[OT] Köpa pingisracket

[OT] Köpa pingisracket
Du köper inte lösa svampar här. :)

Skär du på backhand i defensiven?

Japsko har bara kinagummin, det är bra gummin, men de är tunga, så dubbla kinaplattor på racketet, det blir tungt, ditt rack du kört med nu, har, enligt stiga. "ultralätta gummin" så det kommer att ha varit alldeles för mjuk svamp, och något skräpgummi.

Jag skulle rekommendera något sånt här: https://wookiesports.se/bordtennis/racketar/inomhus/andro-i-100/

Jag vet inte hur långt du kommit i din "utveckling", men jag skulle inte börja, under inlärning, med att krånga till racketet alls. 1.8 plattor är allround. Men det kommer att vara ett mycket mycket vassare rack än du spelat med hittills, men bland riktiga rack, så är det där allround.

Gummina håller länge, strunta i allt med "boost effekt" eller "inbyggd limeffekt" och så vidare. De håller inte så länge.
När man spelar som medelålders helt på känn och utan instruktioner så vet jag inte om man kalla det utveckling. Jag klarar många svåra slag elegant och bra, medan vissa helt vanliga slag saknas i min repertoar då de flesta här fokuserar på de första fyra bolltoucherna för det brukar räcka till vinst i en match.

Serven, serveretur, svar på serveretur och svar på den bollen :D

[OT] Köpa pingisracket
Hittar ingen annan pingistråd, så får ställa frågan här:
Varför spelar man med den här typen av racket?
1665152266473.png

[OT] Köpa pingisracket
Reglementet säger att racketen får ha vilken form och storlek som helst. Det finns t ex spadar m hål genom bladet där man kan sticka in ett finger. På Veteran- VM dök det upp en jeppe m helt fyrkantigt blad.

Utöver detta förekommer udda fattningar av spaden. Endast forehandsidan används genom att man vrider underarm och handled 180°. Både tumme och pekfinger används som stöd mot bladet.

[OT] Köpa pingisracket
Likt en del andra så spelade jag i klubb för 35-40 år sedan (oj, det är lång tid!) och efter att spelat med Mark V så kom PF4 med en makalöst hög friktion och när Waldner mötte Appelgren i SOC var det inte några regler om att det skulle vara rött och svart, inte heller att serven och bollen skulle vara synlig. Ett defensivt gummi, knotter rentav, och ett PF4 som var nylimmade och i samma färg... hopplöst för många motståndare.
För åtta år sedan blev vi med källare och pingisbord. Vansinnigt roligt och takterna satt i. Halvbilliga rack funkar, men bättre är roligare.

[OT] Köpa pingisracket
Du menar Nittaku Resoud?
Styvt 3K $ enligt denna sida: http://tabletennismatch.com/blades/120-Nittaku/1004-RESOUD

(galet :giggle: )
Stämmer bra, slant nog lite på telefontangenterna. Trodde inte stommen tillverkades längre och har sett folk försöka sälja för närmare 100 000 kr på EBay. Sedan måste man ju såklart också hitta någon ”hälare” som säljer gummin som egentligen bara ges till kinesiska landslaget!

Spelade en del i mellan- och högstadiet. För ungefär fem år sedan tog jag upp spelandet igen i Spårvägen men sedan kom pandemin. Nu känner jag mig riktigt sugen på att damma av racketarna och börja igen.

Sista stommen från högstadietiden fast med modernare ostar. Fortfarande riktigt trevlig att spela med.
6B6628AE-1CD8-435B-AE80-1A32C8DAEC08.jpeg

Min nyare stomme med med tunt kolfiberskikt och Tenergygummin.
25E19F75-7928-4349-BAA4-CC3BB504DADC.jpeg

Senast ändrad:
[OT] Köpa pingisracket

Japsko har bara kinagummin, det är bra gummin, men de är tunga, så dubbla kinaplattor på racketet, det blir tungt, ditt rack du kört med nu, har, enligt stiga. "ultralätta gummin" så det kommer att ha varit alldeles för mjuk svamp, och något skräpgummi.

Jag skulle rekommendera något sånt här: https://wookiesports.se/bordtennis/racketar/inomhus/andro-i-100/

Jag vet inte hur långt du kommit i din "utveckling", men jag skulle inte börja, under inlärning, med att krånga till racketet alls. 1.8 plattor är allround. Men det kommer att vara ett mycket mycket vassare rack än du spelat med hittills, men bland riktiga rack, så är det där allround.

