[OT] Köpa ny TV.

[OT] Köpa ny TV.
Dum fråga kanske, men:

Jag funderar på att köpa en ny tv och undrar över inbyggda mediespelare för olika tjänster (Netflix, SVT Play och sånt). Hur är det med uppdateringar? Kommer de att sluta funka om fem år? Finns det något som är framtidssäkrare än något annat?

Min nuvarande tv, från 2008 eller nåt, har några inbyggda tjänster - som inte funkar längre. Häpp.

[OT] Köpa ny TV.
Dum fråga kanske, men:

Jag funderar på att köpa en ny tv och undrar över inbyggda mediespelare för olika tjänster (Netflix, SVT Play och sånt). Hur är det med uppdateringar? Kommer de att sluta funka om fem år? Finns det något som är framtidssäkrare än något annat?

Min nuvarande tv, från 2008 eller nåt, har några inbyggda tjänster - som inte funkar längre. Häpp.
Kan inte något om vilka plattformar som skött sig historiskt med långsiktig kompatibilitet.
Personligen känner jag att jag vill lägga så lite som möjligt i displayen och låta content komma från enextern låda. AppleTV eller Google TV förslagsvis. Ett alternativ är att du har sådana lösningar som backup den dagen TV-oset inte längre uppdateras och på så sätt förlänga livet på TVn.

[OT] Köpa ny TV.
Det finns väl olika approacher, men när jag köpte tv för två år sen så ignorerade jag allt annat än en för priset bra bild. All streaming går genom telefon och extern chromecast. Förhoppningsvis så håller hdmi-standard längre än tvappuppdateringarna, och telefonen kommer få mer uppdateringar (tom. nyköp), och att köpa ny chromecast när det behövs kostar mindre än ny tv. Till sist kommer det här också fallera så klart, men jag giss-hoppas att det håller längre.

[OT] Köpa ny TV.
Dum fråga kanske, men:

Min nuvarande TV är också från 2008. En Sony som fortfarande har bra bildkvalitet. Dock saknar den helt inbyggda tjänster men vi har en AppleTV så det spelar ingen som helst roll. En väldigt smidig och bra lösning.

[OT] Köpa ny TV.
Det finns väl olika approacher, men när jag köpte tv för två år sen så ignorerade jag allt annat än en för priset bra bild. All streaming går genom telefon och extern chromecast. Förhoppningsvis så håller hdmi-standard längre än tvappuppdateringarna, och telefonen kommer få mer uppdateringar (tom. nyköp), och att köpa ny chromecast när det behövs kostar mindre än ny tv. Till sist kommer det här också fallera så klart, men jag giss-hoppas att det håller längre.
Jag gjorde exakt lika. Tycker ändå chomecasten är trevligare att använda än nån smart tv jag provat hittills.

[OT] Köpa ny TV.
Dum fråga kanske, men:

Köp en media box om tv inte är något fel på netflix använder ett nytt kodningssytem i sin app.kan rekomndera mecool media box som är godkänd av google

[OT] Köpa ny TV.
Den saknar CEC eller eARC. Hittar heller inga uppgifter på vilken upplösning den har på ljudet. Nu skrev jag inget om det men stöd för MQA är inte fel (men inte absolut nödvändigt).
Den verkar väl ha CEC via ARC men inte eARC. Vanligt spotify är väl ändå max 320kbps så ARC 1 Mbps räcker nog till där utan att någon människa kan höra skillnad utanför voodoo-hifivärlden =D
Då låter ju MQA som en viktigare parameter än eARC vs ARC.

[OT] Köpa ny TV.
Den verkar väl ha CEC via ARC men inte eARC. Vanligt spotify är väl ändå max 320kbps så ARC 1 Mbps räcker nog till där utan att någon människa kan höra skillnad utanför voodoo-hifivärlden =D
Att MQA skulle vara högupplöst ljud rent tekninskt skräp som är komprimerat.

[OT] Köpa ny TV.
Jag har inte hittat att den har CEC, jag har heller inte letat så mycket mer än på deras hemsida. Har du någon källa?

Jag har heller inte sett om den klarar av 320 kbps. Det är ganska lite uppgifter om den på deras hemsida (HK).

[OT] Köpa ny TV.
Varför inte helt enkelt ett par ordentliga aktiva golvhögtalare som även kan spela musik? Ska tydligen gå att styra med tv:ns fjärr enligt rykten. Saknas säkert några 3-bokstavsförkortningar i specen men högtalare måste man ju ändå ha.
hifiklubben, är ibland billigare
Om man redan har högtalare man trivs med. Eller t.ex. om man vill ha in-wall-högtalare.

[OT] Köpa ny TV.
Jag har inte hittat att den har CEC, jag har heller inte letat så mycket mer än på deras hemsida. Har du någon källa?

Jag har heller inte sett om den klarar av 320 kbps. Det är ganska lite uppgifter om den på deras hemsida (HK).
99% av poängen med hdmi ARC är ju CEC. Harman tycker nog det är så självklart att de inte tar med det i specarna.
Men från manualen:https://se.harmanaudio.com/on/deman...3c/pdfs/HK_Citation Amp_Owner's Manual_EN.pdf
"• On your TV, turn on HDMI-CEC operations. HDMI-CEC is a feature that enables CEC compliant devices that are connected through HDMI to be controlled by a single remote control, such as volume control for both the TV and the Citation Amp. See the user manual of your TV for details."

Angående spotfy connect så är det 320kbps som är standard på alla spotify connectenheter

[OT] Köpa ny TV.
Sjukt sugen på LG A1 men den är i tjockaste laget trots att den är sjukt tunn på tunnaste stället!

Lutar mot en Samsung Q60A, en tum i djup! Sen bygger eventuellt fäste några mm till...

samsung-43-q60a-4k-qled-2021.jpg

[OT] Köpa ny TV.
99% av poängen med hdmi ARC är ju CEC. Harman tycker nog det är så självklart att de inte tar med det i specarna.
Men från manualen:https://se.harmanaudio.com/on/demandware.static/-/Sites-masterCatalog_Harman/default/dw34b3f43c/pdfs/HK_Citation Amp_Owner's Manual_EN.pdf
"• On your TV, turn on HDMI-CEC operations. HDMI-CEC is a feature that enables CEC compliant devices that are connected through HDMI to be controlled by a single remote control, such as volume control for both the TV and the Citation Amp. See the user manual of your TV for details."

Angående spotfy connect så är det 320kbps som är standard på alla spotify connectenheter
Tack för svaret!
Jag har kanske förstått det fel, jag har trott att bara för att en produkt har stöd för ARC innebär det inte att de har stöd för även CEC.

Tillbaka
Topp