[OT] Köpa V70 eller nåt annat

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Opeln är ju lite mindre än Passaten, men i
> övrigt kan jag bara hålla med. Köpte en Vectra
> combi -08 diesel med 1,9 litersmotorn som hade
> gått 4000 mil för 118.000 kr. Med KCR-trimbox
> inmonterad drar den 0,64 l/milen.

På vilket sätt är Vectran mindre än Passaten?

Passat kombi
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 271
längd 477
bredd 182
höjd 146
spårvidd fram/bak 155/155
Av tillverkaren angiven tjänstevikt 1 610, maxlast 470
Kortaste benutrymme bak 59
Effektiv kupélängd 173
Lastytans längd 115
Lastytans längd fällt säte 179
Antal backar 40

Vectra kombi
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 283
längd 484
bredd 180
höjd 150
spårvidd fram/bak 154/153
Av tillverkaren angiven tjänstevikt 1 570, maxlast 560
Kortaste benutrymme bak 66
Effektiv kupélängd 181
Lastytans längd 117
Lastytans längd fällt säte 204
Antal backar 43

Passaten är 2 cm bredare än Vectran, i övrigt är Vectran större/längre i allt. Tänk på att Vectrakombin är 24 cm längre än den vanliga Vectran och dessutom har 13 cm längre axelavstånd. :-)

Vectrakombin är en grymt underskattad bil, vilket en smart begbilköpare kan dra nytta av.

Testade i stort sett alla de bilar som nämns ovan. Min subjektiva bedömning.

Avensis 09: Ville jag ha, men för lågt i tak fram.

Passat 08-09: Klart större än Volvo 07/08 inuti. Kanske onödigt stor. Kändes bra. Jag gillade automatväxellådan.

Honda Accord 09: Mycket snygg. bra väghållning, men för liten. Och dyr.

Audi A4 09: Kändes egentligen ganska perfekt. Mycket större än föregångaren. Kändes ungefär som gamla V70 inuti.

Opel Vectra 08: Väldigt billig, men kändes väldigt billig inuti. Tilltalade inte mig.

Saab 93 08: Trevlig förarmiljö, men lite liten i övrigt. Måste ha elstolar fram om man är lång (för att sänka passagerarstol)

Volvo V70 nya: För dyr och lite väl stor. Annars kändes den bra.

Skoda Octavia: kändes förnuftigt, men det var något i känslan när man körde som inte riktigt klaffade.

Mazda 6: Kopplingen var för hård ;-)

Råkade sedan ramla över en snorbillig V70 Classic 08 som jag köpte. Lagom stor och man sitter bekvämt på långfärd. Körde vid ett tillfälle 160 mil på 15 timmar och det gick fint. Drar tyvärr in i helvete med diesel med cyklar på taket i höga farter.

Provade säkert andra bilar också som jag har glömt...

Väcka gamla trådar är ju populärt såhär i jultider, har jag hört :)

Så... jag står och velar mellan en V70 med skinnklädsel och en utan. Den utan blir 15.000 dyrare och lite sämre utrustad, plus att förmånsskatten åker upp 1500 spänn per år. Men jag är lite skeptisk till skinnklädsel.

Någon som vet hur Volvos skinn är på sommaren? Olidligt eller helt ok?

Har skinn i vår V70, mest för att det råkade vara det i den när vi köpte den begagnad. Visst blir det varmt när solen ligger på, men inte så att det har varit jobbigt. Rent allmänt känner jag dock att jag definitivt klarar mig utan skinn om det skulle vara så, och inget jag skulle betala extra för om jag fick välja.

Vad är det mer för utrustning som saknas på den billigare?

Den billigare är Dynamic Edition, vilket innebär skinnklädsel, 17"-fälgar (fula) och sänkt chassi. Och en annan ratt, ingenting jag behöver men det känns ju lite dumt att köpa en dyrare bil och få färre/sämre grejer.

Jag har aldrig haft skinn, så jag vet inte hur det är.

Aha, jag läste för snabbt och trodde det var den dyrare som hade skinn och mer extrautrustning. Jag hade valt den med skinn isåfall. Det är ju ingen direkt nackdel med det, jag hade bara inte betalat extra för det om det var tvärtom.