Gummina håller länge, strunta i allt med "boost effekt" eller "inbyggd limeffekt" och så vidare. De håller inte så länge.
Lååångt i efterhand (nöjde mig med min boom för länge som nu blivit riktigt schleeten) så beställde jag precis andron! Ska bli spännande

[OT] Köpa pingisracket
Grabben önskar sig gummi till raketen och han har hittat det dyraste konstigt nog...
och jag har blivit en sucker på att köpa från ali-express.

Och då tänker jag. Kina är ju pingisens Mekka, de borde ha en miljon olika bra lokala gummin att välja mellan.

Vilka inhemska märken är det som man använder i Landet i öster?

Borde ju gå att hitta billigt (iaf bra mycket billigare än 1000kr, som grabbens gummi kostar på rea…)

Någon som vet kanske ?

[OT] Köpa pingisracket
Nä, får tyvärr erkänna att jag har dålig koll på och det var länge sen jag testade kinagummin men de lär finnas i överflöd. Stora märken som jag som kommer ihåg på rak arm är DHS och Yinhe. Sedan skrivs det på internationella pingisforum att det säljs en hel del (riktigt dåliga) kopior på exempelvis på Ali när det gäller Kina-gummin och stommar.

Det kan ha förändrats men min erfarenhet var att europeiska gummin höll skruven längre än klibbiga kinagummin som dessutom var känsliga för damm och inte sällan behövde boastas för att komma till liv. Jag vill påstå att numera håller eurogummina länge innan de behöver bytas så kanske kan det vara värt att inte snåla allt för mycket.

Vilket gummit är det han vill ha? Vilken spelartyp är han, offensiv eller mer av en deffare? Spelar grabben i klubb skulle jag kanske höra med med ledarna vad de rekommenderar. De klubbar jag spelat med har haft hyfsade rabatter till klubbens medlemmar.

Senast ändrad:
[OT] Köpa pingisracket
Nä, får tyvärr erkänna att jag har dålig koll på och det var länge sen jag testade kinagummin men de lär finnas i överflöd. Stora märken som jag som kommer ihåg på rak arm är Dhs och yinhe.

Det kan ha förändrats men min erfarenhet var att europeiska gummin höll skruven betydligt längre än klibbiga kinagummin som dessutom var känsliga för damm och inte sällan behövde boastas för att komma till liv. Jag vill påstå att numera håller eurogummina väldigt, väldigt länge innan de behöver bytas så kanske kan det vara värt att inte snåla allt för mycket.

Vilket gummit är det han vill ha? Vilken spelartyp är han, offensiv eller mer av en deffare? Spelar grabben i klubb skulle jag kanske höra med med ledarna vad de rekommenderar. De klubbar jag spelat med har haft hyfsade rabatter till klubbens medlemmar.
Bra tips!!! Tackar!
Ska absolut kolla med grabbens tränare som är engagerad och spelar själv i seriespel.

Grabben är bara 11bast och har nu börjat lära sig spela ”ordentligt” med någon slags strategi, men tror inte han har en tydlig spelartyp än. Möjligtvis defence, det lilla jag sett, dvs block och placering oftare än försöka slå hårt.

Han har iaf spanat in Stiga DNA platinum. Men det känns klart over-the-top. Men han gillar verkligen pingis så jag vill att han har något han är nöjd med och behåller intresset så klart.

[OT] Köpa pingisracket

Efter ga 1,5 år med andron så är min recension denna:

Väldigt lik Stiga boom-racketen men hållbarare. Bra skruvegenskaper och kontroll, lite sämre fart än mitt pongiracket. Nästa racket kommer nog vara ett snabbare! Känns dock som denna kommer hålla länge.

[OT] Köpa pingisracket
Efter ga 1,5 år med andron så är min recension denna:

Väldigt lik Stiga boom-racketen men hållbarare. Bra skruvegenskaper och kontroll, lite sämre fart än mitt pongiracket. Nästa racket kommer nog vara ett snabbare! Känns dock som denna kommer hålla länge.
Vad kul att det blev ok. Mer fart blir en flackare båge, mindre marginal till nätet så att säga, så kör på men det kan ta ett tag att bli van om det är stor skillnad. Nu skulle jag bygga själv eller få dem att bygga, köp inget färdigt smeck. De tar väl 50 pix för att limma en platta, så plocka ihop delar och så monterar dem. Jag har fått monterat av wookie och varit jättenöjd. Jag har fått monterat av TTEX och varit jättenöjd.

Tillbaka
Topp