[OT] Köpa Tig-svets?

örgelgörgel

Aktiv medlem
[OT] Köpa Tig-svets?
Eftersom man kan få svar på allt här så provar jag det här ämnet då.. Behöver en ac/dc Tig-svets för hobbybruk men min budget sträcker sig tyvärr inte till att gå in på random svetsfirma och hosta upp 35k för en ny Esab eller Kemppi.

Jag har spanat lite billigare grejer (8-10k) här www.benroyal.se och verktygsboden.se men hur bra/dåliga är de grejerna egentligen? Har svetsat en del i skolan och där finns ju lyxgrejer men hur hjälpligt klarar man sig med en kinasvets i t.ex. alu?

Borde jag leta efter en märkesmaskin ändå på någon konkursauktion istället?

[OT] Köpa Tig-svets?
Du får vänta på råd tills någon butik loggar in med sin hemliga andvändare och lobbar för just sin vara!

Dock ser det ut att vara skralt med tigåterförsäljare som visar kommersiellt intresse för happy.

antar att du skall svetsa aluminium.
Biltema har tror jag men inte alls säker.

Det enda jag vet är att det är sjukt ball o svetsa tig aluminium, fast ganska så precitionskrävande.
Extra hett med radioaktiva elektroder!!!

[OT] Köpa Tig-svets?
Jag tror inte du blir missnöjd med en från verktygsboden. Migatronic som swedol säljer kan också vara ok.
Kanske specen är viktigare än om den är gul eller orange.

[OT] Köpa Tig-svets?
Brukar finnas en del på Blocket. Personligen skulle jag satsa på en beg. ESAB eller Kemppi. Vet ej hur dom billigare TIG-arna är, har enbart prövat billigare pinnsvetsar och det är inte roligt när aggregatet blir överhettat och en termostat slår ifrån så man får vänta innan man kan fortsätta.

Nu läste jag inte så noga, men verkar inte finnas AC på dom billigare du länkade till? Kan ju vara gött att ha möjlighet att köra alu.

[OT] Köpa Tig-svets?
Har tyvärr inte några egna erfarenheter men jag har också spanat runt lite på växelströmsTIG och fått intrycket att kinasvetsarna verkar vara alldeles utmärkta att svetsa med. Det verkar däremot kunna vara lite svårt med reservdelar om man kör nån Ebay-svets.
Köper man från nån svensk återförsäljare kan väl de förhoppningsvis ordna delar så då blir det säkert skitbra. Håller väl kanske inte lika bra som en ESAB i längden, men å andra sidan misstänker jag att du inte direkt ska köra den åtta timmar om dagen.

[OT] Köpa Tig-svets?
Du bör leta efter nån beggad maskin av känt märke. Om du ska svetsa alu så tänk på att det i runda slängar krävs 40-45 amp/mm godstjocklek, dvs ska du svetsa en tre mm tjock plåt krävs det 120-135 amp. Är det dessutom "härdad" alu så kan det dra lite till.

Kolla hos företag som servar svetsar, dom har ibland gamla maskiner som utlåningsmaskiner som dom kanske kan göra bra pris på. Men köp för guds skull inte en maskin som inte är 100...

Ang. den radioaktiva elektroden så är det den röda som innehåller lite Thorium, men den används inte till alu. Dessutom är den på väg att fasas ut ur sortimentet...

Om du ska svetsa alu så lär du få öva en hel del innan det blir bra, att få en sträng att se bra ut är en sak, att få den bra med inträngning, porer invändigt mm är en helt annan sak ;)

Lycka till!

[OT] Köpa Tig-svets?
AC/DC tigar som t.ex benroyal är inte dåliga, det är en människa som svetsar, inte maskinen.
Skillnaden ligger oftast i avsaknad av HF tändning och vattenkylning samt strömstyrka och allmän reservdelshållning.

Så köp en benroyal och lär dig svetsa, det är ont om folk som KAN svetsa.
/Mattias

[OT] Köpa Tig-svets?
Tänkvärda tips, verkar finnas mycket åsikter om vad som funkar eller inte. För 10k beggat så får man t.ex. en Aristotig 160, men frågan är hur tjockt alu man kan köra med en sån. Med en svets av riktigt märke kanske man kan köra på max utan att den protesterar efter ett tag?

