[OT] Köpa ny TV.

Tobbegubben

Ny medlem
[OT] Köpa ny TV.
Tvn här hemma har lagt av och skall då inhandlas en ny.
Har haft en LCD Samsung 40" som funkat klockrent i nästan 10 år.
Kommer att bli en något större runt 47" men har lite dålig koll på var jag skall börja leta?
Finns så sjukt mycket idag med smart tv, 4k, 3D osv.
Kommer främst att kolla på vanlig tv från Viasat och blu-ray filmer.
Så vad skulle ni kunniga rekommendera att jag rekommenderar att kolla efter och vilken tv skulle ni själva satsa på?

Edit: TV = OT / mod

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Köpa ny TV.
Har inte plats för en som är större än 49".
Men runt 10 000:- hade jag tänkt mig.
Skall kolla de närmsta dagarna vad Sony, Samsung och LG har att erbjuda.

[OT] Köpa ny TV.
Köp en utan tv-mottagare så slipper du propaganda- tv och licens. Raspberry Pi 3 mediadator från Kjell & Co med wifi och Kodi installerat på ett sd-kort gör apparaten smartare än någonsin
Kruxet är att hitta 1 med 2 hdmi-ingångar för den som gillar chromecast.

[OT] Köpa ny TV.
nieves sa:
Köp en utan tv-mottagare så slipper du propaganda- tv och licens. Raspberry Pi 3 mediadator från Kjell & Co med wifi och Kodi installerat på ett sd-kort gör apparaten smartare än någonsin

Kan du utveckla det där?

Jag är en apple-person. AppleTV, Macbbok, Iphone samt Plex, HBO, Netflix .......

Detta funkar fint men blev ändå sugen på vad ovan kombo klarar?

[OT] Köpa ny TV.
Jag är nöjd med min Samsung KS7005. min är 55", lite oklart om det är exakt samma teknik i 49".
Har bara analog antenn till den och då är väl bilden inte så kul, men med andra källor så ser det trevligt ut :)
Finns dessutom inbyggd app för Viaplay i TVn som funkar helt ok!

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny TV.
micro553 sa:
nieves sa:

Kan du utveckla det där?

Jag är en apple-person. AppleTV, Macbbok, Iphone samt Plex, HBO, Netflix .......

Om du är en Apple person köp då den senaste apple tv. Med den kan du ladda ner en hel drös appar. Jag använder själv Infuse. Hade en raspberry tidigare med Kodi men tycker att Apple tv fungerar bättre för mina behov.

[OT] Köpa ny TV.
Mheel sa:
micro553 sa:
nieves sa:

Kan du utveckla det där?

Om du är en Apple person köp då den senaste apple tv. Med den kan du ladda ner en hel drös appar. Jag använder själv Infuse. Hade en raspberry tidigare med Kodi men tycker att Apple tv fungerar bättre för mina behov.

Vilken skärm har du då, för det är inte helt lätt att hitta "TV" utan tv-mottagare? Kör själv mest apple-tv och tänkte skaffa en KODI till övervåningen.

[OT] Köpa ny TV.
nieves sa:

Felfelfelfelfel
Man måste alltid betala tv-licens om ma har en tv eller en mottagare.

phillips har en 43"monitor/datorskärm med flera hdmi. dålig bild när den var ny, men borde fixats.

[OT] Köpa ny TV.
En tv utan tv-mottagare är en dator-monitor och inte licenspliktig. Jag har en NEC E505 50" monitor så radiotjänst kan dra åt h-e. :)

[OT] Köpa ny TV.
Eftersom ts verkar ha digitalbox (viasat) så åker han på tv-avgiften oavsett. Så att rekommendera en monitor istället är nog att begränsa utbudet i onödan.

[OT] Köpa ny TV.
[OT] Köpa ny TV.
42Hz sa:
Finns det projektorer som levererar ens i närheten av kontrastratio som OLED fixar?
vad fixar oled i kontrastratio hittar inget ???? endast vad tillverkarna talar om men dom jämför i mellan tv och tv .
men en mellan klass proje klarar 70000:1 i ratio på kontrasten

[OT] Köpa ny TV.
sdx sa:
42Hz sa:
Finns det projektorer som levererar ens i närheten av kontrastratio som OLED fixar?
vad fixar oled i kontrastratio hittar inget ???? endast vad tillverkarna talar om men dom jämför i mellan tv och tv .

Om man inte mörklägger helt så slår väl en vanlig tv en projektor kanska lätt?

[OT] Köpa ny TV.
Köp en "normal" Samsung (eller annat märke) och titta på filmen eller TV programmet.
Jag (och även några kompisar) har kommit fram till att ju bättre grejer man har så tittar
man mer på kvaliteten på bilden än på det pågående programmet.

Lägg 6k på TV:n o resten på bra programvara (filmer o kanaler)

[OT] Köpa ny TV.
sdx sa:
42Hz sa:

2008 hade samsung detta: In the same month, Samsung unveiled what was then the world's largest OLED Television at 40-inch with a Full HD resolution of 1920 × 1080 pixels.[112] In the FPD International, Samsung stated that its 40-inch OLED Panel is the largest size currently possible. The panel has a contrast ratio of 1,000,000:1, a colour gamut of 107% NTSC, and a luminance of 200 cd/m2 (peak luminance of 600 cd/m2).

Proj har man väl mest för stor bild?

[OT] Köpa ny TV.
42Hz sa:
sdx sa:
42Hz sa:

2008 hade samsung detta: In the same month, Samsung unveiled what was then the world's largest OLED Television at 40-inch with a Full HD resolution of 1920 × 1080 pixels.[112] In the FPD International, Samsung stated that its 40-inch OLED Panel is the largest size currently possible. The panel has a contrast ratio of 1,000,000:1, a colour gamut of 107% NTSC, and a luminance of 200 cd/m2 (peak luminance of 600 cd/m2).

