[OT] Köpa ny Passat Alltrack

I brist på annat att göra, kan jag åtminstone ge ett första intryck av bilen.
Jättebehaglig bil att färdas i och diesel med dsg är en utmärkt kombination, jag har fått ner förbrukningen till 0,65/mil med hela familjen i och i drygt motorvägstempo. So far, so good.........just nu mycket nöjd.

Nu är jag i bilbytartagen igen. Länge sen jag cyklade dock. Host, ca 2 år. Fan. Måste köpa cykel också. Skitsamma.

Har haft en xc70 år 2007 som nu är såld pga stundande jobbyte och personalbil. Fastnade för den lite högre gången och 4wd. Men en ny xc70 blir rätt dyr. Så tittar på alternativ.

Passat alltrack
Subaru outback

Eller ska man slå till på en jeep wrangler? :)

Om man jämför de två övre förslagen tycker jag att outbacken känns lite snikig och allmänt äldre och "billigare". Men känns stadig och robust och ska ju enligt hörsägen ta sig fram typ överallt.

Passagen känns mer modern, lite lyxigare invändigt. Men överlag tycker jag vw är lite gråa och trista. Ger ingen ha-känsla. Sen är ju inte 4wd äkta 4wd heller. Precis som på Volvon.

Jeepen är mer om hjärtat och ballen väljer. Men inser att det är lite av en relik som dessutom drar över litern (diesel!) per mil. Bensinaren är ännu värre.

Kommentarer på detta eller andra förslag?

freddesvanstrom skrev:
-------------------------------------------------------

> Om man jämför de två övre förslagen tycker
> jag att outbacken känns lite snikig och allmänt
> äldre och "billigare". Men känns stadig och
> robust och ska ju enligt hörsägen ta sig fram
> typ överallt.

Jag som kört Subaru i ungefär 20000 mil kan säga att det du säger stämmer rätt bra. Bilarna känns äldre och plastigare, kvalitetskänslan är sämre. Men det håller bättre.

Överallt tar det sig inte fram, det är ju inte 4x4 med låsbara diffar, men det är permanent 50/50 och på de nyare elektronisk "emulering" av diffbroms bak, det tuggar på bra i snö och lera.

Påverkar ju inte dig med personalbil, men de sliter extremt lite däck. Kör fortfarande första uppsättningen sommar o vinterdäck på min Forester 2009 som gått 14000 mil.

Sen tycker jag outbacken känns avsevärt större i kupén än passaren som är smal, lågt i tak samt väldigt sluttande a-stolpar (de vid vindrutan om jag säger fel).

Kanske ska provköra subarun igen. Har golf nu som jobbil och passaren (alltrack) känns varken bredare eller mycket mer komfortabel.

Annars då, Audi blir ju dyrt. Skoda och Opel har ju också crosscountry-modeller men de ger jag inte mycket för i det sammanhanget. Däremot är Skoda superb en jäkligt trevlig bil för pengarna. Men nu letar jag ju lite högre 4wd som sagt.

Jag såg att Volvo har kampanj på xc70 d4 momentum business -15 för 340-360', svårt att hitta något bättre för det priset tycker jag.

Jag skulle slänga in nya Skoda Octavia Scout som ett alternativ. Passaten är fin och en kanonbra bil men börjar bli lite gammal. Snart kommer dessutom nya passaten. Skodan som går att beställa nu bygger på en modernare bottenplatta, är knappast en sämre bil (tror inte jag i alla fall) och går att få med 184 hk diesel med dsg. Är även billigre. Jag var just i valet och kvalet mellan dessa bilar och jag har beställt scouten. Kör för övrigt redan en scout från 2011 och är kanonnöjd.

Simon J skrev:
> Jag såg att Volvo har kampanj på xc70 d4
> momentum business -15 för 340-360', svårt att
> hitta något bättre för det priset tycker jag.

Hmm kampanj you say? Är det AWD då? Tror de finns xc70 nuförtiden utan eller är det bara xc60?

Måste kolla förmånsvärdet bara. Även om priset är rätt kan de ha höga förmånsvärden som sticker i kalkylen. Otippat att wranglern hade 2900 typ med nån av motorerna.

Bilia har nån xc70 kampanj som Simon säger.
Har för mig att det var 349' för en xc70 D4 awd business med drag och lastpaket dvs fast dragkrok, takräcke och packline. Jag såg annonsen i metro igår och noterade att det var ett schysst pris om än mycket pengar..

Hur jäkla mycket grepp behöver ni? Vad ska ni köra i för terräng???

Jag köpte en ny Ford Mondeo kombi, lilla dieseln, med drag, för 180kkr. Japp NY!

Fulkinesen skrev:
> Hur jäkla mycket grepp behöver ni? Vad ska ni
> köra i för terräng???
>
> Jag köpte en ny Ford Mondeo kombi, lilla dieseln,
> med drag, för 180kkr. Japp NY!

Av olika orsaker köper människor saker i olika prisklasser, gäller båtar, resor, cyklar, bilar +ANNAT. Inget konstigt. Har du känt skillnaden i att parkera en Alltrack mot din Mondeo i en snödriva på en trång gata inne i stan? Är man mycket i fjällen är det en stor tillgång med 4wd. Grepp är bra, och det kan man inte få för mycket av åt något håll.