Jag vill minnas att benroyal har HF tändning. Men den kanske är av mer tveksam funktion på en billigare svets?

[OT] Köpa Tig-svets?
Problemet är som jag ser det: Finlir såsom pedalstyrd strömreglering och bra HF tändning och värmeavledning är sånt som saknas eller är sämre i billigare svetsar.
Varning för att köra sönder märkesgrejer är ju att vissa kort i maskinen kostar multum att byta, garanti är alltid tveksamt oavsett märke.
Jag har varit med om att en kompis köpt en sprillans ny Migatronic, pajade ett kretskort i den, betalade 15 papp för en nytt kort trots maskinen var 1 månad gammalt.

Jag skulle köpt en billigare men ny maskin och träna på den, till sist märker man om man är så dålig som jag så man märker inga brister på maskinen eller så byter man upp sig till nåt som passar ens behov.

Maxampere i ett tag fixar de flesta av men värmen är det största problemet, man är troligtvis inte man nog att hålla i handtaget utan vattenkylning efter längre sessioner.

Jag har en Miller AC/DC hemma, den fixar 475A, men aldrig att jag kommer upp där, gammal men stabil maskin, delar finns men inte helt lätt att felsöka om man är som jag.

[OT] Köpa Tig-svets?
Det tar några år att bli en skaplig aluminiumsvetsare, så tro inte det räcker att köpa svets för att kunna börja svetsa cykelramar.

[OT] Köpa Tig-svets?
Ang hettan och hur länge den "orkar med", kolla på intermittensen. Det är den som styr hur lång tid på angiven ampere den orkar med. Brukar vara ett procenttal av en 10 minutersperiod. Gäller oavsett märke och kvalité.

[OT] Köpa Tig-svets?
json88 skrev:
-------------------------------------------------------
> Det tar några år att bli en skaplig
> aluminiumsvetsare, så tro inte det räcker att
> köpa svets för att kunna börja svetsa
> cykelramar.

Jo det var precis det jag tänkte, ska börja svetsa ramar första dagen jag har en nyköpt svets! Du tror inte att jag vet hur mycket tid och envishet det tar efter svetsandet jag gjort i plugget? Kom igen nu..

Senast ändrad:
[OT] Köpa Tig-svets?
örgelgörgel skrev:
> json88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det tar några år att bli en skaplig
> > aluminiumsvetsare, så tro inte det räcker att
> > köpa svets för att kunna börja svetsa
> > cykelramar.
>
> Jo det var precis det jag tänkte, ska börja
> svetsa ramar första dagen jag har en nyköpt
> svets! Du tror inte att jag vet hur mycket tid och
> envishet det tar efter svetsandet jag gjort i
> plugget? Kom igen nu..

Nej, eftersom jag inte är stjärnskådare eller synsk så vet jag inte vad du gjorde i plugget.
Lika lite som att du ska kunna veta att jag är utbildad svetsare i aluminium och rostfritt och tillverkat ubåtar..

[OT] Köpa Tig-svets?
örgelgörgel skrev:
> Tänkvärda tips, verkar finnas mycket åsikter om
> vad som funkar eller inte. För 10k beggat så
> får man t.ex. en Aristotig 160, men frågan är
> hur tjockt alu man kan köra med en sån. Med en
> svets av riktigt märke kanske man kan köra på
> max utan att den protesterar efter ett tag?
>
> Jag vill minnas att benroyal har HF tändning. Men
> den kanske är av mer tveksam funktion på en
> billigare svets?

Aristotig 160 är väl endast DC så den går det inte svetsa alu med. Har en sån själv men jag är tyvärr dålig på att svetsa. Skyddsgasen kostar en hel del så det är inte gratis att öva med den heller.

