhandsfattning på mattor....

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny dammsugare?
makita tycks ha haft otur med vissa specifika modeller av dragare, man kan läsa mer om detta där makitanördar samlas.

några av mina egna dragare från dem är up and running sedan 2008, plus en drös andra maskiner jag då köpte för att platsbygga vårt kök. även batterierna som införskaffades håller med något undantag fortfarande hygglig om än något minskad kapacitet. trots potentiell misshandel med fortfarande svåröverträffad snabbladdning,

dock inte gått yrkesmässigt får jag tillägga.

hur dagens borstlösa motorer håller har jag ingen koll på.

min bild av nämnda miele via föräldrars flitiga inköp är att kvaliten är närmast kraftigt överskattad. men de är gjorda för att kunna repareras och reservdelar finns att köpa. standardmunstycket på de ex av mieledammsugare jag mött tangerar den all time low jag beskrev på en testvinnande elektrolux tidigare i tråden. kräver tvåhandsfattning på mattor....
Har bränt tre Makitadragare de senaste fem åren på yrkesmässig användning, två med borstar och en borstlös. Då har det varit vanliga arbeten, typ borra ventiler i trävägg och dra långa skruv i hårdare reglar.

[OT] Köpa ny dammsugare?

Vi har en Philips som vi köpte när vi flyttade ihop 2014. Den har hållit ihop bra. Låsningen på röret gick sönder efter 7-8 år, men det gick att köpa ett nytt till fördelaktigt pris. Just möjligheten att laga vid behov väger tungt i min bok.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Vi har en Philips som vi köpte när vi flyttade ihop 2014. Den har hållit ihop bra. Låsningen på röret gick sönder efter 7-8 år, men det gick att köpa ett nytt till fördelaktigt pris. Just möjligheten att laga vid behov väger tungt i min bok.
Superbra ju. Typiskt att slitdelar som låsning går sönder, men jag kan tycka att det är just de som ska hålla extra bra. Kan inte vara en överraskning för tillverkaren att man drar röret upp och ned några hundra gånger per år.

Men väldigt positivt att det går att köpa reservdelar. Där är exempelvis Kärcher ett föredöme, det verkar som att nästan allt går att få tag på. Har en Kärcher som går som spånsug i verkstaden och där har jag löpande bytt ut grejer under tio år.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Superbra ju. Typiskt att slitdelar som låsning går sönder, men jag kan tycka att det är just de som ska hålla extra bra. Kan inte vara en överraskning för tillverkaren att man drar röret upp och ned några hundra gånger per år.

Men väldigt positivt att det går att köpa reservdelar. Där är exempelvis Kärcher ett föredöme, det verkar som att nästan allt går att få tag på. Har en Kärcher som går som spånsug i verkstaden och där har jag löpande bytt ut grejer under tio år.
I just vårt fall vill jag minnas att det var viss oförsiktighet inblandad också, men visst hade det varit bra om låsningen hade varit mer robust. Det är ju en del som används flitigt.

Det borde vara en självklarhet att tillverkarna ska tillhandahålla reservdelar kan jag tycka.

[OT] Köpa ny dammsugare?

Efter att vår andra Elextrolux gått sönder köpte vi en Miele C3. Så länge Elextroluxen levde så gjorde den allt bättre. Mielen suger sämre, låter både betydligt högre och obehagligare, borsten på munstycket behöver rensas förhand med jämna mellanrum och de små hjulen har en tendas att fastna och lossna. Nu hoppas vi bara på att den ska gå sönder så att vi kan med gått samvete köpa något annat. Men med tankle på ditt inlägg verkar vi inte ens kunna hoppas på det.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Efter att vår andra Elextrolux gått sönder köpte vi en Miele C3. Så länge Elextroluxen levde så gjorde den allt bättre. Mielen suger sämre, låter både betydligt högre och obehagligare, borsten på munstycket behöver rensas förhand med jämna mellanrum och de små hjulen har en tendas att fastna och lossna. Nu hoppas vi bara på att den ska gå sönder så att vi kan med gått samvete köpa något annat. Men med tankle på ditt inlägg verkar vi inte ens kunna hoppas på det.
Hmm, läge att gå tillbaka? Låter som ett riktigt jävla måndagsex, något som inte ens Miele är förskonade ifrån, gissar jag. När jag har upp till halvfull påse kör jag på näst lägsta sugkraften vilken räcker och blir över. Klickar upp ett snäpp när påsen börjar bli full.