Det där snacket med riktig 4wd, permanent och annat är bara reklambyråers snack.
Jag fastnade ofta med min Subaru Forester 2005:a pga att den inte kunde bromsa spinnande hjul. Ibland blev den stående med enbart ett framhjul spinnande. XC70n som jag bytte till hade betydligt bättre 4wd system trots att det vara Haldex istället.
Sen förstår jag inte vad alla ska med 4wd till. Nästan alltid är det markfrigången som begränsar ändå. 4wd drar alltid extra bränsle under hela bilens livslängd, ett pris man betalar för att någon gång om året ta sig fram lite bättre än annars.
Bor man i Åre eller nåt kper jag helt att man vill ha 4wd.

Har två Subaru Outback (2006 och 2012) eftersom jag var så löjligt nöjd med den första.

Går snålt, sliter extremt lite däck, pålitlig, komfortabel, bra 4wd. Subarus 4x4 är marknadens bästa för personbilar (låsbara diffar så får du gå på bilar typ LandCruiser, Touareg, Pajero, RangeRover, osv). Men alla moderna 4wd är ett bra hjälpmedel och bra för säkerheten.
Subaru har olika typer av symmetrical awd beroende på motor/växellåda/modell. Allt för att passa just den typen av bil. Gemensamt är att den är symmetrisk = jämför att ro en båt med lika långa åror. Kraften fördelas bättre än om du har olika långa åror ( Volvo tex). Fysikens lagar kan man inte ändra ;)

Boxermotor ger låg tyngdpunkt = bra väghållning, balans och säkerhet samtidigt som du kan få hög markfrigång. Alltrack har inte hög markfrigång så den gick bort direkt för mig (skrapade i mittensträngen på skogsvägarna).

Smaksak mycket med bilar, provkör alla tänkbara modeller, det är kul. Och glöm inte att stanna i den där branta backen med djupsnö för att testa lite extra :D

Jag hade också tittat på en Hyundai Santa Fé. Sjukt mycket bil för pengarna. Vet redan att de kommer skapa en drivers ed som är väldigt välutrustad för 359 000kr.

Du har 4wd för att du en dag plötsligt behöver det, och det upptäcker du inte när du åker iväg, det upptäcker du precis i samma ögonblick som behovet visar sig.

Fliken skrev:
> Du har 4wd för att du en dag plötsligt behöver
> det, och det upptäcker du inte när du åker
> iväg, det upptäcker du precis i samma ögonblick
> som behovet visar sig.

Eller så kör man lugnare på vintern och har snökedjor

Eller så får man ett mysigt fyrhjulssläpp då man kör fortare än vad underlaget tillåter.
Testade på det i lumpen med en terrängbil 11, körde på halkbana och klarade kurvan i högre och högre fart med fyrhjulsdriften på.
När farten till slut blev för hög släppte alla hjulen utan förvarning momentant och jag snurrade okontrollerat tills jag sidledes kom till vanliga asfalten och flög upp på två hjul :-)

Senast ändrad:
kave skrev:

> Jag fastnade ofta med min Subaru Forester 2005:a
> pga att den inte kunde bromsa spinnande hjul.

Så blir det om man inte har diffbromsar. Fördelen med Subarus 4WD (och även ex Audi Torsen) är att alla hjul alltid driver, så det är svårare att hamna i den situationen. Fram har ingen av dem ens elektronisk "diffbroms".

> spinnande. XC70n som jag bytte till hade betydligt
> bättre 4wd system trots att det vara Haldex
> istället.

Nyare Haldex är bra när det gäller framkomlighet, helt klart.

> Nästan alltid är det markfrigången som
> begränsar ändå. 4wd drar alltid extra bränsle
> under hela bilens livslängd, ett pris man betalar
> för att någon gång om året ta sig fram lite
> bättre än annars.

Som jag bodde förut så var det ett måste även i 08-land, 1 km grusväg och 100 meter brant backe, den sistnämnda gick inte att komma upp för utan 4WD när det var snö. Kan vara OK nån gång ibland, men att släpa barn och matkassar hela vintern är inte kul. På vanlig oplogad grusväg med några dm snö så är ju markfrigången en minst lika stor faktor. Men det var ett antal gånger jag kom fram på grusvägen när grannar inte gjorde det, även den inleddes med en mindre backe.

Vägegenskaperna upplevs också som tryggare helt klart, men det behöver som nämnts inte vara en fördel alla gånger.

Och kör man fast så är det ju inte bara att gasa loss, oavsett bil i stort sett. Man får vara lite försiktig och försöka gunga loss.

> Bor man i Åre eller nåt kper jag helt att man
> vill ha 4wd.

Beror mer på lokala variationer än exakt var i landet man bor. Umeå har också fungerande snöröjning.

Å andra sidan så havererade ju snöröjningen i Sthlm City för ett par år sen och småvägarna plogades inte på över en vecka. Då var det också mysigt med 4WD :)

Nu bor jag inte längre så att jag har de behoven, och jag har varken husvagn eller båtsläp, så nästa bil kan mkt väl bli tvåhjulsdriven.

Tillbaka
Topp