[OT] Köpa Tig-svets?
svpe skrev:
> örgelgörgel skrev:
> -----
> > Tänkvärda tips, verkar finnas mycket åsikter
> om
> > vad som funkar eller inte. För 10k beggat så
> > får man t.ex. en Aristotig 160, men frågan
> är
> > hur tjockt alu man kan köra med en sån. Med
> en
> > svets av riktigt märke kanske man kan köra
> på
> > max utan att den protesterar efter ett tag?
> >
> > Jag vill minnas att benroyal har HF tändning.
> Men
> > den kanske är av mer tveksam funktion på en
> > billigare svets?
>
>
> Aristotig 160 är väl endast DC så den går det
> inte svetsa alu med. Har en sån själv men jag
> är tyvärr dålig på att svetsa. Skyddsgasen
> kostar en hel del så det är inte gratis att öva
> med den heller.

Finns Ac/dc också men den kanske heter 200, inte 160.

[OT] Köpa Tig-svets?
Mårten skrev:
> Ja tjenner en kile vars papas katts kusins granne
> jåbar på Arlanda med att suetsa flygplan. Kan
> höra med hånom.
>
> ;)

Men ja tjenner redan en kåmpis pappas mammas brors farfar som e jymdjakets-suetzzare, han vinner över din kile!

[OT] Köpa Tig-svets?
Hoppas du hittar något! Jag lagade en oljetank i alu med gassvets, det var INTE lätt :/ Nu för tiden nöjer jag mig med att svetsa hederligt stål med Mig :D

[OT] Köpa Tig-svets?
Stelben skrev:
> Hoppas du hittar något! Jag lagade en oljetank i
> alu med gassvets, det var INTE lätt :/ Nu för
> tiden nöjer jag mig med att svetsa hederligt
> stål med Mig :D

Ehm... vanligt stål svetsas med Mag, rostfritt och alu med Mig ;)

[OT] Köpa Tig-svets?
örgelgörgel skrev:
> Tänkvärda tips, verkar finnas mycket åsikter om
> vad som funkar eller inte. För 10k beggat så
> får man t.ex. en Aristotig 160, men frågan är
> hur tjockt alu man kan köra med en sån. Med en
> svets av riktigt märke kanske man kan köra på
> max utan att den protesterar efter ett tag?

Ska man köra tjock aluminium så får man plocka fram pinnsvetsen :)
Kinasvets funkar för hemmabruk ,men man får inte kräva för mycket
Och dom kan vara svåra att ställa in ,hostar man till så får man börja ratta *ler*
Gamla Esabsvetsar är näst intill oförstörbara, jag har tappat en av mina från 1,5 m höjd
Och vet inte hur många gånger den blivit dränkt i vatten/öl/jäst/lut och den funkar än

[OT] Köpa Tig-svets?
Pajas skrev:

> Ska man köra tjock aluminium så får man plocka
> fram pinnsvetsen :)
> Kinasvets funkar för hemmabruk ,men man får inte
> kräva för mycket
> Och dom kan vara svåra att ställa in ,hostar man
> till så får man börja ratta *ler*
> Gamla Esabsvetsar är näst intill oförstörbara,
> jag har tappat en av mina från 1,5 m höjd
> Och vet inte hur många gånger den blivit dränkt
> i vatten/öl/jäst/lut och den funkar än

Pinne i alu har jag inte testat-än, svårt?
Vaaad gör du egentligen när du svetsar? Öl, jäst och lut??? ;)

[OT] Köpa Tig-svets?
Spara lite pengar till en bra röksug eller ventilerad svetshjälm, så lever du lite längre.
Underskatta inte riskerna genom att tro att lite hobbysvetsning är väl inte så farligt.

Senast ändrad:
[OT] Köpa Tig-svets?
Man får hålla andan en stund.....
Klar fördel är om det finns möjlighet till att koppla in pedal, underlättar i längden.
Förvärmer man bitarna så behövs inte lika mycket amp.
Klart du ska ha en Alusvets, alla kan svetsa......bara lite olika bra.

