[OT] Köpa resa via VISA - avbeställningsskydd

Snuten

Aktiv medlem
Antar att det är många som reser mycket på detta forum. Har beställt en resa och betalat med VISA-kort via nätet. Korttjänsten är köpt via Swedbank och det är INTE specialvarianten VISA-ung utan vanligt VISA-kort.

Undrar nu hur pass dugligt/befintligt avbeställningsskyddet som ingår vid köp via VISA är?

Måste jag komplettera med en tilläggsförsäkring hos Swedbank/VISA? Blir ngt förvirrad av infon på hemsidan och samtalet jag hittills haft med mitt Swedbankkontor gav inte klarhet. De skriver:

"Den kompletterande kortförsäkringen som ingår i alla våra kort (förutom Bankkort Visa Ung) innebär en extra trygghet när du är ute och reser. Försäkringen täcker resa med utgångspunkt från Norden."

Jag hänger upp mig på formuleringen "Den kompletterande kortförsäkringen som ingår i alla våra kort...". För mig finns det en motsättning i "kompletterande" och "ingår". Dessutom har jag alltid hört att det faktiskt ingår en slags avbeställningsskydd när man köper VISA-tjänsten via en bank och sedan använder den som betalningsmetod.

Eller skall jag släppa frågan och helt enkelt köpa en tilläggsförsäkring á 30 kr/mån hos mitt hemförsäkringsbolag? Känns lite suckeraktigt att dubbelförsäkra sig. Det är ju bl.a sådana onödiga avgifter man bör undvika enligt alla förståsigpåare.

Jag är ganska övertygad om att något avbeställningsskydd inte ingår i kort-färsäkringarna. Det brukar vara fråga om ersättning vid försenade flyg, borttappat bagage och liknande.

Kolla hemförsäkringen om det ingår reseförsäkring. Går annars att komplettera, bra mkt billigare än resebolagens.

TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är ganska övertygad om att något
> avbeställningsskydd inte ingår i
> kort-färsäkringarna. Det brukar vara fråga om
> ersättning vid försenade flyg, borttappat bagage
> och liknande.

Avbeställningsskydd ingår vanligtvis i kortförsäkringarna.

Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är ganska övertygad om att något
> > avbeställningsskydd inte ingår i
> > kort-färsäkringarna. Det brukar vara fråga
> om
> > ersättning vid försenade flyg, borttappat
> bagage
> > och liknande.
>
>
> Avbeställningsskydd ingår vanligtvis i
> kortförsäkringarna.

Ja, visst gör det det. Det jag tänkte på som "avbeställningskydd" var att det skulle vara någon form "avbokningsskydd", jag blandat bort korten...

Det ingår nästan alltid avbeställningskydd men kolla med Swedbank för de är de som bestämmer omfattningen på försäkringen, inte VISA.
När jag jobbade med det var det möjligt att som bank bestämma omfattning på försäkringsskyddet eller helt välja bort det, men saker kan ju ha hänt.

Det vanliga på Visa är att det ingår en försäkring som ger dig pengarna tillbaka om du inte kan resa pga sjukdom.
Läkarintyg krävs.. :)

Funkar fin-fint.

Tillbaka
Topp