Möjligt att maskinen är mer högljudd än andra på marknaden, har ingen aning, men det är ingenting jag fäster mig vid heller. Det får gärna bröta så länge det blir rent.

Edit: Miele C3 heter modellen vi har. Och det är det där "örat"-läget jag brukar ställa in sugkraften på, det är visst mittenläget ser jag nu.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny dammsugare?
Hmm, läge att gå tillbaka? Låter som ett riktigt jävla måndagsex, något som inte ens Miele är förskonade ifrån, gissar jag.
Jo, det kanske vi skulle ha gjort, men köpt via internethandlare och jag orkade inte greja med retur/reklamation och då stå utan dammsugare en längre tid. Min fru (och jag) dammsuger minst 7 gånger per vecka. Tänkte även att man kanske skulle vänja sig med ljudet. Och att grejer skulle fastna i munstyckets borst och att hjulen var dåliga var heller inget vi märkte förän efter att vi börjat använda den.

Edit: Miele Complete C3 Active Petrol Powerline är den vi köpte.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Jo, det kanske vi skulle ha gjort, men köpt via internethandlare och jag orkade inte greja med retur/reklamation och då stå utan dammsugare en längre tid. Min fru (och jag) dammsuger minst 7 gånger per vecka. Tänkte även att man kanske skulle vänja sig med ljudet. Och att grejer skulle fastna i munstyckets borst och att hjulen var dåliga var heller inget vi märkte förän efter att vi börjat använda den.
Vilket borst tänker du på? Det på det vanliga golvmunstycket? Där fastnar det väl damm, trådar och annat på alla dammsugare? I alla fall på alla som jag har provat. Annars får man fälla in det med knappen ovanpå.

Dammsuger kanske fyra-fem gånger i veckan. Varje dag när ungarna var mindre.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Om ni dammsuger varje dag kanske det är dags för en robot..?
Min fru skulle aldrig tycka det och vi bor även i ett gammalt lägenhetshus med en trappuppgång. Så det blir många trappsteg mellan entré, förstaplan och övreplan och höga trösklar till vissa rum.

Vilket borst tänker du på? Det på det vanliga golvmunstycket? Där fastnar det väl damm, trådar och annat på alla dammsugare? I alla fall på alla som jag har provat. Annars får man fälla in det med knappen ovanpå.

Dammsuger kanske fyra-fem gånger i veckan. Varje dag när ungarna var mindre.
Precis de hårda stråna (borst) på det vanliga golvmunstycket. Där fastnade allt och man behöver rensa den förhand. På våra Elextroluxer så sög de snarare in allt direkt istället. Ingen stor grej men bidrar till helhetsbedömningen.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny dammsugare?
Min fru skulle aldrig tycka det och vi bor även i ett gammalt tre-lägenhetshus med en trappuppgång. Så det blir många trappsteg mellan entré, förstaplan och övreplan och höga trösklar.

Precis de hårda stråna (borst) på det vanliga golvmunstycket. Där fastnade allt och man behöver rensa den förhand. På våra Elextroluxer så sög de snarare in allt direkt istället. Ingen stor grej men bidrar till helhetsbedömningen.
Hmm, märkligt. Har aldrig använt en dammsugare där det inte fastnade damm i stråna där. Intressant.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Kul att höra någon annan som ogillar sin Miele C3. Vi köpte en sådan också då alla verkar toppennöjda. Hatar hjulen som åker åt alla håll så att dammsugaren åker som en flipperkula mot inredningen om man drar den efter sig samt att den gärna fastnar bakom stolar o dyl. Det ska vara två stora hjul bak helt enkelt. I övriga funktioner känns den mest medioker, jag hade höga förväntningar då allt jag läst innan vi köpte var att den var sååå grym.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Hatar hjulen som åker åt alla håll så att dammsugaren åker som en flipperkula mot inredningen om man drar den efter sig samt att den gärna fastnar bakom stolar o dyl. Det ska vara två stora hjul bak helt enkelt.
Nu har jag visserligen en C2, köpt 2018 kanske? Men jag kommer aldrig kunna ha en dammsugare med fasta hjul igen. Blir arg varje gång jag ex dammsuger en fjällstuga för att dammsugaren inte går att köra i valfri riktning hur som helst.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Nu när du säger det så håller jag med dig om att det är svårare att rensa borsten jämfört med min förra dammsugare (som lustigt nog också var en Electrolux). Det mesta går enkelt att peta bort, men en del skräp kilar sig fast längst in på borststråna. Men jag upplever inte att det påverkar funktionen. Ser mest fult ut.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Nu har jag visserligen en C2, köpt 2018 kanske? Men jag kommer aldrig kunna ha en dammsugare med fasta hjul igen. Blir arg varje gång jag ex dammsuger en fjällstuga för att dammsugaren inte går att köra i valfri riktning hur som helst.
Köpte nuvarande Mieledammsugaren ca 2001 och säljaren i butiken hade argumentet att den hade stryrning på alla hjulen som jag log lite åt. Det blev den iallafall och det var verkligen helt underbart! Nu börjar slanghandtaget att sjunga på sista versen och golvmunstycket är bytt, men det är som sagt ett kvartssekel den tjänstgjort..