Jag körde den tidigare V70, från 2005, med sportstolar med skinn. Absolut det bästa jag har suttit i. Visst, lite varmare är det början men inte så farligt.
Har nu en ny Passat som tjänstebil med deras bästa skinnstol. Den är inte i närheten av Volvos komfort. Kan bara köra 3 timmar innan kroppen blev trött. Volvon hade ingen bortre gräns.

Robert skrev:
>
> Har nu en ny Passat som tjänstebil med deras
> bästa skinnstol. Den är inte i närheten av
> Volvos komfort. Kan bara köra 3 timmar innan
> kroppen blev trött. Volvon hade ingen bortre
> gräns.

Åhhh....för mig är det tvärtom, haft V70 och fick ont i ryggen, har Passat och får det ej.....så dessa tips är värdelösa :)

Har haft Volvo sedan 2004 med skinn. Hr aldrig tänkt på att den är varmare på sommaren. Men kanske lite kallare den första minuten på vintern.

Den stora fördelen dock, är just avtorkbarheten. Speciellt bra är detta om D har små barn med smutsiga skor, eller benägenhet att kräkas i bilen.

Sammantaget, jag kommer aldrig att köra utan skinn igen.

Vi provade flera olika bilar. Hade en Passat -99 som skulle bytas ut. Letade efter bilar från 07 eller senare som helst skulle ha gått under 10000 mil. Två barn i barnstolar.

Volvo V70: för dyr annars fin och gedigen. Ful dock.
Volvo V50 D. för liten annars fin och gedigen.
Focus kombi: plastig och ranglig
Saab 95: tyckte jag satt för lågt.
Peugeot 407 diesel: Plastig och den där vindrutan gör att kupén är gigantisk framför förarplatsen. Snygg.
Citroën C5 ver 2. mkt rymlig men ful.
Citroën C5 ver 3 diesel. Dyr men annars både snygg rymlig och trevlig att köra.
Mazda 6. Gedigen och snygg. Fick känsla av kvalitet och gillade växellådan väldigt mkt. Bullrar mer än Volvo, Saab och Citroën

Blev en Mazda. Mkt nöjd än sp länge.

Skulle köpa större kombi efter 2 st V50. Slutade med en Skoda Superb 1.8TSI DSG7.

V70 var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ tråkig att köra. Styrningen var helt död.
Avensis, hårdplast och SÅÅÅÅ tråkig att köra.
Subaru Mazda..gick inte att stänga av krockkudden fram med nyckel utan måste göras på verkstad.
Passat, varför betala massa extra då skodan har samma motor, växellåda är större och lika trevlig att köra.

Skoda är skitstor inuti, baksätet har nästan löjligt benutrymme, går tyst och fint, är rolig att köra med trevlig motor, underbar växellåda (har visserligen 18 tum och sportchassi på min).

Ultralite skrev:
> Skulle köpa större kombi efter 2 st V50. Slutade
> med en Skoda Superb 1.8TSI DSG7.
>
> V70 var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ tråkig att köra.
> Styrningen var helt död.
> Avensis, hårdplast och SÅÅÅÅ tråkig att
> köra.
> Subaru Mazda..gick inte att stänga av krockkudden
> fram med nyckel utan måste göras på verkstad.
> Passat, varför betala massa extra då skodan har
> samma motor, växellåda är större och lika
> trevlig att köra.
>
> Skoda är skitstor inuti, baksätet har nästan
> löjligt benutrymme, går tyst och fint, är rolig
> att köra med trevlig motor, underbar växellåda
> (har visserligen 18 tum och sportchassi på min).

På Mazda 6 2007 så är det enkelt tt stänga av krockkudde med nyckel. Så det där skiljer uppenbarligen mellan modellerna.

Passat -99 har för övrigt inget sånt. 1700 spänn på verkstad för tt stänga av krockkudden.

Jag har en v70 d5 2007, drar 0.61 på landsväg ut till de flesta cykeltävlingar, stiger lätt upp till 0.7-0.75 hemma i stan här. Nu har jag stoppat i bsr ppc3 och den känns mkt bättre. Rent praktiskt tycker jag den är lite klumpig framtill, men perfekt bakåt. Lite dyr skatt på den dock, men man kan välja manuell så blir den billigare.

I stort är jag väldigt nöjd då man åker bekvämt nonstop i 6timmar med den.

Tillbaka
Topp