Proj har man väl mest för stor bild?
Det är väl där för samsung lägger oled på is.
På en proj så kan man labba med duk matrialet och gain .men skall man sitta i et upplyst rum så är en tv bättre men i mörklagt rum så är en proje bättre.

[OT] Köpa ny TV.
Är inte 70000:1 en sån där fantasisiffra som anges för skärmar när det dynamiska omfånget anges? Alltså helt ointressant om man stänger av bildförsämringen för att få vettig bild ur sin apparat.

Edit: Snabb googling ger snarare 500:1 som en ganska bra faktiskt uppmätt kontrast, dynamisk kontrast aka bildförsämring borträknat.

Personligen tror jag att OLED är "the shit" men de är inte riktigt nere i pris än.

Senast ändrad:
[OT] Köpa ny TV.
Rattnalle sa:
Är inte 70000:1 en sån där fantasisiffra som anges för skärmar när det dynamiska omfånget anges? Alltså helt ointressant om man stänger av bildförsämringen för att få vettig bild ur sin apparat.

Edit: Snabb googling ger snarare 500:1 som en ganska bra faktiskt uppmätt kontrast, dynamisk kontrast aka bildförsämring borträknat.

Personligen tror jag att OLED är "the shit" men de är inte riktigt nere i pris än.
70000.1 är ingen fantasi siffra man måste skilja på dynamnisk konstrat och panelkontrast den dynamiska kontrasten har ett högre ratio .
men på en projektor så finns inte dynamisk kontrast utan endast panelkontrast + en hel del andra inställningar för att förbättra svärtan.
Men oled är ute alle redan enligt Samsung.

[OT] Köpa ny TV.
Dynamisk kontrast finns visst på projektorer. De har en dynamisk bländare istället för att reglera ljusstyrkan på belysningen i sig som en tv gör.

[OT] Köpa ny TV.
Lätt, Samsung UE49KS7005 ska du ha.

Vill du ha bättre bild måste du köpa OLED men då är de minst 55" stora och kostar ca 3 gånger så mycket.

[OT] Köpa ny TV.
Bäst bild: panasonic
Bäst smart-tv: Samsung
Bäst kompromiss: Sony
Bra bild/smart-tv: LG
Sämst kompromiss: Philips (ofta behäftad med fel dock)

[OT] Köpa ny TV.
Bäst bild var väl något som gällde när Panasonic fortfarande tillverkade plasma och alla andra bara sålde LCD?

Min taktik vad gäller såna här grejer där utvecklingen inte går enormt fort är att köpa förra årets toppmodell nedsatt. Den kommer att vara bättre än årets i den lägre prisklassen.

[OT] Köpa ny TV.
koppla upp dig på en bandy- eller hockeymatch och titta om skärmen hänger med när det blir skott tvärs över plan. flertalet apparater klarar inte denna självklara funktion. bollen bara försvinner för att sedan dyka upp en annan plats på planen. mycket irriterande.

kolla hur hud i ett ansikte ser ut i närbild. blir det nivåskillnader som ränderna på en karta? obra isf.

syns dom lösa hårstråna som sticker upp runt hjässan ett och ett när ett ansikte ses i närbild?

titta på en vit bil som kör tvärs över skärmen. fräser det av pixlar i kanten? hackar bilen fram?

det är bara enstaka skärmar som klar allt detta på ett bra sätt.

[OT] Köpa ny TV.
Rattnalle sa:
Bäst bild var väl något som gällde när Panasonic fortfarande tillverkade plasma och alla andra bara sålde LCD?

Min taktik vad gäller såna här grejer där utvecklingen inte går enormt fort är att köpa förra årets toppmodell nedsatt. Den kommer att vara bättre än årets i den lägre prisklassen.

Tänker du inte på pioneer nu som var kända för just sina plasma?

[OT] Köpa ny TV.
Panasonic kom ikapp Pioneer i bildskärmakvalitet med sin sista generation plasma-skärmar. Riktigt fina paneler, men sedan ett par år tillbaka ej längre sålda.

[OT] Köpa ny TV.
Crossmax sa:
Panasonic kom ikapp Pioneer i bildskärmakvalitet med sin sista generation plasma-skärmar. Riktigt fina paneler, men sedan ett par år tillbaka ej längre sålda.

Var det inte när Pioneer sålt sina patent till dem? Tillverkade pioneer sina plasmas själv? Eller var det inköpta paneler från någon av de andra stora?

[OT] Köpa ny TV.
Jag köpte en Pioneer-plasma 2003. Sen sålde jag den 2010 för att köpa nåt bättre. Har fortfarande inte lyckats hitta någon bättre och därav låtit bli att köpa ny.

[OT] Köpa ny TV.
Spacekitty sa:
Jag köpte en Pioneer-plasma 2003. Sen sålde jag den 2010 för att köpa nåt bättre. Har fortfarande inte lyckats hitta någon bättre och därav låtit bli att köpa ny.

Ja, det var bättre förr...

Oavsett vilken tv man köper, så är det ju samma skit som visas i pixlarna...

[OT] Köpa ny TV.
dtrolle sa:
Lätt, Samsung UE49KS7005 ska du ha.

Vill du ha bättre bild måste du köpa OLED men då är de minst 55" stora och kostar ca 3 gånger så mycket.

Har precis som du skriver, kollat på UE49KS7005.
Men måste säga att LGs apparater blivit riktigt fina.
Likadant Samsungs curve tv. Märks att man inte är riktigt uppdaterad när det gäller dagens tv apparater. :)

Tillbaka
Topp