[OT] Köpa Tig-svets?
Jag har en benroyal ac/dc tigsvets med pedal och HF tändning. Kommer inte exakt ihåg intermittens och ampere men den går på vanlig 220 och jag är väldigt nöjd med den hittills (haft den i 4 år). Vattenkylning av handtag har jag inte saknat då jag inte svetsar massor med meter per gång utan relativt små arbeten.

Har faktiskt ännu inte testat svetsa i aluminium än, bara svartstål och rostfritt och det har funkat kanon. Mycket svets för pengarna tycker jag och många justeringsmöjligheter.

[OT] Köpa Tig-svets?
Det finns alternativ till Kvalitetsmaskin från Europa(ESAB/Kempi) eller USA(Miller/Lincon).
Och de är en Robust budget italienare!

Har själv en AC/DC svets på 200amp från Helvi som jag är mycket nöjd med, den har alla funktiner man kan tänka sig och saknar avancerad elektronik.

Den störta fördelen med TIG svets jämnfört med MIG/MAG är de faktum att du bara behöver en gas till samtliga material.

Sen ska man vara medveten om att de är en hel del träning samt mycke gas kommer gå åt i början.

Om planen är att svetsa Aluminum rör så kan du glömma de somliga påstår ovan, att MIG och Pinne funkar på Aluminium... Funkar definitivt på tjocka plåtar på exempelvis ett båt skrov men för finlir så är de bara att glömma.

Stål/rostfritt är ganska lätt att få till bra med Tig:en men Alu och titan kräver träning så åk till en skrot och fixa småbitar att träna på.

Min erfarenhet från TIG svetsning:
1. Renlighet! använd inte en och samma sliprondell till alu och stål, du trycker in föroreningar i svetsytan... och innan svets rengör med aceton.
2. Börja med 20-30Amp/mm bättre med något för lite ström än för mycke när de handlar om aluminium.
Med stål så ser man tydligt när smältan kommer men med alu så går det väldigt fort när väl smältan kommer.
3. Tjockplåt förvärms för bra resultat
4. Skyddskläder! Förutom en bra hjälm behöver du heltäckande klädsel, lätt att glömma i all hast... du får stans värsta solbränna!

4. Youtube ! mycket bra tips och guider

[OT] Köpa Tig-svets?
FS_J skrev:
> Det finns alternativ till Kvalitetsmaskin från
> Europa(ESAB/Kempi) eller USA(Miller/Lincon).
> Och de är en Robust budget italienare!
>
> Har själv en AC/DC svets på 200amp från Helvi
> som jag är mycket nöjd med, den har alla
> funktiner man kan tänka sig och saknar avancerad
> elektronik.
>
> Den störta fördelen med TIG svets jämnfört med
> MIG/MAG är de faktum att du bara behöver en gas
> till samtliga material.
>
> Sen ska man vara medveten om att de är en hel del
> träning samt mycke gas kommer gå åt i början.
>
> Om planen är att svetsa Aluminum rör så kan du
> glömma de somliga påstår ovan, att MIG och
> Pinne funkar på Aluminium... Funkar definitivt
> på tjocka plåtar på exempelvis ett båt skrov
> men för finlir så är de bara att glömma.
>
> Stål/rostfritt är ganska lätt att få till bra
> med Tig:en men Alu och titan kräver träning så
> åk till en skrot och fixa småbitar att träna
> på.
>
> Min erfarenhet från TIG svetsning:
> 1. Renlighet! använd inte en och samma
> sliprondell till alu och stål, du trycker in
> föroreningar i svetsytan... och innan svets
> rengör med aceton.
> 2. Börja med 20-30Amp/mm bättre med något för
> lite ström än för mycke när de handlar om
> aluminium.
> Med stål så ser man tydligt när smältan kommer
> men med alu så går det väldigt fort när väl
> smältan kommer.
> 3. Tjockplåt förvärms för bra resultat
> 4. Skyddskläder! Förutom en bra hjälm behöver
> du heltäckande klädsel, lätt att glömma i all
> hast... du får stans värsta solbränna!
>
> 4. Youtube ! mycket bra tips och guider

Tack för tipsen, kollade på Helvi men det är fortfarande en hel drös pengar tyvärr. Tror det får bli samma svets som på Benroyal fast på Ebay från tyskland, Ca 8000 med frakt. Man får visst en Plasmaskärare också då, kanske är bra att ha? Verkar som många är nöjda med de svetsarna om man kollar runt på diverse forum. Åtminstone lite mer beprövade än en helt random kinasvets.