[OT] Köpa ny dammsugare?
apropå dammsugarmunstycken blev jag rådd av lazlo på städmaskinhuset i skutskär att skaffa dessa.

visade sig överlägsna. står inte i närheten ut använda 'vanliga' munstycken längre, inte de konventionella, men framförallt inte de ledade med hjul, där man inte själv kan reglera trycket mot exempelvis mattor. förutom att de där garanterat fastnar, kännetecknas de också av att man kommer åt i princip ingenstans. som sten på börda är de oftast smala, så att dammsuga större ytor är en prövning.

borsten på dessa är anpassade fungera lika bra på mattor och hårda golv. orka trycka på en motsträvig spak varje gång underlag skall bytas. aldrig mer säger jag. de fångar upp även hår och djurhår. de är lätta, fastnar inte i mattor, och enhandsfattning är en ergonomisk självklarhet.

den mindre modellen är 30 cm, den större 36. de tar sig under 6 cm. de säljs med olika skaftdimensioner.

rekommenderas.
,
IMG_3135.webp
IMG_3133.webp
IMG_5750.webp

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny dammsugare?
Någon som har erfarenhet av Metabos grovdammsugare, typ ASA 30 L PC?
Har en Kärcher WD 6 idag som jag egentligen är rätt nöjd med, men vore kul att höra om gräset är grönare någon annan stans (Nilfisk, Metabo, etc) innan jag köper en till WD 6.

1767987608609.webp

[OT] Köpa ny dammsugare?
Någon som har erfarenhet av Metabos grovdammsugare, typ ASA 30 L PC?
Har en Kärcher WD 6 idag som jag egentligen är rätt nöjd med, men vore kul att höra om gräset är grönare någon annan stans (Nilfisk, Metabo, etc) innan jag köper en till WD 6.

Visa bilaga 811642
Har haft både Metabo och Nilfisk i yrkesmässigt bruk, som extra spånsugar i snickeriverkstad. Är inte imponerad. Båda har gått sönder inom tre år. Har samtidigt kört en Kärcher WD5 i samma verkstad i sju år utan ett enda problem.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Har en Nilfisk som sugit i sig vått och torrt i kanske 10 år nu. Har börjat skrika lite i motorn, bör beställa en ny för att byta.

[OT] Köpa ny dammsugare?
Har en Nilfisk som sugit i sig vått och torrt i kanske 10 år nu. Har börjat skrika lite i motorn, bör beställa en ny för att byta.
Kommer i håg att chefen på en arbetsplats jag då jobbade på hade tagit en pall med elektrolux dammsugare motorer med kostar inte så mycket per styck sa chefen vi tittade på pallen och skakade på huvudet åt synen av motor enheter blev byte på några elektrolux dammsugare på sjukhusets maskin avdelning där några elektrolux dammsugare sög dåligt och de som komm in för reparation service.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny dammsugare?
Kommer i håg att chefen på en arbetsplats jag då jobbade på hade tagit en pall med elektrolux dammsugare motorer med kostar inte så mycket per styck vi tittade på pallen och skakade på huvudet åt synen av motor enheter blev byte på några elektrolux dammsugare.
om det var till uz930 är det ett snabbt och lätt jobb göra det bytet.

god tillgång på motorer liksom reservdelar till denna maskin som nu producerats i dryga femtio år...

Tillbaka
Topp