[OT] Köpa Tig-svets?
Nu har du snart en tig-svets, Grattis...Nu kommer vi till bagatellerna, tub:5 liters kostar ca 2000:- och 5-600:-/fyllning. Och den tar slut fort, räcker till några timmars lekande.
En 11 liters kostar runt 5000:- och 7-800/fyllning. Vill man ha större får man hyra...
Ingår klockor till svetsen? annars ryker det en ny tusenlapp.
Sen ska du kunna slipa stift, spetsen ska hållas runt 1/2 mm och 60-70 graders vinkel för optimal genombränning. Många stift kommer att gå åt i början..
Ett litet utbud av gaskåpor behöver du, lite varierande storlekar.
Men sen blir det kul...

[OT] Köpa Tig-svets?
örgelgörgel skrev:
> Men ventilerad mask låter vansinnigt dyrt?

Att dö är gratis och ett smart sätt att spara pengar.

[OT] Köpa Tig-svets?
jomper skrev:
> Sen är frågan om du har 63A säkring i din
> verkstad?

Menade du mig? jag löste problemet relativt enkelt med 63-25A handske och ja garaget är säkrat till 25, det räcker nog för mig och jag tror inte jag har kommit över 100 amp ens, svetsar alldeles för sällan.

[OT] Köpa Tig-svets?
klassekock skrev:
> HAHA, snacka att om att ni får svetsning att
> låta som raketforskning!

Är du svetsare?

[OT] Köpa Tig-svets?
Stelben skrev:
> klassekock skrev:
> -----
> > HAHA, snacka att om att ni får svetsning att
> > låta som raketforskning!
>
> Är du svetsare?

Han har troligtvis inte så bra koll på vare sig svetsning eller raketforskning ;)

[OT] Köpa Tig-svets?
Maillard skrev:
> Stelben skrev:
> -----
> > klassekock skrev:
> >
>
> > -----
> > > HAHA, snacka att om att ni får svetsning att
> > > låta som raketforskning!
> >
> > Är du svetsare?
>
>
> Han har troligtvis inte så bra koll på vare sig
> svetsning eller raketforskning ;)

+1

[OT] Köpa Tig-svets?
klassekock skrev:

Pfft......raketforskning, hur svårt kan det vara? ;)

[OT] Köpa Tig-svets?
Maillard skrev:
> Stelben skrev:
> -----
> > klassekock skrev:
> >
>
> > -----
> > > HAHA, snacka att om att ni får svetsning att
> > > låta som raketforskning!
> >
> > Är du svetsare?
>
>
> Han har troligtvis inte så bra koll på vare sig
> svetsning eller raketforskning ;)

Allvetande happydrevet går igång direkt..

Sjklart är ja svetsare, annars skulle ja väl inte yttra mig. Men som med allt annat får folk som inte riktigt vet att få de till så mkt mer avancerat än va de är.

Allt beror ju va du ska svetsa? Men de verkar ju vara tunnväggigt alu, klarar du dig gott på vilken hobby AC/DC svets. Men som sagt som nån skrev tidigare kostar ju gasen lite, men till hobby svetsande räcker en liten flaska riktigt länge.

[OT] Köpa Tig-svets?
klassekock skrev:

Som expert på raketforskning borde du känna till att man försöker komma ifrån svetsade detaljer oavsett pris.

[OT] Köpa Tig-svets?
Det som underlättar enormt mycket på aluminium är renheten på material och utrustningen, är det rent så är det mindre risk för fel, jag har svetsat ihop beggade intercoolers och nya, en hel del skillnad i frustrationsnivå.

Jag anser det är terapi att svetsa i t-shirt och i 2mm rostfritt, rent och varmt och gott.

Tillbaka
Topp